Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 220 ggr
SweGizmo
0

Mer harmonisk råtta.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några månader sedan fick jag ju min lilla Dexter (Dex). Han var ganska skygg av sej om man jämnför mot hans kullsyskon. Han är också lite handskygg och gillar inte att man kommer imot honom med händer, speciellt inte ovanfrån. han är lite av en ensamråtta då han är lite rädd för mina andra 2 killar (som är halvsyskon till Dex, dem är 11 mån).

När det är matdax så får man ibland ge honom mat i en separat skål om han ska känna att han får äta i lugn och ro. Han är lite smal också men inget som är farligt, det är nog bara jag som är van vid tjockisar.

Förut var det också så att allt skedde på hans villkor, ville han vara med en så var han det och ville han inte så ville han inte. Dock har han en hög dos av nyfikenhet för att vara en sådan fegis, men blev han rädd så försvann han fortare än en kanonkula.

Men nu dem senaste dagarna har han faktiskt börjat gå med på när jag vill umgås med han, han kommer fram mer nu och klättrar upp på en, han ryggar inte lika mycket när man sträcker fram handen och när han ska äta så sitter han gärna på buren och äter:) där får han vara ifred om maten står i buren^^ hehe.

Jag vill göra honom ännu mer tryggare och vill så mycket, men är rädd att det ska gå för fort fram, tänk om jag lyckas skrämma upp ha på något sätt och så blir han mera fegis. Det hör ju till saken att Dex är en mycket smart råtta, han kommer ihåg saker och är vad man säger ganska "Långsint". Tex så skulle min killes bror klappa Dex och just då kom katten, så min killes bror tar upp katten och visar Dexter… inte bra, han visste ju inte att Dexter är livrädd för katten. Så Dex hoppa till och sprang iväg, ramla ner i buren och rev ut allt foder och sedan rätt in i ett hörn så att allt "toalätt" pellets bara flög. Så nu blir Dex helst stel när han ser min killes bror:s och klappar han Dex så sticker Dex fortare än kvickt.

Jag vill ha lite mer tips på att få han mera trygg, det börjar gå lite frammåt men jag vill hjälpa till.

Min blogg: SweGizmo.se