Att vara råttägare..

Oj, haha det är mycket roligt med råttor. De är smarta, de är keliga, de lär sig saker snabbt och vill mer än gärna vara med där man är.
Det enda negativa jag kan komma på är ju att de tyvärr inte lever så lång tid.
Här är lite exempel jag tycker om att vara råttägare, det är alltid kul med ibland mindre kul som sagt men man ångrar aldrig att man är råttägare
Roligt att vara råttägare är:
- När råttorna leker och busar med en.
- När man ser råttorna busa och mysa med sina burkompisar.
- När råttorna uppskattar saker man gör eller har gjort till dem, som lekar eller burinredning mm.
- När man kan ta med råttorna på utställningar och träffa massa annat råttfolk och råttor.
Tråkigt är:
- När ens råtta/råttor blir sjuka
- När man gjort något fel, t.ex. givit råttorna något som är farligt fast man inte visste det, oftast händer ju inget då råttor är väldigt kraftiga djur så.
- När ens råtta/råttor går bort pga av ålder eller avlivning pga övrigt
- När ens råtta/råttor kanske biter eller är aggresiv mot sina kompisar eller sin matte/husse
Kommer säkert på massa mer som är roligt och tråkigt men där är det jag kommer på just nu.
+ Att de är så smarta! De fixar allt!
- Att de är så smarta… de fixar allt…
+ Otroligt söta och gosiga, kapabla tyill hur mycket tillgivehet som helst!
- Att de inte lever så länge.
Det sista minuset är ganska stort. Efter mina fina flickor som jag har nu kommer jag nog inte att ha fler råttor. Det gör helt enkelt för ont när de går bort…

tycker det bara är positiva saker! eller finns ett stort negativt o det är deras korta livstid!

Jag älskar råttor! Snacka om att jag har hittat det perfekta husdjuret. *kääärleeek*
det e härlit att vara råttägare!
Man skulle aldrig fatta att ett så litet djur kan ge så mycket kärlek ! Min råtta som är en hona på 1 år är så tillgiven att jag kan sova med henne utan att hon rymmer.
Det enda jag tycker e jättesynd e deras korta livstid, vilket många redan har sagt här.
Jag har allt från hästar till hundar till en råtta och råttan är dne som står mej närmast hjärtat! 
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ja, det är faktiskt härligt!
För den stressade nutidsmänniska passar råttan himla bra tycker jag. Råttorna är vakna på morgonen när jag går upp, sover hela dagen då jag är borta och är vakna och aktiva på kvällen när jag kommer hem.
Råttorna äter mina matrester och är lätta att ta med sig när man åker bort över helgen eller till sommarstugan. De skriker inte i bilen (som min abessinierkatt gjorde H E L A vägen) och kräver inte att man avsätter halva bagageutrymmet för en transportbur.
De är (oftast) väldigt vänliga och snälla djur, som älskar att vara med människor. De V I L L umgås, plockas med och kramas på. Det var förresten därför jag blev råttägare första gången. Vi hade varit kaninvakt åt en kompis en vecka och varje kväll grät min dotter (då 6 år) över att kaninen inte älskade henne utan bara hoppade iväg hela tiden… Jag blev då tipsad om råttor - bättre än både kaniner, hamstrar och marsvin
, då de är keliga, sociala och läraktiga. Idag är min dotter supernöjd, för råttorna älskar verkligen henne! Och mig! Och resten av familjen…
Man skulle faktiskt kunna säga att det finns en sak med råttornas livslängd som är positiv. Man binder nämligen inte upp sig för tid och evighet.
Därför är det så härligt att vara råttägare!
För ett år sedan hade jag en chinchilla som bara ville sova. Han var inte sjuk på nått sätt, men eftersom chinchillor är nattdjur så hade jag inte mycket nöje och glädje av honom på dagen när jag var hemma. Så det hela utvecklade sig till det, att chinchillan gnagde och skakade på gallret hela natten igenom, jag kunde int sova och hunden blev orolig.
Så nu när jag äntligen äger en råtta är jag jättenöjd, min råtta har blivit omvänd till dagdjur .. :D
Råttor e de bästa som finns! :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

