Skal till råttor?
Morots-, potatis-, äppelskal kan man ge det? Det borde väl vara himla nyttigt om man bara skrubbar det väl så besprutningsmedel och sånt försvinner…? :)
Ingen som har vägarna förbi mellan Malå och Luleå btw?

låter lite snålt att bara att ge skal till råttorna.. dessutom är de inte så intressade av skal lika mycket som frukten!! ge dem en äppelbit istället..så blir de glada!!
du kan inte borsta bort besprutningsmedel, det sitter i skalet inte på skalet..
Qui dormit, non peccat
Ehh men snälla någon, det enda jag frågar är om de kan äta det. Inte att det är det ENDA jag kommer att ge mina råttor! Klart dom ska få frukt och grönsaker och så vidare.
Men besprutningsmedlet är ju mest PÅ, vi borstar och sköljer vår frukt så det mesta försvinner ju där.
Sen sitter ju mesta näringsämnena oftast i skalen har jag hört… men ja kan ha fel.
Ewepewe: Du har så rätt i att de mesta näringsämnena sitter i skalen =) Så tvätta så noga du kan och ge frukt med skal du =) Dock bör man inte ge skal från stenfrukter.

Mvh Stephanie 

de är allätare..de kan äta allt, men det är kanske inte bra att äta all besprutad mat..
kanske men allt sitter inte på som sagt utan det mesta finns i skalet.. du kan inte borsta bort allt men om du överlever så kan råttorna äta det med!
vi sköljer frukt mycket för att få bort bakterier, inte för att få bort bekämpningsmedel..de finns ändå kvar, men vi slipper tänka på alla mäniskor som tagit i frukten med skitiga fingrar!
ja de flesta näringsämnena sitter i skalet, men man får tillräckligt ändå om man bara äter fruktköttet. men ge en hel bit med skal till råttorna så ser du vad de gillar! det är inte farligt iaf
Qui dormit, non peccat
Ewepewe kanske menar att hon vill veta om man kan ge skalet från morötter, potatis osv, som blev kvar efter matlagningen.
Mvh Nathalie

Jag matar mina råttor med sten … Det är billigt och bra då jag bara kan plocka upp lite på väg hem från skolan. Är dock lite orolig jag också om dom kan äta det … Har hört att dammet som ofta fastnar på dom inte skall vara så bra för råttor. Men jag vet inte säkert …
Alltså vad är det för vits att fråga något då man blir idiot förklarad? #6.
Haha, jag ger snart upp. Ska snart få två råttor och jag vill bara försäkra mig om frågor som dyker upp av kunniga råttägare, inte de som bara hånar en och idiotförklarar.
Tack ni andra :)

#6 haha, Men ganska smart då.. Billitbillit! Men dammet är nog ganska farligt tror jag! Synd.. för råttor verkar älska stenar!! :D
#7 Skit i trollen.. :) Lyssna på oss andra istället.. x) fast sorry kan jag inte så mkt om det där du frågade om. Men lycka till men råttköpet! Vill se bilder sen!

#7 Ta det inte fel! Det var inte riktat som en idiotförklaring mot dig utan bara som ett självironiskt skämt i största allmänhet! Vilket helt och hållet har mist all form av roande funktion nu när jag måste förklara det! =) Jaja, bättre lycka nästa gång! (detta alltså riktat mot mig själv)
Rå potatis är nåt man ska undvika till en del djurslag, vet inte hur det är med råttor?
Dom brukar dock undvika såna saker som pesten (för äckligt och tråkigt), så får du dom att äta det så blir jag impad. 
Ewepewe, menar du ifall du bör skala maten innan du ger dom det? Det var så jag tolka :)
Jag ger äpplen med skal, skrubbar morötter och skalar potatis, om det inte är egenodlad färskpotatis :D potatis, har jag för mig, ska vara tillagad vid servering iaf :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Okej jag får väl vänja mig ;) och ja jag ska ladda upp bilder ska ni se :)

De kan smaka rå potatis men mycket mer brukar det inte bli! Tycker att de oftast lämnar allt skal kvar och äter resten av frukten…
Mia//
#11 Okej, för det var också en fundering jag hade, om man måste koka potatisen innan… då kör ja på det :)
Det jag ville veta är om dom äter skal bara, om de så sitter kvar eller om de ibland äter skalet som blir över om jag lagar middag t.ex.
Men de blir nog kanonbra!
Okej Mia :) Får väl se om barna till dina rådisar också gör så då hihi.