Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1010 ggr
Terato
0

Att vara råttägare..

Jag fick hem en lapp där det står att man inte gillar att jag bär omkring med råttorna i trapphuset. Jag brukar ju inte direkt umgås med mina råttor i trapphuset men passerar ju där om jag ska ta med dem ut. De har bett om att de ska vara i bur på vägen ner. Självklart har jag respekt för om människor är rädda. Men känner mig lite ledsen över att de inte kan knacka på dörren istället och prata med mig personligen.. :(

Dessutom fick jag en tillsägelse på butiken här nedanför om att jag inte får ta med råttorna in. De säger att butiken förlorar sitt tillstånd då. Jag har inte ens tagit med dem in dit.. Tar sällan med dem ut över huvudtaget, faktiskt..

Så nu vet jag att alla pratar om mig för att de sett mig med en råtta på axeln typ en eller två gånger..

Var inte svårt att hitta rätt kategori nu i alla fall..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Castaway]
0

Men herregud.

Mina grannar skulle anmäla mej till värden på sekunden om de träffade mej med råttorna i trapphuset. Dom hatar oss, och klagar på allt -.- Jag får damp på att de aldrig kan säga till oss utan skvallrar till hyresvärden så fort det är minsta lilla. Dessutom hittar dom på saker som inte ens hämt >_<

Jag får ännu mer damp på folk som har sånda fördomar. Det är minsann HELT ok att de själva går med bjäbbande små hundar i trapphuset, men så fort det är något över det vanliga, då jävlar..

Terato
0

Ja, man blir ledsen. Men jag har lärt mig nu att jag inte ska gå med dem på axeln. Visste inte att det fanns folk som var rädda i mitt hus. Eller rädda och rädda. De kanske känner sig äcklade eller kränkta eller något.. Men jag som är så snäll är ju inte farlig att prata med på tu man hand, liksom.

De har även satt upp lappar i tvättstugan nu om att man inte får ta med djur dit. Tog ju med mina tjejer dit för att försöka introducera dem på neutral plats. Men man får tydligen inte ha med sig hundar ner dit heller. Men om man liksom varit ut med hunden och bara ska hänga upp tvätten, måste man liksom koppla den utanför då? Man städar ju ändå i tvättstugan efter sig och det kommer ju fullt med hundhår från hundägare när de tvättar som aldrig kan elimineras helt. Sånt tycker jag att man får tåla lite när man bor såhär.

Men det är nog nån jäkla djurrassia här nu. Snart slår de väl ner dörren och springer in med k-pister för att säkra lägenheten mot djur.

teratos.r8or.se

idaleck
0

Vad tråkigt att höra! Det är så många som dömer råttor enbart utifrån vad de vet/tror om vilda råttor. Jag tycker också vilda råttor är lite äckliga, men tamråttor är helt annorlunda.. Men det är ju så att folk har mycket fördomar om saker de inte känner till…

Mastoll
0

#3 - Håller helt med dig! Det är väldigt tråkigt att det ska vara såhär :(

TacoBelle
0

Men åååååh! Så himla typiskt svensk med lappar hit och dit! Ingen vågar prata om något högt utan håller god min, skickar klagolappar och gnäller till hyresvärdar osv. Och det ska ALLTID klagas på något! Finns det inget att klaga på så hittar man på något. För gnällas ska det.

Försök att inte bry dig. Folk har fördomar, jag undviker t.om att säga till grannar att/hur många råttor jag har. Ledsen

hus-musen
0

det där med inga djur i tvättstugan förstår jag.. det finns faktiskt allergiker.. men inga djur i trapphuset?? då skulle det inte vara katter o hundar där heller!! hatar ylande hundar o det irriterande klappret av klor på stengolv! eller ja, jag gillar inte hundar över huvud taget..

de är väl självklart att man inte tar in djur på en affär.. både för hygienen o vad som händer om de skulle smita..o så finns det ju allergiker o de som helt enkelt är rädda för djur..men att de helt ologiskt ska hoppa på dig förstår ja inte!! betvivlar att de säger så till alla hundägare de ser!!

folk är väl rädda o äcklade av sånt de inte förstår..som råttor o möss..ja de är smittospridare men de är skillnad på tama!! skulle tro att de är renare än katter o hundar som går fritt ute iaf..

