Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 489 ggr
Lancia
0

Vad sker i en ploppande råtta?

Ploppande, som sägs vara ett tecken på njutning ser faktiskt smått läskigt ut när man tänker efter. Ögonen trycks ju ut ganska mycket när dom "vibrerar".

Så vad jag undrar är, vad sker egentligen fysiologiskt i en ploppande råtta? Varför vibrerar det? Varför åker ögonen "ut och in"?

Och psykologiskt? Är det säkert att det är pga njutning? Finns det någon möjlighet att det liksom tandgnisslandet (bla mysknaster) kan ske även vid andra tillfällen är bara njutning/nöjdhet?

Någon som vet om det finns någon forskning över plopp-fenomenet eller är det antaganden baserade på erfarenheter (ploppning vid just mys) som vi håller oss med?

Vänligen observera att jag på intet sätt ifrågasätter era kunskaper, vad ni skrivit i andra trådar och ej osv. Jag är bara väldigt nyfiken på just detta fenomen.

Mastoll
0

Haha, vad häftigt. Denna tanke for runt i mitt huvud idag också, och jag tänkte fråga precis samma fråga här ^^

Ladyinred
0

de gnisslar inte bara tänder när de myser. En riktigt förbannad råtta kan oxå göra det..

Lancia
0

#2, jo det är ju precis det jag menar, om en råtta likt gnisslandet kan ploppa även vid andra tillfällen. Ber om ursäkt om det inte framgår så tydligt i #0.

Ladyinred
0

Jag låter nån kunnig svara på det där, annars blir det bara antaganden

Terato
0

Min Klara brukar ibland sitta och titta ut ur buren genom gallret och tokknastra och ploppa med ögonen. Vet inte om hon njuter av utsikten eller vad det är men det är helt klart ett konstigt tillfälle att ploppa på!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

jag har oftast sett det beteendet när de e trötta

Mastoll
0

Jag har bara sätt ploppande med ögonen när jag klappar mina råttor, och de på alla råttor jag haft… Knaster hör man lite då och då

LimE-6
0

Jag hänger nog inte med för 5 öre =S Ploppande ögon! =S What??

Grodan
0

jag är inte heller mycket för det där "ploppandet"

jag är mer för smaskande… hihi… alltså när råttan slickar sig om munnen av underkastelse - som jag tolkar det -

ögonen brukar ploppa lite när råttorna gnisslar tänder och gnissla/slipa tänderna gör ju råttan av nödvändigt ont - anser inte att det är ett beteende att fästa någon vikt vid eg

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

idaleck
0

#9 så knastrande är inget positivt alltså? :O

sussa08
0

Kanske är en tolkningsfråga ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Daydreams
0

Jag tror att knasters betydelse kan variera, men jag tycker definitivt att det ofta går att sätta i samband med när en råtta har det riktigt mysigt. Sen finns det tillfällen då dom troligtvis bara knastrar för att slipa tänderna.