Vill skaffa råttor
Hej
Det är så att jag fått upp ögonen för råttor :D Har ej tidigare erfarenhet av råtta, men haft flera kaniner tidiugare.
har allktid funnits djur i mitt liv, allt från höns till hästar.
Nu har jag dock "bara" en hund.
och får inte skaffa råttor för mina föräldrar då de inte alls är uppskjattade hos dem.
brukar för övrigt vara ganska bra på att övertala folk.
(lyckades ju faktiskt med en egen hund)
Men denna gången har de inte gått nå vidare bra…
Eftersom de är enligt dem äckliga djur som biter sönder sladdar åå dessutom har de jätte äcklig naken svans….
*suck*
Så nu funderade jag på om nånn av er här på råttor.ifoikus har tips på hur 0man kan övertala 0dem ?
Mvh Ellenfyrkant
Ta reda på all information du kan om råttor och sen berättar du det för dom, visa bilder på råttor och berätta hur underbara dom faktiskt är!
Försök hitta någon som bor i närheten av dig som har råttor och tvinga med dina päron på råttterapi. Lovar att det funkar, och om inget annat så får du iallafall känna på hur en råtta är! :) + som #1 sa, ta reda på så mycket du kan, ju mer du kan destu lättare är det att övertala!
gör som mej;) ta med 2 st hem och göm dem i en hamsterbur^^ haha… Nä men, jag och min kille skaffade 2 st för att dem skulle annars bli ormat (och det tyckte jag var hämskt), jag hade ingen erfarenhet av råttor och hade knappt kollat på djuret innan, jag var inte intresserad helt enkelt och hade nästan samma åsikter som dina föräldrar… jag tyckte snarare att: "varför skaffar man råttor? man kan ju lika gärna skaffa en hamster0_o "
oj så fel jag hadde^^
Men iaf, åter till gömmandet av råttorna vi skaffade. vi ville inte visa dem för min pojkväns pappa som faktiskt äger lägenheten (dock bor han inte där förutom varannan helg). Efter ett par dagar så bestämmde vi oss för att "vi kan ju inte gömma dem för evigt i en hamsterbur:/ " Så vi gick till hans pappa och sa att vi ville visa han något, av någon konstig anledning säger pappan "Kommer ni med någon jävla råtta nu så flyttar ni imon"… gissa om han tappade hakan när vi dessutom visade 2 råttor^^ haha. Men vi klarade oss genom att faktiskt påpeka att vi redan hade haft dem i ett par dagar och han inget märkt så varför skulle dem vara jobbigare nu när han visste om dem? han var ju dessutom bara hemma varannan helg.
Nu sisådär 10 mån senare tycker hans pappa nästan likadant "dem är äkliga" men han tycker ändå att dem är rätt coola, bara han slipper ha en;)
Min blogg: SweGizmo.se

#2 Det känns ju konstigt att leta efter någon lixx. eftersom jag inte själv känner någon råttägare.
Har umgåtts med råttor tidigare, då mina kusiner haft råttor. och det har mamma också…. hon tyckte t.o.m. den var hemsk att titta på >.<
#3 haha, de riskjen tar jag inte :D Men det var roligt att läsa! Skulle jag "smygskaffa"
en hade jag fått sälja den också…. Och gömma är juh inte så lätt, går ju inte att ha under sängen precis, har ju en busvovve som sprnger runt åå härjar i hela huset xD
Mvh Ellenfyrkant

Min mamma är livrädd för råttor.. Men när hon och pappa var här och hälsade på så sov hon faktiskt i samma lägenhet som dem :D
Och det roliga var att pappa kollade på dem och sa.. De é ju ganska söta faktiskt :P..

#5 hahahaha faktiskt!****
Mvh Ellenfyrkant
Mina föräldrar bor tack och lov inte här men dom har genom hela livet mitt kört på att med regeln att alla gnagare är äckliga och inget mindre än en katt är nåt att ha…
Men när jag hade hamstern hemma, som jag tjuvskaffade, så kunder jag då och då finna hamsterburen tom… attans! Charlie… på rymmen igen… men när jag då gått omkring och sökt så hittade jag en sovande papa i soffan med en sovande hamster i fickan…
Busted!
Mor hävdar att hon inte gillar råttor men trots det så refererar hon till dom som barnbarnen… Pappa likaså… dom tycker att dom är söt som bebisar med öppna ögon och päls men innan är dom äckliga tydligen… och mamma är lite rädd för pungen på hanarna…
Utsätt dom för råtterapi som dom andra har sagt. Folk som tycker att dom är läbbiga har ofta aldrig träffat nån…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#7 Jo, men som jag tidigare skrev, både mamma och pappa har du träffat råttor tidigare och tkr fortfarande det är hemska små varelser.
Mvh Ellenfyrkant
det är skillnad på att "träffa på" en råtta och "lära känna" en råtta:/
tex så tyckte Sambos bror Niklas att råttor var läskiga och äkliga, men sen han började lära känna dem så har han knappt lämnat buren ifred;) hehe….

