Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1589 ggr
MoaL
0

Ifrågasättande av vikt

Hej allesammans!

Jag måste fråga en sak nu.. Allt sedan jag skaffade råttor när jag var 13-14 år gammal (jag är 19 nu), har folk babblat om allt möjligt om att råttor, ägare, burar o s v ska vara si och så. När jag var nybörjare accepterade jag det bara, men nu på senare år har jag börjat ifrågasätta allt möjligt. Nu ska jag ta mig tid att ta upp en sak jag har stört mig på länge - jag hoppas att ni inte tar illa upp.

Det är detta med att bra hanar, och speciellt avelshanar ska väga kring 600-700 gram. Var i hela världen finns det bilder på råttor som väger 600-700 gram, som är smidiga, avlånga och inte ser ut som tjocka handbollar? Sådana råttor har jag nämligen ännu inte sett, och jag har sett tusentals bilder på råttor. Vissa uppfödare påstår att råttorna är "muskulösa", fast jag håller inte alls med.
En råtta i mina ögon ska vara slimmad och smidig, vig, pigg och sprallig, men ändå vara lugn och go i hand. De allra flesta vuxna uppfödarråttor jag har sett är dessa så kallade muskulösa råttor, som ser ut som tjockisar. Som inte ser slimmade eller smidiga ut för fem öre, och som i mina ögon inte alls är vackra, även om de är aldrig så söta, goa och mysiga. :)

En råtta i mina ögon ska inte väga mycket mer än 400-450 gram. Väger en råtta mer än det är de oftast överviktiga (märk "oftast", inte alltid. Det finns säkert undantag.).

**Så, ni som försvarar denna höga vikts standard, visa mig råttor som är slimmade, smidiga och vackra, men väger 500-700 gram.
Jag kan nog nämligen säga att jag hittills inte har sett ens en 500-grammare som är smal och slimmad, men det kan nog möjligvis finnas.
**
En råtta som väger för mycket, blir slö och långsam som pensionär. Jag har en hona, Nyråttan, som väger kring 300 gram - kanske lite mindre - som är i perfekt storlek. Hon är närmare två år gammal, och är hur pigg, rörlig och smidig som helst. Hon är lika pigg, glad och busig som min yngsta råtta Enöga som är ett halvår och också är i perfekt vikt. Jag har ännu en hona på dryga halvåret, Ronja, som väger för mycket, liksom även en hane på 2½ år, Zeke, som går med dem, som har varit alldeles för fet - mellan 500-600 gram. Jag har äntligen lyckats banta ned honom oerhört (till 450 gram), och han har blivit så otroligt mycket piggare och rörligare. Det är som att han har blivit ett år yngre. Dock vill jag ha ned honom ännu mer i vikt.

Jag hoppas att ni inte har tagit illa vid er. Jag förstår bara inte varför ni vill att råttor ska vara så tjocka? Visst att man ska avla på så stora djur som möjligt, men då ska det väl räknas i t ex kroppslängd, inte i vikt. Man ska inte stirra sig blind på vågen.

Ursäkta det långa inlägget.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MentalDistress
0

Jag vet inte så mycket om sånt (föder inte upp råttor) men jag kan tänka mig att en avels hona behöver lite "extra" hull för att klara av alla bebbs. Men jag vet inte, intressant fråga iaf! Fundersam

sussa08
0

Min Ville, han väger dryga 500 gram och han är den smidigaste och mest slimmade av mina råttor, ska fixa en bild när jag är vid min egen dator, är hos en vän för tillfället…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Babbett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har råttor som är slimmade som väger 500-700 gram…

Dario ligger på 600, han är inte ens i närheten av att vara fet.

Babbett
0

Brage väger 750, han är inte heller fet…han ser mindre ut än en annan hane är som väger 735 gram (fast HAN är fet dock..)

Tramsa
0

Jag har tre pojkar som ligger på samma ålder allihop. Två ser ut ungefär som Babbetts hane och den tredje väger 560 men behöver absolut lite mer hull för att kännas okej. Det beror väl helt på råttan.

Daydreams
0

Jag håller med om att jag sällan eller aldrig stött på en råtta i den storleken som inte är åtminstonde lite överviktig. Men om jag förstått det rätt så är finnarnas råttor ibland extremt stortypade redan som små så jag tror inte det är omöjligt. Jag tycker 300 g på honor är en lagom vikt och på hanar runt 500 g. Jag tror också att överviktiga råttor får mer problem än normalviktiga. Precis som med alla andra djurarter inkl. människan.

