Råttor i kostnader! (uträkning)
Tänkte att vi kan försöka räkna ut vad råttor kostar ungefär per månad. (eftersom övriga trådar om det inte direkt kommit fram till något). Vi ska också skriva hur många råttor vi har, så alla kan se hur mycket mer 1-2 råttor fler kostar osv.
så man kan ju göra så här.
Antal råttor: 3 st
Foder
Bas: (torrfoder osv) 50 kr mån
Färskmat: ca 80 kr mån
Inte så säker eftersom dem få matrester, svårt att räkna ut. men vissa saker köper jag separat till råttorna.
Godis: 10-20 kr mån
Inredning/spån/leksaker
Hängmattor: ca 100 kr mån
(har köpt lite dyrare hängmattor i djuraffär, men man kan ta gamla kläder osv och komma undan bra mycket billigare)
spån: Toalätt 2 påsar. 60 kr mån
Övrigt.
bur: ca 1000 kr PER ÅR dock
(jag har redan bytt bur 4 gånger på 1 år
haha. lagt ut 1500 på bur än så länge)
så 100/12 = ca 85 kr
-------------------------Uträkning------------------------
ca 305 kr + 85 (bur) = ca 390 kr mån
per råtta: 130 kr
Min blogg: SweGizmo.se
Finns en tråd, månadskostnad heter den. :)
1# "Tänkte att vi kan försöka räkna ut vad råttor kostar ungefär per månad. (eftersom övriga trådar om det inte direkt kommit fram till något)." :)

hmm jag har fyra hungriga råttpojkar.. men ja ska fundera lite=)
foder
- vanlig foderblandning med musli osv ca 45 kr
- färskmat ungefär 40kr
- godis 10-15 kr
Inredning/spån/leksaker
- spån och tidningar (tidningar gratis) 20kr
- toarullar,gamla kläder osv 10kr??svårt att räkna på,,
Övrigt.
- 2 burar, en för 400 en för 859 är 1259kr
1259/12=105kr i "hyra" för buren i månaden
min kostnad blir då 130+ 105= 235 kr
235/4=58.75kr alltså kostar mina bäbisar konstigt nog bara 59kr i månaden!! visserligen köper jag aldrig leksaker uten gör dem mest av gammalt skräp hemma o så men ändå!
Qui dormit, non peccat

Foder: oj, ja det blir kanske typ 80 kr i månden. Utöver torrfodret så får dom mat två gånger om dagen.. och det pendlar en hel del. Men jag skulle nog tro att det ligger runt 300 kr i månaden. Köper mycket kött och sånt som jag inte äter till råttorna, sen är det sallader, Barnmat, blodpuddin och grönsaker.. så det ligger nog på 150 kr till iallafall..
Leksaker: ca 50 kr i månaden om jag slår ut det.. denna månad vart det mer då jag köpte påslakan till dom som dom ska ha som hängmattor.så jag köpt 3 st så jag bara kan byta vid tvätt.
Försäkring: ca 200 kr i månaden för 6 råttor
Bur: hmm ja du det blir nog 2000 kr om året..
Veterinär kostnader: ligger nog runt 1400 kr om året iallafall.
Sen till kommer kostnader för vandalism.. och det är lite nya soff överdrag som måste köpas.
Jag tror jag lägger ut väldigt mycket på mina råttor.. men jag vet inte hur mycket exakt.. men närmare 5000-6000 kr per år lätt..
VET kostnader kan alltid tillkomma.
men om vi inte räknar med ev VET kostnader så blir det lite billigare.
Min blogg: SweGizmo.se

vi kom visst fram till det i tråden månadskostnad
#2 Tyckte precis som Daydreams att vi visst kom fram till det i den tråden, 120-202 kr per råtta och månad. Cirka. Därför länkade jag. :)
7# Okej, har inte läst den, det lät bara så på TS :)