Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1171 ggr
diamondstar_88
0

jaaaa :D nu har dom kommit!!!!

Min råtta linda fick sina ungar nu i kväll :)

lägger upp lite bilder senare

DOM E SÅ SÖTA :D

Bullerbytjejen
0

Ååh himla fint namn du har på mamman då Cool

diamondstar_88
0

har inte räknat ungarna än…..

det får bli en överraskning till i morgon ;)

hehe :P

Det e så spännande :)

Har hållit på med råttor i

snart 4 år och detta e min första lilla kull :)

Bullerbytjejen: OK :P??

niffen
0

Bullerbytjejen heter Linda IRL, hon skämtade bara, Linda är inte så fint *ta skydd med armar och händer för slag*  Skrikandes

Terato
0

Haha, bullerbytjejen heter ju också Linda! :)

Berätta lite om kullen! Vad har du för syfte med parningen och var kommer föräldrarna ifrån? *nyfiken*

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

diamondstar_88
0

OK :D

haha:P

Mamman (linda)

Honan är vanlig råtta Hooded tror jag det heter :P?

Hanen e en dumbo :)

Jag tycker dom har så trevligt temperament och hur gosiga som helst har aldrig bitit nån:)

det är 50/50 att det är dumbos :)

Bifogar en bild på pappan ;)ayly,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

p4rrrrrrrrrrrrr§b 

ojjj nu skrev han visst också:P

lägger upp bild på Pappan  (som e en dumbo) han heter prinsen:P

Och sen lägger jag upp en bild på mamman (linda) ;P

Girlie
0

Är mamman dumbobärare? Annars blir det inga dumbo i kullen utan bara dumbobärare.

Hur gammal är mamman och pappan? Hur mycket väger dom? Vad kommer de ifrån? Hur är deras föräldrar? Hur är deras syskon? Det är lite såna saker vi är nyfikna på, det är ju så mycket som kan gå fel när man tar en kull. :)

diamondstar_88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pappan

Terato
0

Ha du lite koll på vad du bör tänka på när du tar en kull?

Är det råttor utan känd bakgrund, dvs där du inte har koll på mor- och farföräldrar osv? Det kan vara lite dumt att ta kullar på okända föräldrar. Fast nu är det gjort så inte mycket att göra åt det men kanske värt att tänka på till nästa gång!

Förresten dumbo är ett recissivt anlag. Alltså har pappan dubbelt anlag och mamman kan antingen vara bärare eller inte. Står mer om det i denna tråd: Dumbobärare som ger dumbobär…

Ska leta lite avelsartiklar åt dig också..

teratos.r8or.se

Terato
0

#6 hehe, vi tänkte på samma sak!

teratos.r8or.se

diamondstar_88
0

ok men??

men jag har läst på om råttor en held del plus hjälpt hmm hur ska man säga "riktiga upp födare":P kom inte på nått bättre:P

man måste juhe vara förbered;)

mamman vet ej om hon e dumbo bärare kan ringa henne i morgon som födde upp henne :P (eller vad det heter):P

Mamman är 7 månader pappan e 8 månader

dom kommer från en  uppfödare som ej ännu reggat sig :P (tror jag det heter) :P men hon har hållit på en hel del ;)

syskonen  menar du dom från samma kull som mamman

eller från pappans kull :P förlåt om jag verkar trög:P

Ursäkta om jag skriver konstigt :P e trött ;)

Terato
0

Det bästa är om du har så stor koll på släktingarna som möjligt! (både på mammans och pappans sida) Så be gärna om stamtavlor och fråga uppfödarna om syskon, föräldrar, far- och morföräldrar osv. Det du ska fråga o är hur de klarat introduktioner, om de haft sjukdomar, haft dåligt beteende mm. Här har du en artikel om grundbedömning av avelsdjur:

Grundbedömning av avelsdjur

Pappan är lite ung. Man brukar ivlja vänta med pappan så länge som möjligt för att ta reda på om icke önskvärda sjukdomar eller beteenden ska dyka upp senare i livet. Detta för att minimera riskerna att man tar en kull där dåliga egenskaper nedärvs. Självklart ska det här kollas upp innan man tar kullen egentligen.

teratos.r8or.se

diamondstar_88
0

är det nått jag bör tänka på nu när ungarna e så små?? :)

ska mamman ha nått extra?? :P

är fortfarande lite orolig :P det är juhe min älsklings råtta :P var inte beredd på att ungarana skulle komma idag :)

men det är fortfarande inte allt man vet det finns mycket att lära sig :D

niffen
0

Hon ska ha massa nyttig fet mat, men det hoppas jag att du redan gett henne, eftersom du hade läst på så bra.

Terato
0

Hittar ingen artikel om mammamat heller! Det är väldigt viktigt att du har koll på det! Och mammamat ska ges redan under dräktigheten. :/

Då får du ta igen skadan nu. Mycket fet och proteinrik mat som sagt. Läs denna artikel om mat och tänk "extra av fettet och proteinet". Vad ska råttorna äta?

Berätta om vad du ger dem för foderblandning och vad du brukar ge för färskmat och hur ofta så ska vi försöka hjälpa dig.

teratos.r8or.se

Girlie
0

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=207920

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=194544

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=198533

http://www.r-at.net/rattfabriken/

Fler länkar jag tycker ALLA ska läsa innan de börjar avla.

Mamman ska ha mycket näringrik mat som barnmat, leverpastej, ägg, välling, majs m.m. för att orka med att ge mjölk åt ungarna. Detta ska hon såklart även ha under sin dräktighet.

Terato
0

#15 Å, så bra! ^^

teratos.r8or.se

diamondstar_88
0

*Girlie* tackar :)

Det finns alltid nått att lära;)

Terato: jag brukar ge henne lite av varje …. köttbullar knäckebröd potatis ris pasta:P korv mm  och Torrfoder vita kraft

gulzebra
0

#17: Kan bara säga som så att Vitakraft är ren skit, det enda det tillför är diverse kemikalier och småkryp i form av mott odyl… Gav marsvinen Vitakraft för typ 10 år sen och fick in mott via maten, motten är fortfarande kvar trots att Anticimex sprutat 3 ggr. Gnagarblandningar öht brukar vara skitdåliga.

Müsli är bättre. Euroshoppers fruktmüsli tex. Både bättre och sjukt mycket billigare…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

#17 Underbart att du lyssnar på våra tips!

Här har du en länk till min hemsida. http://www.freewebs.com/teratosmice/mat.htm

Det är mat för mus men de har samma behov så funkar lika bra till råttorna! Där finns även länkar hit och till olika rekommenderade müslisorter och vad man kan tillsätta. Smådjurstorrfoder från Ica eller zoo innehåller inte allt de behöver och i fel mängd av allting så det ska du inte ge. Tur att du gav dem färskmat! Kom ihåg att även grönsaker är viktigt! :)

teratos.r8or.se

Allamej
0

Honan måste får mer protein och fett i kosten nu när hon diar, hon borde ha fått det under hela dräktigheten men nu är det speciellt viktigt.

Är modern inte dumbobärare så har du en kull full med dumbobärare.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor