Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1620 ggr
Bullerbytjejen
0

gud vilken stress ..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tagit ledigt tre dagar från mitt nya jobb, jag är i gävle nu i lägenheten och packar ihop det jag ska ha med och håller på att fixa nya tillfälliga hem åt råttorna tills jag har tak över huvudet i stockholm dit råttorna också är välkomna. Rudi och Hawaii har flyttat till Terato idag och Kodum, Knas och Baroon ska flytta in hos lomeriel. Och kapten Röd bor hos sin uppföader tillsvidare också. Sen ska jourråttorna till ockelbo så snart det bara går, hoppas det kan lösa sig i veckan för i helgen jobbar jag igen.

Plus att jag sitter med jordens tandvärk pga av en visdomstand som håller på att växa ut genom kinden typ rakt ut åt sidan, och igår bet jag sönder en annan tand så nu skär jag mig på undersidan av tungan så foprt jag äter eller dricker och jag har träningsvärk i tungan också för jag måste hålla den åt sidan hela tiden, suck..

och plus igen att jag är helt pank efter allt hattande fram å tillbaka på tåget mellan Gävle stockholm och fram och tillbaka till jobbet i stockholm. Var till soc idag och lämnade papper och hoppas verkligen att dom låter mig få komma dit redan nu i veckan, hon sa att hon skulle skynda på mitt ärende när jag pratade med min handläggare så hon vet om min situation.

Och folk har varit hit å tittat på lägenheten och jag måste städa ur den såsmåningom också vilket jag inte ser fram emot, jag måste klona mig för att jag ska hinna typ..

Men skönt att det löst sig för dom råttorna jag hittat plats åt iaf Tackar er nått så grymt mycket ni som ställer upp och hjälper mig.

Hade verkligen inte räknat med att jag skulle få jobba på en gång direkt efter intervjun då det va ett sommarjobb jag sökte, hade all tid i världen trodde jag, men nu blev det stress deluxe och jag hoppas innerligt att det löser sig den här veckan med allt.. 

Så iaf nu har jag ju två tjejer kvar som jag behöver hitta plats åt. Den ena är en hona som varit ormmatsföderska, som babbett tog hand om när hennes hona inte ville ta hand om sina ungar och hon fick vara fostermamma där. Hon är lite spattig och osäker, men bits inte längre och är mycket mer framåt, men hon e svår att plocka upp och hon e rörlig, men hon klättrar upp på en på egen hand och hon kommer fram och ska nosa å va med och sånt. Sen har jag en nakenfisa också som e född den 3 mars henne är det full fart på :)

Så är någon intresserad av att ha dom ett tag så är det bara att höra av sig :) 

Affi på bilden silverfawn hooded fostermamman

Bullerbytjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

å här e en bild på nakenfisan agouti hooded

KickanW
0

Uj uj, jag önskar dig lycka till Linda. Synd att det är damer som behöver hem… Kanske inte en så bra idé att stoppa in dem här :D

Bullerbytjejen
0

Hahaha ne inte så bra :-P iaf inte en som e ormmatsråtta och en som e dubbelrex xD

Terato
0

Oj oj, stackars Linda.

Ja, jag blev också lite stressad nu också när jag kom hem. Har pratat lite med tjejerna och bytt bäddmaterial till dem så att mina får bekanta sig med deras lukter och vice versa. Hawaii har varit uppe på mig och knastrat en sväng men Rudi tar det lugnt i boxen(det förvånade mig faktiskt!)

Gick ner i förrådet och skulle ta upp extraburen då jag märkte att de bytt lås på dörren där nere! Ah! Och vi har inte fått några nya nycklar så jag kommer inte in! De sade att de skulle fixa det imorgon men de kunde inte hjälpa mig idag.

Så de får väl bo i en öppen transportbox i köket då, idag, så får jag ställa mat- och vattenskål utanför. Vill ju inte skynda på introduktionen i onödan.

Boxen står öppen nu iaf så att de kan gå ut och röra på sig när de vill och känner att de vågar.

Suck. Det ska tydligen krångla!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Kom äntligen in i förrådet! Gud vad skönt! :)

Rudi och Hawaii är uppe och rör sig nu i buren och börjar känna sig hemmastadda!

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

ååh gud va roligt att höra hihi :) Rudi va väl trött eller nått haha, fast hon brukar ju inte va ute hos annat folk e väl kanske det, hon brukar vara lite tillbakadragen hos mamma åxå när vi varit när nån gång så..

