Han Skriker! =S
När jag badar eller klipper klorna på Shadow så skriker han, värst är det när jag badar honom.. är det hans sätt att säga nåt i stil med "jag tycker inte alls om det här!" eller?
Han låter som en arg fågel typ.. =S
Japp, han protesterar vilt när han skriker. En del råttor gör allt för att komma loss samtidigt som dom piper och skriker, medans andra är stilla och medgörliga men berättar ändå hur illa dom tycker om behandlingen.

#1 Okej.. men finns det nåt jag kan göra för att få honom lugnare? Jag känner mig så otroligt taskig när han skriker så.. Jag måste ju både daba honom och klippa klorna..
Är lite orolig över honom för han är i typ som shocktillstånd, när jag startade tråden hade jag precis badat honom.. han är ovanligt lugn vilket skrämmer mig! =(
Varför måste du bada honom?
När du klipper klorna, testa att göra det medans han springer löst.. Sätt dig med honom i knät, klipp en klo, låt honom springa iväg.. osv. Det märks knappt av råttorna, de fortsätter springa runt, komma till mig, få nån klo klippt, springa iväg, komma tillbaka etc.
Många råttor avskyr att bli fasthållna, därför har jag upptäckt att det här sättet fungerar relativt bra (förutsatt att råttan är tam, bara inte har någon lust att vara stilla)

För att dom luktade kiss viklet inte är så mysigt, dom kissar nämligen i deras hängmatta där de sover så jag för göra rent ganska ofta..
Smart tips, tack så mycket =)
Inte bra att bada för ofta, speciellt inte om dom blir stressade av det.. byt hellre hängmatta oftare.

Nej jag vet, jag har bara badat dom en gång tidigare, försöker verkligen undvika det.. jag tvättar hängmattan, brukar åxå ha en handduk i som jag byter..

ang att klippa klorna så har ja läst ett tips för länge sen som ska funka på katter.
De ä att man (när man inte klipper klorna) sitter och känner på tassarna och sånt, för då vänjer dom sig att man tar där på, kanske funkar detta med råttor också.
elle va tror ni?

jo det funkar ju på hundar åxå som inte gillar att man klipper klorna på dom, men med råttor tror jag att dom tycker att det är obehagligt för att man håller fast dom..

Mina töser skriker som om ja ska döda dem när jag klipper klorna.. Ungefär som om de tror ja ska klippa av tassen ;P.. Brukar göra som med hundar..Inte hålla på å pyttinyffsa för mycket utan nu klipper vi klorna tjejer å d é faktiskt inget synd om er för det gör inte ont! De é dock snälla för bita mej trots att de inte gillar de skulle de inte kma på tanken på :)

#9 Mina pojkar har aldrig bitit mig även fast man tror att dom vill göra d för att komma loss.. men nepp.. =) så stolt över dom ;)

Jag gav bara Adidas något gott att äta så satt hon där snällt medan jag klippte klorna ^^
Men bada dem har jag aldrig lyckats göra