En av dom är jätte liten
Den har inte växst mycke sen den födes.. kan tyvär inte lägga in någon bild för kamran är cp..
Ligger den långt efter? Kan hända att den är svag av någon anledning, med född defekt och/eller mycket konkurrens om mjölken..
Att stödmata med Esbilac kan vara ett alternativ, eller så låter du naturen ha sin gång och väntar och ser hur utgången blir.
De är nog att den inte fåt nog med mat tror jag för de är mjölk i magarna på istortsät alla förutom kanske 2 men dena ena reagera jag mäst på för att den var så liten..
Vad är Esbilac?
Det kan ju fortfarande vara en medfödd defekt (eller skada) som gör att bebisen inte orkar tränga sig fram bland syskonen och dia.
Esbilac är modersmjölkersättning, finns för hundar och katter men minns inte vilket man ska ha till råttor.. var det katt-mjölken kanske? Kan köpas på apoteket.
Hur får man in de i munen då? med liten spruta?
Vet inte, har aldrig gjort.. men med en 1-milliliters doserinsspruta kanske, om inte det är för stort..

#5 de sprutorna är för stora för nyfödda…fast det är klart värd ett försök om inget annat finns till hands.
Dom är väl snart en vecka, eller?
#6 Mmm, anade det. Vet inte vad man använder till så små munnar.

#8 Pipett? Finns det något som heter så?
#7 Jag vet att kullen inte är helt nyfödd, fast hon skrev att en nästan inte har växt sedan de föddes…och då är den nog ganska liten (tänkte jag iaf.)
#9 Ah, smart… Så långt tänkte inte jag ;)
Men pipett kanske är lite svårt att få rätt mängd ut kanske? Värt ett försök, såklart…
#9 Ja pipett kanske skulle fungera, de finns ju i olika storlekar. Vet inte hur små dom kan vara dock. Får man tag i såna på apoteket, eller vart annars?

#10 Rätt mängd är väl typ när man ser mjölkbandet ungefär som på de andra som ätit hos morsan !?
#12 Eller tills man kväver ungen ;)

#13 Fy på dig!

Om man tycker det är krångligt med modersmjölk ersättning kan man ta några av dom största en halvtimme så dom små får äta. Det man måste tänka på då är att:
Stoppa noga om dom man plockar bort så dom inte blir kall
Att det inte är riskfritt eftersom mamman kan stöta bort dom.
Men det är ett alt och jag gjorde det när jag fick min första kull då en av små tjejerna vägde mkt mindre än dom andra.
#15 Hur stor är risken då att hon stöter bort dom?
pipett?

Pipett kan du fråga efter på apotek! Det är som en spruta fast utan nålen!
Älskar mina stora små vänner..