Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 812 ggr
Jeffajter
0

Self Pink Eyed White

Är det så att det finns två olika slags Self Pink Eyed White beroende på vilka gener de har. Den ena varianten är alltså en albino och den andra varianten är en rödögd vit…den har alltså pigment men ser fortfarande likadan ut.

Men hur ska man ta reda på om råttan verkligen är en albino (om man t.ex. ska starta en uppfödning med Self Pink Eyed White och endast vill ha råttor med den färgen)?
Är det inte så att om alla råttans syskon är Self Pink Eyed White så betyder det att de är albino, eftersom båda föräldrarna måste vara albino för att HELA kullen ska bli S-PEW. Skulle det vara en råtta med pigment och en råtta utan pigment så skulle det även bli andra färger på råttorna ju…

Hur ÄR det egentligen? Hjälp mej få någon ordning på det här…

zimzon
0

Jag tror att det är så att det finns albino.

Sen finns det rödögda vita. Men de är bara vita för att de genetiskt sett är av en rödögd färg men är så mycket tecknade att färgen inte syns. Precis som att svartögda vita är av en svartögd färg men är övertecknade.

Jag har för mig att jag har läst detta någonstans, men är inte helt säker på att det är precis så.

Bellona
0

om jag tolkar henne jag pratar med om sånt här rätt så det finns pew som är tex övertecknade champagne med. Ungefär samma sak som med bew som är övertecknade svartögda råttor.

marwin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad snackar vi om

Rubicon
0

marwin>> Genetik.

[tiiia]
0

en pink eyed white är en "albino" och en black eyed white är oftast en övertecknad råtta (dvs den är så pass tecknad i vit att den ser ut att vara enfärgad vit, dvs ser ut att vara albino med svarta ögon) den helvita färgen förekommer oftast då det finns en aktiv eller inaktiv albinogen hos båda föräldrarna. Men det är inget tvång, en albino kan dyka upp ändå genom mutation.

(hänvisar er till Darwinismen) Den som anpassar sig bäst till miljön/omgivningen överlever, men eftersom att råttor som vi håller som husdjur inte blir uppätna om de har "fel" färg eller "fel" egenskaper så avlar vi fram utseenden och beteenden som vilda råttor aldrig skulle kunna överleva med. Och avlar vi på dem tillräckligt länge så kommer de att att försvagas för varje generation (om man inte är noga med hur man avlar) och tillslut dö ut på grund av att vi inte låtit dem utvecklas på det sättet som de borde.

Låt oss säga att två viltfärgade råttor får en kull på 10 ungar, i den kullen finns det 1 albino unge, albino ungen har en aktiv albino gen (blir vit med röga ögon) och dess syskon har en "vilande" albino gen som kan dyka upp i antingen nästa generation eller i generationen efter. Albino ungen får en egen kull tillsammans med en  viltfärgad råtta, låt oss säga att de får 10 ungar, 5 av dessa får en "vilande" albino gen som kan dyka upp i nästa generation eller ännu senare. Och de 5 andra ungarna får en aktiv albinogen. (dvs de är vita med röda ögon). Men låt oss istllt säga att albino råttan får en kull men med en annan albinoråtta, då får med största sannorlikhet alla ungarna en aktiv albino gen (blir vita med röda ögon.)

I naturen skulle det här betyda att de vita råttorna med de röda ögonen skulle synas bättre i naturen och själva se sämre än andra råttor och därmed ha svårare att överleva.

Digitalis
0

Aktiv och inaktiv albinogen?

Råttor med "inaktiv" albinogen har en gen, råttor med "aktiv" albinogen har två. Annars stämmer resonemanget.

Två albino får alltid vita ungar. En agouti och en albino får bara vita ungar om agoutin bär på albino. Gör den inte det så blir några ungar albinobärare och resten inte.

//frida

[tiiia]
0

jag skrev en aktiv och en inaktiv för att inte krångla till det för dem som läser. kanske borde ha skrivit som jag tänkte från början endå då :)

1 inaktiv = 1 albino gen.

1 aktiv = 2 albino gener