TienMu
0

Börje min 510 grammare…..inte alls fettig….en slimmad snygg stor pojk i sina bästa dagar! :)

TienMu
0

han hukar sig lite på bilden men han ser lite större ut in real life…. :)

Ninja
0

Det är väl inget som säger att en hanråtta SKA väga nästan ett kilo, jag håller med om att dom ofta är feta ju högre i viktklassena man kommer. Däremot är inte alla råttor feta vid 700g, jag har själv en hane som har sin idealvikt där  och över utan vara fet. Han låg där ett bra tag och var i perfekt kondition, men nu är han gammal och rör sig inte lika mycket så har han blivit en riktig tjockis..

En hanråttas idealvikt ligger ju på 500g och uppåt, sen kan det vara hur stortypad som helst men självklart mår ingen bra av att vara fet. Finns massor av sjukdomar som hänger ihop med fetma som även råttor kan drabbas av. Vad jag vet så är det ingen som förespråkar feta råttor, men stora råttor är mysiga.. (dvs de som är stora utan att vara överviktiga)

KickanW
0

Min Russin väger bara 500 och han är otroligt slimmad. Får alltid höra av domare bland annat att han är väldigt liten för att vara pojke.

gulzebra
0

Här är Sivert, vägde som mest ca 650 gram om jag inte missminner mig. Inget fett, bara muskler :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Slänger upp en hona också - Gunnar (ja, Gunnar är en hon ;P), 500 gram

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

olydia
0

Det brukar vara skillnad på zoo råttors massa och längd jämfört med uppfödarråttor. Zoo råttor brukar vara spinkigare.

Jag har haft en tanig gammal uppfödar råtta som vägde 700 och som i sin ungdom gick upp till närmre 1kg. Har en tjej som inte är tjock som väger 560g och hon är lång som en kille. Det är ofta inte hälsosamt med alltför stora råttor somsagt.

Nu säger jag inte att jag föredrar stora råttor men jag vill att råttan väger helst runt 400g som tjej och runt 650g som kille men det beror på vilken kroppstyp råttan har, vilken vikt den ska ha.

Mariaratta
0

Zaezar vägr 600g och han är absolut inte fet!

sussa08
0

Ville, dryga 500 g :) *växer än*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KickanW
0

Vore kul att veta om du ändrat uppfattning eller inte Eldbarn?

wintermynta
0

Det är skillnad på feta råttor som väger 600g och råttor med tyngd/massa då det är två olika saker. Jag har en enda hane som är överviktig och han väger 800g. Att bara hänga upp sig på vikten ger en felaktig bild. En råtta kan vara väldigt lång i sin kroppstyp och skulle den väga 500g skulle detta vara alldeles för litet.
En kort råtta däremot på 800g kan vara överviktig.
Tycker det är hemskt när man bantar sina råttor, dom är individer med olika ämnesomsättningar och det är viktigt att ta hänsyn till. Vet att det kan vara svårt att ge mat när man har en flock med råttor där alla har olika behov men man lär sig med tiden.

Mimus
0

Jag tycker det är underbart med stora råttor… Inte feta men stora.. Tycker det är litte tråkigt me mina 2 zootöser att de är så spinkiga å kantiga.. Tacka vet jag uppfödarråttan Sambo på 500 g :P

Yeay
0

#17 Varför skulle det vara hemskt att banta sina råttor? Likaväl som att vi människor kan behöva gå ner några kilo i vikt kan en råtta behöva gå ner några gram i vikt för att må bra. Det är ju inte ett dugg hälsosamt att vara överviktig.

[Driva]
0

Eldbarn: jag håller med i mycket du skriver. Dock kan jag tycka att pensioner gärna kan ha lite hull, då om de blir sjuka lätt rasar i vikt och har de inte så mycket hull från början så har de inga reserver kvar..

LeTigre
0

Tycker alla verkar vara överens om att överviktigt inte är önskvärt. Sen är ju alla individer olika, precis som människor. En karl på 1,97 som väger 90kg är ju inte tjock medan en liten en på 1,55 kanske skulle må bättre med en lägre vikt. Dessutom är det skillnad i kroppsbyggnad även på lika långa individer. Men generellt sett är det för nästan alla arter bättre att ha aningen för mycket hull än för lite.

Terato
0

Jag tycker det är skillnad i att banta eller försöka gå ner i vikt. För mig är ordet bantning inte något positivt. Handlar nog mer om att fundera över innehållet i maten än mängden. 

Min Klara är ganska inaktiv men älskar mat och jag tycker att hon ska få äta eftersom det gör henne lycklig. Men det behöver inte vara onyttig mat för att hon ska bli glad. Man får dra ner lite på fett och kolhydrater. Hon blir glad om hon får smaka lite olika saker.

