Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 775 ggr
Mimus
0

o.t Måste bara få beklaga mej litte åt Bertil

Min sambo har en sköldpadda.. Amerikansk boxsköldpadda tror ja d heter.. Bertil heter han.. Bertil bodde hos Johans mamma tills jag flyttade upp då Johan faktiskt fick ta sin Bertil själv sa hans mamma i Januari.. Det är alltså Johans sköldpadda.. Johan låter aldrig Bertil vara ute ur terrariet.. Tror han vart ute två ggr sen ja flytta upp.. Han ska smörjas in i olivolja å bada badkar men d har hänt en gg.. Sedan har Bertil en vattenskål som han bajsar i å dricker ur å badar.. Johan kan låta d gå två veckor efter Bertil bajsat i den innan han gör rent den och några ggr har vattnet dunstat så stackarn inte har ngt vatten "inte ens äklit bajsvatten" att dricka på flera dagar.. Jag tjatar å tjatar men inget händer.. Det är JAG som köper leverpastej till han å det är jag som till slut barmhärtar mej över stackarn å fyller på vatten till han.. För jag kan iaf inte låta ett djur lida för hans ägare är bekväm å lat.. Vad ska jag göra? Jag tycker Johan ska sälja han lr skänka bort han men han vägrar.. Ngn som har ngn bra idé att övertala han? Visst, jag skulle kunna skita i att tjata på Johan att fylla på vatten lr inte göra d själv men d é ju inte Bertils fel så tycker inte han ska få ut för det :S.. Vad gör man?

"Ja, jag pratar skit om min sambo här men måste få bra övertalningsmetoder.. Knr mej som en mamma med en unge som tröttnat på sin kanin lr nått" Jag har inte tid för en sköldpadda med då jag trots allt har ett antal råttor som behöver omsorg och tid.. Plus att d é urtråkiga djur.. Vad göra?

Allamej
0

Din sambo är en vuxen människa och bör kunna ta sitt ansvar som djurägare…

Hade jag varit du så hade jag tvångsomhändertagit Bertil, sett till att han fick ett nytt hem och (detta är vad jag skulle ha gjort… inte vad jag anser att andra ska göra) smackat till den blivande ex sambon och förklarat att om han inte är kapabel att ta hand om en sköldpadda så är han inte att lita på i närheten av någon levande varelse och sen kastat ut honom…

Nej… jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som inte ens ids byta vatten hos sin sköldpadda… dom är ju lätta att ta hand om och speciellt boxsköldisar är ju skitsöta…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KAGE
0

Ta till veterinär och avliva utan att han vet om det.

Sköldpaddor är ganska svåra djur, man måste vara noga med deras kost..

Anmäl din sambo för djurplågeri.

Gör slut med din sambo för han är ett as.

Osv..

/Karoline.

Ladyinred
0

Som det låter så va hans mamma oxå tveksam till att lämna ifrån sig djuret, vet hon om hur den tas omhand nu? Om inte så kanske hon ska uderrättas så kanske den kan flytta tillbaka dit om hon gillade den.

hus-musen
0

ge han en spark där bak först o främst!!

sen tala om att det är djurplågeri och om han inte skärper sig så kommer du att sälja alternativt lämna bort sköldpaddsstackaren..oavsett vad han tycker om saken!! eller så ringer du helt enkelt djurskyddet så de får komma o titta!! han kanske lär sig om det blir böter..

svårt med folk som inte intresserar sig för sina djur, vet inte riktigt vad ja ska ge för råd.. ville inte hans mor ha den tillbaka då??

