Vanlig gåtta+Gp råtta?
Kan man ha en vanlig tamråtta och en GP råtta tillsamans?
Funderar nämligen att skaffa en GP råtta när jag inte har min vanliga kvar längre. Problemet är att min lillebror har en yngre råtta som antagligen finns kvar när jag skaffar GP råtta. Kan dom bo i samma bur eller finns kanske bara GP råttan kvar nästa morgon?
PS: Blir överlycklig för svar

Nej dom kan inte bo ihop.
som alltid beror det rejält på djuren. 50% av gp ägarna har tamråttor tillsamans med sina gp. Mina ungar växer upp tillsamans med tamråttor och kan få med sig en tamråtta som sällskap som de är vana med. Gp hane trivs bäst med råtttjejer och tvärt om.
Gp råttor går sällan bra ihop tillsamans så en tamråtta brukar vara bra sällskap. Gärna flera tamråttor.
Jack är en av de gp som bott med en tamråtts flock av tjejer. Alla tvättade på honom och han tvättade på alla andra. En rejäl charmör till tamråttorna.
En gp anväder först tassarna och munnen att putta bort när de inte vill. De biter bara när man inte lyssnar på första tillsägelsen eller blir över stressad av att tex hållas fast.
Så funderar du på gp och vill ha den fungerande med tamråttor så se till att den först är van med råttor sedan innan och bor med motsatt kön. Det har visat sig fungera bäst.
Hade jag inte haft mitt morgon humör och slagit sönder min kamera så hade jag kunnat lägga upp ett kort på en gp mamma med 4 leverans klara ungar sovandes tillsamans med 5 råttor. Buren står öppen nästan jämt så det är fullt valfritt vart både gp och tamråttorna sover. Men de har valt att sova i en hög.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#2 Det var intressant, men hur fungerar det med råttspråket då gp råttor egentligen inte ens är råttor? Och skulle verkligen en tamråtta få sitt behov av artfränder tillfredsställt av en GP?
ja gp råttor är råttor. Både står under familj råttdjur (muridae)
Jag har ingen aning vilka djur som kan prata med varandra. Hur en tamhund kan bli fostermamma åt rävungar. Eller en tiger kan växa upp med en hund. Eller en ko blir fostermamma åt ett föl. Vissa djur trivs ihop även om de inte är samma ras. Kaniner rekomenderas att bo med marsvin, Hundar går ihop med en katt. Eller hur en döv och en blind person kan vara tillsamans.
Vissa saker går inte att förklara. Hänger alltid på djuren.
Här är det helt valfritt att gå ut ur gp buren när de vill. men tamråttorna har valt att sova ihop med gp råttorna. Ibland kan man även hitta dom i kanin buren. Jag tänker aldrig tvinga djur att vara tillsammans.
Men väljer kaninen att alltid hoppa upp i hunden soffa och sova med honom så tänker jag inte neka det så länge dom inte skadar varandra.
"ähh skit i det jag är kanske inte intreserad längre."
Citerat från andra tråden.
Snälla, köp inte en GP-råtta…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag tror inte att två olika djurarter kan få lika stort utbyte av varandra som två av samma oavsett om dom kan umgås eller accepterar varandra.
GP:n är väl dessutom främst solitär.
≧◔◡◔≦
Gp gillar att bo tillsamans med. Jag har haft 3 gp råttor i samma bur. Beror på hur man ser det.
Jag har en råtthane som är dominant och inte funkar alls i gruppen. Då finns ju ett val. Låta han gå helt själv eller bo med en gp tjej. han trivs rejält med gp tjejen så varför ska han då bo själv?
#5 Spelar ingen roll vad personen skrev i en annan tråd. En fråga ställdes och jag svarade.
Tråden innan kan jag förstå att hon lackade. Skulle jag med ha gjort.
Är personen intresserad utav mer info så finns det en hel del på tidigare frågan hon ställde.
