Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1500 ggr
sussa08
0

Kläder på dubbelrex

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asså, nu måste jag verkligen fråga…

Kan man sätta "kläder" på en nakenfis? Asså om man ser att den fryser? Jag kan inte ta ut min snubbe om det inte är tokvarmt ute för han fryser så, vill att han ska kunna röra sig som sina kompisar men han måste sitta o värma sog hos mig istället, han har gjort tappra försök att leka med, men han hatar att frysa!

Om man kan ha kläder på som, vad kan man ha som kläder då?

Hur gör ni som har nakisar?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

niffen
0

Min nakis ä för liten för kläder än, men en strumpa ska jag ha åt henne iaf, en ganska tajt, så det inte glider av. Bara att klippa hål för huvet och tassar så får rumpen sticka ut där bak. Och vill man sy något själv så kan man ju ha nån slags kardborrtröja, typ som en väst för oss människor.. :P

sussa08
0

Haha okej :D Men om jag ser att han inte trivs, ska jag vänja han då med korta stunder först då?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

niffen
0

Ja, det tycker jag, och om han inte gnager sönder den, kanske stoppa in den i buren i sovkojan/huset så luktar den gott och han vänjer sig.

sussa08
0

Okej :9 En vanlig strumpa? De är så långa, eller ska man ta en såndär kort man har i gjympadojer när man har knickers? :D

Bullerbytjejen
0

Du kan köpa barnstrumpor, så klipper du lixom av tårna och halva foten så hälen och strumpskaftet blir kvar typ..sen klipper du hål för framtassarna så att hälen blir i fram, så kan hälen fungera som luva över huvudet lite, lägger du in den i buren tuggar dom väl kanske sönder den, men trä på den när ni går ut och sätt dom på nått spännande ställe så han inte har tid att fundera va han har på sig utan vill vara med dom andra och upptäcka saker. Så gjorde jag när jag hade mina i sele första gången jag satt upp dom i ett träd direkt så fick dom springa där å lalla, då kom dom lixom av sig att dom hade selen på sig xD

sussa08
0

Barnstrumpor :D Tror vi har billiga såna på maxi :D Måste springa o kolla, kan ju ha ett par styckna ;)

Odette
0

jag har testat sock-grejen. klippte hål för tassar och huvet å hela köret men jag säger då - aldrig mer.
nog för att de kanske kan vänja sig men jag tyckte bara det kändes så himla fel på nåt vis. kränkande liksom. visst är det väl tråkigt om de hårlösa inte kan följa med ut lika mkt som de pälsade råttorna kan men jag tycker nog det är bättre att de i såna fall sitter och värmer sig i ens tröja om de fryser, ja klär då inte på mina fler gånger iaf hur sött det än må va :-P

men det är ju det,, man vill ju gärna att de ska få va å leka med de andra råttorna å upptäcka saker de också.. men men, sockar funkar säkert bra om man vill ha dem varma å så- å som det skrevs här uppe kan man sätta dem på en spännande plats där de inte tänker så mkt på vad de har på sig hehe :-P

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

cykelpump
0

Åsa!! Du skulle sticka en tröja av spagetti lr gräs ju sa jag till dig förut ;D haha

KAGE
0

Vänj på samma sätt som man vänjer vid sele ^^
Jag tror dock han/hon kommer gnaga sönder den hah..

/Karoline.

sussa08
0

Men hannah han år upp dom :(

Har för övrigt fixat tröja :D läggewr upp bild när jag åkt hem från pojken ;)

cykelpump
0

Naaw :(.. synd:O

Höhö, fick bilden ^^ Sjukt sött :D:D

zickan
0

Min mamma stickade två tröjor åt mina två naken fiser jag hade för några år sedan. Tyvärr var det stor hatat. de kom ur direkt. började äta på den ect. inte alls populärt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
0

Hihi, gulligt av din mamma, dock!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

sussa08
1

Nu kommer knutten i sin Tiger-tröja :D

RatLover
0

Åååååååååh vad gulligt :D:D

KAGE
0

O M G! :''DDDDDD HAH<3

/Karoline.

niffen
0

Vilken sötnos!  :D Nu ska jag gå och skrika lite på Trolla så att hon växer… Jag vill också ha en strumpråtta :P

sussa08
0

Fan han har varken varit sötare eller gosigare! Nu behöver han inte springa hela tiden för att hålla sig varm, och har blivit urmysig :D

Lottar8
0

Oh, han är ju sötast i världen ju!!! O vad härligt att han yrivs i den oxå!