allt är positivt med råttor!!!
det negativa är deras livslängd……*snyft*
livslängden ja… min råtta dog igår (söndag 13/8-06) jag vet inte vad jag gjort för fel. han kissade blod på lördan… sen på morronen på söndan dog han

allt är positivt förutom att hålla rent efter dem, när de blir sjuka och deras korta livstid 
Roligast: De är så sociala, alltid framme vid luckan och vill följa med ut. Tacksamma, gosiga, söta, intelligenta, trevliga mm.
Tråkigast: den korta livslängden och lukten. Har man bara ett par råttor är lukten inget problem men har man många råttor så måste buren rengöras jätteofta för att det inte ska lukta kiss.
Hmm, ja, ett plus jag kom direkt att tänka på var "Allt råttorna gör!", men jag ändrar mig, haha. :D
+ = Nästan allt råttorna gör och är.
Att de är så intelligenta och roliga, busiga och kärleksfulla. Pigga, intresserade, nyfikna o s v.
- = När de blir sjuka. Att de dör tidigt. Att de gnager sönder tapeter, lister, kläder o s v (överbädds-maniska honor finns här hemma.
Jag har ingen egen säng längre sedan mina råttor gnagde sönder den och trots mina försök gång på gång gnagde sönder ännu mer och smet in i den oräkneliga gånger) Samt att de har burar som behöver städas. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Råttor är dom underbaraste djuren enligt mig.
Dom är kloka,busiga & världens mysigaste.
Mina råttor har hjälpt mig under svåra perioder och det ger dom massor med guldstjärnor , ger du något får du 100 gånger mer tillbaka av dom små liven :D
Det enda negativa är väl att dom inte lever så länge tyvärr

råttor är roliga djur.. piggare och nyfiknare än hamstrar tycker jag.
nackdelarna är att dom luktar mycket, lever inte så länge och att dom blir lätt sjuka
råttor luktar inte om man håller rent i buren och badar dem då och då.

tiia: hur kommer det sig att det luktar redan dagen efter jag har gjort rent i buren?
min ena råtta låter väldigt konstigt hela tiden. jag vet inte vad som är fel. den andra råttan som jag köpte samtidigt dog igår. tror ni att något är fel? vad kan det vara isåfall? jag köpte två nya råttor förra veckan och ny bur och bytte mat och så, kan det ha något med det och göra?
gillade den här tråden… plus och minus med råtteri…
Ska hämta min råtta imorgon i djur afärren som vi har beställt den ifrån . Nån som har nått tips som råttägare ?
#21 Typ att inte köpa råttor från djuraffärer…? ;)

#21: Först och främst, skaffa två råttor då råttor är flockdjur och enligt lag behöver sällskap. Andra tipset är att köpa från en seriös uppfödare istället för att stödja djuraffärer och deras avel. Ska du absolut köpa från djuraffär, se till att råttorna ser pigga ut, har klara öron, inte låter när de andas, inte har ohyra m.m.
Allmänt behöver man en större bur (alltså inte ex. hamsterbur), fågelburar är bra och gallret bör inte vara störra än 1-1½ centimeter. Mat kan man köpa müsli med alla fyra sädeslag och blanda ut med lite allt möjligt, sök på Torrfoder så kommer det upp trådar. Utöver det ska råttorna ha husmanskost varje dag, alltså samma mat som du äter men inte för stark eller fet mat. Bästa underlaget är spån eller flis av lövträd, toalätt eller vanliga tidningar.
Några sidor:
http://www.freewebs.com/r8info/
21# Och att man inte "beställer" eller köper råttor, man skaffar råttor, som om det vore ens barn :)

Väldigt bra grej du sa där RatLover
Det är coolt!!