Klart man kan lacka, men det är skillnad mellan att lacka på det folk skrev och att helt enkelt tappa intresset för en GP för en sån sak, eller varför hon nu gjorde det… Har man så lätt för att tappa intresset för ett så krävande djur så tycker inte jag att man ska skaffa det djuret öht.
Att du svarade på frågan har jag inte skrivit något om utan min kommentar var helt och hållet riktad till TS :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har hört at GP kan bita ihjäl tamråttorna… men ja har ju aldrig haft gp eller så
mina gpråttor är mycket mer rädda för mina tamråttor, än tamråttorna är för gpråttorna. tamtjejerna är jättenyfikna på dom. fast iofs två av dom kan bli väldigt arga på dom så dom ruggar upp massa päls å fräser om gpsarna är för nära deras bur. men jag har aldrig sett någon av mina gps göra något sådant.
eller jo en gång när jag skulle testa ha ute dom allihopa så sprang två av tamråttorna (de äldsta) mot tomtom och bet efter honom och då försökte han bita tillbaka men han blev mest rädd och försökte ta skydd nånstans.. sen dess vill jag inte ha dom ute tillsammans..
men visst en gp har rejäla tänder och det är inte alls skönt att bli biten av en sån.. (blev påmins nu för några dagar sen då en av dom bet tag i mitt finger så det blev hål i nageln haha!) så visst kan säkert en sån bita ihjäl en tamråtta.. men det är nog inte så vanligt?
#9: Kan kan de… Har blivit biten rätt illa själv, tvivlar på att en tamråtta skulle överleva de betten jag fick om den blivit biten i strupen eller nåt :P Men man vet aldrig förrän man testat.
Min gamla Anders fick hälsa på tamråttorna via gallret till en början. Nån fortsättning på det blev det aldrig för han försökte attackera och jag tycker helt enkelt inte att det är värt risken…
nä det är så pass olika det där så det är ju som Zickan säger.. det bästa är att låta den växa upp tillsammans
#4 vackert, ibland förvandlas dina bokstäver till guld… något att fundera över helt klart!

#9 jepp en gp kan säkert bita ihjäl en tamråtta lika så kan en familjehund helt plötsligt bita ihjäl ett barn. Det är en sak man inte vet innan det händer. Ännu har jag haft EN skråma under två års period varav en tamråtta bet en gp i örat så det blev ett hack.
#10 gp biter mest i siste försvar inte förste. En tamråtta läser av detta så mycket bättre än en människa. Vi släpper inte precis en stretande gp bara sådär och backar undan eller låter bli en stressad gp på rymmen. Då smäller det. Skulle en tamråtta vara lika på som vi människor i behov att sätta regler så skulle jag säga att ja då blir dom med lätt bitna. Men finns det en möjlighet att tamråttan eller gpn kan gå undan när de fått nog så kommer inga olyckor att hända så länge man inte tvingar dom att umgås.
#13 :-) tack.. men det är ju så. Funkar det och dom trivs ihop så gör dom det. Funkar det inte och de vill inte umgås så ska man inte tvinga dom, det är då olyckorna händer. Har man ett djur så ska man kunna tyda dess kroppspråk. Dom kan inte berätta i ord dom visar.
#8 ingen som vet om hon tappade intresset för gpn eller inte.. Jag har gjort liknande ting. Gått in på ett forum och fått dålig respons och då tappat lusten att fortsätta diskutera och sagt att jag ångrat mig. men istället bytt forum för att få tag i bättre info.
Man vet aldrig då meningar förvrängs och man tolkar allt på olika sätt.
#17: Mjo, sant iofs.
Jag får la be om ursäkt och skylla på att jag är sjuk, trött och allmänt vresig ;P
#15: Där kan jag skriva under… Fick ju några rejäla bett av Nova när hon var på rymmen (fortfarande svullen såhär 8 månader senare, eller hur lång tid det nu gått… :P), men hon hade aldrig bitit innan det utan hon sprang hellre iväg än bet och bet först när jag höll fast henne samtidigt som hon redan hade panik efter nån timmes GP-jakt.
