Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2290 ggr
Grodan
0

råttor på soptippen

Ni som såg programmet om råttor på soptippen, kan ni inte i den här tråden berätta lite av vad ni såg och lärde er?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Jag lärde mig att det är måååånga råttor på tippen, många fler än jag trodde… Och att jag borde åka till en tipp och kolla, det vore roligt ^^,

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Å, jag vill också! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Keno
0

Jo visst visste jag innan att det finns mycket råttor på soptippen men att det kryllade sådär trodde jag inte. :D Men man har ju hört folk säga typ "OH DU SKULLE SE RÅTTORNA PÅ SOPTIPPEN! DOM ÄR TYP EN HALVMETER LÅNGA OCH STORA SOM KATTER!!!" Haha, det var minsann en överdrivt utan dess like. Dom såg ju ut som helt vanliga råttor som man har hemma eller kan se i stall och källare och ja, var som helst. :P

Terato
0

Här har ni en länk! Handlar även om en kvinna som kan tala med möss! :) Sök på "mitt i naturen" och leta fram 15 maj.

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=61841

teratos.r8or.se

[Katteeen]
0

Jag såg det programmet och då tänkte jag på medlemmarna på råttor.ifokus ;) Tyckte det där med att de kan klättra upp i ens toalett var lite läskigt, nu kommer jag kolla noga innan toaletten används. X) *asg*

#3: Det där behöver inte alltid vara en överdrift, bland annat i våran lilla båthamn har vi sett råttor som (jag är allvarlig) var lika stora som katter, om inte större. Även vid fler tillfällen och platser har vi sett så stora råttor, så det behöver som sagt inte vara en lögn. :)

Keno
0

#5 Åh herregud!! Är du säker på att det inte var något annat? :O

[Katteeen]
0

#6: Väldigt säker ;)

Grodan
0

#5 ok, vad sa de (och vilka är "de"?) om att vilda råttor kan hoppa upp i toastolar?

jag känner till några fall av toalettråttor, men det har varit TAMRÅTTOR alla gånger!!!

en varning bara, om ni själva tänkt kolla in soptippar efter råttor, glöm inte att vildråttor kan bära på väldigt farliga smittor så TA INTE I DEM!!!

[Katteeen]
0

#8: Personerna i programmet (inte vet jag vilka de är ^^) sa att en råtta -om den verkligen har bestämt sig för det- kan klättra upp i rörledningarna och upp i en toalett, men man ska ju inte tro på allt som sägs heller, bara nämnde det. :)

MentalDistress
0

#9 Nog är det sant alltid, hände en bekant när han skulle sätta sig och, ja, lätta på trycket. Hans farsa fick rusa in och smälla igen locket. Sen han berätta det (han är f.ö rörmokare) så har jag kollat i toaletten en extra gång. o.O

[Katteeen]
0

#10: Oj, hihi, trodde inte att det faktiskt händer, trodde bara att det var fakta liksom ^^ Stackars han, jag skulle blivit jätterädd, har råttfobi :S

Girlie
0

I Danmark mäter och väger de tydligen de vilda råttor som tillfångatas och dödas. Deras största råtta vägde 580 gram och var 46 centimeter lång:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article292622.ab

Jag har ytterst svårt att tro att vi i Sverige har muterade brunråttor som är stora som katter, helst med tanke på att ingen sådan fångats och uppvisats.

I samma anda hörde jag en bekant vars vän hade mött dessa fruktansvärt stora vilda råttor och svor på att de var stora som katter. Kompisen blev sedan förvånad över hur stora de tama råttorna min bekanta hade, alla honor mellan 300-400 gram. Ett exempel på hur lätt ögat kan luras.

Terato
0

#8 Tänkte precis på det! Man får nog tänka på att byta kläder osv också.

teratos.r8or.se

[Katteeen]
0

#12: Mmm, men jag kan ju bara tala för mig själv, JAG har sett ovanligt stora råttor i naturen iallafall ;)

Kirameki
0

#14 Å andra sidan skriver du ju i ett inlägg tidigare att du har råttfobi ;) Folk med råttfobi lär ju garanterat uppleva råttorna som större än dom är ^^

Grodan
0

Oki, "de" i programmet sa att råttor KAN gå upp i avloppen o hoppa upp i människors toaletter. Det är hörsägen. Men visst vi kan skriva upp det som fakta från tv-programmet.

VAd mer sa "de" i programmet?

Kirameki
0

Och jag vet också att det inte är helt ovanligt att folk tror att sorkar är råttor. Nej, jag försöker inte dumförklara dig, jag har haft den här diskussionen med min mamma också som är övertygad om att hon har sett jätteråttor. Har man sett en råtta runt ett kilo så måste det ju med all säkerhet ha varit en tamråtta liksom…

eller en vild GP xD

Och nu ska jag sluta trasha din tråd, grodan :)

[Katteeen]
0

#15: Så är det säkert, men jag sa: Jag kan bara tala för mig själv. =P Så det är ju hur jag upplevde det hela. Men ni behöver inte tro mig, jag vet vad jag såg så det är inte nödvändigt att göra en så stor grej av det. =)

Grodan
0

Nog om det!

Fick ni inte lära er något av det där programmet?

[Katteeen]
0

#19: Ja, nog om det.

Jag fick lära mig att råttor är duktiga klättrare =)

Grodan
0

#20 hur duktiga?

gulzebra
0

Ang toastolen så sa de ju även att det är väldigt ovanligt att råttor tar sig in den vägen :P

(Vi borde samla ihop oss och åka till tippen på typ studieresa eller nåt :D)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Girlie
0

#18: Jag säger inte att du ljuger, du uppfattade det säkert som att råttorna var stora som katter. När man är rädd, det är mörkt, djuret springer förbi fort, man ser det i ögonvrån eller vad det nu kan vara så är det lätt att missta på storlek. :)

Jag lärde mig förresten i ett engelskt program att det är ovanligt att råttor tar sig upp i toaletten när den är vattenfylld. De flesta fall är när toaletten blivit torrlagd av någon anledning.