Terato
0

Ja, fast de har röjt gärnet båda två! :P De har klängt som apor på mig också och verkar tycka att jag är en ganska trevlig prick som bjuder på köttfärs. ;)

Rudi har legat och kelat i mitt knä jättelänge också. Det var en sida av henne som jag inte sett förut! Vilka underbara gotöser!

Sizzla och Klara fick röja runt lite först och lukta på tjejernas filtar. De blev otroligt intresserade! Nu när Rudi och Hawaii är ute så märker jag att det är lite skillnad. Hawaii har nosat lite på deras doftfläckar men Rudi bryr sig inte ett dugg. Hon är så cool på nåt sätt! Nu ligger hon och vilar på en filt som ligger mitt ute på golvet! haha

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

hahaha ååh underbart <3

Terato
0

Ja, jag känner att det har gått så pass bra nu så jag ska göra ett försök och låta dem träffa varann lite ute på golvet. Min syster kommer hit så ska vi hjälpas åt.

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

ååh guud hihi hoppas det går bra då, det tror jag nog att det gör :D

Terato
0

Jag provade nu och Rudi var jättesnäll. Sizzla brydde sig inte nämnvärt om tjejerna förrän Hawaii blev lite stöddig och började rida på henne. Då blev hon riktigt förbannad så jag fick ta undan henne. Men då försökte hon på Klara och Klara blev ju dödskraj och sprang iväg med lillHawaii kutandes efter! Blev himla förvånad att hon var en sån fegis. Det blev lite allmän panik så jag särade på dem men Hawaii blev lite uppspelt och red på Rudi flera gånger tills hon sade ifrån.

Tror det blev lite mycket för lilltjejen idag. Men som du sa, Bullerby så hade ju Afghani blivit sur på Hawaii när du fick hem henne så hon är nog en liten kaxig tjej.

Så jag ska prova igen imorgon under lite lugnare former. Kanske bara låta Rudi och Sizzla mötas eller något. Jag tar det lugnt och börjar om från början. Ska fortsätta att ta ut dem varannan gång så att det får chans att lukta på varandras lukter och vänja sig vid dem innan jag provar igen. Funkar inte det här så vet jag ju! Då får de bo i separata burar under den här tiden så det löser sig!

Vet inte om jag var för harig men jag känner att lite finare får det allt gå till när de träffas på neutral mark.

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

haha men hawaii då, gud alla mina tjejdjur ska jucka hela tiden va e det för fel? hunden, afghani, hawaii..hmm xD

det kan ju låta lite å se lite läskigt ut, men oftast så brukar dom reda ut det där efter ett tag, så bit ihop så länge du kan om dom inte slåss på riktigt då då måste man ju sära på dom såklart. Har dock aldrig märkt av sånt beteende på hawaii dock det där me ridandet å det, men det kanske blev lite för mycket som sagt nytt ställe å allt och mamma linda som inte är med tihii..

Terato
0

Ja men precis!

Märkte ju att Rudi tillrättavisade Hawaii och det hade väl förmodligen Sizzla gjort också. Men man känner ju liksom att man litar mer på Rudi eftersom de känner varann. Hon verkar dessutom vara mer allmänt cool. Cool men bestämd(fast samtidigt en riktig busmaja). Antar att hon är flockledare i ditt gäng?

Sizzla flög verkligen på Hawaii när hon försökte rida på henne. Tyckte det såg ut som slagsmål så det kändes rätt att handla snabbt.

Ja, jag är ju van vid mössen. Där är det sällan några problem när de träffas på neutral mark.

Sen handlar det ju mycket om att jag ska lära mig att läsa av deras beteenden och kanske lära känna dina tjejer lite också så att jag vet hur de fungerar.

Goa är de iaf! Men nu var de så trötta och låg bara i hängmattan och sov så de ska få ta det lugnt till imorgon. 

Det känns väldigt lärorikt, det här!

(Förlåt att jag snodde din tråd, Linda)

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

jaa va bra, du får sno hur mycket du vill hihi…

det blir nog bra det där ska du se, inte lätt när man inte riktigt känner råttorna å så heller å vet hur dom funkar å så..så jag förstår dig helt å fullt..

Terato
0

Ja, det är bara att jobba vidare!