Qui dormit, non peccat

Mimus
0

#1 Bertil é inte värst söt.. Han fräser mest åt man.. Tillochmed åt mej när ja é snäll å matar han ;)

Skulle ja anmäla honom skulle ja nog åka ut me huvvet före då d é hans lägenhet :P.. Å man vill ju ändå inte anmäla sin egen sambo.. Men ja vill inte heller ha en sköldpadda på halsen :/ Säger ja ngt säger han: jag ska "Ni vet norrlänning" lr tjafsar han om mina ratz.. Ska du ha råttor ska ja ha Bertil! Men ja tar ju HAND om mina djur.. Aldrig att de står utan mat å vatten.. Till saken hör den att det är VARMT där vi har djuren så mina pojkar häller i sej en vattenflaska per dag så då kan ni fatta vad törstig Bertil måste va när d inte finns vatten :S

"Insiderinfo: D é ganska kasst mellan oss så just nu kör vi på försök.. Tror inte ja fixar att vara tsms me en allergiker :S.. Visst han tål mina ratz men ja kan inte leva utan hund :(..Å ja fattar mej inte på han. Hur kan man INTE gilla djur???? Ngn??? Å som AllaMej säger, kns sådär att vara tsms me ngn som inte ens ids byta vatten :S"

Mimus
0

#3 Ja kanske skulle skvallra för svärmor..He He

hus-musen
0

spelar väl ingen roll vart man kommer ifrån, (är sj stolt norrlänning!!) sina djur tar man hand om ändå!! annars ska man inte ha några!! så enkelt är det..

vad har han för argument för att behålla bertil då?? han måste ju ha nått bättre än att du har r8or..

ja han verkar inte vara nått att satsa på tycker jag ,men han kan ju ha goda sidor som inte framkommer här i tråden..Glad

Qui dormit, non peccat

Mimus
0

#7 Ja menar att "jag ska" är så norrländskt.. D här med att inget hastas utan d görs i sinom tid lugnt :P.. Var inge ont mot norrlninngar…Flyttade ju ändå upp hit frivilligt ;)

Nix, han har inga mer argument :S

Allamej
0

Men när vi säger att vi ska så menar vi kanske utifall att jag inte har något annat bättre för oss.. :) Bor djupt inne i de norrländska skogarna… aka… Lappland.

Om han har Bertil bara för att ha honom så är inte det en fullvärdig orsak… Det är ju bara på pin skiv han har honom då och sköldisen lider ju av det… Ring hans mamma.

Jag har träffat av trevliga potentiella killar… sådana som har hjärna och använder den till annat än att fixa alibin för dumheter… Men avstått från förhållande av den enkla anledningen att dom varit allergiker eller inte gillat djur…

Jag kan inte lita på en människa som inte gillar djur… fråga mig inte varför, det är bara instinkt.

Och en kille som har ansvar för ett liv och inte tar det skulle i mina ögon inte vara värd ett vitten…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mimus
0

#9 Johan sa "jag ska" att diska en vattenflaska..Inte råttornas, MIN!" Å efter två veckor gav ja upp å gjorde d själv :P

Ja, jag fattar inet riktigt att jag flyttade ihop me han alls eftersom ja alltid sagt att ja skulle slänga ut mina barn när ja fick om de blev allergiska.."Slå mej inte nu alla mammor, jag vet att man inte gör så men ni förstår tänket angående allergi ;)"

hus-musen
0

de där är ett killfenomen , det där med "ja ska.." kom ja på nu! min sambo o mina bröder låter likadant=)fast ibland är det en himla fart på dem! Förvånad

han verkar vilja ha bertil bara för att han ska alltså.. då hjälper de inte att tjata, blir väl envisare då.. förstår att du inte vill anmäla honom, men kan inte hans mamma prata med honom då?om hon har tagit hand om bertil så måste hon ju tycka om sköldisen.. skvallra för svärmor=)

förstår vad du menar.. har en pappa med astma o två allergiska bröder och jag är sj allergisk..så ja fick aldrig ha djur när ja bodde hemma.. men nu har ja mina råttisar, de tål jag någorlunda om ja städar oftaGlad nu vill ja inte vara utan djur!!

Qui dormit, non peccat

Mimus
0

#11 Norrländsk killfenomen ;)

Babbett
0

Nej, en kille som inte orkar byta vatten åt sin egen sköldpadda skulle jag inte kasta bort tiden på.

