Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 631 ggr
Linda87
0

Ska bygga en uteinhängnad...

till mina råttisar. Men vet inte vad jag ska använda för lack/olja/färg för att det inte ska vara giftigt för dem.

Sen tänkte jag lite på det här med fästingar, om råttorna springer i gräset och nån får en fästing på sig, om det är som med andra djur att man tar bort den eller om de inte kan vara på gräset ifall de får det. Kanske ska man ha någon botten på buren? tanken var ju att de skulle få springa lite fritt ute i den friska luften i sommargräset.. :P  

Någon som vet? :)

Daydreams
0

hmm hur har du tänkt göra inhägnaden? råttorna kan ju lätt gräva sig ut eller klättra över de flesta material. Ska du bygga en utebur till dom?

Linda87
0

#1 Som en bur ja, men dom ska ju inte bo ute. Ska bygga det som en vanlig bur, med gavlar, och galler som väggar. Undersidan ska vara tom så de får springa runt i gräset. Den ska självklart sitta fast i marken så att de inte kan ta sig ut och de ska vara där under uppsyn.

Hade du något svar på mina frågor? :)

Terato
0

Spännande! 

Fast jag skulle nog inte våga göra en utehängd till råttor! :P

..Om man inte är med heeela tiden och kollar att de inte gräver och ser till att det inte är något galler sam går att klättra på.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elma_vip
0

Man kan ju göra en utehängd i form av en kaninbur, alltså med nät  i botten, på sidorna och i taket, så kan de inte gräva eller klättra ut :P

Kleverin
0

Lack/olja/färg, fråga i en målaraffär, de har koll. säg att djuren kan gnaga på trät, det finns något speciellt (alltså inte speciell färg, men giftfri) som man har till hästhagar har jag för mig min syster sa (hon jobbar i en sån affär.. men är inte här att fråga nu)

Terato
0

#4 Smart! Gräset växer ju igenom i alla fall!

Det finns även en slags böjliga metallister som man köper på rulle som man kan sätta på ställen med gnagrisk. På ÖB kostar en sån rulle 75 kronor.

Nu blev ju jag lite sugen på att bygga!

Men man måste nog bygga tak också, om man har tänkt sig ha galler på sidoväggarna.. Annars drar de!

Jag hittade nät i 12cmmaskor på Granngården. Bredd 50 cm och längd 5 m för 110 kronor. Fanns bredare men i större maskstorlek. Jag skulle ha tagit den med mindre maskor och köpa fler rullar och sätta fast mittplankor att fästa nätet i om du förstår vad jag menar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Linda87
0

#6 tack för rådet om det med taket! Men då vill jag nog hellre göra så att jag har en sida täckt, så att det drar mindre, för jag vill se dem ovanifrån :P

Hehe, precis sånt nät jag har köpt, på granngården oxå! ;) ska ta o köpa såna där du pratar om på Öb.. :) 

är det vanligt att råttor får fästingar på sig?? 

Tack för alla era tips !!!

LeTigre
0

#7 om du inte har tak kan du väl lika gärna ha dem springandes på gräset? För de lär ju inte stanna länge i en hägnad utan tak ;)

OM du inte har lite högre plexiglasväggar och gallergolv kanske

Tezz
0

min pappa byggde en ute bur till kaninerna som jag hade en gång i tiden.. han bygde den som en trekant med typ hönsnät runt om.. och öppningen var på kortsidan.. 1/3 av buren var byggd i playwood.. och där var det också en öppning… skulle jag bygga en utebur idag till mina råttor idag så skulle jag göra så.. Och det här med drag… jag skulle nog göra så att jag lägger en filt över buren där det blåser..