Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 621 ggr
darkness
0

viftar på svansen O_o

min råtta vifta på ´svansen i lördags kväll när han var ute… han låg ner brevid mig och jag klappade på hans huvud… då började han att vifta på svansen.. han gjorde det varje gång jag klappade det huvudet… han har aldrig gjort så förut… ingen av våra råttor har gjort det… så varför????

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Ladyinred
0

Det är ett nervöst beteende och råttan är inte till freds med situationen. Dominanta hanar kan göra så när man klappar dom på ryggen.

darkness
0

jaa han var väääldigt dominant på min andra kille…han jukade minst 100 ggr tror jag Förvånad

så jag ska inte röra honom då… men jag undrar vrf han bara är så mot minstingen och inte mot mig… och vrf han är dominant  nu… han har aldrig jukat förut… bara brottat ner totte

Ladyinred
0

Låter som du har en problemråtta. Jag vet inte om du bör klappa honom sådär, risken finns ju att man kan få sig ett bett. Gör han anda råttor illa eller mobbar han dom bara? I endel fall kan de fungera med kastrering. Jag har gjort det med en råtta själv. Tyvär ville han inte veta av andra hanar efter det helller så han fick bo med töserna istället.

darkness
0

okej…. nee vill helst inte kastrera råttor… de kan lätt dö under en narkos… men om det är viktigt för hans del o tottes så slälvklart kastrerar jag honom.. men han är bara så när han kommer ut inte i buren,, sen försöker ju totte att juka på honom men det går inte såå bra..men dom är nästan som bröder igentligen… vill inte vara ifrån varandra,,,

KickanW
0

Om man är osäker på sin råtta är det bäst att kastrera (om man nu tror att det kan hjälpa). Varken du eller din råtta mår bra om han är överdominant.

darkness
0

totte är det mest synd om… han sitter och tvättar sig o en minut senare kommer lee o jukar på honom så han blir rufsig igen…synd om honom… men får höra med mamma… va kostar det att kastrera igentligen??

KickanW
0

Beror helt på var du gör det. Var noga med att välja klinik också, hör dig för bland råttfolk så du vet att det är ett bra ställe.

Det kan kosta allt mellan 200:- och 800:- kan jag tänka mig.

darkness
0

närmaste är ju en klinik på färjestad i karlstad,,, dit brukar vi åka med råttorna… de opererade bort en halv svans på en av våra råttor som hade blivit platt och "rutten" eller hur man nu ska kalla det

Bullerbytjejen
0

det huvudet, hur många huvuden har han :-P ne skämt åsido, det kanske ger med sig? han kanske var stressad över något just då? ha honom under strikt bevakning kolla hans beteende mot dig och de andra råttorna och om det inte blir bättre kanske du ska överväga att kastrera honom, men det finns ju risker med ett sådant ingrepp också som sagt :(

Ladyinred
0

Desto vanare veterinären är desto mindre är risken, men som sagt finns den där endå.