ang tur utomhus med sötnosarna
Jag har ännu inte köpt mig några sötnosar, håller fortfarande på att försöka lära mig en massa om dom. Men ja tänkte på de här med att ta ut sina råttor (när de väl blir dags för det då vi skapat en bra relation) ska man börja med sele? Har sett en massa bilder på sånna som har sina ute utan sele. Hur får man dom att hålla sig i närheten? Eller gör dom det av trygghetssak ändå?
Kram

Det beror på område och tillit. Jag låter mina klättra i träd utan sele, men jag skulle aldrig släppa dom på marken utan sele eftersom jag bor i stadskärnan (dock intill en park) och det finns mycket hundar, katter och andra "farligheter" i närheten som kan skrämma dom :)
Jag har mina ute utan sele, dom krånglar bara med den på x'D Har dem dock bara ute på tomten, och de håller sej alltid inom en radie av ca 1 meter från mej, fegisarna :D Men det är praktiskt (Y)

Har bara sele på mina när de är på marken, då det finns så mycket hundar här. Men annars så… inget sele :P

så dom håller sej alltså intill. De ä ju bra. Ingen som någonsin kommit på att de där trädet där borta ser roligare ut och sprungit iväg elle sett nått annat instressant och knallat iväg?

#4 Nope, inte här :P

Jag har bara mina vuxna, lugna råttor ute utan sele…och då bara på vår tomt. Ev. en kortis ute på vår lilla gård för att grannbarnen ska få klämma lite på dom.
Ska de hänga med på en längre promenad/utflyckt tycker jag att man bör ha sele.
Blir råttan skrämd och hoppar ner från axeln så är den borta rätt snabbt…om det som skrämt den inte redan tagit råttan.

har du en egen tomt med gamla trygga råttor så kan du ha dem fria.. men annars är det bäst med sele, utifall något djur eller plötsligt ljud skrämmer dem!! råttor är snabba, kommer vara borta innan du hunnit blinka!
Qui dormit, non peccat

jo att dom är snabba är de nog ingen tvekan om… men tack för att ni dela med er av era erfarenheter^^ ska bli kul sen när ja skaffar egna.
Jag låter min lilla garbo promenixa runt utan sele, först och främst på gården men det händer ju att hon får gå en liten sväng runt mina fötter ute i parken :)

Jag förstår inte hur ni vågar gå ut med dem utan sele! 
Jag har tagit ut mina utan men då får de endast sitta på min axel och titta. Skulle aldrig få för mig att sätta ner dem på marken utan sele. Även om de är jättefega när de är ute och aldrig skulle dra iväg frivilligt så kanske något skrämmer dem som tvingar dem att ta den snabbaste flyktvägen, vilket kanske inte är matte just den gången. Självklart vet de att matte är tryggaste gömstället men som sagt.. De tar snabbaste vägen om de blir skrämda.
Älskar mina stora små vänner..

#4 När jag var ute på picnic med mina tre råttor hade jag dom lösa. Ena tösen, Spira, fick syn på ett träd en bit bort och rusade för glatta livet =P Men som tur var hann jag ikapp henne. Men måste erkänna att hjärtat hoppa upp i halsen på mig :P Så efter de hade jag ett extra öga på henne när vi var ute nånstans.