Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 683 ggr
Mastoll
0

Kräsna råttor

Hmm… Jag tror jag har väldigt kräsna råttor. Jag har blandat en egen torrfoderblandning med Axa grynblandning som bas, och då finns det ju givetvis mest av det. Men problemet är att dem vägrar att äta just grynblandningen. De äter allt annat. Det är inte förrän dem blir jättehungriga som dem äter. Jag vill ju inte svälta dem.

Läste Grodans inlägg "Medicinera inte så mycket". Råttorna får ju färskmat, men de kan ju inte bara leva på det. Grynblandningen är ju väldigt nyttig och dem måste få i sig den på något sätt.. :/

Lancia
0

Även för mina grabbar är grynblandningen det absolut sista alternativet i matväg :/

Stephanie
0

Jag är elak. Jag svälter mina råttor om de inte vill äta av grynblandningen. Nu har jag visserligen en annan bas som mina råttor älskar, så jag har inte det problemet längre. =P

Men ang. att svälta råttorna. De svälter ju faktiskt inte, de äter när de blir hungriga. Det är bättre och nyttigare att de äter upp allt =)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Babbett
0

Mastolls råttor är bara bebisar än och de ska inte svältas….mina vuxna har bara gott av att svältas innimellan, fast när jag har bebisar är jag lite snällare.

Testa en annan mix är mitt förslag…eller låt dom äta det de tycker om och fyll på mera sen.

MentalDistress
0

Mina äter inte heller grynen men det har jag löst genom att lura dem lite, mixar ju all deras färskmat så jag mixar helt enkelt ner lite müsli och korn- vete- råg- och havrekross. Då äter dom det allt, de har ju visserligen müsli som basi torffodret men mina tjejer är rätt små för att vara 1 år så jag försöker få i dom så mycket nyttigt som möjligt!

Stephanie
0

Jag håller inte riktigt med Babbett där… Råttorna lär sig väldigt snabbt att bara äta det godaste - det kommer mer mat snart! De kommer aldrig äta av det andra om du fortsätter så, vilket också innebär att de inte får i sig allt från maten.

När jag säger "svälta" så menar jag det självklart inte bokstavligen, det handlar bara om att inte fylla på maten förrän allt (eller åtminstone det mesta) är uppätet. Råttorna är inte så dumma att de inte äter resten…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mastoll
0

Jag vill inte, som babbett säger, "svälta" råttorna eftersom dem fortfarande är så små än så länge.
Jag prövade att inte ge dem någonting annat och bara vänta på att de ska äta upp grynblöandningen. Det tog en vecka för dem att äta upp den… Dem äter hellre sitt bajs, papperspellets och aspflis än grynblandningen >.<

Att mixa i grynblandningen i en annan mat ska jag pröva! Hoppas det funkar.

Lancia
0

Jag får världens ångest och skuldkänslor om mina inte får färskmat en . Jag måste kamma till mig tror jag och börja svälta dom små asen ibland :P

Mastoll
0

Jag kom på en sak. Det kanske funkar om jag bakar ett bröd och sätter i grynblandningen i det och sedan har brödbitar i torrfodret? :)
För att mixa grynblandningen och sedan proppa ner det i något annat har inte funkat :( Dem petar ut det ändå >.<'

TienMu
0

Jag skulle no prova en annan mix…spec eftesom de är så små…

frebaco gillar mina allefall….å icas egna ekologiska….

Mastoll
0

#9 - aa, om de inte gillar brödet provar jag en annan mix :)

Mastoll
0

#9 - Yey! Jag är så glad! Jag köpte Frebacos grynblandning idag och dem åt den! :D
Tack för tipset! Tänkte först att det inte skulle hjälpa att köpa ett annat märke, att det typ skulle vara samma sak.. Men nu har jag lärt mig något :)

ladysurprise
0

Mina äter vad än jag ger dom i alla fal hitils ^^

TienMu
0

Nej men vad roligt! Frebaco rockar fett hos kräsna råttmagar alltså! :)