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Ja, det är pyton. Jag knackar alltid på om jag har nån synpunkt eller fundering. Men jag har en känsla av att det här är några få som ställer till det för alla. Man går ju och tror att alla pratar om en plötsligt, men så är det nog inte.

Ja, man ska nog inte tala högt om att man äger råttor över huvudtaget börjar jag tänka!

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Sjukt O.o Personligen hade jag varit så jävlig att jag satt upp lapp i trapphuset om att om råttorna ska sitta i bur så får den fega jäveln till gnällspik snällt följa med ut och släpa på buren överallt. Fatta drygt att släpa med sig en helt onödig bur liksom >.>

Ang tvättstugan så kan jag hålla med dock. Djur hör inte hemma i såna allmänna utrymmen helt enkelt just för att det finns/kan finnas allergiker. Att vissa allergener följer med ägaren får man räkna med men djur hör inte hemma i tvättstugan.

Själv har jag fått lite klagomål på råttorna när jag bodde på internat förut. "Det luktar" sas det. Grejen var väl mest att det inte alls luktade, samtidigt som det enbart gnälldes över att råttorna luktade trots att jag hade både råttor, marsvin och kanin. Rektorn föreslog tom att jag skulle avliva råttorna för att få bo kvar O.o Någon avlivning skedde inte utan jag bara dumförklarade puckot och fortsatte som innan, tills det blev dags att flytta därifrån och börja pendla.

Nu har inte ett enda klagomål kommit. Har å andra sidan inte bott här så länge och inte gått ut med råttorna förrän nu på senaste tiden, och det märks inte ens att jag har grannar. Men ändå. Råttorna kommer ut helt öppet på axeln och jag har tom en vaktskylt med en råtta på dörren numera. Får se om det kommer nån reaktion men gnäller folk så får de snällt gnälla för döva öron. Lite klagomål får man ju ta förstås iom att alla ska trivas i sina hem osv men man ska ju inte behöva ta vilken skit som helst heller…

(Här bor iofs mest utlänningar också. Jag må låta väldigt fördomsfull nu men jag har fått uppfattningen att de är mer acceptabla gentemot sina grannar än svenskar är, svenskar är sjukt mycket snabbare på att börja klaga liksom…)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ladysurprise
0

#0 min kille hade med problem men för att han spela hög musik.. han tyckte de var fekt av dom som klagade att dom inte kunde koma till han personligen.. man skulle ju få mer respekt för de då om dom komm själva o sa till

ladysurprise
0

#1 håller helt med i de sista stycke

Terato
0

#8 Ja, jag har självklart förståele för allergiker. Men som sagt så tror jag inte att det kommer mindre hår från en hundägare när de tvättar i tvättstguan bara för att hunden stannar hemma. Tänk vad nerhårade alla kläder är liksom! Dessutom så är det knappast därför de klagar. Utan för att det är en principsak liksom. "Tänk om alla skulle"..

Jag har mest pensionärer och utvecklingsstörda i vårt hus. Och de brukar klaga. Nu är jag fördomsfull också. Inte menat som något illa, har själv en utvecklingsstörd bror. Men tyvärr är det väldigt vanligt.

Håller med om att manmåset hålla en bra nivå när man bor såhär! Men just när det gäller djur så är det jäkligt känsligt. Och jag tycker inte synd om en pensionär som ska behöva sitta och må dåligt över att grannen har en råtta eller att man spelar klockan 10 på kvällen så att de inte kan sova. God damn, de är ju lediga hela dagarna! Det krävs att man kan ge och ta lite, tycker jag.

teratos.r8or.se

ladysurprise
0

#11 allergier jo vist men hur många är de inte som har hundra i lägenhet dom tänker inte på att de är många som är arlägiska mot hundar o rädda..

