Klippa råttornas tänder?
Hej!
Jag har två råttor och jag tror att man behöver klippa ner deras tänder lite.
Hur långa ska framtänderna på underkäken vara? Runt 1 cm eller något sådant?
Min ena råtta tycker jag har väldigt långa underkäkständer.
Och när det gäller min andra råtta så växer ena framtanden på underkäken snett åt höger - inte så skönt.
Mvh Jisushika
Jag tycker du ska till en veterinär och klippa tänderna om du tror att dom är för långa, men råttor har långa tänder, så du kan se fel. Sen fick jag reda på att råttors tänder kan röra på sig, att dom är lite "lösa" typ, så det är nog ingen fara.
Har råttorna svårt att äta? Har dom sår i munnen? Viktminskning? Kan du inte ta en bild på hur det ser ut?
Tänderna i underkäken är långa, längre än de i överkäken. Och do är lite roliga, för mellanrummet kan råttan justera själv som den vill, ibland kan tänderna vara jättetätt och iböand spretar dom mer åt sidorna.

Slutar råttor att äta om de har för långa tänder? Min ena råtta har mycoplasma, så jag vet inte om det är pga. det eller pga. långa tänder hon äter så lite.
Jag ska försöka ta någon bild 

Det gick inte så bra att ta ett kort på tänderna, bilderna blev bara suddiga. Därför ritade jag en liten bild istället ;-)
Skratta om ni vill, jag redan gjort det åt den bilden otaliga ggr =P
Jag fick tyvärr ingen uppfattning om hur långa underkäkständerna egentligen är, men de sitter iaf ihop till en början och sedan växer de snett.
OBS: Tandillustration är för råttan som inte har mycoplasma!

Oj, det där ser definitivt inte rätt ut. Tycker du ska uppsöka veterinär bums!
Älskar mina stora små vänner..

#5 Jag ska försöka få en tid hos veterinären nästa vecka. De är inte så duktiga på råttor, men jag hoppas att det kommer gå bra i alla fall.
Hur går det till när man klipper råttors tänder? Blir de sövda?