Mastoll
0

Jag lärde mig att kloakråttor inte bor i kloakerna, utan hittar ett tort varmt ställe att sova på ;P
Och sen visste jag inte att det var SÅ många råttor på en soptipp :O

Grodan
0

#24 intressant berätta, vart vill de sova?

RatLover
0

Dom brukade söka sig in genom nån spricka eller dåliga tätningar och därifrån dom tar sig till (om jag minns rätt) till nåt utrymme där dom bor :)

Girlie
1

Jag kom fram till att vi egentligen borde vara glada att vi har råttor på soptippen, de är ju utmärkt på att källsortera när vi är för lata att kompostera mat m.m. Cool

Keno
1

Ja det är nog bra att de där råttorna bor på tipparna och rensar lite. Undra hur det skulle se ut utan dom. :P

TacoBelle
0

Dom sa i programmet att råttor kan ta sig upp i toan men att det är ovanligt.

Det är ovanligt men har faktiskt hänt. Som regel i gamla hus där toan inte använts på ett tag och inte är fylld med vatten.

[Castaway]
0

De sa att råttor var intelligenta och nyfikna djur, och inte alls lika skygga som möss Cool Men det visste vi ju redan ;)

Sen var det ju den där tanten som gått upp varje natt i 14 år och matat råttorna och mössen i hennes stall för att de inte skulle gnaga på ledningarna, och det gjorde de inte heller! Hon sa att det var för att hon gav dem något annat att göra istället för att gnaga på kablar. Tanten hade nåt lockljud också, som hon sa var det som funkade bäst, ni vet när man drar in luft genom tänderna liksom, så det gnisslar? Kass förklaring, menmen x'D haha, jag provade det och det funkar faktiskt riktigt bra  :D 

Tanten hade förövrigt gjort sin häst rumsren också, den bajsade i en hink på kommando x'D

[Castaway]
0

Får man förresten vara på tippen på natten? Det är väl då de flesta råttorna är synliga, men jag tror dom stänger soptippen vid typ 4 elelr något?

Keno
0

Haha det kanske är därför dom stänger. :D För att folk inte ska gå dit och stjäla råttor. XD

Mastoll
0

#25 - Ja, som #26 ;)

Daydreams
0

ni kan göra studiebesök hos mig, de har lagt ut råttgift på alla allmänna ställen där jag bor, vilket resulterat i att råttorna dragit sig till innergårdarna istället, häromkvällen satt jag och tittade på ett tjugotal råttor vid våra soptunnor. Något som slog mig var att många var mörkt mörkt bruna, nästan svarta.

Nidnal
0

Jag såg en vild råtta en gång för ett år sen. Han jag jobbade hos sa att jag skulle komma och titta och undrade ifall det var någon av mina som rymt, för det var utanför mitt hyreshus. Men det var en liten vild agoutihona, hon kan väl ha vägt kring 250g. Jag såg henne ganska nära, hon var jättevacker! Sen försvann hon in på dagis utegård, inte så poppis tyckte dagisfröknarna.

zickan
0

hehe.. sätt er på gotlands soptipp under en natt ;-).. där är råttorna inte sådär små

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mischa
0

Bara jag som inte blev förvånad över antalet råttor på en soptipp?

≧◔◡◔≦

zickan
0

Inte speciellt. Vart tar annars alla råttor vägen som finns.

Ladyinred
0

Men det vore en mäktig upplevelse att faktiskt få se det där själv..

Mariaratta
0

Det jag tänkte mest på var att de vilda råttorna verkade lika välnärda som mina;) Det är tydligen gott om mat fast råttorna är så många!

zickan
0

skönt med råttor. vi slänger ju nästan 50% av maten vi köper in. bra att det finns någon som kan ta vara på våra dåliga kompostering

Grodan
0

min morsa såg programmet och tyckte de bara snacka skit

jag blev väldigt förvånad… ingen här har ju uttryckt annat än att det var ett bra och läraktigt program…

KickanW
0

Alltså, det var rätt mycket blaj, inte någon särskild fakta eller så… Men jag tyckte det var kul att se en klump råttor på tv bara :D

Terato
0

Ja, det var väl mest info om råttan som skadedjur (som om vi behövde mer av det) 

..Fast det var väl inte direkt felaktig information heller som man är van vid.. :P

Jag är i alla fall alltid glad när de visar program i teve eller radio eller skriver i tidningarna om råttor/möss.

teratos.r8or.se

marinelady
0

På luleå soptipp kan ni få se råttor i massor :D satt där med en kikare och tittade när de plockade ihop papper och mat. Hur charmigt som helst..

Terato
0

Haha, jag vill också se! Måste leta mig till en soptipp.

Förresten funderade jag över en grej..

Kan man säga att en soptipp är en del av de svenska råttornas naturliga miljö? Jag menar, hur länge ska ett djur ha anpassat sig för en ny miljö innan det kan kallas för dess naturliga? Frågan är ju hur råttorna skulle klarat sig i Sverige utan vårt avfall..

teratos.r8or.se

marinelady
0

Men vems var råttan i filmen? Alltså den tama då :D

Girlie
0

#47:  Ladugårdens Dödsläntan enligt uppgift och det är uppfödaren som äger honom. :)

marinelady
0

Vilken liten charmis i alla fall :D så ursöt