Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1323 ggr
TienMu
0

*varning* Sååå fruktansvärt.....

Tårar rinner ned för mina kinder nu när jag skriver detta…

Visst vet jag att de utförs djurförsök å väldigt mycke och ofta på råttor…

Men just idag kom ja in på detta av en ren slump när ja googlade om råttors sjukdomar….va inte alls beredd på vad det var jag skulle få se å läsa om….

Ännu en dag då man ser att människor är de absolut hemskaste som finns…å jag å du å alla som läser detta är av samma sort!

……………..Ledsen………

känslig….så låt bli å klicka på länken….

http://www.corren.se/archive/2008/4/27/joxkqztzmcpgoog.xml

RatLover
0

http://www.corren.se/archive/2008/4/27/joxkqztzmcpgoog.xml 

länkade den åt dig :) får se om jag klarar av att titta…

RatLover
0

Men… vaaaaaaaa!?!? Vad är det där bra för???? Dom plågar ju bara råttorna!! Gråter

TienMu
0

tack..för att du länkade…

ja vet….jag själv är helt förstörd…Gråter

Jinaum
0

fy vad sjukt.. Jag kan tycka att alla djurtester e fel. Men måste dem så kan jag anse att kanske medicinska prover kan vara.. ja ok även om de inte är de egentligen! Men att säga de där är nödvändigt är som att ta köra in hela handen i en myrstack och säga att det ska rädda mänskligheten.

TienMu
0

Ja men asså…..detta för idrottens skull……detta försök är inget man måste göra om mänskligheten kunde träna normalt å rätt!!!

Jinaum
0

idrotten. Alltså.. seriöst Ô_o nödvändigt för idrotten.. eh. Låter inte som en redigt vettig anledning till att tortera små oskyldiga djur. Detta är en utav anledningarna jag inte skulle kunna ha en råtta med röda ögon… jag skulle bara bli ledsen över alla dom andra som blir plågade så här.

Det är bara grymt och dom better sig som mini hitlers enligt min mening. Idrotten my ass.. du har rätt. Lär dom att träna rätt och låt råttorna vara ifred.

TienMu
0

de är helt sjukt….

Jinaum
0

helt klart. Utan tvekan

Katrin82
0

Fyy fan vad SJUKT! Usch….blir ju så arg..Skrikandes

MentalDistress
0

fy fan! har god lust att hänga de där jävla forskarna i taket och skära av dem hälsenorna så jag kan avliva dem sen och kolla hur långt läkningen gått.. ="¤/="!""()%=!#@[]€£ *arg*

Absinthe
0

Usch.. ='(

TienMu
0

#10 håller helt med! får massa evil tankar om va man kan göra me de som forskar…

Absinthe
0

Vad tycker ni om denna sidan?
Där tar de upp vad som är etiskt och oetiskt inom djuförsök. Hmm, tycker hela grejen med djurförsök är absurd.. =/

(menade inte att sno tråden alls utan mest att det ligger inom ramen för vad de har godkänt det du visade TienMu)

meilin
0

Fy! Stackars djur..

TienMu
0

ja jag fata rinte att detta blivit godkänt..står ju dessutom att 2 av de som godkännt detta ångrat sej……då är det rätt ogenomtänkt å illa….

KAGE
0

Jag tycker det är en bra anledning som dom har. Faktiskt.

/Karoline.

Falurven
0

Men fyfan :'O

Mvh Nathalie

TienMu
0

vaaa?!!!???

MentalDistress
0

#16 Anledning till att de gör den spelar mindre roll. Jag anser att om vi nu känner att vi måste få reda på hur något påverkar människor, bör det testas på just människor. Alla liv här lika värde, så varför då inte skära hälsenan av några homo sapiens?  Forskarna kan väl skära av sina egna om det nu är så att de känner att de "måste" veta.

Nej fy satan, djurförsök är så pass grymma och omänskliga att endast människan kan utföra dem. Ibland får man tyvärr skämmas över att vara en del av denna såkallade "mänsklighet". Usch

Bullerbytjejen
0

ingen ide att jag kollar ens av era kommentarer, tittar aldrig på sånt där jag mår bara så fruktansvärt dåligt..

TienMu
0

# tänkte samma…skär av nåra homosapiens finns ju säkert frivilliga…..finns männsikor till allt ! tillåme sånna som skär av hälsenor!!!

