Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 947 ggr
Terato
0

Det här jäkla barberandet..

Jag förstår inte varför det blir sämre..

Att de tuggar lite på framtassarna är ju ingen större fara men att Sizzlas kind får en större och större kal fläck känns inte så kul. Så det är ju inte speciellt konstigt att jag inte har någon lust att vara med i fototävlingar. Hittills är morrhåren intakta iaf så det är väl det jag kan vara glad för. Jag tror inte hon lider av sin kala fläck men det känns liksom lite olustigt på något vis att veta att Klaris är så nervig. Jag litar inte riktigt på att hon ska klara av jobbiga situationer.

Jag undrar varför de gör såhär. De får väldigt mycket utetid med mig och ibland kan jag nästan känna att det är det som gör dem nervösa. Klara puttar Sizzla på rygg när hon blir för uppspelt och börjar frenetiskt att putsa hennes kind.

När de gör så och jag hinner se det så brukar jag försöka avleda med något annat skoj att göra. Tyvärr hinner jag ju inte med att se det alla gånger.

Det känns som att det bara är jag som har barberare.. :(

Om jag orkar kanske jag kan ta en bild på Sizzlas kind.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LeTigre
0

Vad jobbigt. Vet hur frustrerande det är när ens djur är stressade och har beteendestörningar. Man vill ju bara att de ska vara trygga och fina och må bra. Skickar en liten kram *kram*

niffen
0

Jag kan lova att du inte är ensam med att ha barberare! Så behöver du inte känna..! Är det något speciellt som gör att dom blir så uppspelta? Mina killar t.ex. dom brukar springa på min säng, då blir dom jätteuppspelta och Lurefix börjar hoppa som en kanin och hoppar ofta på Idefix bakifrån, vilket gör att han hoppar runt och dom börjar brottas. Det är ju bara på skoj och så, men det är en sak som gör dom uppspelta. Isf kanske man ska undvika det? Vet du om dom barberar i buren mer än ute? För då kanske man inte kan göra så mycket… Om det är ute dom barberar skulle det kanske vara lättare… Eller kanske inte.. Hmm….

Nicciz
0

Nääe du är inte ensam… vi kan starta en barberar klubb här Kyss

Jag har märkt på min barberare att det blir värre ju mer utetid och sysselsättning han har. Då blir han nämligen mer rastlös och uppstressad i buren och det som finns att göra där är bara frustrerande. Nu har jag iofs tagit ur honom ur flocken för det har gått till den gränsen att han inte själv kan hantera det utan gav sig på burkamrater helt okontrollerat.

Men vi har minskat hans utetid och plats att vara på iaf. Tex får han inte längre vara ute utan att umgås med bara mig minst hälften av utetiden som för tillfället är på en timme. Dessutom har han fått mer klur i buren.. gömd mat, upphängd mat osv, så han ska förvalta stressen i något kreativt och nödvändigt. Men det är en fin gräns i vad som är lite för mycket och bara lagom, iaf för oss.

Tyvärr barberade han oftast kompisarna när jag inte var vaken så jag kunde inte avleda honom. Så kan inte komma med några braiga -så här funka det för mig tips…

LeTigre
0

Tänkte på en sak som jag skulle vilja att det fanns till råttor.. Ni vet såna där hormonutsödrare man kan ha till katter och hundar? Feliway  heter det till katter i allafall, man kopplar in dem i eluttaget så utsöndrar de relaxhormoner som får djuren att känna sig lugna och harmoniska. Funkar superbra på katter som stresskissar eller slåss eller nervösa hundar på nyårsafton tex. Om det fanns en sån till råttor skulle kanske dessa barberare och andra stressade råttor få en chans att må bättre, fungera i sina flockar och ha ett bättre liv helt enkelt.

Någon ambitiös och kemiskt begåvad individ som vill framställa denna produkt? Här har du en säker kund i såna fall :D

Grodan
0

#0 usch de så tråk me barbering… sörjer med dig Ledsen

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Det känns faktiskt bättre efter att ha fått alla fina svar! Och skönt att höra att det inte bara är jag..

Jag älskar mina små barberare. De är ju underbara ändå! Men det är ett bekymmer..

Jag ska ta till mig många av dina råd, Nicciz! Klara älskar att mysa hos mig och verkar ha ett stort behov av närhet och trygghet. Så det kanske är en bra idé att försöka lugna ner henne när hon blir för uppspelt. Ja, hon får ofta fnatt på sängen!

Och sen får hon fnatt efter att jag stoppat in dem i buren och börjar tugga. Hon har ju förut visat sig vara lite nervös med människor med. Det är lite svårt att förklara för samtidigt är hon übergo! Hon har ett helt fantastiskt häng och visar med hela sin kropp hur mycket hon tycker om mig. Men det är en känslig råtta.

Som tur är så är de för övrigt väldigt snälla mot varann.

teratos.r8or.se

wintermynta
0

Barbering kan bero på många orsaker: dålig avel, under eller överstimulans mm.

Har en egen flock här hemma med "misfits" dvs råttor med olika beteendestörningar  och dom fungerar bra ihop.
Den största anledningen till att jag satt dom i en egen flock är att deras beteende kan tas efter av dom andra och att dom helt enkelt inte fungerar i en "normal" flock. Deras bur är inredd med lite mer saker och jag försöker att inte introducera några nya råttor i deras flock. Har märkt att dom är extra känsliga för förändringar.