Idag plockade jag ut Sizzla och Klara och lade in Hawaii och Rudi i deras bur och vice versa. Rudi och Hawaii nosade en massa i början men verkar ha lugnat ner sig nu. Både Sizzla och Klara blev stora som bollar och lite nojiga mot varann först innan de insåg att det bara var bästa kompisen. Lät den buren stå öppen så att de kunde gå in och nosa självmant istället för att känna sig tvingade att vara i otäcklukten.

Hawaii och Rudi håller på och tokputsar varann nu men verkar i övrigt ganska lugna. Jag ska fortsätta med den här taktiken tills de är lugna av att känna varandras dofter innan jag provar att sätta ihop dem igen. Låter det som en bra idé?

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

ja det låter väl bra tycker jag :D

Terato
0

Jag kan ju fortsätta att diskutera introduktion i en annan tråd kanske!

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

update…får vänta 1½-2 veckor innan jag får tid hos soc Fundersam E det att skynda på processen? Jag tycker inte riktigt det, men men jag får väl gå på gatan medans då antar jag. Tjejen som skulle ta råttorna ligger på sjukhuset och opereras så jag har inte blivit av med dom ännu heller. Har dock storröjt idag i råttrummet i garderober och lite överallt så alla mattor e slängda och jag har flyttat ut massa i hallen som ska bort..

Sen har jag köpt nagelfilar idag och raspat ner min tand som jag bet sönder *skratt* det gick ju finfint tycker jag, vad gör man inte lixom.. var man är sin egen dräng eller vad heter det? jag kanske hittade på ett helt eget ordspråk nu jag vet inte haha lät bra iaf xD

Bullerbytjejen
0

ja jag e riktigt bitter nu….

Allamej
0

*kramar om*

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

ååh tackar så jättemycket, det känns verkligen tugnt nu, jag brukar alltid tänka positivt men nu känns det nästan som det kvittar

"oh well, whatever, nevermind" typ Ledsen

whorra
0

Blir ledsen av att läsa om hur du har det just nu, och riktigt sur på soc, dom skulle bara veta hur det är att leva utan pengar.

En stor kram får du!! 

Kan jag hjälpa till med några råttor så säg till.

www.123minsida.se/marwins

Allamej
0

Andas… djupa andetag… ta ett fast grepp om valfri råtta och pussa denne tills det känns bättre.

Jag kan komma med floskler men jag vet att även när det känns överdjävligt så ordnar det sig. Och om det inte gör det så var det aldrig meningen att vara :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

Åh tack whorra, jag har fixat hem åt alla råttorna nu utom två honor, har till på fredag på mig så det ska jag nog löra, lite orolig hur jag ska göra med jour-råttorna bara, hoppas tjejen hinner hem innan fredag så hon kan ta över dom annars får jag väl ta me dom till stockholm och lämna tillbaka dom eller något. Jag e ju bara akuthem då det inte fanns plats, så himla goa önskar jag hade boende så jag kunde t me alla på en gång, suck..

whorra
0

Ja du har råttor åt råtthjälpen, vilka honor är det du har?

Bor ju inte långt från Stockholm.

Bullerbytjejen
0

Jag har en hona, Afghani (Affi), som jag fått av babbett som hon tog av en ormmatsuppfödare som hon hade som fostermamma åt sina ungar då mamman inte ville rå om dom, hon är silverfawn hooded, lite spattig och svårt att hålla å plocka upp, men framåt å nyfiken och vill gärna vara med å kolla vad som händer men ska hon upp på en så är det på hennes villkor och det har jag kört med hela tiden och det har gått framåt väldigt, snäll å rar men lite nervös av sig. Sen har jag en nakenfis, Maui, som e född 3 mars som bor med Affi nu. Hon är agouti hooded dubbelrex.

Bullerbytjejen
0

eller ja det e ju mina förrästen, råtthjälenråttorna är Balder, Benke, GW Persson och Bambi..

whorra
0

GW Persson, hur är han? Har "länge" varigt nyfiken på honom, fråga mig inte varför, kan inte låta bli att titta in på råtthjälpens hemsida för att kolla om han är kvar Glad. Skulle vilja se bild på honom, har du någon?