Kirameki
0

Usch ja, det där läste jag för några veckor sedan. Jag tycker att det är en fullkomligt idiotisk undersökning, men å andra sidan är ju jag emot alla djurförsök också. Skär av hälsenorna av försöksmänniskor och häng upp dom i taket… *mutter*

Kirameki
0

Haha, skrev jag långsammast i världen eller? (ser på film och började skriva för en kvart sedan, förlåt för upprepningen…)

MentalDistress
0

#21 Jo jag menar det! bäst resultat borde ju forskningen få på människor hur som! Ger man bara försökspersonerna lite betalt så lär nog många ställa upp! Låt bara alla oskyldiga djur slipa, ingen av mina töser här hemma behöver iaf bry sig om hur fort mina hälsenor läker, inte deras problem, så varför utsätta djuren för det. usch, hemska människor det finns som tycker att det är rätt bara för att det får forskningen att gå framåt..

KAGE
0

Människor och andra djur är på helt olika nivåer.

Råttor är gratis, människor som "försöksdjur" är DYRA ass hell.
Forskning behöver pengar. Bidra eller sluta klaga då.

Jag tycker dom ska få forsta hur j- mycket dom vill på djur för att få svar på cancer, hjärt lung, artros osv.

Men sure om ni vill rädda 1 mille försöksråttor isf för 10 mille människor och 4 mille husdjur så fine, men sluta vara så himla överkänsliga, eh?

PS: sluta mosa spindlar och insekter.
Ni tycker människor och råttor har lika värde, men många av er tycker att insekter inte har nåt större värde.
How'bout dom som tycker samma ang råttor som ni tycker om myror? Varför ska dom respektera er när ni inte respekterar dom?

/Karoline.

KAGE
0

Djur kan inte planera sin framtid. Det kan människor.

Och ni tycker att det inte är "nåån skillnad"?

/Karoline.

MentalDistress
0

#25 KAGE, varför känns det som om du jämt försöker yra upp en massa bråk? Varför ska dessa insekter alltid blandas in i diskussionerna?

Allvarligt talat, cancern är antagligen naturens sätt att gallra ut människor, f*** hur jävla mycket folk finns det inte på jorden nu!? Och hjärtsjukdomarna? Måste man ens dra upp dem? Det är för att folk lever så jäkla ohälsosamt nu för tiden, hade fler människor tagit sig ut och skakat lite på "dö-köttet" hade det inte funnits så jäkla mycket hjärtsjukdomar!

Äh - orka ens diskutera, nu kommer jag bara få höra mer om myror och husflugor. *mutter*

Bullerbytjejen
0

en spindel dör ganska snabbt om man kliver på dom, medans djurförsök är väldigt jävligt smärtsamma och stressande, men kul att du tycker det e bra att det görs, du kan ju kanske skänka dina råttor till sånt ?? det som e så bra?

MentalDistress
0

#28 så sant som det är sagt bullerbytjejen!

Bullerbytjejen
0

våra sjukdommar finns till av någon anledning, vcarför kan vi bestämma att alla människor ska leva så länge som möjligt när det är vi själva som framkallar det med vår levnadsstandard…här i väst har vi såå mycket sjukdomar som inte finns i u länderna, undrar hur det kommer sig?

KAGE
0

#27: Bara för att jag har andra åsikter än er så betyder det att jag vill bråka? Oke. Jag tycker det är ni som är dryga, faller för grupptryck, inte tänker för er själva/tar reda på fakta osv.

#28: Och barn som rycker vingar och ben ur insekter, ja dom dör snabbt. Och flugor man slår halvt ihjäl så man måste slå flera gånger. Aoh jo.

Stressade djur är inte bra att göra försök på, eftersom stress påverkar hälsan negativt = påverkar testresultat.

Mina råttor är inte avlade på samma sätt som försöksråttorna. De har inte lika bra hälsa och uppfyller inte kraven. Så ehm.
Mina djur är husdjur.
Det är inte försöksdjur, dom lever sina liv som dom gör.
Och husdjur lever sina liv som dom gör.

Trots allt har människan husdjur bara pga uppfylla sina egna behov, känna sig behövd, omtyckt, ha kontroll osv.

#30: Om vi åker till länder närmre ekvatorn så blir vi också sjuka. Varför tror du man måste vaccinera sig?
Vi har helt olika klimat. Så tycker du att det är konstigt att vi har olika sjukdomar?