Kommer aldrig att få henne att motionera eller till att bli en smal råtta! På något sätt får man ju till en viss grad acceptera sina råttor som de är så får man anpassa maten och omgivningen så bra det går för att de ska få ett så hälsosamt liv som möjligt. Men det tror jag alla håller med om. Dock är hon lite för rund för sitt eget bästa men jag jobbar med det ;). Det blir lite för mkt kolhydrater här hemma tror jag. Det här med mat är inte lätt! Man får helt klart tänka till!

För övrigt så tycker jag också att det är en aning hysteri kring det här med stora råttor. Gillar mina i de vikter de har!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

Ser råttan ut att inte vara undernärd, över fet eller må dåligt så räcker det väl med vikten de har. Mina dumbosar ligger mest runt 4-500 gram. Jag älskar dom för det :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
0

Ni får ursäkta, men på vissa av bilderna ser jag råttor som i mina ögon har för mycket hull medan vissa inte har det. Sedan säger jag inte mer i och med att ni som har de råttorna säkert skulle bli irriterade på mig, och det är inte min mening. Ber om ursäkt för det.
Varför jag tar så lång tid på mig att svara är för att jag inte har någon egen dator, utan lånar bibliotekets när jag far in till stan. :)

Vad gäller bantning, så kallar jag det "att banta". Jag minskade ned på hans tillgång till mat, eftersom att försöka motionera honom är ett hopplöst företag. Han kryper bara in i något hörn och sätter sig där och tvättar sig och sover i den tid jag har dem ute. Efter några veckor gick han ned i vikt (jag nämde för övrigt fel vikt i mitt första inlägg, han väger inte 450, utan kring 400 gram nu).
Tidigare när han hade fri tillgång till mat så okynnesåt han och töjde därmed ut magsäcken, precis som människor och alla andra djur kan göra. Nu är den tillbaka i lämplig storlek igen, liksom hans kroppshydda är helt okej. Att låta honom äta hur mycket som helst, bara för att han tycker om det skulle vara djurplågeri, och är på intet sätt tillrådligt när han far illa av det. Han orkade nästan ingenting, var totalt orkeslös och kändes som en utflytande klump med fett. Nu är han tvärtom pigg med framåtanda och ork att röra mer på sig.

Om han blir sjuk och går ned i vikt, så gör det ändå inte så mycket(förutom att jag kommer att grina ihjäl mig när han ska avlivas). Blir han sjuk och måste avlivas om en månad, så är det ändå bättre att han fick leva ännu en månad pigg och glad, än fyra månader till som fet och orkeslös. Mina djur ska ha livskvalitet, inte livskvantitet. :)

Jag hoppas att ingen har sura miner, för det är som sagt inte alls meningen. Förlåt i sådana fall.
Tack för era svar!

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

KickanW
0

Jag tror att vi alla har samma åsikt. Alltså som så många skrivit tidigare, man kan inte säga att en vikt är bra utan får gå efter andra saker när man bedömer hälsan på en råtta.

Vissa råttor ska inte väga mer än 400-500 gram medan vissa kanske behöver väga 700 eller 900 gram.

För att ta en jämförelse med människor. Jag väger någonstans mellan 45-50 kg (och är 155cm lång) och tycker själv att jag mår väldigt bra. En jag känner väger mycket mer och är inte alls lika slank som jag men hon har fått veta att bara hennes skelett väger 40kg… Så om hon vägde lika mycket som mig vore hon ju död. Jag tror det kan vara lika stor skillnad på råttor.

Terato
0

#24 Jag tror du gjorde helt rätt. Som sagt så är alla råttor individer och ibland kanske man måste strypa åt mattillgångarna.

Dock är det nog inte steg ett att strypa mattillgången om man har en överviktig(tror jag) råtta utan titta på just innehållet. Men antar att du redan hade funderat två och tre gånger på innehållet till din grabb!

Självklart måste man också se gränsen på när det blir "missbruk" eller vad man ska kalla det. Kanske till och med beteendestörning om de äter jämt. Då måste man ju rycka in. Min hona äter definitivt inte jämt och jag skulle inte göda henne till döds bara för att hon tycker om att äta! Det ansvaret får man ju ta. Men du förstår nog hur jag menar. Allt handlar om sunt förnuft. Jag menade bara att mat är en stor, viktig del av livet.

