Smaka bör man, annar dör man;)
Ja, har era råttor lyckats smakat på saker som dem kanske inte bör? vad tyckte dem och vad var det för saker?
detta har mina smakat på:
* Kaffe (halv gott enligt Pepsi, hänt ett par gånger)
* Alkoläsk ( Zingo smakade på en slatt i ett glas, INTE gott enligt han)
* Fimp ( Har fått ta den fort som fan, för enligt dem så är det tydligen gott)
* Oboy (mumms)
* en 20 lapp ( inte gott… bra det för Matte blev inte glad;) haha)
* en tånagel (ÄKLIGT, men gott enligt Pepsi iaf… knäppis)
Min blogg: SweGizmo.se

Alva drack cola idag :| Satt och kolla tv o så helt plötsligt kände jag att d vart tungt på ena kanten, men hon hann bara snutta lite, sen ville honn ha mer. Då sa mammsen aja bajja! ^^ :O
haha^^ ja just det, min ena kille har också smakat cola, men jag tror han fick kolsyra i näsan för han nös som satan^^ haha
Snus är jättepoppis.
Eller, snus VAR jättepoppis bland några råttor jag hade förut, men det var rätt enkelt att träna de till att låta bli snuset. Nuvarande råttorna har inte kommit åt något snus, än iaf…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mattes Cappucino är sjukt gott, sen kan man ju leka med mjölkskummet oxå, extra bonus! :)

När Tuva levde och var liten så råkade hon smaka på mitt kaffe. -_-' Det var precis när jag fått hem henne, min andra råtta brydde sig aldrig om min kaffekopp (hon sprang löst på mitt skrivbord hela dagarna typ) men tuva gillade det tydligen, har nog aldrig varit så rädd som jag var då!
Fanta är VÄLDIGT gott för attt inte tala om kräm med mjölk… Försöker hålla alla djur borta från koffein.

Mina har ätit lite allt möjligt. T.e.x två krukväxter, en chokladkaka och ett helt ljus i form av en blomma.
Ja vad e de med stearin som e så speciellt. De har tagit stumparna i ljusstakarna flera gånger.

Mina äter spackel. Väldigt mycket spackel, det är favoriträtten här hemma, även om jag verkligen försöker undvika det. Stelnat spackel alltså ;)
Mina har också smakat på diverse saker som de inte bör tex
* Tvål som är jätte bra att stoppa in i pälsen
(då blir det bad efteråt),
* Tandkräm, också bra att stoppa i pälsen,
* Godis, de super sura, salta och chokladen är godast men allt annat går också i,
* Snus, inte bra alls,
* Dricka tycker de tydligen är jätte gott,
* Tamponger är en stor favorit, det äts dock inte utan tuggas sönder till en bomullstuss.
Egentligen så tror jag att de äter allt de kommer över så det gäller att plocka undan efter sig här hemma. Ibland glöms det bort och då får man sota för det
.
haha^^ ja just det, tamponger är ju en favvis…. lustigt..
rudi älskar läsk, jag får smyga upp korken när jag ska öppna en läskflaska för hon e uppe i soffan på ett kick å ska smaka och får hon inte lite så krafsar hon sönder min mun å ska in å smaka hahaha..miss you rudi ..
hehe lol^^
ps. vad menar du med "miss you Rudi"??? vad har hänt:S hon är väll in te död?
…smakar gör man än ändå dör man ;)
swegizmo: ne hon e hos terato tills jag får tag i nått boende där jag kan ta med mig råttorna :( så jag har alla råttorna ute hos hjälpsamma vänner just nu..
Förutom stulet ämnniskorgodis och annat gott som vi kan trycka i oss så fick Kvickrot tag i en alvedon en gång. Blev jätterädd, paracetamol är ju jättegiftigt för råttor! Det var därför det tog lite lång tid innan det godkändes för människors konsumtion, eftersom försöksråttorna inte tålde det.
Kvickrot var en riktig finsmakare, för glömde jag någon tub med salva eller lotion framme så skulle han tugga sönder det med..
Alla råttor jag haft har gillat att sno träkol som legat utanför kakelugnen (hade en sån på mitt rum när jag bodde där).. fast det är inte så onyttigt dock.