/Karoline.

Bullerbytjejen
0

hehe nu menar jag inte skitränna och gulsot utan andra sjukdomar

tror inte någon här faller för nått grupptryck, det finns många andra sätt att forska på men eftersom djur e gratis så är det smidigt tycker man. sen skiter man i djuren, det e ju bara råttor.  Jag är mot djurförsök som stressar djuren och som orsakar smärta, som det där i klippet antar jag.

MentalDistress
0

#31 och du tror inte att råttorna i den där artikeln blir stressade? Avskuren hälsena och upphängningen i svansen låter enligt dig "avslappnande"? Det står ju till och med i artikeln att djuren VAR stressade de två första dygnen, att det sedan släppte berodde nog inte på att de slappna av, utan att de helt enkelt gav upp.

Om jag nånsin startar ett spa som går ut på att folk får skära av sig ena hälsenan och sedan hängas upp i taket så lovar jag att bjuda in alla som tycker det låter som att de där råttorna är avslappnande! gratis rakblad och spännremmar till taket! AMEN!

KAGE
0

#32: JAHA andra sjukdomar. Som vad då till exempel?

Ja så klart det är smidigt och billigt, hur mycket pengar tror dom dom får in?

Grupptryck är överallt. Här finns många som inte vill lägga sig i pga att dom inte vill få alla över sig (som jag alltid får här, pga att jag tycker tvärt emot och har argument för det). Senare får jag folk som skriver på msn, gästbok och mail om att dom håller med mig, men inte vågar skriva det i forumet.
Great.
Grupptryck - NÄÄÄE då.

"antar jag" o rly.

/Karoline.

Bullerbytjejen
0

mycket av dom sjukdomar vi har nu fanns inte förr i tiden, alltså är det vi själva som framkallar dom på olika sätt, genom rökning drar vi på oss en djälva massa, det vi proppar i oss varje dag, fetter, socker, färgämnen, gifter av alla de slag, avgaser osv osv..Jag läste bara igår om blindtarmsinflammation (inte för att dom forskar på det men) och det finns tydligen bara i väst I u-länder är det ovanligt med blindtarmsinflammation, men antalet stiger när levnadstandarden förbättras. Så vi får kanske betala lite för det vi får istället för att låta djuren betala för oss?

Kirameki
0

#34 Fast fast. Ett argument du har håller inte. Jag tror inte att dom organisationerna det handlar om skulle sluta utföra djurförsök bara för att folk skulle skänka pengar.

Jag är inte grupptryckt, men jag respekterar din åsikt, precis som jag hoppas du respekterar min. Står du för din åsikt, så fine.

Bullerbytjejen
0

kage, så du tror att dom som skriver här och tycker att det där e förskräckligt egentligen tycker det e skitbra? då skulle dom nog skita i att skriva här istället för att hålla med och sen skriva till dig att dom tycker du har rätt…

kanske i andra frågor men knappast den här..

ja jag vet inte hur många som vaccinerar sig mot hälseneskador när dom åker till thailand, har inte riktig koll på det faktiskt..

KAGE
0

#33: självklart är dom stressade i början, det kan jag tro. Men det var inte som att dom stressade ihjäl sig, eller hur?
Kroppen och hjärnan har vissa funktioner.

Vissa människor skär sig i till exempel armarna.
För att det gör ont? Nej.
För att hjärnan börjar utsöndra ett slags hormon, emorfin, som sköljer genom hela kroppen med en behlaglig och avslappnande känsla. Detta för att vi inte ska drabbas av panik när vi gör illa oss.

Det sista du skrev var väl ganska fånigt och onödigt?

/Karoline.

Lollo86
0

fan jag mår så j*vla dåligt när jag läser sånt där…

"Därefter avlivas djuren och hälsenans läkning studeras. Forskarna har tillstånd att testa totalt 40 råttor" helt j*vla sinnessjukt..

och hur ofta så får man sin hälsena avskuren då??

såna där människor borde få sina egna hälsenor avskurna å hängas upp i benen i flera veckor..