De var en tjej i min killes lägenhets huvs som anmälde att han hade orm… Då hade jag go lust att anmäl att jag inte vill att hon har sina hundra där då jag är rädd för hundar jag inte känner o känner obehag när jag möter henne i trap huvset med dom.. Men jag aksepterar att hon bor där o har hund inte klagar jag på de.. Som någon skrev med att så fort de kommer nåt ovanligt som råttor o anndra djur så blir de ett jävla liv.. Ursäkta språket..

ladysurprise
0

#11 oj då måste lära mig ta de lungt när jag läser misade ju en massa :(

Sunmaid
0

Då antar jag att jag har tur, eftersom alla i mitt område tycker att det är häftigt att jag har råttor. Det var till och med en tant som först : nä men, har du en råtta där? usch!. och sedan  tittade hon närmre och sa: åh, vilken gullig råtta, inte som dom där ute Glad jag tror att när man berättar att man har råttor så assosierar folk det med råttor som lever ute..

Terato
0

Om man är rädd för ett djur så är det kanske smartast att berätta det för djurägaren så att denne vet att man mår dåligt om man visar upp t.ex. ormen i trapphuset. Att man kanske tar med dem i transport eller håller hundarna kopplade. Precis som jag önskar att de hade gjort i det här fallet. SJälvklart respekterar jag det! Och det är inga större problem att ah råttorna i transporten på vägen ner om det lugnar mina grannar.

Men båda parter ska ha respekt för varandra. Tycker inte det funkar med särkilda bestämmelser som ska passa alla. Vi svenskar måste ta mej fan lära oss att prata med varann! Istället gnäller vi över att alla är så dumma och dåliga. SKa ta en rajd och fråga runt lite i trappen idag. Det gjorde jag förra gången när jag fick klagomål om cykeln. Men självklart var det iiingen som hade klagat på att jag hade cykeln i trappen. :P

teratos.r8or.se

gulzebra
0

#11: Lämnar man hunden hemma så lossnar en viss mängd hår från kläderna. Tar man med hunden så lossnar en viss mängd från kläderna men dessutom ytterligare hår från hunden. Det blir ännu mer allergener och den skillnaden i mängden som blir kan liksom vara gränsen för en allergiker.

Jag kan ta mig och min pollenallergi som exempel - en helt vanlig dag klarar jag mig utmärkt med möjligtvis lite rinniga ögon. Vid ännu mer pollen så blir jag rinnig i ögon och näsa, det svider i ögonen osv.

Samma sak är det med syrran som är pälsdjursallergiker. Hon klarade av mina råttor utmärkt när de hölls på mitt rum, men när råttorna var i samma rum som henne så reagerade hon. Hon reagerade även ett tag efter att man varit där med råttorna. Allergenerna blir helt enkelt sjukt mycket fler med källan till de närvarande.

Så sant! Man kan inte begära att alla ska anpassa sig efter en person (ex allergiker som inte ens tillåter att djurägare får vara i tvättstugan öht), men man kan begära rimliga lösningar som funkar för båda parter (ex djurägaren tar inte med hunden till tvättstugan). Att begära att råttor bärs i bur är att begära alldeles för mycket, däremot kan man ju kompromissa - råttorna kan väl lika gärna gömmas under jackan eller nåt… Förutom i de fall när man har gnällkärringar som lever för att gnälla då, i de fallen hade jag själv bara skitit i gnället och glatt traskat runt med råttorna på axeln i rent trots >:)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kirameki
0

Herregud. Jag bor ju just nu i ett litet hyreshus med bara släkt som min mormor äger. Att hon inte gillar råttorna spelar liksom ingen roll då, och när jag har haft dom ute (två gånger hittills) har jag bara stött på glada miner från grannarna som bor i andra hus… förutom en tant som blev lite rädd, men hon tyckte inte det var speciellt hemskt liksom. Tydligen har jag tur. ;)

ladysurprise
0

#15 tar ju knapast ut ormen  ut i trap huvset.. Men jag förstår vad du menar..

Terato
0

#16 ..Fast samtidigt så riskerar ju en allergiker alltid att träffa på en hund i trapphuset så då borde ju risken att bli allergisk vara lika stor där?

Och man ska ju skura golvet när man varit i tvättstugan så då får man ju med sig rätt mycket ändå..

