Aktivering i buren?
Måste fråga om någon vet någonting man kan göra eller köpa till råttorna som dom kan aktivera sig med i buren när man är i skolan och så? Tycker det verkar lite tråkigt men att bara ha mat, vatten, hus, hängmatta, hyllplan och sånt där i buren, lixom, dom vill ju ha nåt att leka med. meeeeeeeeeeeeen vad? Har ni nå tips råttfolk? 
Vill verkligen förnya buren lite nu, har haft den anpassad till min råtta som fick somna in igår, allt har varit lågt och inga krångliga labyrinter som hon skulle fasta i med sin stora dumma tumör och så, och självklart blev ju det tråkigt för dom unga råttorna… men kunde inte ha henne ensam i en egen bur, då skulle hon ju bara bli ledsen (;
såååå, låt fantasin flöda, inte så bra på det själv!
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Ikea har ju de där trevliga "minifångst", fast de kanske blir mer av en sovplats snarare än en leksak, har precis köpt en så jag får se hur råttornas utvärdering blir. Annars gamla vanliga toalettpappersrullar som du placerar något gott i och trycker ihop ändarna så de får luska ut själva hur de ska få ut maten. Du får säkert fler tips av folk här på sidan, mina små har fortfarande fullt upp med att lokalisera sig i buren efter det att jag möblerade om lite ;)
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Du kan göra iordning toarullar med nåt gott i, och vika ihop ändarna på rullen. Sen är det bara att lägga in i buren och låta råttorna leta ut det gottiga!
En salladsboll som du proppar full med nåt gott kan fungera. Ju mer det är i den desto svårare är det att få ut innehållet, och då blir det mer att jobba med! :)
Har redan sån där minifångst, den blev sovplats den :D ! Ska göra det där med toarullarna, såna gör vi till min hund, har aldrig tänkt på att ge till råttorna :P SMART :D
mer tips? :D
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

jag brukar ge dom en hasselnöt som är oskalad att försöka öppna och dom har blivit mycket duktigare på det nu….det finns ju aktiveringsbollar att köpa i djuraffärer som man stoppar godis i och som trillar ut när dom rullar den…man kan ju ha den i buren..
som sagt toarullarna är en klar hit.
Annars kanske man kan ge dom en bytta att gräva i?
mina är skogstokiga i blomjord, men då får det ju vara en jord utan "växtnäring" eller nått som kan vara onyttigt att stoppa i sig.
att fiska är en annan grej, du fyller en bytta med vatten och lägger ec ärtor i så råttorna får "fiska" efter dom.
Något jag inte provat än är "isglass" som jag brukar ge jyckarna en solig sommardag och som även används flitigt på djurparker.
Du fryser helt enkelt ner ett block (en isbit) med gottegrejer så dom får slicka/pilla i isen för att få ut grejerna.
Hela majskolvar (med blast) har jag hört ska vara en hit :)
≧◔◡◔≦
Lånar tråden lite hoppas det inte gör något fiiiyah.
Jag undrar om ni har något tips på vad man kan lägga i toarullen. Något som det inte gör något om det ligger ett tag och som luktar mycket och länge. Har funderat på tonfisk men det blir nog äckligt om det ligger en stund. Vad använder ni??
camila85, jag använder russin och även sötmandel.
≧◔◡◔≦
Okej ja nu äter ju mina inte russin men sötmandel ska jag prova och de blir ju inte äckliga heller så det var ju jätte bra.
För att råttorna ska få upp intresset för toarulleknyterna i början så lägger jag i kyckling eller nåt annat som luktar gott.
Okej ja det kanske man ska prova först, ska nog prova redan idag 
Bra tips är alltid till nytta! Jag lägger många på minnet ;)

VAD ÄR en minifångst????? jag bara undrar….
En minifångst är en sorts nätkorg i tyg från IKEA. :)

några tips:
lägg in en hel nöt i buren
ett kokt oskalat ägg är uppskattat ;) bara man ser till att bort skal osv när dom e klara!
häng in en tampong, de har varit mycket uppskattat av min råttor.. dom sliter sönder den och sen "bygger" nått med den.
möblera om ofta, de är alltid spännande!
lägg in ett pringles rör med mat längts in. alltid kul o titta på när dom ska ha ut det!
jag brukar även ta en tom äggkartong o lägga mat/godis i och sedan stänga igen så får dom pyssla med att få upp den :)
hoppas dom får kul nu!
MVH jenny kenneth thore o sixten

Någon med nya tipps ? ;)
Jag brukar spara kartonger av olika storlekar, klippa ut lite hål här och var och sätta ihop alla till ett råttslott som de kan klättra och leka järnet i. Det får inte plats i buren, men mina gillar att klättra så högt de bara kan när jag släpper ut dom, så då passar en kartongborg jättebra (och så slipper jag ha höjdgalna råttor i håret).
Én sån boll med pingla i kan vara lite rolig, kattleksak..
/Karoline.

En tampong var en ny sak, tihi. Men det kan säkert vara kul det med :)
#20: Måste testa det.. XD
/Karoline.
Mina råttor snodde en tampong i en påse, i ett skåp, i mitt badrum för att bygga bo med… Så nog är det uppskattat :D

Häftigt :)
Kom på en sak som jag brukar göra för att få dem att jobba lite. Jag brukar lägga några zophobas i en 50 cl flaska utan lock, men man kan nog även prova med lock, så får dom trixa lite. Dom älskar verkligen zophobasarna :)

Vad är zophobasarna? ;)

#24 Det är larver/maskar som man kan ge som mat till bl.a ödlor och som proteintillskott åt bl.a hamstrar om jag inte minns fel. Lite större än mjölmask.

ush..