MentalDistress
0

#34 tycker inte dina argument verkar så bra, det låter bara som om du anser att djur har ett lägre värde än människor osv. Precis som alla andra arter på denna planet måste det "gallras" bland homo sapiens, vår livstil bidrar till sjukdomar, vårat egna val. Kanske är det så att forskarna inte får bidrag för att de sällan kommer med nått genomslag? Jag tror inte att vare sig cancer eller hjärt- lungsjukdomar nånsin kommer försvinna, och gör dem det är det antagligen jordensom får betala priset då det kommer bli alldeles för mycket folk..

MentalDistress
0

#38 lika fånigt och onödigt som att du blandade in insekter i diskussionen…

Bullerbytjejen
0

jamen det e ju för att fotbollsspelarna ska kunna läka snabbt och kunna byta till attraktiva lag nere i europa och få massa miljoner för ett kontrakt :) kostar bara 40 råttor

KAGE
0

#39: Dom gör det inte för att dom tycker det är roligt att plåga djur. Dom gör det för att få svar, forska, få reda på mer, lära sig hur man förhundrar saker.

#27: Jaha kul för dig. då kan ju naturen få "gallra ut" min pappa då. Skitbra. Verkligen. Kanske ska gallra ut dina bästa vänner och dina föräldrar också."Och hjärtsjukdomarna? Måste man ens dra upp dem?" eh nej förlåt att jag drog upp dem. Får ju bara dra upp det ni vill höra.

/Karoline.

MentalDistress
0

#27 Min morbror föddes med felvänt hjärta och tvingades att byta hjärta för några år sen. SÅ JAG VET GUMMAN! men jag anser inte att det är rätt att plåga djur för att låta människor leva. Jag skulle hellre dö än att stödja något sånt.

TienMu
0

Svansen är tejpad och upphängd med hjälp av en fisklina i ett traverssystem ovanpå buren. Bakbenen hänger strax ovanför golvet. Men råttan kan röra sig i boxen på frambenen, äta och putsa pälsen som är blank.

På burgolvet ligger Torrfoder, en träbit att bita i och pappersremsor att pyssla med.

My f**cing ass att råttan kommer bita i träbiten eller pyssla me nå pappersremsor i de stadiet….försöksråtta eller ej så är de fortfarande en råtta! å en råtta är en råtta! Å burarna/boxarna är alldeles för små å för obekväma å det är för ljust runt omkring å de har inget tak/hus å gå in i….

sen KAGE så handlar detta djurförsök inte om cancer utan om hur snabbt man kan bli återställd efter att ha skadat hälsenan….verkar ju väldigt viktigt…inte direkt så at man är döende,man kan faktskt leva med att vänta lite längre på att de ska läka….

Å sen bidra med pengar tror jag många av oss gör! jag själv ger väldigt ofta pengar för at stoppa plågsamma djurförsök….

KAGE
0

#34: _"det låter bara som om du anser att djur har ett lägre värde än människor osv."
_Äntligen förstår du vad jag menar.

Varför skulle inte cancer och annat försvinna?
Förut DOG man av blodförgiftning och annat. Det gör man inte nu. Pga forskning. Jag har haft det när jag var typ 10 år, och är glad över att jag fick medicin och blev frisk.

#42: Så du menar att det bara är elitidrottare som gör illa sig? Och bara vill tjäna pengar?
Typ tjejlaget i 4an, dom gör aldrig illa sig? Dom stäcker aldrig musklerna, tar sönder hälsenorna eller får hjärnskakning?
Ska alla bara sitta hemma och glo på TV, isf för att vara ute, sporta och HA KUL i syftet att BARA få ha kul?

/Karoline.

MentalDistress
0

#46 stackars dina råttor, kan inte ens tänka mig hur f*n man kan uttala sig så när man har djur. Har råttor och hund här hemma, de går alla före mig och mitt mående.

Gör djurvärlden en tjänst - skaffa dig inte fler djur..

KAGE
0

#45: Försöksdjur och deras SYFTEN går hand i hand. Påstå inget annat.

Varför ska man alltid tvingas leva med alla skador och sjukdomar man drar på sig? Varför kan man få inte bli frisk? Och:
DET ÄR ÄVEN DJUR SOM BLIR SJUKA! Ni som är SÅÅ måna om alla djur borde väl GILLA att ERA husdjur kan åka till Veterinären, få mediciner och bli friska?
Jag har varit på APU hos veterinärerna nu i 2 veckor och hjälpt till med allt, GALET mycket sjuka djur och BRA BEHANDLING får dom.