Ninko var desto snabbare med att bitas och bet så fort ett finger kom inom räckhåll, men hon bet å andra sidan inte speciellt hårt heller utan bara tillräckligt för att det ska gå nåt litet hål och möjligtvis komma nån droppe blod. Men där var det förmodligen jag som gick över gränsen när jag kom så nära antar jag.
Gosh, jag blir så sugen på GP igen… Ingen som har ett ljudisolerat hus att skänka bort? Och genomföra operation "kidnappa-Anders-från-Skansen-så-jag-får-tillbaka-världens-goaste-grabb"? 
#18 jag har bebbar nu ;-).. ninko och nova fick sig en bror i dag. Var och lämnade av den ende grabben i kullen till hon som har dom två nu.
Så svårt att lämna bort ungarna. Jag har ju gått hemma pga arbetslöshet och umgåtts med dom hela tiden. Satt 1½tim ute med honom i går och filade klorna medans han sov. Slickade lite då och då men annars inge respons av den tjockisen.
Jag har blivit biten rejält illa 7 ggr av gp. Kan ännu inte räta ut min tumme på vänsterhanden. Tintin rymde första nätterna hos mig och han var ju inte tam alls. Fick två fula bett under två dagars period bara för att fånga in honom. Ett satte han fint i slutet av tummen så jag kunde knappt jobba då handen svullnade upp. Nu är det ett fult ärr.
Gör inte så mycket. Jag är full av ärr så ett till gör väl inget. Men det var läskig upplevelse i början när jag bara hade hanterat Nemesis och Nemi innan det monstret dök upp. Han var ju inte bara otam utan ginatisk mot de tidigare flickorna.
Mh skulle själv behöva nytt hus snart. Glömde stänga i djur rummet igen så nu har brottlingen Nemi fått livstid fängelse. Tro på tusan så är hon inne i en vägg och drar ut stål ull och in med mina kläder. SÅÅ skönt med gammal vägg matrial som sticks i kläderna. Försöker tvätta men det går ju aldrig ut.
Gnorf, gief mi! <3
Så hon har fått sig en grabb till slut :D Hon var en av de det stod mellan när det gällde Anders också, skulle lätt sälja till henne om det inte vore för de väldigt stora fördelarna med Skansen :)
Haha smidigt x) Du får skaffa dig en sån där fästning med stenväggar :P
felpost
≧◔◡◔≦

måste bara få fråga, vad är en GP råtta?
Jag har haft flera GP råttor ihop med mina tamisar ( och andra gnagare oxå )
Gp är ett djur som kräver disiplin och uppfostran , gör man de rätt har man en trevlig råtta .
Men ex släpper du in en mus till råttor så är det stor sannolikhet att de biter ihjäl den… trodde de var samma med gp och vanliga råttor… men då har jag förstått fel

Kan dock påpekas att en GP-råtta inte ersätter tamråttans behov av en artfrände.
#25 nej de går inte till attack för att döda. De säger bara ifrån att nu är det nog. Jag har haft 3 import gp som samtliga varit nästan vuxna och helt otama när jag köpt dom. Nemi som tyvärr gick bort nyligen hamnade ju ihop med en tamråttstjej när dom både var på rymmen. Ingen av djuren hade mött ett liknande djur. De sov under samma byrå men undvek varandra i övrigt förutom att de stal varandras mat. Det var aldrig slagsmål men inte heller gos de bara ignorerade varandra även om de kunde äta samtidigt ur samm skål.
Mus och råtta finns det bild bevis på att de kan även gå ihop ;-)
Men som jag sa innan så beror de helt på djuren.
Sötaste jag såg på youtube när jag hjälpre en kompis på zoo affären var en hund som hade 4 egna valpar och en tiger unge att dia. Såå sött.
Utifrån egen erfarenhet kan jag tala om att min gp inte gillar råttor för fem öre. Han slår efter dom om han kommer åt, vill inte låta dem träffas för att se vad som händer precis. Tror att det hela hänger ihop med en trauma upplevelse han hade när han va liten som slutade hos vetten.