Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 855 ggr
Jojsan
0

En råtta? Råtta och mus?

Visst är det så att enligt lag måste man ha minst 2 råttor? Man får väl inte ha bara en råtta eller?

En till fråga, en råtta och en mus kan väl inte bo tillsammans? :S

Ännu en fråga x) Hur stor bur enligt lag ska 2 råttor minst ha?

Kristall
0

Vet inte hur det är med lagen & så, men en fråga kan jag svara på..
Man ska inte, absolut inte ha en råtta och en mus tillsammans. (Råttan jagar och har ihjäl musen, tragiskt men sant.)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Sen mår en råtta oftast inte bra av att bo ensam.. oberoende hur mycket tid man än spenderar med den, kan man inte ersätta en kompis av samma art. Sen finns det förstås undantag, t.ex. en äldre råtta som inte kan acceptera andra råttor mår ju bäst av att bo ensam då.

Funderar du på att skaffa råttor? :D

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Ladyinred
0

0,18 kvadratmeter säger L80 om jag inte mins fel, sen ökar man med 6 kvadratdecimeter för varje individ man lägger till.

gulzebra
0

Precis, det är lag på det. Eller inte lag rent bokstavligt utan en författning (eller vad det nu hette, nåt sånt), som dock ska följas precis som en lag :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
0

http://www.ratpower.se/?page_id=88 här har du burräknaren som talar om hur stor buren ska vara.. finns mer fakta på sidan oxå!!

råttor och möss ska inte gå ihop..de är två helt olika gnagare och råttan kan döda musen..

råttan är ett flockdjur så minst två av samma kön ska man ha..om inte råttisen är aggresiv mot andra råttor, då får den vara ensam!

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Men är råttan så pass aggresiv är det nästan snällare att avliva den i mina ögon. Ingen råtta är lycklig utan kompisar och är den inte lycklig med dom så är nåt väldigt fel…

KAGE
0

Undra vad som händer om man stoppar en musunge hos en nybliven råttmamma 8>

/Karoline.

Ladyinred
0

ja hundar kan ju adoptera kattungar till exempel…

Kirameki
0

#7 Undrar vad som händer om man stoppar in en nyfödd råttunge hos en nybliven musmamma x)

KAGE
0

#9: Den skulle suga mamman torr. Lol. Sen skulle den tro att den är en liten mus :DDD

/Karoline.

Bullerbytjejen
0

råttor har tagit hand om musungar tidigare och tvärt om, sen hur det blir efter dom blir leveransklara vet jag inte, men fram tills dess brukar det gå..av va jag hört iaf :)

Jojsan
0

Ok, tack för svaren!

#2 Nej jag funderar inte på att skaffa råttor, tyvärr har jag inte tid.

Det är det att min kompis har haft 2 möss men en av dem har just dött och hon har sagt att hon ska köpa en råtta och ha som kompis till den som är kvar. Jag sa att en råtta och en mus inte går ihop men hon envisades. Ville dubbelkolla här så att det stämde. Jag säger också att hon bör skaffa 2 råttor om hon ska skaffa råtta, hon sa bara att de kommer säkert bara bråka >.< Men jag ska säga att det är lag på det, då kanske hon ändrar sig…

Jag tror även att hennes bur är för liten för 2 råttor, säkert därför som hennes 2 råttor hon hade tidigare bråkade.. Men enligt henne sa djuraffären att buren var stor nog, men djuraffärer är verkligen inte att lita på. Hon sa även att det fanns en råttexpert på djuraffären och den personen sa att man kunde ha en råtta och en mus tillsammans.. Ja… säkert.. Eller inte >.<

Jag ska försöka övertala henne i alla fall..

Daydreams
0

en kompis till mig har en reptilaffär, vi satt och pratade råttor häromdagen och han sa att deras foderråtor ofta smet och deras favoritmat när dom var lösa var mössen. Dom brukade gå fram till musburarna och dra ut möss genom gallret och äta så mkt dom kom åt. Trots att där finns en massa insekter som vore mer lätttillgängligt osv.

Råttor och möss talar inte samma språk och man ska ha minst två råttor just därför att de behöver en kompis att kommunicera med. Det går naturligtvis inte med en mus. Men vill hon ha en billig avlivning för musen hon har kvar så är en råtta kanske smart att skaffa.

RatLover
0

uscha så hemskt..

lolaisdenied
0

En gång så smet min ena mus. Jag hittade den i hanarnas bur. Alla låg och sov stillsamt i hängmattan.
Men jag tog in musen till sin burkamrat sen när jag hittat honom :)