Bullerbytjejen
0

Han e framåt och ska upp på en hela tiden man han skyggar undan en del när man ska ta honom å så men han e framme direkt igen och klättrar upp på en direkt när man kommer fram och så, men ska man ta honom då vill han inte vara med riktigt..Jag har hållt på med dom en del men kanske inte tillräckligt var och en för sig, har haft massa annat att stå i precis nu också så jag har dom mest ute när jag e hemma medans jag pysslar med annat.

whorra
0

ja jag förstår att du inte hinner med allt just nu. Får fundera på det därmed en råtthjälps råtta,är himmla sugen på GW Persson, men måste ju ha en polare till honom.

En gonatt kram till dig och hoppas du får en bra dag imorgon med mindre ont i tänderna.

Bullerbytjejen
0

GW bor med Bambi ju, blir ju perfa :-P dom e himla goa båda två faktiskt å fina <3

whorra
0

OM det blir aktuellt har du möjlighet att ta med dom till Stockholm?

Ska sova på saken nu och sen får vi se om jag tar kontakt med råtthjälpen imorgon.

Bullerbytjejen
0

ja jag kan ta dom till stockholm :)

Terato
0

Hoppas det löser sig! Gud va himla dåligt av soc att inte ta din situation på allvar!

Lindas omplaceringshanar är sååå fina! :)

teratos.r8or.se

niffen
0

Jag ska prata med pappa om Maui, men jag tror att det borde gå om han inte får något plötsligt ryck. Min pappa kan man övertala om allt  :P

(Hoppas han inte läser det här nuOskyldig)

Bullerbytjejen
0

Hahahahaha niffen då hihihi.

whorra
0

Har mailat Råtthjälpen idag om GW och Bambi Glad, får se vad dom svarar och när dom svarar.

Bullerbytjejen
0

du kan lika gärna ringa, för det brukar inte gå så fort när man mailar tyvärr :-P många som säger det och jag har själv varit med om det, tar hundra år ibland xD

whorra
0

Ok, då tar jag det imorgon. Nu ska jag pussa mössen go natt och sen sova.

Bullerbytjejen
0

Så där nu kommer Jenny och hämtar Baroon, Knas och Kodum. Så nu är det bara Affi och Maui kvar att hitta plats för. Jourråttorna får jag ta med mig imorgon när jag åker till stockholm, hon som skulle ta dom har inte hört av sig något mer, jag blir orolig om det var någor allvarligt som hände när hon fick opereras..

jag kommer få konka på en hockeytrunk med packning, kläder och sånt, en hund och en transportbur me fyra råttor eventuellt två å sära på dom eftersom dom blivit elaka på varann sen dom kom hit, och det känns ju måttligt roligt också :(

Tramsa
0

Jag önskar jag hade tid och plats för att peta in dina två tjejer nånstans.. :(

Bullerbytjejen
0

ååh nu har killarna åkt Gråter det börjar kännas verkligt nu att jag inte kommer få gosa me dom varje dag längre..kan inte hålla tårarna borta nu Baroon, min älskling, min första comebackråtta..

RatLover
0

Ååh, jag lider med dig! :(

Bim
0

åå….. Jag lider också med dej!!!!!! *Kramar om jag med*

Jag drömde faktiskt om dej inatt linda.. Om det får dej på.. emm…bättre humör??

whorra
0

Nu har jag pratat med Veronica på råtthjälpen om GW och Bambi, och hon tycker det låter som ett bra hem här hos oss Glad. Nu ska bara Veronica få tag på dig Bullerbytjejen.

Under nästa vecka kommer vi få råttisar igen Skrattande.

Så nu ska jag på allvar börja leta garderob för burbygge,ska bli så himmla kul det här. Har tre stora gallerburar för råttor så bur finns så länge jag bygger och fixar.

Terato
0

Å, vad skoj, whorra!

Jag har eventuellt hittat ett tillfälligt hem till Balder! :)

teratos.r8or.se

whorra
0

Ja nu är jag såå glad, på onsdag när vi kommer hem från Finland med våra nya vackra marsvin så ska vi även få med oss GW och Bambi hem Skrattande har tvättat bur idag och letat efter ett bra objekt på blocket för att börja bygga en egen bur av en garderob, har redan en massa ideer och vill börja bygga NU..

Kommer givetvis visa er bilder grabbarna när vi är hemma på onsdag.

Bullerbytjejen
0

åååh guuud va härligt, pussa GW å bambi från mig också , dom e så himla söta….<3