Biten i näsan =)
Hejsan! Nu ska jag berätta om vad som hände i morse =) Kom in till min Granne PlusPlus och skulle hälsa på Lilla stumpen. Jag böjde mej fram mot buren och han lykades få tag på min näsa genom gallret. Det började blöda men gjorde inge ont. Jag och Stumpen brukar leka genom gallret. Jag står och typ fräser åt han så fräser han tillbaka och studsar upp och ner. Han verkar iaf tycka att det är skit kul. Och att det inte var nån aggresivitet.
Kan lägga ut en bild lite senare på min näsa =)

ere så bra å stå å fräsa åt han utanför gallret? då eggar du ju pån lixom…..
tror inte han ser det som roligt.. skulle aldrig stressa upp mina råttor sådär..
// Vanessa

ehm tror inte att han tyckte det var skoj.. om en råtta fräser brukar de vara förbannade!
Qui dormit, non peccat
För att få en råtta att fräsa ska man gå rätt långt och det är verkligen inte ett bra tecken att den gör det :/

Han verkar inte särskilt glad.
Som dom andra säger… fräser han och hoppar upp och ner så… Grattis… du har lyckats reta upp en råtta till max.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Så ni säger att alla råttor är arga för att dom fräser. Alla är tyvärr inte lika dana. Det märks att han tycker att det är roligt. För om jag bara låter en gång så låter han en gång, om ja låter två han två. Och han hoppar inte utan skuttar . sen får man ta i han direkt efter oxå. han gör lika dant om bur dörren är öppen .. men men . Tro det om ni vill alla har ju sin egen åsikt .

Och att han bet dig var ännu ett sätt att berätta hur roligt han tycker att ni har. 
Nu handlar det ju inte om åsikter utan om fakta. En råtta studsar och fräser inte om den mår bra. Vad är det som säger att den tycker det är roligt?
Och som Girlie säger, om han tyckt det varit roligt hade han knappast bitit dig. Ingen av mina råttor har någonsin ens försökt bita mig eller fräst, förutom en råtta som jag sedan blev tvungen att kastrera eftersom han var överdominant.

du provocerar honom till att fräsa och hoppa/skutta eftersom du på något vis stör honom! råttor som fräser är inte glada det kan du själv söka på på varningstecken.. sen om han dessutom hugger dig är han definitivt inte glad! bara för att du kan ta upp honom betyder det inte at han inte är arg! han kanske förknippar dina händer med något bra och det är därför du kan ta upp honom..
en råtta kan dra i dig med tänderna men den får aldrig hugga för då är något fel..om du tycker det är bra o roligt så tyck det då.. men det är synd om den provocerade råttisen..
Qui dormit, non peccat

Okey , men då vet jag .
vill att du stänger denna tråd har fått fakta så jag klara mig .

alltså, jag har som regel att aldrig hålla på med mina råttisar genom gallret, för det första så är det deras hem och deras trygghet inne i buren. Om man ska hålla på med dom inne i buren så går jag via dörren.. då vet dom att man kommer också. det är ett sätt att visa dom respekt.. Jag hade också huggit dig i näsan om du hetsat mig genom ett galler först..
såg bilden på din näsa, och det där är inget litet nafs, det är ett bett.
Mina får nafsa försitkit med tänderna.. dom gör endast det om jag har kalla fingrar..

När vi ändå pratar om fräsandes råttor måste jag bara få berätta vad som hände i måndags =P
Jag satt här vid datorn (råttburen står precis bredvid mig), min dörr var öppen så in kommer Shessie (våran näst äldsta hund, på 65 i manken) självklart är hon intresserad av råttorna så hon går fram till buren och får syn på Neo som går längre fram mot gallret, men när Shessie var lite väl nära hoppade Neo hela vägen fram till gallret och fräste typ som en katt vilket fick Shessie att hoppa nästan en meter bakåt =P Tyckte att det såg väldigt kul ut!
Och nu för er som säkerligen kommer påpeka att jag då inte bör låta hundarna gå fram till buren vill jag bara säga att dom får egentligen inte ens komma in på mitt rum men just denna gång var jag ensam hemma och hade inget annat val än att låta dörren vara öppen eftersom att jag tog hand om hundarna åxå, därför kom Shessie insmygandes!