Sen är det tråkigt när dom gör det och sådana ggr önskar jag att nån kunde prata med dom så jag fick veta va som var felet.
Vet inte om det var till nån hjälp men du är i alla fall inte ensam.

Terato
0

Tack wintermynta! Jo, det är till mycket hjälp!

Jag är ny råttägare så har ju lite svårt att veta hur jag ska tampas med vissa saker. Trodde ju att det skulle försvinna av mycket utetid eftersom de är väldigt aktiva råttor. Men det tycks inte vara så enkelt.

Jag behöver bygga en ny bur också som kan stå öppen så att de kan gå in och ut som de vill istället för att vara "fast ute". Har tänkt att det kanske är bra att ha både stora och små luckor på buren så att de kan känna sig trygga när de är hemma men ändå känna friheten att gå ut och sträcka på sig. Jag skulle tycka det vore stressande att inte kunna gå hem som jag ville.

Har faktiskt tagit ett beslut nu om att inte ta in några nya djur till flocken. Först tänkte jag att det kanske kunde vara bra om de var några fler. Men nu har jag tänkt om. Jag tror det blir bäst för henne så här.

teratos.r8or.se

Nidnal
0

Jag har också en barberande råtta. Jag har inte märkt någon skillnad på henne beroende på hur mycket hon får vara ute och hur mycket sysselsättning det finns i buren. Men hon barberar sig gradvis mer och mer. Först var det bara lite lite på framtassarna, nu är hela överdelen på frambenen kala och så har hon börjat gnaga på klorna också. Men jag tycker ändå hon ser ut att må bra. Hon funkar super i flocken och är jättegosig mot mig (när hon vill då såklart). Hon har aldrig barberat någon av de andra råttorna.

Bullerbytjejen
0

kan du inte lacka henne då, har du inge lack kvar sen hemmabygget tihii..

Terato
0

Jag har funderat lite nu på om jag ska prova att ta hit två stycken tjejer och låta dem träffa mina honor och se hur Klara reagerar mot andra råttor. Är det dumt, tror nì?

Jag menar, du bor ju nära Bullerbytjejen så du kanske skulle kunna ta med dig några av dina töser hit och testa?

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

jo det gör jag gärna :)

Terato
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte uppdatera med en bild på Sizzlas kind. Hon är ganska rejält tuggad. Synd på min vackra cinnamontös..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5a406704-fcc8-4989-830d-5965b743e81f&Filename=Bild 030.jpg)

teratos.r8or.se

Grodan
0

snyft

nu när klara tuggar på sissla har hon slutat tugga på sina egna framben?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Ja, faktiskt..

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag hade ju beslutat mig för att låta bli att utöka min flock. Men nu när jag ändå ska vara fodervärd så tänkte jag passa på och kolla lite hur det fungerar att sätta ihop dem med andra råttor.

Om det går utan problem så kommer jag nog överväga att utöka iaf. Det kan ju bli bättre av att de är fler också!

teratos.r8or.se

Terato
0

Måste bara uppdatera lite och tala om att Klara nästan har fått tillbaka all päls på tassarna nu. Sizzlas kind har även fått tillbaka en hel del päls. Vet inte riktigt vad detta beror på..

Kan det vara för att de har full sjå med att nosa efter de elaka inkräktarna som bor i rummet bredvid? Nånting är det i alla fall..

teratos.r8or.se

Lancia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bumpar tråden (ber om ursäkt, men tycker det känns onödigt att starta ännu en tråd om samma ämne) och frågar er duktiga råttmänniskor om området bakom örat på bilden ser ut att vara tyspiskt barberat?

Ser nämligen ingen ohyra i pälsen, och jag har sett några gånger hur min andra kille putsat frenetiskt på just denna fläck på sin bror som örat på bilden tillhör. Kan tillägga att fläcken blivit större sakta men säkert. Antagligen inte stor nog för att veterinären för några veckor sedan skulle reagera på det, men han sa att dom i övrigt var i mycket bra kondition.

Jag har inte sett "barberarn" vara på sig själv, men en liten kal fläck vid svansroten gör att jag misstänker att jag bara inte lyckats haffa honom in action så att säga.

Terato
0

#18 Bara bra att du lånar tråden! Vill gärna diskutera detta med barbering!

Eftersom jag inte är något proffs på råttsjukdomar osv så svarar jag bara utifrån min erfarenhet. Det ser precis ut sådär på Sizzlas kind. Huden är inte irriterad på något sätt utan bara tuggad ren från hår. På henne växer det tidvis ut små korta tussar som kan få vara kvar någon dag innan de gnags ner igen.

Min råtta Klara som barberar Sizzla har slutat att barbera sina egna tassar sen hon kom på att det var roligare att tugga på Sizzla så jag tror inte alls att de behöver tugga på sig själva för att vara skyldiga. Bland möss har vi ju de som vi kallar för "morrhårstuggare". De tuggar morrhår på kompisar men inget på sig själva.

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag såg en sak nu när jag kikade igenom dem. Sizzla har slutat berbera sina framtassar HELT! Vad kan detta bero på? Blir hon också tillfredställd av att bli tuggad på, på något sätt så att hon slutar tugga på sig själv? Himla mysko, verkligen..

teratos.r8or.se