Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 594 ggr
[lolo8453]
0

Vad ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två råttor. Nasse och Elvis. Nasse var jättesnäll precis när jag hade tatt över honom i början. Men när hans gamla kompis försvann och han fick en ny kompis för ett år sen så började han bli lite småelak.

Nasse och Elvis har aldrig älskat varandra precis men det har fungerat ändå. Den senaste månaden har vi fått ta ut nasse på kvällen när dem får mat så Elvis har fått äta i lugn och ro. Men dem senaste dagarna har Elvis slutat att gå upp och äta fast Nasse inte är där. Vi har fått sätta ner maten utanför huset där han spenderar all tid nu.

Så fort Nasse kommer så verkar Elvis helt skräckslagen. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har tatt fram den gamla buren från vinden och känner att jg kanske ska dela på dem ett tag men jag vill inte att dem ska sitta själv heller. Nån som har nått bra tips? Vet faktiskt inte vad jag ska göra. Hemskt att se Elvis så rädd..

[lolo8453]
0

putt

SweGizmo
0

Du har inte funderat på att inskaffa en råtta till som du kan sätta med elvis? när dem går bra ihop så sätter du ihop alla tre.

Min blogg: SweGizmo.se

[lolo8453]
0

Skulle det kunna funka?

Har jag inte ens tänkt på. Ska jag bara skaffa en?

Tack så mycket.

[lolo8453]
0

Känner mig lite jobbig men jag puttar upp den igen. Har pratat med min sambo och han håller med om att vi får skaffa oss en kompis till Elvis om det kan hjälpa.

Hur många hanråttor kan man ha utan risken för bråk. Skulle annars gärna skaffa två kompisar till Elvis från samma kull.

Terato
0

Jag kan ingenting om introduktioner och hoppas du kan få hjälp snart! Sök massvis på introduktion och läs och försök att fundera lite på hur dina råttor beter sig.. Jga vet att det är supersvårt. Ens egen situation är ju alltid unik.

Men jag vet att många har flera hanar i samma flock. Det kan vara upp till en 10 individer. Har hört någonstans att det optimala är runt 6-7 stycken.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[lolo8453]
0

Okej, tack så mycket! Ska höra vidare. Man vill ju att bebisarna sina ska må bra.

Terato
0

Ja, självklart!

Har du tur kanske det rullar in nån här snart som har något förslag på hur du kan göra!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[lolo8453]
0

Ja, jag hoppas på det. Man brukar alltid kunna på svar på frågor här.

hus-musen
0

jag har fyra hannar o det är inga problem!!Skrattande för ett flockbeteende har jag hört att 3-4 räcker men de e klart att man kan ha fler!! de är bara roligare för råttorna

Qui dormit, non peccat

[lolo8453]
0

Okej, tack. Då blir det väl dags för oss att leta efter 2 pojkar som kan hålla Elvis sällskap. Det hade varit jättebra om det hade funkat. Skrattande

[Castaway]
0

Funkar det inte med alla fyra kanske du kan sära på dem och sätta dem i varsin bur två och två? Lite smådrygt med olika burar, men om någon av de nya är lite kaxigare eller kommer bättre överrens med Nasse skulle det kanske kunna vara ett alternativ..

[lolo8453]
0

Ja, det kanske kan funka det med. Tror att Nasse behöver någon som står över honom. Han hanterar inte ledarskapet så bra. Han kan va rätt sadistisk, klarar inte makten.Fundersam

Det jag tänker på är om det kan vara så att Elvis är ovanligt svag så att det kanske är normalt att stöta ut honom ur flocken. Som hundar gör t.ex. Är orolig att det blir likadant med nästa kompis. Vet inte om sånt finns i råttvärlden med.

Daydreams
0

Det är väldigt svårt att ge råd utan att se hur de beter sig. Jag tror inte att Elvis och Nasse kommer att gå ihop bara för att det tillkommer fler råttor. Men det är möjligt att den som inte bråkar klarar av bebisar. Att det ändras så där tvärt så att dom en dag inte kan bo ihop beror oftast på att deras testostoronhalt förändras, och det inträffar oftast runt ett-årsåldern. Det man kan göra är att kastrera den aggressiva hanen, men det är en riskabel operation och ändå osäkert om det hjälper.

Jag tycker du gör rätt som skaffar bebiskompisar till hanen som inte är aggressiv.

[lolo8453]
0

#13 Ja, vi har bestämt oss för det. Och nu har vi siktet inställt på dina bebisar..Räcka ut tungan

Har skickat ett långt jobbigt mail till dig..

Nasse fick en knöl för ett tag sen som vi var tvugna att operera bort. Han var dålig rätt länge efter narkosen och vi är inte så sugna på att söva ner honom igen. Vi har pratat om kastrering men att risken finns att vi förlorar honom med en "operation" som inte 100% säkert tar bort problemet känns inte så bra. Annars är det klart ett alternativ.