/Karoline.

KAGE
0

#47:inte in på mitt privatliv, oke? Kom inte med personliga anklagelser mot mig och hur jag sköter mina djur. För du vet ingenting om hur jag sköter mina djur, eller andras djur. Okay?

/Karoline.

Lollo86
0

#43 det är inte rätt att dra in oskyldiga varelser i deras "forskning"… bara för att råttor inte kan säga "nej jag vill inte" så behöver inte det betyda att dom dom vill pinas så förskräkligt..

jag skiter ärligt talat i om jag får cancer, eller nån annan sjukdom och inte får bot mot det.. jag vill fan inte att massa djur ska dö för min skull då.. veta att dom har fått pinas så mycket.. nej tack då dör jag hellre..

TienMu
0

#48 Men kan inte du bara va tyst istället då….verkar inte va så många som gillar de du skriver….

Denna tråd är spec tillängnad dessa stackars råttor som fått befara detta hemska å plågsamma djurförsök!

En tyst minut för dessa små kämpar som utan val fått ställa upp å utstå detta för att vi männsikor ska kunna sporta å göra oss illa å läka snabbt så vi därefter kan sporta å göra oss illa igen….

Det finns inga genvägar! Träna rätt!

KAGE
0

#50: Jag vill iaf inte ha en obotlig sjukdom. Vet du inte att du har kompisar, familj, bekanta, jobbarkompisar osv som kanske VILL leva. Tänk på det du.

/Karoline.

ladysurprise
0

Fy fan.. Börjar nästan gråta Gråter. Mår illa av de. Käns i hjärtat

MentalDistress
0

#50 känner samma sak jag med, varför ska en massa djur dö för att jag eller nån annan ska överleva?

#49 Men KAGE om du nu tycker att de där försöken är så jäkla rätt så varför sätter du inte upp dig själv som  frivillig då? Uppenbarligen är det ju enligt dig avstressande osv.. så då är det väl inte mer än rätt att du anmäler dig.

Nej god natt på er nu! Kommer snart säga nått riktigt dumt om jag inte loggar ut. Over and out, natti natt!

ladysurprise
0

Tror jag läste att dom gjort så med 40 råttor Gråter

KAGE
0

#51: Du kan vara tyst

#48: Vad är det för fel på att sporta nu då?
Och folk KAN faktiskt göra illa sig ändå. Barn som ramlar från lekställningar, äldre som gör illa sig i trappor.

/Karoline.

KickanW
1

1. Om man startar en tråd i ett forum får man vara beredd att folk säger emot eller har andra åsikter. Om man inte tål det ska man nog inte skriva om det på ett forum. Folk HAR olika åsikter gällande saker och det behöver inte betyda att man inte är en bra råttägare.

De flesta här på forumet är antagligen köttätare, är inte de bra djurägare då som anser att man kan döda djur för att äta, utan att man ens behöver?

(Härmed har jag INTE sagt min åsikt gällande frågan, det var bara en tanke)

2. Läs min tråd om kärlek!

KAGE
0

#54: IT'S THE CIRKLE OF LIFE. Den enes bröd, den andres död. Osv.

#49: Har du inte förstått än? Jag VILL leva och må bra, och att mina vänner (både människor och djur) ska ha chsans att vara friska med. därför vill inte jag anmäla mig som frivillig.

Nu drar jag ut på stan. Se'ya.

/Karoline.

Lollo86
0

#52 jag vill inte ha nån obotlig sjukdom men jag klarar inte av tanken att djur får lida för min skull.. det är så fel

Kirameki
0

#57 Tack Kickan.

Sen vill jag bara passa på och vara lite elak på tal om det där om köttätande, innan jag ägnar mig åt kärlek. Alla ni som äter kött, men är emot djurförsök (visst, det klart att man kanske bara äter ekokött eller liknande), men se Earthlings på youtube och kom tillbaka sen ;)

och nu tänker inte jag peta mer i den här tråden.

TienMu
0

#57 råttor är ju åxå köttätare….

Lollo86
0

jag vågar inte se Eathlings :(

TienMu
0

Hallå? nån?

en tyst minut?

sen dör denna tråd med dessa små tappra kämpande liv…..