Men självklart tror jag att hundägaren överlever även om man inte får ta med hunden i tvättstugan! Och man behöver ju inte ta med den i onödan, liksom.

teratos.r8or.se

gulzebra
0

#19: Självklart, men det är liksom en sån sak som hör till när man bor i lägenhet, man får räkna med det. Hunden måste ju få gå genom trapphuset, men att hunden är i tvättstugan är som du säger bara onödigt :P

Terato
0

Nä, exakt! Det är nog sunt förnuft som gäller. OCH bra kommunikation mellan grannar.

Nu ska jag nog gå över till gnällkärringen i dörren bredvid och be om att få låna socker. :P

teratos.r8or.se

idaleck
0

#21Ha en råtta på axeln!!! Skrattande

gulzebra
0

#21: Säger som #22, ha råtta på axeln! Skrattande Lär ju ge en ledtråd i vem som klagat iaf, om det är hon Oskyldig

niffen
0

Men skit i vad dom säger och gå med råttor på axeln! Och vill dom dig nåt då kan dom prata med dig, direkt. Inte nån fånig lapp, det är sånt små skoltjejjer håller på med på lektionerna, liksom :P

Terato
0

Hahaha!

teratos.r8or.se

sussa08
0

Aw *saknar lapparna i skolan*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Castaway]
0

Åh, påminnet grymt mkt om mina grannar. Vi hade fest och de klagade (till värden, dom kunde inte ens gå in och säga till osss själva, dessutom lät vi typ ingenting) för att vi hade entrédörren öppen. Men INGEN hade öppnat entrédörren och när vi sne hade möte ang varningen så var det minsann INGEN som sagt det heller -.- Kan dom inte ens ta på sej ansvaret för vad de sagt liksom?

På samma möte var jag tvungen att gömma undan råttburen, för att inte kärringj*veln skulle klaga ännu mer. Den yngsta i vår trappuppgång är 61. Dvs, vi har typ 10 besserwissrar till pensionärer som tror de är så mkt bättre än oss och vet så mycket mer.

Nästa gång det är tillräckligt varmt ute ska jag minsann ta en råtta på vardera axeln och traska upp och ner i trapphuset för att möta någon ;)

KickanW
0

Jag har bra grannar som inte bryr sig så mycket om vad jag har för mig osv. En del har t.o.m. tyckt det varit roligt när jag haft råttorna ute i koppel.

Däremot det här att råttorna luktar. Flera av mina "vänner" har klagat på att råttorna luktat, trots att de själva har marsvin eller hästar osv som luktar minst lika mycket. Det är som om man bestämmer sig innan att "råttor är äckliga och luktar".

Mimus
0

Min ordförande här i huset hade haffat Johan när han kom med mina töser i resebur när de varit hos Dorkey när ja vart borta.. Han stannade Johan som tänkte NU är d klippt.. Men han ville bara beundra dem å säga att han hade råttor som ung Skrattande

[Castaway]
0

Jag fattar inte den där "råttorluktarilla" grejen. Hundar luktar BRA mycket mer. De flesta av mina kompisar och släktingar är helt förundrade över att råttsen inte luktar alls (: Sen är det ju ett par bönder som ställt in sej på att "de dä ä skadedjur, stinker gö de å". Inget ont om bönder, bara rättviksbönder ;)

SweGizmo
0

Jag skulle totalt skita i lappen och bosätta mej i trappuppgången med mina råttor bara för att vara jävlig tillbaka, sammtidigt skulle jag skicka lappar till alla i huset att dem måste stänga in sina hundar i bur varje gång dem ska igenom trapphuset, HAHA fatta hur jobbigt  det hade vart för dem som har en hund på 40 kg.. men jävlar vad jag hade skrattat gott….

Min blogg: SweGizmo.se

Terato
0

Fast det bor en supertrevlig kvinna med hundar i huset. Och jag gillar ju hundar.. :P

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Jag skulle fortfrande bosätta mej i trappuppgången men mina råttor;)hehe … J/K

Mezzzanina
0

Jag har märk att när jag går med mina råttor på axeln så tror folk (särskillt de som är rädda) att råttorna skall fara iväg åt alla håll och kanter.De har absolut ingen förståelse eller kunnskap om att detta är ett tamdjur som jag har på min axel.