SweGizmo
0

haha^^ underbar tröja^^

Min blogg: SweGizmo.se

KAGE
0

Måste göra sånna åt mina råttisar också :'>

/Karoline.

Ladyinred
0

Jag sydde en tröja till en dubbelrex en gång, när han fick på sej den så välte han och låg helt stel på sidan tills jag tog av den. De va INTE populärt :P

zickan
0

#13 ja hon är rätt rolig att ha. virkade en pippi tröja till hunden, har påbörjat med lite iller kläder och nu köpte jag en bok till henne med mönster om hundkläder och div hundars mått. Så nu har hon dragit igång. Lär väl få sälja av lite på tradera så hon kan köpa garn. Helt tossig. Virkar ett par ragg sockor på en kväll.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Imasy
0

hihi, vad gulligt! :) ser att det inte bara är sfynxen som är frusna nakenfisar ;)

Ninja
1

Äh, låt råttorna ha päls i stället Räcka ut tungan

Girlie
0

#25: Second that. Oskyldig

Nicciz
0

Jag gjorde en strumptröja till en av mina pälsade för ett tag sen när det fortfarande var lite kyligt ute… för hon vill alltid följa med men att sitta innanför jackan e inte hennes grej riktigt… hon ska alltid sitta på axeln och kolla runt.

RatLover
0

Ååh vad gulligt :D

Elma_vip
0

#14 Sitter inte den lite tajt rut halsen? Tycker att det ser otroligt obekvämt ut för råttan faktiskt..

sussa08
0

Jag fick in  två fingrar mellan halsen o tröjan så det var lungt ;P

Maliceangel
0

Själv tycker jag inte att man ska klä sina nakisar i "kläder" =O Lika illa som att klä sina hundar i det. Kan man inte tillfredställa råttan behov av temperatur på ett bättre sätt som tex fler mysgosfiltar i buren eller varma burkompisar eller genom element tycker jag att man ska ha råttor med päls istället. Lär vara osmidigt för en råtta att springa runt med det där

sussa08
0

Så länge de trivs så gör det inget tycker jag, skulle han inte gilla att ha tröja så skulle jag ju inte dra på han den :) Nu på sommaren är han naken! Men han är lite frussen när det är lite kyligare och vill tydligen gärna få på sig en tröja då :P

Maliceangel
0

Men varför pratar ni om att vänja dom längre upp i tråden då?

sussa08
0

Grejen är ju den att har de inte haft tröja förr är det klart att det känns konstigt för som.. Men min lilla kjell satt o lukta på sin tröja o sen så märkte han att det va ju fasen skönt :P Skulle han fått panik eller visat att det inte var o så hade jag tagit av den o kanske testat vid ett senare tillfälle :)

Maliceangel
0

"Skulle han ha fått panik så skulle jag kanske ha testat vid ett senare tillfälle"… Räcka ut tungan 

Det går att vänja djur vid det allra mesta. Frågan är bara vad som egentligen är bäst för djuret. Finns ju kanske andra bättre sätt att ge råttor den värme dom behöver än att klä dom i kläder. Inomhusråttor ska ju knappast behöva ha kläder liksom. Det är iallafall vad jag tycker. Frågan är om råttan uppskattar det lika mycket som människan.. Skaffa en docka och visa era vänner hur söta dom är med kläder istället!

Maliceangel
0

#22 Äh, det är ju bara att vänja honom vid det obehagliga som sussa_08 gjort med sin/sina råtta/råttor.

TienMu
0

Min dubbelrex blir tillräckligt värmd av sina burkamrater….

Ladyinred
0

Nä jag kommer aldrig göra om nåt sånt igen. Och jag hade lagt en bra stund på att sy ihop en liten tröja i fleece. Det var kul o pilligt, antar att jag fick ut mer av det än råttan. Nu koncernterarar jag mig på att sy roliga tunnlar och hus istället som man kan hänga i buren. det mest otacksamma var när jag sydde (för hand) ett vadderat runt hus som tog mååånga dar. när jag hängde in det så hoppade en av töserna in i huset ditekt. efter fem minuter så hade hon lyckats putta ut all vadd och hon boade in sig i väggen på huset där vadden en gång varit. Då blev jag nästan lite sur :(

Maliceangel
0

haha. Mjo, råttorna vet ju hur dom vill ha det. :)

UpptagetNamn
0

#38 haha stackarn