KickanW
0

#61: Vad har det med saken att göra? Människan har en möjlighet att äta vegetariskt eftersom vi kan lära oss vad vi behöver osv. Jag är inte hel-vegetarian så jag säger absolut inte att man ska vara det men jag tycker ni borde ha lite mer överseende med folk som inte har exakt samma åsikter som er gällande djurförsök. Alla drar sin egen gräns och som sagt, det har ingenting med hur bra djurägare man är att göra.

TienMu
0

#64 ja de där hör inte hit just nu men starta en tråd om de om de nu inte finns en redan……sen äter ja inte kött själv….har blivit tvingad av läkare osv……pgav av lite privata anledningar…..

Kramar å pussar mina råttiga älsklingar jättemycke , å säger gonatt å suss gott på er nattugglor som fortfarande e uppe å skuttar här på rif!

cosmonita
0

KAGE: Jag har aldrigt tidigare tyckt att det du sagt varit så märkvärdigt men nu blir jag mörkrädd. Gör du ingen skillnad på försök på djur när det gäller att hitta bot mot cancer eller hur hälsenor läker fortast?

Finns det för dig inga skillnader på djurförsök och djurförsök?

#25 Du försvarar försök på råttor för att det är gratis medans försök på människor är "DYRA as hell". I sakfrågan har du rätt men ska man rättfärdiga vad som helst pga pengar? Pengar styr väldigt mycket därute visserligen. Styr det dina värderingar om rätt och fel också?

Jag kan köpa att man måste forska på på djur i vissa fall- cancer, diabetes, hjärtsjukdomar, aids osv. Men hälsenor??? Hur de läker fortast! Vem tjänar på det? Inte är de testerna gjorda med mänsklighetens välmående i tanken…

#35 Du sa, de stressade inte ihjäl sig. Nej, tydligen inte men de fick lida oerhörd stress i två dygn. Därefter fick de hanka sig fram upphängda i svansen tills hälsenorna läkte. Tycker du verkligen att det är ok? Är det ok så länge inte djuret dör? Jag tror att de flesta försöksdjur skulle föredra en snabb död istället för det lidande som många onödiga tester orsakar dem.

Lollo86
0

#66 bra skrivet. håller med till 100%

KAGE
0

#66: Jag gillar inte djurförsök när det gäller smink och sånt. Om det var det du undrade.

Jag var realistisk.

Hepp. Tråkigt.

Har du sett råttorna eller?
Jaha men synd för dig då. Gå och gråt lite över hur fel världen är. Good luck med att förändra den.

/Karoline.

LimE-6
0

Obs: Jag skriver vad JAG tycker INTE vad DU ska tycka!

Dom är ju faan dumma i huvudet, J*vla forskare.. varför är det så nödvändigt att veta hur deras hälsenor läks??? Sjuka j*ävla människor..

cosmonita
0

#68 Nej det var inte det jag undrade över. Men det jag undrar över är var dina gränser går? Tycker du att hälsenors läkningstakt går att jämställa med försök om cancer eller hjärtoperationer?

Realistisk kan man visst vara. Allting styrs av pengar idag. Men tycker du att det är rätt? Ska pengar styra allt eller borde vi människor tänka lite längre ibland; är vad som helt tillåtet för att det kan ge vinst eller spara pengar?

Förändra världen kan jag inte göra ensam, men jag har inte gett upp om att om tillräckligt många vill göra det så är det möjligt och att alla små försök från oss är bättre än att bara acceptera att "djur lider och så ska det tydligen vara eftersom så många människor tycker att det är ok och att göra på ett annat vis skulle öka kostnaderna"

idaleck
0

Riktigt vidriga försök. Ser inget förmildrande i det alls.

Ewepewe
0

Hur många är det som sminkar sig eller smörjer sig med någon slags kräm? Hur många vet helt 100 att inte det är testat på djur? Vem vet om de har blivit testade på stackars råttor? Det man ser och vet blir man upprörd över såklart, men sen är det mycket vi inte vet heller. Alltså, det man inte vet mår man inte dåligt av.

Hade man kunnat ändra världen så vill jag inte att djur eller människor ska behöva lida för att ta fram medecin till obotbara sjukdomar, smink eller något alls. Men nu är det så.

#27. Som sagt, alla har olika åsikter och man måste respektera varandra, inte hacka på folk för att de tycker en sak.

