Ska jag avliva?
Tyvärr har jag nu insett att det är något som inte stämmer med min hane, Bond.
Det började med små oskyldiga bråk/bus (med hans bror McG), och sedan har det ökat. Igår när jag som vanligt hade dem i soffan såg jag att bond burrade upp sig, piskade med svansen och gick med sidan mot McG. Detta gjorde han var gång Mcg kom nära honom. Så fort Bond fick chansen skvätte han på sin bror.
Sen började Bond som vanligt försöka klättra upp på mig, men då jag hade shorts lyfte jag bort honom, om och om igen. Efter ett tag tyckte jag det var märkligt många gånger han sprang direkt tillbaka och försökte igen. Jag tror han burrade upp sig vid mitt lår (vagt minne pg av chocken) sen attackerade han det. Han började gräva, på mitt lår!! Sen såg det ut som att han högg, men allt hände på ca 3 sec, så jag kan missta mig.
Efter jag tagit in honom i buren såg jag att rivmärkena var väldigt djupa och blödde. Jag hade även två små märken som kan vara från tänderna.
Fick idag veta att han tydligen gjort lika dant mot min mamma.. Jag tror själv att han kanske blivigt sjuk och tappat vettet. Han har inte betett sig såhär innan. Han har varit överdominant mot sin bror dock.
Vad ska jag göra?
Hur gammal är han? Du kan ju prova att kastrera honom vilket jag vet har fungerat på flera råttor. Jag har själv kastrerat två hanar.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Har han fortsatt vara aggressiv mot er och sina burkompisar? Om han inte lugnar ner sig så borde ni nog överväga avlivning. Både för hans och er skull.
Jag hade en hona en gång som blev aggressiv, henne avlivade jag för hon höll på i flera veckor och blev bara värre och värre vad jag än gjorde.
Tänk bara på att det är en väldigt stor risk att låta söva en råtta. Väldigt många dör, även om ingreppet verkar gå bra och råttan verkar hämta sig så kan det helt plötsligt slå till och han avlider istället.
Man kan riskera en kastrering om man vill ge råttan en sista chans, för är man tveksam till avlivning så kan det vara värt det. Dock finns det inga garantier för att han blir bra, för att man ska kunna säga det så måste man veta att det är könshormoner som ställer till det i huvudet för honom. Det kan hända att råttan inte överlever narkosen, men då vet man i alla fall att man gjort det man kan för råttans bästa. Väljer du att avliva så är det också för råttans bästa, en aggressiv råtta mår inte bra. Genom avlivning så låter man råttan slippa lida av sina psykiska besvär. Ger han sig dessutom sig på människor så är det ju uteslutet att ha honom som ensamråtta.
Lycka till, vilket beslut du än tar så är det för hans bästa.