Tumörer och döden
Tjena!
Jag har upptäckt en mkt mystisk bula på min ena råttas mage - jag anar att det är en tumör. Dock är jag inte riktigt säker, det får visa sig hos veterinären på torsdag.
Ni som har erfarenheter av detta: hur gjorde ni? Hur länge lät ni råttan gå omkring med en stor tumör på sig? Lider dem?
Usch, jag känner att jag inte vill prata om det här, men… Vad gör ni med era råttor när de dött? Lämnar dem till veterinären och inget mer? Begraver dem? Kremerar dem? Och varför gjorde ni som ni gjorde?
Jag lät henne gå rätt länge med sina tumörer :/ det var först när hon var död som jag såg hur mycket det faktiskt var..
Jag har begravt alla mina djur (3 gerbiler, 2 råttor, 3 dvärghamstrar).. utom fiskarna som mamma och pappa spolade ner när jag inte var hemme :p
/Karoline.

Det är många saker man bör tänka på innan man fattar ett beslut överhuvudtaget. Först är råttans ålder, är det en relativt ung råtta kan man ju operera.
Sen om råttan har nedsatt immunförsvar (rossel) tex så bör man inte operera. Sen får man ju se till allmäntillståndet, äter råttan som den ska, kan den röra sig obegränsat.
Men det är svårt att ta ett beslut, jag opererade min hona när tumören ((som satt i ljumsken) blev för stor och hon inte gå ordenligt. Tyvärr så avled hon efter bara nån timme efter operationen.
När det gäller råttor som har dött är det som man själv känner det. Jag tar alltid hem mina råttor och lägger dom i frysen tills jag kan begrava dom.
Förstår att det är jätte jobbigt och jag hoppas det går bra för dig hos veterinären.
mvh

Tack för era svar!
Jag kan ju hoppas på att det är någonting annat än en tumör… kanske en fettknöl 
Hon är snart 1 ½ år och dessutom en zooråtta, de brukar ju vanligtvis inte leva så himla länge. Man kanske inte brukar operera råttor som är så gamla…?
Eftersom jag inte har möjligheten att begrava mina råttor så funderar jag på kremering. Det känns lite motigt att lämna över mina små sötnosar till veterinären när de dött - att inte veta vad som händer med dem sen.
Vad gör man egentligen med askan efter kremeringen. Förvaras den i en fin liten ask som sedan står synlig i bokhyllan?
Nej råttor som är så gamla opereras inte..
Kan du inte begrava i skogen i smyg då? :o
Man kan strö ut den över vattnet eller nåt sånt också
/Karoline.
#3 Ring och fråga veterinären! Min veterinär sa att dom strör ut alla husdjurs aska över någon äng sen, att det är krematoriet som ordnar med det. Vet inte hur sant det är dock, om hon sa så bara för att lugna/vara snäll. Men hon är den ärliga typen iaf, så jag tror inte att hon hittade på..
Det är inga problem att operera en 1,5-års råtta. Det har jag gjort utan bekymmer två gånger. Vet tyckte inte att hon var gammal och det stämmer ju, hom var ju bara lite mer än medelålders.