#9 Heter min råttas bror Niklas ;)

#9 Nej okej då, ger med mig.
Men finns ingen råtta i närheten att lära känna :/
Mvh Ellenfyrkant

Funderar ärligt talat på att smyyyyga hem två råttor eftersom jag vet att jag aldrig kommer få annars! Om jag skulle åka bort och ingen i familjen kan ta dom så har jag en kompis som skulle kunna ta hand om dem (:. Och jag vet, nu tänker ni "amen det finns förmodligen ett skäl till att du inte får" Och ja, självklart finns det skäl! Men ett riktigt DÅLIGT ett! Mamma och pappa hatar råttor, äckliga små djur med läslkiga tänder och hemska svansar! Sen är de föressten ganska fula för övrigt också. :/
Men vad tror ni om min ideé!? Tänkte ha dom sådär en 1-2 veckor innan de får märka nått. För då kan jag säga sen att de har ju inte gjort den nått ända tills nu när de vet om dom, har inte gjort nånn skillnad lixx. ? De skulle inte kunna tvinga mig att sälja sen :P Och de skulle ha för dåligt samvete för att sälja dom när jag inte var hemma :P
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker du är för ung för att ta ett sånt beslut själv :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Om det absolut inte går att övertala dina föräldrar tycker jag att du ska vänta med att skaffa råttor tills du flyttat hemifrån.. om du fortfarande har intresset då vet du ju iaf att du förmodligen inte kmr att tröttna! :)
Annars så tycker jag att du ska lära dig så mycket om dessa underbara husdjur som möjligt, verkligen visa ditt intresse, så att dina föräldrar förstår att det verkligen är just råttor du vill ha.
Spara pengar tills du har tillräckligt för att köpa råttor + tillbehör och mat, och kan betala för eventuella veterinärbesök. (Kan ta en tid om du inte har t.ex. sommarjobb, bl.a. burar kostar en hel del.)
Förhoppningsvis kan du sedan övertala dina föräldrar om att få skaffa råttor. :)
Lycka till! (: .
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag vet hur det känns.. men när jag flyttar hemifrån! Du blir det andra bullar! ;)

T.s . råttor biter inte sönder sladdar och sånt . det går att lära dem ju , det är som en hund i mindre format.
sen att de har en naken svans, det stämmer inte
de har lite hår där 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Som #14 säger… vänta till du får bestämma själv! :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Om du gömmer de, hur ska du då lösa det om någon måste akut till veterinär?
Du kan ju knappast räkna med att föräldrarna ställer upp för ett djur de inte känner till eller ens vill ha hos sig…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
du har en poäng där…
#12 Låter inte som någon bra idé alls tycker jag. Dels pga det som gul_zebra säger, och så finns det ju en risk att dina föräldrar tvingar dej att sälja råttorna, och vad gör du av dem då?
Men försök hitta någon som har råttor som de kan hälsa på :D Mina släktingar överhuvudtaget var asskeptiska i början, men bara efter att ha träffat Dora & Menta en gång ändrade de uppfattning helt. Och min bror som tyckte det hela var en ganska kass idé försöker varje vecka övertala mej att lämna kvar råttsen hemma så han kan ta hand om dem ;)

#12 Om någonting sånt skulle hända är jag helt säker på att de skulle ställa upp. Vet såklart inte hur dina föräldrar är men kanse de du utgår ifrån? Men mina skulle iaf ställa upp för mig och mitt / mina djur, oavsett vad det var. Någon jag älskar skulle de aldrig låta lida på det sättet om jag berättade för dem att jag hade skaffat råttor som skadat sig och behövde in akut!
#20 Om jag inte nämde det i början så skulle de dels inte kunna tvinga mig att sälja dem åå de skulle ha alldelles för dåligt samvete för att sälja dem när jag inte var hemma el. dyl.
Mvh Ellenfyrkant