några frågor.
Idag köpte jag två små söta musdamer som bor i ett hemmabygge, med många våningar och sånt.
Men jag har lite frågor.
Hur länge klarar sig en råtta utan mat och vatten?
Kan man gå ut "och gå" med dom?
När blir dom könmogna?
Kan man ha hanar och hanar ihop?
Som jag har märkt idag så gillar båda två att ligga i nacken på mig och sova, är de ett normalt beetende? Hur länge kan jag ha dom utanför buren?
är det en mus elelr råtta 
HAHA :D vad dum jag är :P råtta så klart O__O jag vet inte vad jag tänkte med…
Har själv inga råttor utan är en blivande råttägare. Vet iaf att det går att ha hanar ihop :D men det finns ju alltid undantag. De är individer och alla tycker inte om andras sällskap.
Jag har haft råtta i över två år nu. Båda mina flickor gillar att ligga och sova i min nacke. Och ibland tar jag en promenad med dem sovandes i luvan.
De är bara i buren på nätterna, och springer ute på dagarna (när jag är hemma).
Råttor måste vara ute minst två timmar om dagen för att motionera, så visst kan du ha dem i nacken sovandes så länge som råttorna tillåter det, helt normalt och mysigt :)

Jag vet inte hur länge de klarar sig utan mat och vatten, men inte många timmar kan jag tänka mig. De ska alltid ha fri tillgång till både mat och vatten.
Ja, man kan ut och gå med dem. Jag har koppel till mina råttor när de följer med ut, för jag vill inte riskera att de springer iväg. OM de ska följa med ut så får det inte blåsa så mycket och det ska vara ungeför samma temperatur ute som inne. Annars kan de lätt bli förkylda.
De blir könsmogna runt 5 veckor och om du köper råttor ska det vara minst två av samma kön och de ska vara minst 5 veckor gamla.
Ja, hanar kan man ha ihop. Det går lika bra som att ha honor ihop. :) Givetvis finns det undantag, men det finns det när det gäller honor också. Om du köper råttorna från en registrerad uppfödare så är risken mindre att du får råttor med temperamentsfel.
Råttor måste få springa utanför buren varje dag. Minst en timme om dagen tycker jag, men helst mer. Mina får vara lösa i mitt rum 2-3 timmar om dagen. Men jag har alltid buren öppen så de springer in dit när de behöver "gå på toa", äta eller dricka.
Två av mina töser älskar att ligga i nacken och mysa, så dte är helt normalt. Inuti tröjan gillar de också att sova och en av dem vill alltid sova i min bh. Hehe.