Min ena råtta sprang ivåg med en tablett roaccutan en gång. (skit starkt medel mot akne som bara får användas i undantagsfall i sverige. är extemt fosterskadande.) Hon sprang ivåg med 20mg. (ämnat för någon som våger 20 kilo). Vi trodde att hon skulle dö och hade nogrann uppsikt över henne dom dagarna men allt gick bra. senare visade det sig att hon inte ätit på den utan bara gjort ett hål i den och lämnat den i soffan. Men snacka vi var nervösa =).
Annars har dom ätit:
- läsk
- godis
- chips
- popcorn
- telefonsladdar
- internetkablar
- fjärrkontroll
- lypsyl i alla dess former
- mycket stora bitar av en gipsvägg med tapeter
- saliv =)
Jag hade en råtta som gjorde ALLT för att få tag i mina lypsyl som brukar finnas tillgängligt på sängbordet. Under hennes livstid hittade jag många tomma skruvhylsor:D
Men hon var väl lite extrem, hon gillade även
- Tamponger
- knapparna på fjärrkontroller
- sladdar av alla slag
- ljus
- kattsand
Sen händer det väl lite hela tiden att saker blir smakade på, men inte i den omfattningenXD
Skrivar vad alla råttor här hemma testat tillsammans;
Chokladbollar, mycket poppis, går även väldigt bra att sitta/ligga på.
Påsar, helst från Apoteket eller Systembolaget - grönt är.. gott?
Mobil, knapparna 7, * och 0 är godast.
Melonskal, inte speciellt gott, ganska beskt och surt.
Bly, från en blyertspenna, men den var lite jobbig att släpa runt på, så den sket dom i efter ett tag
Halstabletter, inte så tuggvänligt utan man ska slicka den, lååångsamt och fint.
Stearin, helst sånt som vart smält en gång och ligger på fönsterblecket…
Målarfärg, stelnat på golvet… Mikket pra.
Diskmedelstabletter, denna gång blev matte orolig mycket, nu för tiden får råttorna inte springa lösa i köket, eftersom dom får upp skåp själva…
Tuggummi, mmmmm…… Helst med nån stark smak..
Och musmatta… Det är favoriten tror jag… :P
Säkert glömt massor, men det är väl det mesta jag kom på nu… En råtta för länge sedan byggde bo i en stoor högtalade förut också och gnagde sönder där inne…

Det finns ju såå mycket som är delikat enligt en råttas smaklökar. Har inte haft våra mer än några månader men jag kan nog få till en skaplig lista:
- Absoluta favvisen tamponger
- Gardiner, både tråd o vanliga
- Kläder i alla storlekar o utföranden
- Sladddar, alla sorter
- Halstabletter
- Marsvinens hö o halvätna grönsaker
- Foto
- En dagbok
- Ögat på en nalle
- Kallsup i diskvattnet
- Iskall cola
Tre av fyra älskar chips, pinnar o ostbågar. Den fjärde ratar sånt helt! I matväg är det allra godaste pannkakor o varm bearnaisesås. O kanelbulle. O alla sorters kex…
På bilden är det Angela som smygäter en ostbåge, mumselimums! 

Ja, tamponger går inte säkra här heller! :P
Smink och pennor är ju kul att tugga sönder så att man kan käka upp innehållet.
Sizzla hittade en limtub förut som hon tuggade sönder och i sig. Hon hade massvis i pälsen också. Inte kul. Men det var trälim som tur var och det är inte så giftigt.
Det värsta var nog ändå när jag såg Klara sitta och tugga på min p-pillerkarta! Tuuuur som det var så hade hon bara tuggat i sig några av sockerpillren!
Älskar mina stora små vänner..