OT lön och OB
[
](javascript:void top.ShowProfile('Stephanie') "Visa personlig sida för Stephanie.")
Stephanie
2008-06-04
11:08
SKA man få mer pengar när det är helg/kvällstid? Jag jobbar 17.00-21.00 och får 80kr/h, kommer få 90kr/h sen. Men får inget ob-tillägg för att det blir två timmar efter 19.00? Det är även samma lön om man jobbar på helger. Är det något företaget bestämmer, eller SKA man få mer pengar då?

Det normala är väl att man ska ha ob kvällar helger. Men sen beror det ju på vilken branch du jobbar inom och vilka avtal som finns i just ditt fack? (oavsett om du är med i facket eller ej)
Det är bra om ni länkar till den nya tråden i den gamla när ni delar, så att inte diskussionen fortsätter i den gamla fast att det kommit en ny. Kanske inte alla som lägger märke till den nya direkt. Jag har gjort det nu, men så ni tänker på det. :)
På mitt jobb är det 15 kr OB tillägg efter kl 19.00
Helger är det 33 kr OB och Storhelger 88 kr OB.
Min blogg: SweGizmo.se
OB står ju för obekväm (arbetstid), och "onormala" arbetstider som kvällar och helger ska vara OB-belagda… Prata med ditt fack eller din chef o se vad dom kan hjälpa dig med!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#2 tänkte inte på det.. :S
#5 det är lugnt :)

Jag har asdåligt ob. Enkelt ob (vardagkvällar/nätter) 26 kr och dubbelt ob (helgkvällar/nätter) 52 kr. Storhelger så är det 76 kr.
Detta beror på att Statoil hör till transport som har helt värdelösa avtal! Handels är sååå mycket bättre och egentligen fattar jag inte varför vi inte räknas dit.
Minns inte vad jag har för OB-tillägg, men har för mig att det är rätt bra.. har för mig att IF Metall har ordnat det hyfsat bra.

#8if metall har det bästa!! önskar jag var kvar där..
frågade min chef eftersom jag ska jobba på fredag, jag har 34,2% ökning på helgen.. känns skitkasst..visserligen är det barnpassning jag ska göra men ändå.. hoppas de små ungarna somnar vid 8!! en 1åring o en 5åring..
Qui dormit, non peccat