Och för övrigt, om jag sätter ner mina råttor så klättrar de uppför mitt ben igen.är vi i närheten av deras bur så springer de gärna in igen.

Jag hadde mina första råttor i mitten på 80-talet.Men kunskapen om tamråttor har tyvärr inte gått frammåt sedan dess.Än idag så förknippar folk tamråttan med den vilda råttan.Många frågar mig vart jag plockat upp mina råttor…(De ser inte raggiga eller smutsiga ut på något sätt)

Jag förstår inte varför människor har så dålig kunnskap om moderna husdjur?Råttan är för visso inte lika vanlig som katt och hund, men jag tycker heller inte att det är ett helt okänt husdjur.

En annan sak som jag måste berätta:

Jag svarade på en annons på "Råttbur säljes"

Jag ringde upp säljaren och han angav ungefärliga måtten på buren som lät lämplig som en mindra råttbur.Jag avatalade att jag skulle köpa buren då jag behövde en bra resebur.Åkte för att hämta den.

Och vad är det då som de säljer…Jo en hamsterbur.

-Men det är ju också råttor sa mannen när jag blev arg och sa att denna bur är för hamster och på tok för liten.

Okunskap är ordet som jag vill lägga fram här i denna tråd.Folk är okunniga om råttor.kan inte skilja på råtta, mus och hamster.När jag berättar för folk att jag har tamråtta så blir de ändå förskräkta när de får se mina råttor, för att de trodde att det var hamster jag hadde hemma….

Jag är så innerligt trött på folks okunskap!

Du Terato, kan du inte skriva ett litet gulligt faktablad om råttor och stoppa annonymt i alla grannars brevlådor?

Tänkte att om du är annonym så slipper du tjaffs och sådant.

Men nog tycker jag att du skall fortsätta ha dina råttor på axeln när du går i trapphuset.

[Castaway]
0

Det var någon som för ett tag sedan såg mina råttor när jag hade dem i reseburen på tåget, och undrade "är det en hamster?". Och då såg de ändå hela råttan, för locket var öppet och jag hade buren i knät -.-' Jag menar.. En råtta och en hamster. De liknar knappt varandra.

Anledningen till att så många har råttfobi är vad jag förstått pga svansen. Jag har fått höra en miljard gånger (och jag har ändå inte haft råttor länge alls) "Alltså, den är ju söt, men svansen är så ÄCKLIG!". Jag fattar inte. Jag älskar svansen ;>

Förresten! (Jo hej jag är bra på att dra ut på inläggen) Får man ha råttorna uppe på tåget om mna håller i dem? Alltså smådjur överhuvudtaget. Tycker det borde vara tillåtet så länge man vet att de inte smiter, men jag vet inte vad tågen tycker?

Mezzzanina
0

Jag brukar förklara att svansen är råttans "roder" för att de skall förstå bättre.Ha ha ha!

gulzebra
0

Håhå, mig klår ni ändå inte! Kom hem från en utställning en gång och fick frågan; "Har du köpt fåglar?" Hemlis

Förutom det har man ju hört lite allt möjligt mer "normalt" bland förslagen… Iller, marsvin, mus, kanin… >.>

Årets bästa kommentar hittills är ändå frågan "får man peta den i ögat?" x'D

Daydreams
0

Tyvärr är det ju så att folk har blivit vräkta pga att de haft råttor. Tror iofs att hyresvärden kommer att förlora i det fallet jag känner till, men risken finns. Jag tycker dina grannars beteende är för jävligt. Men jag hade nog försökt hålla låg profil iallafall med att jag hade råttor.

SweGizmo
0

När folk klagar på svansen brukar jag säga att "ja och så ser vi ut över hela kroppen"….. oftast blir personen ganska ställd och kan inget annat än att hålla med;) haha

pröva den.

Grodan
0

Aptrist att så många gnäller på att du äger råttor. Du vet ju innerst inne varför! För att de inte har något LIV!

Jag ha ALDRIG upplevt detta. Fördomar mot råttor där jag bor, trots att jag haft råttor i 25 år. Tvärtom däremot… stort intresse o nyfikenhet (däremot när vi pratar om mössen så är det en annan femma…*suck*)

Helt galet.

