Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1626 ggr
Zannnna
0

Rexråtta/ vanlig råtta

Hej! Jag undrar om det är någon skillnad på temperamentet eller något annat förrutom uteendet på en rexråtta och en vanlig råtta

Girlie
0

Nej, det är det inte. Temperament handlar om avel och inte om hårlag.

Zannnna
0

Nej, men jag tänkte att det verkar ju vara två helt olika raser så om det är någon skillnad på temperamentet, har hört att rexråttor kan vara mer ilskna än vanliga svart/brun råttor. Stämmer det?

Mischa
0

Nej, det stämmer inte, seriösa uppfödare föder upp efter hälsa och mentalitet inte efter utseende.

Inom tamråttan talar man inte om raser utan mer om typer och varianter, det finns inget estetiskt som hör mentaliteten till och tvärtom.

≧◔◡◔≦

Daydreams
0

En del säger att rexade råttor är lite lugnare än släthåriga eftersom dom har lockiga morrhår och därför sämre orienteringsförmåga.

Jag köper själv inte riktigt den teorin, eller jo det kanske kan stämma lite, men inte så mkt att jag tror att råttorna lider av det.

Zannnna
0

Okej, tack så mycket för era svar Glad

firefly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv hört att rexade råttor ska vara mer ettriga, men det är inget jag har märkt på min flicka :) har även svårt att tro att sånt skulle sitta i vilken pälstyp det är.

Grodan
0

Jag står för den teorin Daydreams presenterar och därför kommer jag att sluta med rex. Jag vill vara 100% säker på att de råttor jag avlar på har ett bra och lugnt temperament för att de har det och inte pga av att de är rex (eller rödögda).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mimus
0

Hmm.. Fast min dubbelrex är inte klok här hemma "Strippa" å jättemycke spring i benen "Enda som alltid hoppar från soffa te stol o.s.v" så kan d inte vara litte från individ te individ med?

Keno
0

Jag har en rex och en släthårig, de är från samma kull och den släthåriga är värsta turboråttan i jämförelse med rexråttan. MEN jag tror inte det har med hårlaget att göra utan deras personligheter.. alla är ju olika. Men jag skulle nog kunna köpa att rexar är lugnare ändå, för de rexar jag träffat har varit relativt lugna faktiskt.

Terato
0

#7 Det gillar jag! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

TienMu
0

Min rex Filiokus är den absolut lugnaste av mina råttor…..en riktig gosbjörn…..

Girlie
0

Jag har haft 3 rex men aldrig märkt att de skulle vara lugnare än mina släta råttor, en av dessa har dessutom röda ögon också. Å andra sidan har alla mina rexar varit "dåliga" såna vilket har gjort att deras morrhår varit förhållandevis raka om jag jämför med vissa rex jag har sett.

Ninja
0

Av de tre rexar jag har/haft så är det ingen som varit lugnare än någon slät. Har inte märkt någon skillnad, och då jämför jag mellan släta och rexade råttor som var släkt med varandra (syskon, farbror, morbror, kusin osv).
Eftersom de härstammar ur samma linje och var relativt nära släkt med varandra så tycker jag man borde märkt skillnad i temperamentet om rexningen påverkade mycket. Annat om man tar helt obesläktade råttor och jämför med, det är ju helt olika i linjer hur råttor är i temperamentet så jag tycker eg. inte att det är så bra att jämföra så.

Ni som föder upp/har fött upp rexar och släta, har ni märkt någon skillnad i temperamentet bland syskonen i en kull? Så ni kunnat dra en parallell att de rexade ungarna är lugnare än de släta?

TienMu
0

De är no olika från individ till individ….har andra rex som är små krutpaket….bus bus bus….. :)

[Castaway]
0

Jag har två tjejer från samma kull, en slät m mörkröda ögon och en rex med röda. Den rexade är faktiskt mycket lugnare än den släta, men jag vet inte om det är för att hon är rexad eller inte :P Hon kommer igång hon också och busar runt så helt off är hon verkligen inte Skrattande

cosmonita
0

Lite erfarenhet har jag av både släta och rexade. Jag märker ingen stor skillnad utan jag har likaväl försiktiga som modiga rexar. Sen kanske det skulle märkas mer skillnad om en slät och en rexad fick utforska ett okänt ställe var för sig, men i det vardagliga livet kan jag inte se någon skillnad.

Grodan
0

#10 Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️