OT: Upphittad ekorrunge
Hej.
Min granne hittade en ekorrunge vid en stig, och inga andra ekorrar eller nåt bo i träd va där, och den skrek efter mat. Vi tog hem den då vi inte ville att den kulle svälta, få värmeslag, eller bli djurmat. Så nu har jag den, men undrar vad jag ska göra? Har gett laktosfri mjölk genom plastspruta och små äppelbitar, inget mer. Den låter när man rör den eller nåt, men vill gärna sova mkt. Vet någon vart jag ska ringa? Ge mer för mat? hur mkt? Ska jag ha den inne eller ute? Ska köpa välling imorrn.
(har för övrigt försökt ringa djurskyddet, vetrinärer, men de hade alla stängt…)
Tacksam för svar snarast! Ungen är några veckor gammal, liten, går inte speciellt bra, utan vinglar massa, har päls, ögonen halvt öppna, har små tänder.. får plats i min hand… tror det är en hane.
Djurskyddet kan du ringa
Det ska finnas de som har jour där
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Ring Eva på viltjouren, 0704182810. (tror de håller till på Ekerö)
Jag har alltid fått bra bemötande när jag ringt ang. div. ugglor, svanar ol.
jag hade en ekorrunge när jag var yngre, ge den kattungsmjölk som finns i butik varje timma, hela dygnet runt. vi gav den även majs och tomat som den åt. du måste hjälpa den att bajsa och kissa genom att göra som mamman gör (ta en blöt handuk och stryck i stjärten så brukar den bajsa.) lägg den i en mörk låda med något mjukt då ekorrar dör av stress.
// Vanessa
En lampa som värme kanske är bra
/Karoline.
#0 Håller med #2 Då man inte får ha vilda djur mer än 48 timmar i fångenskap. Kontakta Viltjouren så tar de hand om den och anpassar den sedan till det vilda.
Det händer att djur faller ur boet, mamman är aldrig långt bort och vem vet hon kanske hade burit upp ungen men tordes ej då det var folk där.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag har ringt Eva, fick numret till en annan tjej som jag ska åka iväg och lämna ekorren hos nu =) Jag gör inget, utan hon får sköta resten då jag är helt okunnig…
Tack!!
Va bra :D
/Karoline.

#6 Bra jobbat!
Precis som Mymlan skriver så får man inte ha dem "i fångenskap"….fast i vissa fall kan tex. viltjouren be att man tar hands om djuret en viss tid om de har fullt upp.
nej det får man inte, men under tiden kunde hon ha gjort så.. det gjorde vi ;)
// Vanessa

#9 Ja det var inget illa menat mot er…man gör ju det lilla man kan.
Fast finns det någon viltjour nära så är bra :-)

Så där. Nu är ungen lämnad hos tjejen, hon sa iaf att den inte mår bra då de inte ska bitas eller låta så där konstigt å ja, troligen har den ont pga att den kanske ramlat och slagit sig eller blivit biten eller nåt… men hon ska göra det hon kan. I transportburen hade hon även två skiiitsöta harungar å en annan ekorrunge, fett söt =D men den va helt annorlunda, typ lugn, hon höll i den utan att den lät mysko, inte vinglade eller nafsade. Å hästarna va oxå söta =)
Man får ha ett vilt djur i 48 timmar =) Jag kommer ihåg jag hade ju en and :P hehe den kom oxå till viltjouren =) Ni kanske minns det ;)

ge den nötter oxå! googla (ta hand om ekorre) el. liknande
#11 Kan vara så mamman har kastat ut ungen pga hon såg att något var fel på den.

#13 Jag har den inte längre kvar. ;)
#14 Jo… säkert nåt sånt.. =/
#15 Det är tråkigt men så funkar det i naturen de starkaste överlever.

#15 Jo.. =/ men jag hoppas nu att ungen blir bättre och att den sedan kan släppas fri med de andra ekorrarna hon har =) =D
Ekorrungar ska ha ESBILAC. 

#18 Och det är? =P
#19 Modersmjölk ersättning för hundvalpar..