Men dom verkligen älskar det :)
Inte mina, bara en av dem. Men han är lite allmänt puckad i huvudet annars, så :P
De andra kanske vågar slicka på en larv, men va sjutton, de rör ju på sig, inte fasen kan man äta grejjer som rör på sig :O

#28 niffen.. har du kräsna råttor? ;) Låter lite som det.. :P

Mina gillar inte heller Zophas, köpte en åt dem var men fick kasta bort nästan allihopa. När jag hade Octa (mitt lilla matvrak) brukade jag låta henne bita ihjäl dem innan jag gav till de andra, då gick dom faktiskt ner.
#31 usha, sickna ekkligheter :S x''D
daggmask är oxå poppis när vi pratar äckliga smådjur, har gett det en gång. Sånna larver har jag gett med, men de skållade jag först. De kan bitas som skjutton!
#34 Jo, jag kände det… :P
Jag mördade en av dom med en tandpetare först :P

EUUUU! BLÄ för dej niffs! :O ;) Du fååår inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :O :'(
#37 mördare hur an du mörda etrt så sött och fint djur som gillar att mysa i sängen? hihi ;P
#38 >:D
Han var tyvärr lite aggressiv och bet en i rumpan när man lade honom i sängen. Annars han var ett fint avelsdjur men började bli lite gammal, så jag avlivade honom på det humanaste sätt. Och sedan gav jag honom till en äcklig råtta. ;)
Men nu ska inte trådpolisen själv dra tråden för mycket OT :D
Jag jag brukar ta en ståltråd och spänna tvärs över buren (hårt, så den inte låssnar och sprätter åt alla håll) och på den sätter jag t ex hårt bröd, falukorv, osv. Mina råttor tycker det är skojjigt :P Och så tycker mina om tidningspapper :P

BLÄ mende jag för dina äckelpäckel bilder! Ueish..

Tog och ställde in en bytta till tjejerna med småkrälet i och flis av något slag, så att dom skulle få gräva fram dom själv, men jag vet om dom fattade att det var något gottit där i :P
Jag brukar hänga in strimlat tidningspapper på lite olika svåråtkomliga ställen i buren. Det brukar hålla dem sysselsatta med boandet ett tag. Sist fick lilltjejen ensam sköta allt det hårda jobbet med att hämta pappret och bära det till hängtunneln medans stora tjejen bara bar in det i tunneln och placerade det på precis rätt plats. Mina råttor skulle garanterat kunna arrangera en sådan där brandsläckning à la 1600-talet.
Annars kan man hänga mat på trådar som man knyter fast i taket av buren. Eller gömma maten på olika sätt.
Larver har jag inte provat. Det verkar läskigt. Inte för att jag är rädd för larver utan för att jag förmodligen inte skulle vilja ha blöta råttpussar efteråt. Och mina tjejer älskar att pussas. (Och jag att bli pussad.)

Det finns alltid leksaker att köpa på djuraffärer. jag har köpt några på djurkompaniet. sen kan du även göra små paket med olika godisbitar i som de kan ta sönder.
Min råttas favvoleksak är en boll som man lägger i godis och när han rullar på den kommer de ut godis ibland.
Om du vill miljö berika buren kan du använda naturgrenar du kan även ta in mossa men skölj den noga och om du fuktar den varje dag håller den sig längre och råtter tycker om att bygga bo med mossa.
flytta runt inredningen varje gång du gör rent till råtterna det brukar de tycka är kul.
En sak som råtter brukar tycka är super kul är att man sätter in en toalättrulle (ny) på en pinne så får de plocka och dra massor. fast det blir en del att stöda sen.
Vi hade en plastboll, leksat till katter, men Fjant älskade den… Hon bar omkring den och sov med den å allt…

Asså jättemånga skriver om vad man kan lägga in så att råttorna kan boa med det. Men vad ja än lägger in så vill dom inte bygga bo. :( varken inne i hus lr utanför.
Dom tycker dock om att ligga uppe på huset lr i sin hängmatta. :p

Mina boar inte heller, det är hängmattan som gäller, bara. Hela, oskalade ägg är en klar favorit här hemma. Annars är det mest hyllplan och typ och klättra på som gäller :)
Shit, mina råttor boar med allt, dom tog blasten på majskolven med, ser ut som ett skatbo tillslut :)
Men fina dokumentförstörare är det ;)
≧◔◡◔≦

Mina vill bara boa när de är utanför buren. I buren finns det mysiga fleecefiltar som duger bra som sovmaterial som man inte behöver greja så mycket med.
Men utanför letar de alltid en massa skräp och så samlar de ihop det bakom någon väl utvald bokhylla och gör ett bo. Hittade faktiskt en massa grufs bakom elementet häromdagen. Inte så uppskattat av mig :/
Man kan faktiskt ha ärtbad i buren också om man har plats. Fyll en stor, stadig skål med ljummet vatten och lite ärtor så ska du få se på råttaktivering!
Har man lite grenar och grejs i buren så kan man stoppa in solrosfrön osv i små hål i grenarna.
Att ta in saker utifrån är för övrigt alltid uppskattat!
Älskar mina stora små vänner..
Jag har kommit på en ny aktiveringsgrej för mina råttor. Helt kräjsi.
De får byta bur varannan vecka.
En helt ny bur, annorlunda än de är vana vid med helt ny inredning.
För att detta ska funka bör man ha en eller två tomma burar.
Så det är mitt tips!