Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 663 ggr
Absinthe
0

Min framtida bur, är det tänkt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara visa min idé till min bur jag ska ha i vardagsrummet sen som jag ska bygga åt råttorna.
Måtten har jag ännu inte tänkt ut och mätt upp. Blir två burar i en, en för honor och en för hanar, avdelat då självklart! ^^,

Tänkte bygga buren av stomme med plexiglas runtomkring. (Lätt att torka av)
Ska sedan såga stora grenar från träd i min morfars skog, skala av barken, bränna ytterhöljet lite, torka av och sedan lacka två tre gånger så de tål att kissas på. Smågrenar ska vara kvar men stabila så att jag kan bygga en trädkoja till dem i varje bur, även träkojan ska lackas noga, ha ett tak man kan öppna för att lättare kunna nå in och rengöra.
Ska slingras tjocka rep runt trädet, ska finnas en stege, hängmattor, matskålar och fixa lite mer krypin också och plattformar.

Har gjort en lite snabb bild som kan tänkas hur det ska se ut, fast likadant i båda burarna, spegelvänt.

Kommer borra små hål i plexiglaset på sidorna så man lätt kan fästa hängmattor osv i buren. Framsidan ska vara två stora dörrar med galler på och alla skarvar kommer förses med en mörkbrun list så att buren matchar inredningen här hemma sedan. Under buren ska det finnas skåp där det får plats mat, oanvänd inredning, pärmar med råttpapper och annat som tillhör råttrelaterat.

Gaad eld och lågor här, nåt jag missat mån tro?

Hi ho vad jag ska bygga när jag kan köpa in materialet! ^^,

(Ursäkta den sunkiga bilden)

ladysurprise
0

Låter bra de =)

Mastoll
0

Så kul! :D
Idé låter toppenbra!

Absinthe
0

Hmm, måste ha lampor ovanför buren också eller på sidorna så det lyser upp i burarna lite fin fint på mina älsklingar.. ^^,

Mastoll
0

Det blir ju som en fin möbel på samma gång :)

Absinthe
0

Yes, det är min tanke.. =)
(inredningsfreak)

ladysurprise
0

Får ju ta en bild på min bur jag gjorde när den är helt färdig ;)

Absinthe
0

Hehe gör så.. =)

UpptagetNamn
0

åå, det kommer bli skitbra tror jag ;p

UpptagetNamn
0

Föresten, är plexiglas som jätte hårt plast?
och börjar det inte lukta som trä?

Absinthe
0

Nja, tror plexiglas är lätt att hålla rent faktiskt, det är som glas/plast, riktigt hårt. Jag tror plexiglas är smidigare att ha än en trästomme eller spånskivor osv som gardrober är gjorda av eller hyllor, krävs ju enormt mycket lack för att det ska hålla, plexiglas går ju bara att torka av.. =)

hus-musen
0

plexiglas är en väldigt böjbar plast o den är inte så tät så de går lätt att borra osv!! tror dock att det kan suga åt sig färgämnena i kisset eftersom det är "poröst" men torkar man ofta så funkar de bättre än trä eftersom det inte tar upp någon lukt!

vad jag undrar över är hur mycket allt plexiglas kommer att kosta?? vilken tjocklek ska du ha?? pappsen är glasmästare o jag har för mig att plexiglas inte är billigt direkt..

Qui dormit, non peccat

Absinthe
0

Plexiglas är redigt dyrt, men det är det värt så länge det lättar för mig att städa och göra vid pga min allergi, tänkte att jag skulle ha tjockare plexiglas, tror det blir stabilare. (Hårt menade jag att de nog inte är material råttorna skulle tycka är mumsigt, som en vanlig burbotten i plast)
Det är bara runtomkring jag ska ha plexiglas, Hyllorna funderar jag på att använda någon annan plast som är färgad (för syn skull)
Sen kan det kvitta vad det kostar, kan inte komma på ett bättre material för detta och om det dessutom lättar städningen och min allergi så är det guld värt för mig att kunna fortsätta med råttorna.. =)

hus-musen
0

okii ja de förstår jag oxå!! är sj allergisk men vill ha råttor ändå!! jag skulle tro att vanligt 3mm plexiglas räcker ganska bra faktiskt, du kan ju sätta upp stödpinnar i metall så får du ner kostnanden!! här är ett cirkapris på tjockare plexiglas..(3mm klar plexiglas kostar ca 400kr/KvM)                                 

8mm Klar plexiglas kostar ca 750kr/KvM
10 mm Klar plexiglas kostar ca 1050kr/KvM

priserna skiljer lite på olika ställen, men man kan räkna med nått liknande iaf! 3mm kan du få för 250-300 kr om du har tur!! hoppas de går bra med bygget o din allergi iaf!!

Qui dormit, non peccat

lolaisdenied
0

hm.. jag skulle aldrig köpa plexiglas igen, vid hemmabygge.. dyrt och spricker lätt (tunnare plexi)… men sen när de gäller plexi annars så blir de lätt en jäkla massa smårepor.. inget snyggt och antar att tillslut sätter dig skit o lukt däri o.0

niffen
0

Ja, ska du rengöra plexi använd INTE typ inte den gröna sidan på en skotte, eller nån stålull eller liknande! Det blir jätteimmigt, men skulle man inte typ kunna lacka eller nåt på det? Kanske det håller längre?

Absinthe
0

Annars får jag kanske köpa riktigt glas och bygga med.. ;P

Får se, tror det blir bra iaf.. =)