Cancern är nog inte så jävla NATURLIGT. Vi får cancer av mat, strålning från datorer, vad fan som helst. Jag skulle offra ett gäng råttor för att mina nära och kära som har dött i cancer och haft cancer skulle ha fått slippa genomgå plågsamma behandlingar i flera månader.

Ni som hellre skulle dö i t.ex. cancer istället för att få botemedel mot detta tänker nog om då ni själva blir drabbade. Eller er mamma, eller er lillasyster eller någon annan nära och kär.

Men jag är emot hemska djurtester mot smink och massa sån skit, och hälsene-grejset var inte roligt heller. Men vart ska man dra gränsen?

Äter ni alvedon eller så? Väldigt många vanliga läkemedel måste testas på djur innan de ens vågar testa det på människor. Så är det och har alltid varit. Tänk på det ni som är HELT emot djur. Ni använder produkter som redan har testats hur mycket som helst innan ni har kunnat börja använda detta.

Så tänk lite själv innan ni börjar hacka på några få som kan tycka att djurförsök är okej till viss del!

Tack för mig.

Babbett
0

Jag är inte emot djurförsök fast det här verkar rätt onödigt. Det här borde de kunna testa på människor som redan har förstörda hälsenor…om de ska belasta eller inte.

Djurförsök där det handlar om att hitta medicin mot dödliga sjukdomar som skördar många liv fortfarande tycker jag är en annan sak…

MentalDistress
0

#72 Smink märken får inte utan vidare säga att de inte testar på djur och sedan göra det iaf, i min familj har ingen av oss 4 kvinnor nånsin använt smink testade på djur.

Och f.ö har jag knölar längs min korsrygg och har haft det i två år utan att undersöka dem, just för att jag inte bryr mig. jag dör bokstavligt talat hellre än att ge grym forskning rätt.

Nu kommer jag inte ihåg vem som skrev det men ang. mediciner testade på djur FÖR djur är det en jävla skillnad. Det räddar ju djuren, grymma försök på djur för att rädda människor är fel.

Men nu drar jag mig ur denna diskussion, orkar inte höra mer om folk som rättfärdigar att djur lider och dör för människors skull.

Ninja
0

Att ha olika årsikter i en fråga är helt okej, men att inte kunna hålla god stämning i diskussionen utan bland annat säga åt folk att vara tysta är inte okej. Skärpning!
Respektera varandras olika åsikter och håll god ton.

Daydreams
0

Min Mamma fick cancer när hon var 42 år. Väldigt allvarlig äggstockscancer, när de upptäckte den gav de henne endast ett par veckor att leva. Dock ville dom försöka med en nödoperation och se om dom kanske kunde ta bort åtminstonde en del av tumörerna. Jag lyckades få reda på att Skandinaviens bästa kirurg på den här typen av operationer opererade på det sjukhuset en dag i veckan och efter mycket byråkratikrångel fick vi igenom att han skullee operera och han tog bort mer än 4 kilo tumörer från hennes buk.

Hon lever fortfarande men cancern är obotlig, det enda som går att göra är att hålla den i schack och därmed ge henne extra år.

Under dom här 9 åren har hon gått på massvis av olika cellgifter, som jag antar är testade på en massa olika djur.

Jag är tacksam att forskningen kommit så långt att min mamma fått de här 9 åren där hon kunnat förverkliga en massa av sina drömmar men ändå har jag svårt att acceptera djurförsök.

Jag vet att säkert tusentals djur har fått lida för att min Mamma (och andra i hennes situation) skulle kunna få sina olika cellgiftsbehandlingar. Till en viss del är jag självisk och är glad över att man lyckats ta fram cellgifter och att många med cancer idag faktiskt överlever. Men samtidigt kan jag undra om det är rätt att låta en massa djur lida för att vi människor ska få leva.

Om jag måste dra en gräns för vad jag tycker så anser jag nog att forskning som leder till resultat för dödliga sjukdomar, som aids, cancer etc är acceptabelt, men jag skulle önska att försöksdjuren hade det så bra som möjligt under tiden dom levde.

Forskning för andra saker, som i detta exemplet hur man får hälsenor att läka fortare, eller smink, eller andra mindre allvarliga saker, tycker jag är fel. Forskning som kan bedrivas på andra sätt som tex på stamceller borde alltid göras på det istället för på djur.

