Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 595 ggr
PlusPlus
0

En dålig operation utav vetten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett  tag sedan fick jag åka in med Pajas akut till färjestads smådjurs klinik här i kstad för de hade hänt någon sorts olycka mellan han och burkamraten så hans öga var tvunget att opereras bort. Iaf så fick han då Baytril på 0,013ml i tio dagar dels för att det skulle förhindra infektioner och dels för att han hade mycho (elr hur de stavas) som förvärrades utav narkosen. Han hostade och lät eländigt men medicinen verkade och han blev av med hostan. Sedan sade de till mig att jag skulle ringa direkt om det kom "klet" där ögat hade suttit för då kunde det vara ngn sorts infektion. Det kom klet, jag ringde och dom sade att det var nog ingen fara (kletet var typ rött som deras snor, det var inte blodrött) jag skulle bara fortsätta tvätta de med koksaltlösning. Vetten sade att det säkert bara var sårvätska och jag tänkte väl att jag kan lita på dem. Det var ett under att jag ens fick tag på någon vett eftersom detta var mellan jul och nyår. Sedan (Januari tror jag) så rann det fortfarannde och rätt så kraftigt och jag blev orolig ringde igen och bokade en tid så dom fick kolla på honom. Dom sade att det inte var nödvändigt att komma in men ville ju veta vad det var som orsakde allt som rann (och då var det typ blodrött). När jag väl var där så klämde dom och kände och grejja och kom fram till att det bara var ett stygn som inte löst upp sig ordenligt och att det irrterade. Jag skulle bara åka hem och fortsätta tvätta, det skulle ge sig när det löst upp sig. Skulle ta ca två veckor.

Och nu till själva frågan, än idag så kletar det och har sig men mest när han anstränger sig, det har även börjat snora ur nosen på honom så det är nog snart dags att åka in igen (det började snora igen vid de här häftiga väderombytena). Har tänkt på om det kan vara vanligt "förkylningsvätska" som kommer och syns mer när det kletar ut sig i pälsen där ögat satt. Eller kan det bara vara ett dåligt jobb utav veterinären och dom har missat att typ stänga av någon vätske kanal eller något? Hehe vet inte riktigt hur det där går till då men. Är det fler som varit med om detta? Operationen var liksom i november och nu är det Maj.
Vad tror ni kan vara fel. Jag vet inte om ja bara är nojig. Ska iaf in med han igen så dom får lyssna på lungorna.

Sorry för det långa inlägget men tänkte att det kanske är lättare att förstå om jag berättar alltihopa.

PlusPlus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser han ut idag och den första bilden är nog någon eller några veckor efter operationen. På denna bild ser det fint ut men emellan åt så kletar det så han är kleteig i hela ansiktet.

hus-musen
0

ärligt talat så ser inte det där särskilt bra ut.. kan ju vara för att han är förkyld, men det är synd om den stackaren.. HUr länge har det gått sen stygnet skulle ha löst upp sig?? har ingen erfarenhet alls, men ja tror nästan att vetten har klantat sig på nå vis..

Qui dormit, non peccat

PlusPlus
0

Ja det är precis det jag tänkt på också, att vetten har klantat sig. För när min farmor hade tagit dit sin hund så blev han opererad och det blrv också krångel. Han hade jätte ont, hunden. Jag känner då inget stygn… Något stämmer ju inte =/

hus-musen
0

han kan ju ha inflammation i ögonhålan som förkylningen orsakat (kan hända vid dåligt immunförsvar) om han fått in lite bakterier eller nått.. då rinner ögat hela tiden.. åtminstonde på människor kan det bli så!

eller så har vetten inte rengjort ordentligt vid operationen så nått sånt skräp kan vara kvar o irritera ögat. fast det finns mycket kanske i mina teorier!! kan vara  bara  ett förkylningssyntom, jag är ju inte veterinär direktFundersam

Qui dormit, non peccat

dorkey
0

Jag tycker du ska byta veterinär och se vad de säger.

PlusPlus
0

Jo jag ska nog ta och göra det. Men måste hitta veterinären som verkligen kan något om råttor och inte tar överdrivet mkt i kostnader. Som i färjestad där de tog hundra kronor för att spruta in sj sprutan. Sedan var jag hos en i råda, distriktveterinär, (ute i buschen) och han tog 420 på att ge 15 åttor två sprutor mot lus å i de ingick all kostnand för undersökning å allt men de värsta var att han typ var rädd för råttorna å kass på svenska så ja fatta inte så mkt.