Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1044 ggr
Muzzy
0

Hjälp! Rött öga!

Hej. Det är så att jag behöver lite råd. Min ena råtta, Timo, har fått småsår i pälsen, runt hals och bröst, som jag misstänker är skabb. Men han har också fått ett rött öga…det andra är svart som vanligt. Han har inte haft det innan. Kan det vara något farligt? Är det nån som har en aning om vad det kan vara? Kan det kanske vara sammankopplat med hans sår?

Jag ska kontakta vet så fort som möjligt men tänkte att det kanske var någon här som visste något, kanske rentav haft en råtta som råkat ut för det…

Tacksam för alla svar!

Mvh Miranda

Muzzy
0

#1 Jo, jag såg den artikeln, och där står det om såren men dessvärre inget om ögat. Och det var egentligen det jag undrade över…men tack ändå! Glad

niffen
0

Är det rött I ögat eller RUNT ögat?
Stackars Xander.. är Ninjas tråd om hennes råttkille som fick ett punkterat öga (tror jag det var). Kolla om det ser ut så?

Ninja
0

Är själva ögat rött så kan det vara en skada inuti ögat så att blodet färgar ögat rött. I tråden som niffen länkar till så var ögat bara så i ungefär ett dygn, har ingen bild på hur hans öga såg ut någon dag efter. Men då var ögat normalstort och hade vanlig, rund form men mörkrött eftersom blodet fortfarande var kvar i själva ögat innan det rensats ut ordentligt.

Är det rött runt ögat så kan det vara lite vanligt ögonbajs bara som råttan kan ha fått t ex av att ha varit i drag, men smutsig bur (ammoniakångor) eller en skada på hornhinnan kan också vara möjliga orsaker.

Om råttan har skabb måste den ändå till veterinären, då kan du ju kolla upp ögat också.

Muzzy
0

#3 Det är i ögat som det är rött…men inte som hos Xander…men tack ändå! Glad

#4 Jaha…men kanske det. Han har haft det i ungefär 2-3 dar nu, märkte det första gången i lördags men trodde det var ljuset som spelade mig ett spratt…men så är var det ju inte.

Men jag ska till veterinären så fort jag kan så får jag fråga dem.

Tack för all hjälp! Glad

TienMu
0

kan va löss…….går mycke sånt nu……då kliar de sig mycke å då kan de ju komma åt ögonen så de blir röda…..