Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2549 ggr
Eliin
0

Hjul till råtta?

Hej!

Jag undrar om man ska ha hjul till råttorna, Vissa säjer att de förstör råttorna och andra säjer att dt är bra för dem …

Så, Ska man ha hjul i buren ??

Mkt tacksam för svar! Skrattande

/ Eliin

MoaL
0

Man ska absolut inte ha hjul till råttorna.
Läs: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=262889
/Moa och kärlekarna

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Digitalis
0

Precis!

//frida

Eliin
0

Hej!

Inte ens om hjulet är stort och inte har nån metallpinne i mitten?

/ Elin

TinaSjoblom
0

Så stora hjul finns det nog inte, hjulet måste isåfall vara GIGANTISKT. Men varför ha hjul om de är ute mycket?

Eliin
1

Hej!

Bara undrade eftersom uppfödaren säjer att de ska ha dt men jag liter på dej .. :)

/Elin

Eliin
0

Hej!

En fråga till;

Kan man ha råttorna i koppel den första tiden när man är ute?

/ Elin :)

Rubicon
0

Ärligt talat en sk "uppfödare" som inte har koll på ens sådana grundläggare skulle jag inte lita på….

Ja du bör ha ett koppel som en säkerhet till dina råttor… den bästa versionen är en sele som ser ut som en 8 med en liten ring som ska ligga på bröstet och dras åt med ett snörlås..

Oskila här på forumet gör sådana för 3 guldpengar.

zimzon
0

Den där uppfödare verkar inte vara så seriös om hon/han inte ens vet att råttor inte ska ha hjul.

oskila
0

Jag har händelsevis höjt till 4 guldpengar, men i övrigt stämmer det.

Digitalis
0

Ett hjul anpassat till en råtta skulle behöva vara 0,5 meter i diameter.

//frida

Eliin
1

Hej!

Tack så jätte mycket allihoppa, ska mejla oskilda!

Nja, Kanske inte men hón har såå söta ungar och jag vill ta hand om dem.

/Elin

zimba92
0

Nä hjul till råttor är inte lämpligt, dom kan fastna och skada sej om dom väl kommer in i hjulet. På marknaden idag finns det inga så pass atora och anpassade hjul till råttor mej vetteligen. Skulle det väl komma ett hjul för råttor så bör det vara säkert så att inte råttorna kan skada sej mellan springorna osv.

Eliin
0

Ok .. ;)

Naama
0

Det finns ju hjul till råttor, fast dom kan nog inte springa i dom när dom är fullväxta. men jag rekomenderar att inte ha något. Låt dom springa ute ist!

rattmamman
0

Mina råttor hade ett hjul då de var små, men de sprang aldrig någonsin i det. Min erfarenhet är alltså att de inte ens är intresserade av att springa i hjul.

bejtedejte
0

#15, samma här. Jag fick ett stort hjul med råttburen jag köpte och satte in det på prov till mina hanar som då var unga, men de var inte intresserade alls. De tyckte dock att det var kul att hänga på undersidan av det och klättra på det, så det fick hänga kvar ett tag. :)

Satte in ett gammalt hamsterhjul i helgjuten plast, sådant som man sätter fast på gallret, till mina första råttor, det blev en mysig sovplats med en liten fleecefilt i. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Bellona
0

sorligt attityd. självklart är det upp till var och en om de ska ha hjul men är man det minsta förnuftig så tänker man på vad som är bra för råttan och följer det. att bara säga att det är upp till henne när hon frågar är bara dumt. ärligt talat tror jag inte du är erfaren nog att kunna avgöra om råttornas rygg tar skada eller inte av vad jag läst av dig tidigare.. Det är inte svårt att aktivera råttor på andra sätt än att ha hjul åt dem så att ta risken att skada dem känns väldigt underligt för mig.

Här finns lite om hjul som diskuterat på råttforumet..

http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=3093&highlight=hjul

scrolla ner lite så kommer man till cias artikel om hjul.
http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=452

MoaL
0

Annars kan man ju bara kolla första inlägget i den här diskussionen där jag redan har länkat till Cias artikel. :)

Mvh,
Moa

Bellona
0

det kan man ja ;)

[tiiia]
0

NEJ! råttor skall inte ha hjul, först och främst så kan de fastna med svansen och skada den, och för det andra så får kroppen en sådan böjning när de springer i hjul att de får problem med både svans och nacke. så nej använd inte hjul

Eliin
0

Hej!

Okej, RÅTTOR SKA INTE HA HJUL! :)

/ eliin

Karmatarerskanise
0

Kanske rullband ;)

marwin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jaAnvändarens bild

marwin
0

ja det ska man ha

MoaL
0

marwin: Vad ska man ha? Hjul till råttorna? Det ska man inte ha. om jag nu har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt, men det låter som att du säger att man ska ha hjul…

Mvh,
Moa

Digitalis
0

#37 Han kanske syftade på rullbandet!

//frida