Kiss markerar!
Om du menar markering, någon/några droppar så går det inte att göra något. Råttor är råttor och råttor revirmarkerar.

#1 okej o då hjälper inte ens kastrering?
Men när dom kissar pölar då?

#2 - Då får du lära dem att bli rumsrena ^^
#2: Kastrering kan hjälpa men det är verkligen inte värt det. Risken är väldigt stor när man kastrerar och det är dessutom psykiskt och fysiskt smärtsamt för råttan.
Om de kissar pölar däremot är det ju för att de inte är rumsrena. Du får försöka lära dem att kissa i buren. Stoppa in dem i buren varje gång de kissar.

#3 jo jag försöker göra det =)
#4 Ne jag vet, det är därför jag vill undvika kastrering.. Tack för tipset, finns det nåt annat jag kan göra? =)
Jag vet inte riktigt hur man gör dem kissrumsrena faktiskt. Bajskorvar stoppar man ju bara i toaletten (toalådan) men kiss är ju lite svårare. Här hemma förstår råttorna själva att de ska gå in i buren och kissa, vet inte riktigt varför. Bebisarna kan dock läcka lite här och där.

Okej.. hmm hoppas att nån annan som läser denna tråd vet det då =) Okej, mina råttor är förvisso fortfarande bebisar tycker jag =P Dom blir 3 mån om en vecka =)
#7: Då är det nog därför. Chansen är stor att det försvinner :)

#8 okej, så skönt.. men jag kör med att stoppa in dom i buren igen så fort dom kissar, går ju fortare då =)

Ännu bättre är att försöka stoppa in dem i buren innan de kissar! Man ser ju när de burrar upp rumpan mot ett hörn att det är dags. Plocka dem på en gång och sätt dem på lådan då. Min Klara kissade lite ute i början när hon var nervös över flytten hit. Men hon slutade efter två gånger!
Det kan också vara bra att hålla ögonen på dem och sätta dem på lådan lite då och då i början. Mina brukar bli pinknödiga efter bara några minuter ute då blåsan kommer igång. Då kan man sätta dem på lådan och sedan ta ut dem igen. De fattar vinken ganska snabbt!
Min Sizzla är så pass rumsren att hon till och med plockar upp korvar som hamnat utanför och lägger dem i lådan! :)
Älskar mina stora små vänner..

#10 Kan man lämna sina egna ratz på uppfostran hos Sizzla ;)
Ja, Sizzla kan ha kurs för våra råttor!

låter jätte bra =)