Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1729 ggr
Grodan
0

GPs å andra råttliknande arter

Hur är det med dem? Var det på gång med en egen sajt till GPs, ex GP-ifokus?

Annars funderade jag på att ha en kategorigrupp som heter GP eller nåt. Vad sägs om det?

Kanske även bjuda in andra exotiska råttliknande gnagare - vilka de nu kan vara, har inte så bra koll - till sajten?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
0

Jag tror att en egen gp sight kan bli rätt död då det är ett så litet special ämne på nåt vis. Jag tycker att det e en bra idé att ha en liten bit här åt dom.

gulzebra
0

Bästa vore nog ändå ett iFokus för typ exotiska djur öht ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lollo86
0

#2 ja det vore det allra bästa! exotiska djur för pälsdjur då eller? finns ju redan reptil eller?

gulzebra
0

#3: Ja nåt sånt :) Eller exotiska gnagare eller nåt… Eller bara udda djur helt enkelt, exotiska är ju rätt relativt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Men man kanske kan testa med en egen avdelning för GP och se hur det går?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Daydreams
0

Jag tycker det är urtråkigt och tjatigt med alla dessa gps som omplaceras och öht vad som skrivs om dom. (Menar faktiskt inget illa mot er gpägare) Men en egen site tycker jag hade varit det bästa. Inte att göra en egen kolumn på RiF för dom.

Det är väldigt stor skillnad på en GP och vanlig råtta. Är inte GP'n egentligen mer släkt med hamster? Då kan dom flyttas dit lol

gulzebra
0

#6: Jag kan hålla med där. Det här är ju en tamråttsida, för mig iaf, och GP-råttor hör inte hemma här liksom. Okej med enstaka trådar på off topic men när de tex dyker upp i trådar för just tamråttor så blir det bara… Usch liksom.

Men naej, inte hamster, då får inte jag skriva för jag har skrivförbud där :P

zickan
0

bäst vore ju en egen sajt åt exotiska djur men det är ingen som vill hålla i. Gp forum finns men där inne är det samma personer hela tiden så det är lite trisst.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lollo86
0

#8 jo precis.. det hade varit perfekt med en sån!

finns det ingen som har lust att fixa en sån??

gulzebra
0

Men zickan, du håller ju på med en del exotiska djur, nog skulle väl du kunna passa som Sajtvärd? Skrattande

LeTigre
0

Jag tycker nog att vi kan göra plats för GP-ägarna under en egen rubrik tills dess att de har ett mer passande forum. Kanske någon som vill öppna "exotiska gnagare" eller liknande sajt (exotiska djur är alldeles för brett för att passa iFokus som riktat in sig på snäva intresseområden, kan ju handla om allt från tusenfotingar till strutsar annars..).

Mischa
0

skulle vi göra specialavdelningar för alla råttlika gnagare och besläktade arter skulle det nog vara mycket jobb i onödan,

dessutom skulle möss, hamster, gerbiler etc. etc. i såfall få plats här med iom att dom tillhör underordningen Myomorpha "råttliknande gnagare"

≧◔◡◔≦

Daydreams
0

Kan vi inte rösta om det? Och följa majoriteten för en gångs skull?

zickan
0

#10.. jo visst skulle jag kunna vara det. men tyvärr har jag inte en blekaste aning om hur man gör en hemsida eller hur sajt sakerna fungerar. vet inte om jag skulle klara det. men är ju arbetslös så jag har tid.

och om jag skulle påbörja nått så skulel också vilja ha en medhjälpare.. mitt självförtroende brukar vara på noll så jag tycker om att diskutera saker med någon annan. vet en jag gärna skulle fråga men hon är rätt upptagen.

tycker fortfarande inte gp hör hemma på rått sajten men det är ju tyvärr här inne man når folk. gp hörnan som finns nu är det ingen som vet om förutom redan gp folk. är ungefär 5 personer där inne som står för det mesta av inläggen.
nej bäst med egen sida åt gp.

zickan
0

#11 nja jag vet inte.. skulle nästan behövas ett samlings ställe för exotiska djur. struts är ju inte exotiskt ;-).. det är så många som hålelr på med exotiska djur som har flera. enklare att hitta info om man har allt under en kategori. reptil, igelkott har ju redan egen sajt. då behöver man ju inte ha med det. sedan hålla det inom rimlig gräns. fåglar borde ha egen sida.