Jag föreslår, som jag gjorde på mus-ifokus, att DU Terato jobbar lite för grannsämjan! Bjud in grannarna till en liten kurs a la öppet hus- kom å klappa mina råttor typ?

Du kan också reta dem lite genom att sätta upp en stor skylt på din dörr med äckliga råttor… hehe

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Castaway]
0

#39 Hahaha x'D

Kleverin
0

#35 Det sista där handlar lite om respekt.. jag tog inte upp mina råttor på tåget och när jag pendlade med dem så hade jag en filt över buren som jag sedan lyfte på åt det hållet som ingen såg. Om någon med råttfobi går förbi så är det artigt att inte tvinga på personen ens husdjur. på samma sätt har jag alltid hunden innerst så jag är imellan personen som är rädd och min hund. (har en labrador, så det fungerar så länge man sitter ensam, har jag lyckats med hitintills. tur!)

Sen om nån frågar vad man har så brukar jag berätta och om de vill se så visar jag lite diskret. de klarar ju en period i buren utan större problem. annars är det lite väl liten bur för att resa med tycker jag.

Keno
0

Åh gud vilken tur att jag har schyssta grannar! Gamlingarna här i trappan bara tittar nyfiket och frågar om råttorna när man har dom med sig i trappuppgången. :) Men vem vet, dom kanske klagar hos hyresvärden bakom ryggen på en. ;)

Grodan
0

#38 de fall jag känner till så har det rört sig om över 20 råttor och en besvärande lukt ut i trappen… Terato har TVÅ råttor!!!

Grodan
0

fast å andra sidan gäller ju andra saker när man har hyresrätt, jag har bostadsrätt o äger min lägenhet, dvs gör som jag vill… sitter även i bostadsrättsföreningens styrelse… Räcka ut tungan (man är tvungen tyvärr, i a f någon gång under de år man äger en bostadsrätt i en inte alltför stor förening)

Terato
0

#40 Jag är faktiskt jättesugen på att göra det!

Just nu är det inte riktigt tillfälle för mig att göra något alls i och med att det är så mycket med morfars bortgång och allt. Men precis som jag sade på mus så är det ett väldigt aktuellt tillfälle att göra det!

Låta folk komma och kolla och berätta lite om dem. Jag är säker på att många skulle vara nyfikna och komma. Vissa är ju lite sådär att råttor är läskiga, men ändå spännande. Och det kanske lättar upp stämningen lite i porten om jag öppnar in istället för att surna till.

teratos.r8or.se

Girlie
0

Jag skulle antagligen idiotförklara mina grannar om de klagade på att jag har mina råttor på axeln i trapphuset (förrutsatt att det inte har extrem råttfobi). Men det händer inte särskilt ofta att jag går omkring med dem så lyckligtvis tror jag inte att någon ens är medveten om mina husdjur. Förrutom grannungarna vill säga men dom tror att alla mina råttor är döda nu. Oskyldig

När jag åker tåg har jag däremot någon råtta på axeln mest hela tiden då det kan blir väldigt varmt i transportburen och dessutom långtråkigt. Ännu har ingen varit rädd så det har inte varit någon fara, dessutom är det ändå en djurkupé så man får faktiskt räkna med att där finns djur. Jag är allergisk mot katter men inte klagar jag för det så. Glad

niffen
0

#44 Höhöm, fyra, fasktiskst.

Terato
0

Ja för tillfället är de fyra iaf. Men mina inneboende luktar förstås ruskigt illa. Deras bajs iaf. Blä. Haha. Jag ger dem ju samma mat!

Oj, nu måste jag gå ut! Kom på att jag hade ställt ut soporna i trappuppgången för att inte råttorna skulle rota runt i dem medan jag hade dem ute. Bäst att slänga dem innan nån ser! :P

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#35 jag läste nånstans att alla smådjur, fåglar och katter ska sitta i bur på tåget..för smitningsriskens skull.. men ja tycker att det är enklare med bur, då nån hund kan få för sig att hoppa upp o ta en smakbit!! hade en sån hund mittemot mig, han dregglade över råttburen!

Qui dormit, non peccat