Sedan ang. åsikterna om vad som är en överviktig råtta och en acceptabelt rund och go' så kommer nog alla att tycka olika!

teratos.r8or.se

Mariaratta
0

Det behöver inte vara fel att få en fet råtta att gå ner i vikt - om man kan göra det genom att ge bättre mat och öka motionen. Men att skära ner på matportionernas storlek kan vara onödigt plågsamt - råttan har ju ingen aning om varför den ska behöva var hungrig jämt. Sen är det faktiskt väldigt svårt om man bara har två råttor och den ena är fet och den andra lagom fast dom får samma mat. Min ena äter tills maten tar slut medan den andra äter en slick, tar sig en tur runt reviret, äter en slick igen och hoppar runt lite. För att banta den feta måste jag alltså dela på dom under ganska lång tid så att den lagoma hinner äta färdigt. Om jag har Torrfoder framme jämt, vilket jag bara har på natten när dom är i buren, äter den tjocka mer än den smala. Ge gärna tips om bra metoder som inte är djurplågeri!

Mariaratta
0

Det skulle vara intressant att veta hur långa era råttor är från nos till svansrot. Det säger ju sig självt att en råtta på 20 cm ska väga mindre än en på 30 cm. Min längsta (med finsk stam) var nästan 30 cm, och hans rätta vikt var 800 - 850 gr. När han vägde 900 blev han för fet. ;)

Terato
0

Fast jag tror inte att Eldbarn menade att hon skulle låta råttan vara utan mat under en längre tid, eller hur?

Råttor behöver ju äta ofta. Men precis som med människor kan jag lätt anta att de kan göra det som rent tröstätande.

Tror det är omöjligt att sitta här och säga generella sätt att få ner en råtta i vikt. Som sagt så är de ju individer. Samma sak som med människor. Ofta är det inte mängden som gör oss tjocka utan innehållet. Men ibland är det faktiskt mängden också.

teratos.r8or.se

Stephanie
0

Det jag undrar är om du eldbarn pratar om råttor du SETT som är feta, eller om du KÄNNT på dom också. Det är en himla skillnad… Och 400g för en hane tycker jag låter galet lite. Kan du lägga in en bild på honom?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Eldbarn, vad tycker du om den här tjejen?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Bullerbytjejen
0

Jag har två bröder som skiljer sjuukt mycket i vikt Knas väger bara 375 märkte jag nu, han satt still på vågen vilket han inte brukar göra så jag har räknat på 400 gram men det stämde visst inte. och kodum väger hela 600 gram..

Tramsa
0

#32 Oj vilken skillnad!

Bullerbytjejen
0

ja jag vet, fattar inte att det e sån himla skillnad, det e ju inte lite lixom, men båda e friska å inge problem me dom bara det att ena e stor å den andra liten tihii

Girlie
0

Jag tror inte heller att det är sunt att hela tiden sträva efter större och större djur men samtidigt håller jag inte med om att en hane över 450 gram behöver vara tjock. Det handlar helt enkelt om kroppstyp vilket vikt som är sund för vilken råtta. Personligen har jag gärna lite hull på mina eftersom jag vet hur snabbt de kan tappa vid sjukdom, vilket för den del inte betyder att jag vill ha dem feta. Mina honor ligger mellan 300-400 gram beroende på kroppstyp. Shiri väger 400 gram på kortet vilket jag antagligen tyckt varit litet för en hane.

Tramsa
0

Oftast KÄNNER man ju på kroppen om det behövs mer eller mindre.

Terato
0

Ja, precis!

teratos.r8or.se

LimE-6
0

När ni ändå pratar om storlek tänkte jag fråga vid vilken ålder råttorna vuxit klart?

Grodan
0

#0 Jag är den uppfödare i SRS som har minst råttor. Honor 300-350 gram (i undantagsfall upp till 400 och 450, men då vid utavel), hanar på 500 - 600 gram.

Detta för att jag avlar på milt temperament och ej på storlek.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

#39 Det är en stor anlending till att jag är så intresserad av dina råttor!

Om jag skulle ha hanar någon gång så skulle jag gärna ha dem mellan 500-600 gram. Mina fördomar säger mig att större råttor blir slösäckar som inte vill göra annat än att ligga i knät och så kan vi ju inte ha det! :P

..Fast jag gillar stora råttor också. Men föredrar dem faktiskt lite mindre. Eller normala, kanske man ska säga. Fast vad som är normalt är väl den ständiga frågan..

teratos.r8or.se

Grodan
0

#40 är du? Förvånad Skrattande Kyss

hur stora är dvärgråttorna eg, eller snarare vad väger de? kan va intressant med en jämförelse

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ninja
0

#38 Vid ca 1 år har skelettet växt färdigt, men sen kan dom fortfarande växa i muskelmassa och fett.

Kirameki
0

Fast honor brukar väl vara ganska så färdigväxta redan runt 5mån eller så? Alltså, dom fortsätter väl växa, men inte så mycket?

Im2sexy
0

Ja det stämmer råttor jan bli rätt stora kolla på soptippen dessa rottor är ej roliga gosa med i sängen.