vad jag saknar är gp, div ekorrar, opossum, tenrec, bältdjur, sjusovare, sork, lämmel,jird, sislar, präriehund ect

Allamej
0

Men zickan, det enda du behöver göra är att fylla i en intresseanmälan och om folket bakom iFokus anser det vara en bra sak så får du hem ett kit (tror jag) att installera och sen är det ju bara att sätta igång… Du får ju ha så många Medarbetare som du vill och vilka du vill :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

mh men vilka skulle tänka sig att hjälpa till?.. ;-)
Jag är inte värdens bästa på att skriva artiklar i snabb speed. vill ju inte att det ska bli ännu en död sida.

någon som läser detta som har lust att hjälpa rill att starta upp lite?.. jag har skickat in en intresseanmälan nu iaf. läste lite av infon de hade på iFokus och det lät inte som jag behöver skriva massa koder bara komma upp med massa artiklar och hålla i gång samt försöka att vara neutral och kunna lite så jag kan gå emellan när det blir hett i diskusionerna

Allamej
0

Några av dom som har GP´s eller har haft kan ju vara lämpliga :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

LeTigre
0

#12 anledningen till att detta kommer upp är ju att just GP redan finns på sajten, sjusovare har dykt upp högst två gånger sen jag blev aktiv här medan gp-annonser och relaterade trådar dyker upp var och varannan dag.

#15 strutsar är visst exotiska! De är ju afrikanska fåglar och inte inhemska i norden eller ens europa (men du kanske syftar på att det dyker upp strutsfarmar här och där?), det blir svårt för en Sajtvärd att avgränsa vilka djur som ska eller inet ska representeras på en sajt med namnet "exotiska djur". Av de djur du räknade upp var du en hel del gnagare också. Ifokus-teamet vill dessutom att man avgränsar sin sajts ämne så mycket det går.

#13 bra idé :)

LeTigre
0

Har startat en omröstning i frågan som moderatorerna kan använda sig av om de vill.

gulzebra
0

#17: Om nån av artiklarna jag skrivit (kolla min zoon, gulzebra) duger så kan de få läggas upp där också :) Finns lite att finslipa först bara ^^

zickan
0

#19 sorry.. ser inte struts som exotisk. kanske är det men själv tycker jag det är ett väldigt vanligt djur som ger ungefär 200 pannkakor.
Uppväxt med en struttsfarm inte så långt hemifrån på gotland

zickan
0

#21.. skullevara toppen om du vill bidra till artikel gärna med bild ;-)..
nu har jag anmält iaf, får se vad de säger. Fått snabbt bra reaktioner. trode det skulle bli svårt men fått massa hjälp så detta ska nog bli bra.

gulzebra
0

#23: Ja bilder finns det i artiklarna :) Bla bilder på mina sår efter betten jag fick av Nova :P

sussa08
0

Men det är "Råttor i fokus" inte "Tamråttor i fokus"… Jag tycker iaf GP kan få va med här ^^ De heter ju till och med råttor :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Grodan
0

Vad finns det mer för råttlika exotiska gnagare utom GPs? Och vad skulle forum- och artikelgruppen ex heta om vi skulle ha en sådan? Och är det korrekt att man säger gp-råtta?

Mischa
0

#26 Nataler är väl rätt exotiska?

inte vardagsmat direkt.

≧◔◡◔≦

niffen
0

Vi hade tänkt att ha exotiska fåglar också, inte bara däggdjur. Vi kommer sikta in oss på mer exotiska fåglar än typ nymfparakiter, men de får självklart också vara där (även om vi förmodligen inte kommer skriva artiklar om dem). Mer information kommer, sajten är ju inte ens halvfärdig än   ;)

(Oooops, jag avslöjade mig själv…….)

cykelpump
0

#26, chinchillor? ^^

Mischa
0

#29 chillor är inte speciellt besläktade med råttor.