Så bra, Ittna, att du skrev om det här så att du fick veta hur det låg till!
Kom ihåg att det inte behöver betyda att råttan retar upp sig på just dig personligen utan det du gör, signalerna du ger honom. Ibland ger man fel signaler utan att veta om det!
Det är som hundar som blir överlyckliga när den ser en katt som viftar på svansen fast det i själva verket är ett varningstecken från kattens sida. Det är inte alltid så lätt att kommunicera mellan arter!
Älskar mina stora små vänner..
Ytterligare på tal om fräsande råttor..
Min första råtta, Linda, fullkommligt hatade alla andra djur och så gott som alla människor. Jag var egentligen den enda som fick hantera henne.
När det kom någon i närheten av hennes bur, djur som människa så kastade hon sig på gallret, fräste och nästan skrek…
Det var rent fruktansvärt att se..
Jag fattade ju rätt snabbt att det inte var någon bra sak… att hon antagligen skulle försöka dräpa sitt hatobjekt om hon inte var instängd… tack och lov så insåg även hennes hatobjekt detta… Så dom höll sig undan.
Ittna, Jag fattar att du tog illa upp av upplysningen att detta inte är en bra och rolig sak men du måste samtidigt förstå att ingen vill att du ska vara tvungen att fara på akuten för att sy ihop ditt ansikte bara för att du tror att han leker…
Är han som min Linda var så kan det sluta otroligt illa och det är väl det folk har försökt säga till dig.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Men det var inte din råtta, Ittna, eller hur var det?
Man behöver kanske hålla ett extra öga öppet om man ser ett sånt här beteende så det kan vara bra att upplysa ägaren.
Hur beter råttan sig mot burkamrater, förresten? Och hur fungerar den med människor i övrigt, utanför buren?
Jag har varit med om en sån råtta med, en ensamråtta på ett år som jag fick av en bekant. Han var fullständigt galen och flög upp i gallret om jag gick närmre än en meter ifrån buren. Han inte bara fräste, han skrek åt mig. Att öppna buren och ge mat var lönlöst, han var för snabb trots att jag försökte lura bort honom till en annan del av buren. Istället fick jag hälla det genom gallret. Jag ville avliva honom för att han var ilsk men fick inte. Så de kom hit en gång i veckan så att jag kunde städa buren, så höll vi på ett par månader tills de tröttnade…

Ursh, vad tråkigt när det är så.. Hur kom det sig att du inte fick avliva honom?
Det är min sambos kompis och de ville inte "döda" honom för han var ju snäll mot dom. Men att han bet deras 5 åriga son mellan ögonen hade tydligen ingen betydelse. Jag fick även med en stor bur och gjorde jag mig av med råttan så skulle jag betala för buren om jag behöll den (vilket jag ville).

Fan ta alla elaka och negativa människor. Jag har en riktig bitch till råtta hemma. Han bits men han stuttsar inte när han är arg och han frässer inte heller och han vissar aggresivt betende. Han går inte att ta i alls. De är en elak ej glad råtta.
#20 Vadå, är folk i denna tråd negativa eller hur menar du?? Kan ha missuppfattat :P
Djur är aldrig elaka med flit. Har de beteendestörningar beror detta på hur den behandlats, dålig avel?, och det är aldrig djurets fel. Det är min åsikt.
#11 inte menar du väl att vi ska ta bort tråden, den är ju bra (utom att jag tyckte lite synd om dig…inge kul att bli biten…), eller vill du det?

#16 nej det var inte min råtta. Mot sin burkamrat är han underbar snäll och gosig. det är han mot andra människor oxå. Men han högg liksom inte han fick tag på min näsa och skulle dra in mej i buren. Han nafsar även lika så i fötterna när han är ute. Han har aldrig i sitt hela lilla liv visat nån typ av aggresivitet mot människor eller andra råttor.

Nej grodan du kan låta denna tråd vara kvar. det kanske finns någon mer som har blivit nafsad i näsan =)
Dermocan kan man ha på råttor, min vet rekomenderade det när mina råttor inte tålde ett annat medel, det resulterade då att några avled. Nu kommer jag inte ihåg vad det hette men collie hundar tål det inte heller…