Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 998 ggr
meledil
0

Oro och funderingar

Sitter här och funderar kring hur lämpligt det är att man är råttägare. Har nu två underbara små hanråttor hemma och blir allt mer förtjust i dem, dock har jag ett litet problem.

Det är så att jag verkar vara allergisk mot råttorna. Det konstiga är att jag haft en honråtta när jag var femton, men hade inga problem då. Nu får jag små utslag varje gång  jag håller på med råttorna. De liknar ungefär som när man blivit bränd av en brännässla, och det kliar på armarna. ibörjan trodde jag att det bara berodde på att jag var lite överkänslig och att det kanske skulle gå över. Men det har det inte gjort, trots att jag haft långärmad på mig när jag ska mysa med råttorna, så blir värre utslag där det ändå finns hud.

Hur ska jag göra? Jag vill gärna ha dem kvar, men orkar man stå ut med i över två år att alltid se till att ha långärmat och täcka all hud som råttorna kan komma i kontakt med. Och vad är egentligen bäst för råttorna? att bo hos oss där det är 
en som inte kan ta i dem, eller bo hos någon annan som kan ta hand om dem mycket bättre? På ett vis känner jag att jag skulle tycka det är värt att ha dem kvar trots att det kliar och så, men Hur hälsosamt är det att utsätta sig för råttorna under en längre tid om man är lite allergisk?

Om jag inte lämnar bort dom nu kanske vi tvingas göra det om ett år? och vad är bäst då? är det någon som kan ge några goda råd?

KickanW
0

Det där är nog omöjligt att svara på för någon annan. Du får helt enkelt avgöra om det är värt det.

Jag vet folk som blivit bättre av att hålla på med djur och folk som blivit sämre… Så det är nog individuellt.

sussa08
0

Om du är allergisk och ustätter dig för det du är allergisk emot så blir det värre, ör du överkänslig kan det lika gärna bli bättre…

Att du reagerar mer på hanar har nog med att de luktar mer o så att göra…

Men som kickan säger måste du bestämma helt själv, det som känns bäst i hjärtat…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Harm
0

Det som känns bäst i hjärtat borde väl helt klart vara att behålla dem! (säger jag som sambo och delad råttägare till dessa små krabater). Jag är dock själv av den uppfattningen, tyvärr då jag verkligen tycker om våra små råttor, att vi borde lämna ifrån oss dem … Eftersom Linnéas, Meledil, tecken på allergi/överkänslighet inte blivit bättre utan snarare sämre. Det har gått från kliande rodnader på huden till något som ser ut som blåsor eller väldigt stora myggbett där hon varit i kontakt med råttorna.

Kan detta verkligen bli bättre? Jag är ingen expert på allergi och överkänslighet men jag tycker inte att det ser speciellt ljust ut …

MentalDistress
0

hmm.. de där utslagen låter nästan som om det vore deras klor. Min första råtta gav mig alltid "små prickar" som kliade något enormt. Men min mamma som är undersköterska sa att det inte var allergi utan med största sannolikhet hade jag fått in bakterier under huden från de vassa små råttklorna. Du kanske ska pröva att klippa klorna först och se om det blir bättre eller inte? Lycka till! Glad

Harm
0

#4 Mmm, vi har tänkt lite i de banorna också … Återstår att se helt enkelt om det blir bättre av nyvässade klor! Hoppas hoppas!

[Driva]
0

Min kille  känner av hannar men inte honor.. kanske samma för dig?

zickan
0

Jag tycker att du ska ta dig till en läkare för ett allergi test på råtta. kostar inte mycket alls, tror ev det även är gratis?
Sedan kan du utgå från det. När jag rengör burar eller håller på extra mycket med djuren, trött eller nått som skulle kunna driva fram min överkänslighet så tar jag en vanlig billig tablett från apoteken. Funkar jätte bra.

Min kompis kille är rejält känslig för pälsdjur men de har råttor och hund. Han tar riktiga recept belagda tabletter. Kommer de hit så måste jag städa innan och låsa in illrarna för han reagerar värre på dom.
Allt kan ju fungera om man vågar att testa. Jag hade blivit jätte ledsen om jag lade ner för 2½ år sedan när jag hade så mycket smådjur att jag började visa allergi. Men min lght var full av mögel och jag stressade så mycket. det påverkar en hel del. Jag chansade och rejält glad över det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cosmonita
0

Om ni verkligen vill behålla råttorna så kan du väl prova receptfria allergitabletter från apoteket. Det är inte säkert du behöver ta dem varje dag utan kanske i perioder. Jag själv är lite allegisk mot både råttor och katter men klarar mig bra på att ta en tabla Cetirizin 10 mg då och då. Det finns olika sorters allergimedicin så fråga om råd på apoteket.

Sen är det en bra idé som zickan säger att allergitesta sig också.

Terato
0

Jag tycker som Cosmonita och Zickan att du ska prova lite först innan du ger upp! Jag förstår din oro och allergi kan ju vara farliga saker.

Sök upp en läkare och få dig testad. Prata även med läkaren om typ antihistamin. Min pojkvän fick plötsligt stora allergiutslag på hela kroppen som till slut ledde till att hans hals svällde upp och vi fick åka till akuten. Han fick nån spruta och sedan antihistamintabletter osm de tyckte det kunde vara bra att ha hemma.

Problemen har inte kommit tillbaka och vi hittade ingen direkt anledning till allergin. Syrran har haft samma symptom till och från. Det här med allergi är väldigt mysko! Det kan komma och gå lite grann.. Men om man känner sin kropp och vet hur den fungerar så kan det funka ändå. Vet fler djurägare som kan ha djur trots allergin.

Tror förresten inte att råttorna lider så värst mycket av att du har tröjor på dig. De tycker ju om att bara vara nära! Nu handlar det om dig! Vi får hoppas att det blir bättre så att det slipper vara såhär jobbigt för dig.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

meledil
0

Tack så hemskt mycket för alla goda råd och bra tips! Ska försöka fixa ett allergitest och sedan får vi se vad som händer. Nu känns det mycket bättre i alla fall tack vare er!

Mimus
0

Och säger som det var sagt tidigare.. Röda sår och prickar har ja på hela händerna av vassa råttklor :P