Dom är gnagare, men tillhör familjen harmöss och är mer besläktade med marsvin. :)

≧◔◡◔≦

cykelpump
0

#30, okej ^^ Tycker dom liknar ekorrar iofs :P men ja tänkte bara. Är inte direkt smart xD . Har haft chinchillor så egnetligen borde jag veta kanske lite :D

Mischa
0

#31 äh, det är överkurs :)

≧◔◡◔≦

gulzebra
0

#26: Rörråttor, akaciaråttor, bomullsråttor, nilråttor… Är de jag kommer på nu iaf. Vet inte hur det är med rörråttor och bomullsråttor i fångenskap dock, iaf inte i Sverige… Akacia har jag för mig att jag sett nån ha på zoonen (bygert?) och nilråttor vet jag finns i fångenskap här men är väldigt ovanliga.
Svartråttor finns ju iofs också fast de är väl för agressiva för att klara fångenskap? Skansen hade väl några såna förut som de fick göra sig av med iom agressiviteten eller minns jag fel?

Utöver det finns det ju diverse jerboor osv men de hör nog mer hemma på gerbil :P

Och så finns förstås afrikansk jättepåsråtta (Cricetomys emini) som är lite ovanligare i fångenskap än GP, tror inte de finns i Sverige men iaf. Fast de är ju nära släkt med GP, i princip samma sak fast med olika utseende och olika ursprungsområden om jag fattat rätt, så de här nog mer hemma bland GP-råttor ändå ^^

gulzebra
0

Det finns väl nån vattenlevande råttart också… Myskråtta eller vad den heter? Fast den hålls väl knappast i fångenskap..?
Räknas sorkar som råttliknande så finns ju de också förstås x)

Gosh, jag hade ju en råttbok där det fanns flera arter med i boken… Men den sålde jag typ nyss x)

#30: Marsvin är inte gnagare ;P

Allamej
0

Kängeruråttorna då? Jaculus Jaculus tror jag att dom heter… söta saker med läskiga ben :)

Mischa
0

Kanske är det bisamråtta du tänker på?

vad jag vet tillhör marsvin Ordningen rodentia, altså gnagare, det gör väl förvisso även kaniner etc. trots att dom är mer avvikande och kallas hardjur.

(förövrigt tror jag inte jag benämnde marsvin som gnagare utan det var chillorna)

≧◔◡◔≦

Mischa
0

#35 gul_zebra nämnde dom fast som jerboa :)

≧◔◡◔≦

Grodan
0

hm… verkar bara finnas GP… som är en exotisk råttliknande gnagare som hålls som sällskap - natalpälsmus, taggmus, sebramus etc passar inte riktigt… inte gerbiler eller ekorrar heller…

gulzebra
0

#36: Bisamråtta ja, så hette det ^^

Ah, missuppfattade :P Trodde du menade att de var gnagare de med :)

#38: Joho, nilråttor hålls som husdjur ;P Har för mig att akaciaråttor hålls som husdjur också.

Ladyinred
0

Japp, har sett nilråttor till salu på en mässa för två år sen. Sorkar med för den delen…

LeTigre
0

PÅ zoonen finns ett par nilråtteägare, förutom Bygert som redan nämnts hittade jag tex en användare vid namn Ostergren som har/har haft såna (kolla bilder i galleriet). Han har för övrigt också bl.a. tamråttor, sjusovare och Gp-råttor (förutom alla de andra djuren, allt från massa reptiler till kråkor och grisar). Verkar ha ett regelrätt zoo hemma.. har inte kollat bilderna eller pressen närmare så jag vet inte om det handlar om foderuppfödning eller djursamlande eller bara en sann djurvän. Men han hade bilder på nilråttor ialla fall :)

Ladyinred
0

Det mest exotiska jag sett i fångenskap, visserlingen inte en gnagare, va en flygandehund.

LeTigre
0

#42 oj, hur håller man en sån i privat fångeskap under adekvata förhållanden??

Ladyinred
0

det ska tydligen gå att ha dom i en större voljär bara och mycket utevistelse.

Mischa
0

När det kommer till smådjur som sällskap är det mesta lagligt sålänge dom inte är fridlysta eller carnivora.

≧◔◡◔≦

Grodan
0

*Wow, flygande hund… de är ju sååååååååå balla…

här en fin bild:

från sidan: http://cache.eb.com/eb/image?id=100851&rendTypeId=4