KickanW
0

Jag håller med Daydreams, i vissa avseenden tycker jag det är okej med djurförsök, då man tar fram botemedel till dödliga sjukdomar… Dock finns det många saker man skulle kunna ändra på.

1. Behandlingen av djuren. Idag handlar ju allt om pengar, så även här. Djuren borde få bättre behandling innan och under djurförsöken och ska avlivas direkt när försöken gett resultat.

2. Konkurensen. Idag görs samma djurförsök tiotals eller hundratals gånger. Länder och företag vill inte dela med sig av resultaten (det har ju kostat pengar och ingen vill ju ge bort något gratis). Om de tar betalt är det oftast mer än djurförsöken kostar och därför väljer de flesta att göra samma försök igen. Det är otroligt korkat. Det borde endast vara statligt ägda företag som efter förfrågan får göra dessa försök och sedan lämna ut resultaten till de som behöver.

För övrigt, Ewepewe, jag köper bara produkter jag VET inte är testade på djur (förutom mediciner som jag är tvungen att använda). Smink använder jag inte, hudkrämer, deodoranter och schampo är jag otroligt noga med vad jag köper. Ibland kan jag tyvärr få saker i present från människor jag inte känner så värst bra som inte är "säkra" men själv köper jag bara produkter jag vet inte är djurtestade.

Sarakechi
0

Varför kollade jag :(

Råttorna ser ut som min Lotuz :(

Fyfan.. att plåga små djur bara för nån jävla idrott..

Testa på pedofiler å våldtäktsmän istället..de är ju ändå människor som ska dra nytta av de sen :(

KAGE
0

_"Testa på pedofiler å våldtäktsmän istället..de är ju ändå människor som ska dra nytta av de sen :("
_
Indeed.

/Karoline.

Grodan
0

jag är känslig, jag klickar inte på länken!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Castaway]
0

Jag pallar inte läsa hela diskussionen.

Jag tycker att djurförsök för att hitta botemedel för dödliga sjukdomar etc. är okej, på ett sätt. Visst, djuren har egentligen ingenting med det att göra, men sätt er själva i den situationen att någon av era närmaste skulle drabbas av ex cancer. Hade inga djurförsök gjorts då skulle det vara bra mycket mindre chans att personen i fråga skulle klara sig.

Det må låta egocentriskt, och vara det också, men jag skulle hellre se att tex min bror levde än de råttor som dött i djurförsök pga cancerforskningen. Och om inte dessa djurförsök gjorts skulle jag antagligen inte ha någon mamma idag.

Däremot är jag helt emot denna slags djurförsök som TS länkat till! Jag menar, hur viktigt är det egentligen att folk ska kunna idrotta på elitnivå..? Okej, bra om de kan röra sej, men en brusten hälsena dör man inte av. Helt sjukt hur de kana få göra sådär >_<

Jinaum
0

Kan hålla med, för saker som äär aktuella och sådant som verkligen kräver uppmärksamhet så som canser osv kanske är okej. Sådant som inte är ingripande för hela mänskligheten kanske inte är så intressant egentligen att ta reda på. Just hälsenor för sporten. Sport för mig är meningen att ha kul, en sysselsättning och en hobby. Vist att det finns folk som tjänar pengar på det men om dom skulle skada sin hälsena skulle det endast påverka dom ekonomisk och om möjligen kännslo mässigt men jag betvivlar något livshotande. Därför egentligen inget viktigt för stunden att ta reda på.

Hellre ser jag en familj som återfår en familjemedlem efter svår tid av canser eller hjärtfel, något som kan rädda många fler än de råttor som dött. Jag kan väl kanske anse att de har dött för en god saks skull i sådana fall. Men de med hälsenor, jag ser inget gott i det. Om nu en stackars elit eller liknande gör illa benet så lär det ju läka då det gjorts tidigare antagligen. Och fungerar det kanske det inte finns någon anledning att undersöka det vidare?

Som sagt, hellre för licshotande sjukdomars skull än för sporten, den är endast ämnad som underhållning och egentligen inget mer.

empan-hampus
0

USH!! =(

Ninja
0

Någon publicerade den artikeln tidigare, några veckor sen eller kanske t o m nån månad. Men då var ingen bild.. usch och fy för att få SE hur stackarna har det, det var illa nog att läsa. :(

Rosalie90
0

fy fan så jävla sjuk blir både arg och ledsen fattar inte vad folk har i huvudet :@

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.