Och kom ihåg…allergi är genetisk :-PP

Kirameki
0

Allergi är inte bara genetisk. Allergi har också att göra med vad fostren/småbarnen utsätts för tidigt i livet. Allergi fanns ju faktiskt inte i Sverige förrän det blev ett klassamhälle, och då var det endast överklassen som hade allergiska bekymmer. Men det handlar ju mycket om genetik också ;)

Om han skaffar en sköldpadda och sen inte vill ta hand om den så är han inte mycket att ha, säger jag precis som alla andra. Min pojke hävdar ju istället att han hatar djur (och kommer aldrig att skaffa något på egen hand), men så fort jag skaffar djur hjälper han gärna till att ta hand om dom, och han pussas nästan oftare med råttorna än vad jag gör! ;)

KAGE
0

Äldre kan också utveckla allergi ;d om man är "uppe i nå" mycket..

Jobbiga med sköldpaddor och andra reptiler (och fåglar)  är deras livslängs lol… Så otroooligt många som inte pallar och kastar ut dem, spolar ner och liknande..
Inget man bara kan "skaffa".

Han verkar söt :D

/Karoline.

Babbett
0

#14 Det där är väl inte bevisad…om barn blir mindre allergiska om det får "vänja" sig till allergenerna. Eller om det är tvärt om…

Kirameki
0

#16 Jag har läst flera studier som tyder på att barn som utsätts för mycket djur tidigt i uppväxten oftare klarar sig utan allergier senare i livet. OM man däremot har väldigt starka anlag för allergi i släkten så kan det däremot förvärras av att man har djur hemma, men annars brukar det som sagt bli bättre.

Sen kan det ju säkert finnas studier som tyder på det motsatta också, men några såna har inte jag läst :)

Babbett
0

#17 Ok, ja jag vet inte…jag tror inte det är bra att leva i en steril miljö. Själv växte jag upp med massor av djur och hö…

Och har alltid haft djur…och allergi.

Fast det är på senare tid jag fått riktiga besvär (förutom snuva och kli i ögonen) i form av astma. Och jag tror det kommer av att jag har blivit överexponerad (jobbar med trädgård och är allergisk mot kvalser och gräs) och aldrig medicinerat.

Bim
0

Mimus.. nästa gg jag kommer.. DÅ.. ska din sambo få en spark i baken! >.< Nämen.. JAG tar han om Han inte sköter om han! Jag kan vara vakt åt han iaf! Jag kommer skämma bort honom och göra han till en snäll sköldis! Han ska få bada varje dag! ;) Nämen seriöst.. om det inte blir nå djur när jag fylller år (snart.. :P) Så tar jag honom.. Mamma är ju iaf inte allergisk! :D

Bim
0

….mot honom ska jag kanske tillägga.. :P

Mimus
0

Ska snacka med Johan om d -BIM- :D

SweGizmo
0

om han inte ens kan ta hand om en sköldpadda så hur i hela friden skulle ni någonsin kunna skaffa barn tillsammans?

den kanske du kan köra på;)

Min blogg: SweGizmo.se

Mimus
0

Prtade me han igår och han tar VISST hand om Bertil enligt sej själv..Öhh, okejjjjj :S

Lollo86
0

#23 fråga honom om han själv skulle vilja bada / dricka bajsvatten. eller så frågar du om han skullle tycka det var kul att vara utan vatten i flera veckor..

utan dig hade bertil säkert varit död :( det är så varmt ute nu så han måste ju få sånt. tycker det är skönt ändå att du tar hand om han en del. kanske bättre att omplacera honom till någon som gillar sköldpaddor. som hans mor?

Mimus
0

Hon vill inte ta tebaka han å eftersom han hävdar att han tar hand om honom.. Ni alla har ju hört motsatsen här.. så kan jag ju inte göra så mycket.. Däremot BIM snackade ja me han å om du inte får ngt djur kan du få ta Bertil om du vill.. Dock kan vi inte ge bort honom då det egentligen är hans kusins men om d é okej att han bor hos dej iaf så skulle Johan fundera på d…

Bim
0

#25 bra! :D Då får vi kanske hålla tummrna att jag inte får nåt djur dåe! ;)