Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 4192 ggr
DoD
1

Sälja till djuraffär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Djuraffärer får ofta in råttor från Imazo(som inte har så bra rykte) men nu är de så att jag bekantat mig lite med personalen på en djuraffär och har erbjudit att avla åt dom så dom slipper köpa in från Imazo…

gör jag fel som har erbjudit mig eller är de bra.. jag har sett väldigt dåliga fall från Imazo.. och vill få fram Friska, fina och tempraments possetiva råttor (snälla)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Bullerbytjejen
0

Det är ju både bra och dåligt, bra att dom får bättre råttor, men läskigt som fan att man inte vet vart dom hamnar, eftersom de flesta zoobutiker struntar fullständigt i vem som köper dom, oftast iaf. Jag själv skulle inte våga tror jag, jag skulle må för dåligt om jag inte visste var dom hamnade.

[Devo]
0

Ett bättre förslag är att zoobutiken slutar att sälja råttor och hänvisar till dig istället.

Bullerbytjejen
0

å om dom ska slippa ta in därifrån så måste du ju avla ganska friskt antar jag, så du måste ju ha många djur att avla på.

UpptagetNamn
0

Jag tycker nog det är mest posetivt, då blir det bättre råttor :) Fast precis som #1 så skulle jag heller inte våga eftersom man inte vet vart dom hammnar.
Bara du andvänder dej av bra avelsdjur,  som kommer från uppfödare och inte zoo affärer :)

Bullerbytjejen
0

devo: det går dom nog inte med på tyvärr säkert, då tjänar dom ju inget å det e ju det dom vill :( Annars hade ju det varit det ultimata att dom hänvisar till en uppfödare..

Nicciz
0

Tycker du själv att du har tillräckligt med kunskap, pengar till att tex köpa bra avelsdjur och tid att skapa en uppfödning så vore det ju jättebra.

Om inte blir ju inte skillnaden så stor menar jag, enda skillnaden är att grossisten byter namn från Imazoo till Dod_1.

Och du kan inte följa upp djuren du föder upp till djuraffären…. så det krävs flera års arbete att skapa stabila linjer.

DoD
0

jag har två honor som är stora och fina och en hanne som är underbar.. sen har jag två yngre råttor som kan avlas på enligt "er" om en månad men jag tänker vänta minst två månader.. vill inte gärna ha kull på kull på nån av mina honor, skulle inte själv villa förda för att sen bli gravid föda gravid föda ja ni fattar.. som ni säger de kommer göra ont i hjärtat att inte veta vart dom hamnar men jag vill få slut på stackars sjuka råttor som köps in från tex Imazo.. tyvärr är ju två av mina honor zoo råttor och men de är en som är för gammal och en som jag fick för att ingen vela ha henne kunne bara inte låta bli att ta henne på grund av tanken på att dom skulle avliva henne.. annars har jag tre som jag vet föräldrarna på utamstamtavla dock för att jag bara ville ha mysråttor.. va okunnig då :S men dom är underbara dom mä.. sen har jag världens vackraste hona som jag fick från en flicka för att hon inte fick ha kvar henne för sina föräldrar pga kattköp, hon ska vara en uppfödar råtta på 7 månader men jag vill avvakta och se hur hon är, hon går jätte bra ihop med mina andra råttor, glad, lekfull och typ gillar livet hon är hemskt nyfiken ska kolla på allt helt orädd… jadu jag kanske har tappat tråden och inte skrivit vad jag skulle men fråga på ni :)

DoD
0

#6 jo du har helt rätt.. vad spelar de för roll om jag eller imazo föder upp om inte jag kan komma med bra råttor… men jag gör mitt bästa för att få reda på deras bakgrund.. skulle ju aldrig para en råtta jag är osäker på..

Bullerbytjejen
0

nicciz: fast det e ganska stor skillnad ändå, på djur som e uppfödda i hemmiljö även om dom kanske inte håller reggade uppfödares standard, så e det ju ganska mycket bättre än från imazoo tycker jag, här får vi iaf bebisar från snälla goa råttor som är sällskapliga, vilket man inte vet om dom e från imazoo, så likadans tycker jag inte man kan säga ändå.

Bullerbytjejen
0

dom är inte lika sreassade och dom e hanterade med kärlek från första början, vilket jag tror spelar in en hel dekl, sen sjukdommar och sånt kan man jutine räkna bort men helre en snäll trevlig råtta som kanske kan bli sjuk än en stressad inavlad råtta som kan bli sjuk :)

DoD
0

en liten sak bara är ju att imazo råttorna tyvärr ofta kan vara skygga en lång period innan dom slapnar av hemma.. föder man upp hemma får ungarna daglig kontak med människor och behöver inte känna sig rädd när jag stoppar in händerna för att byta mat å klappa på dom :P

DoD
0

#10 de va de jag försökte säga i min oförståeliga mening :P

Bullerbytjejen
0

gud jag får damp på det här tangentbordet..hade man varit garanterad att råttorna hamnar i bra hem tycker jag det är en jättebra ide, du kan ju kanske prata med dom och dom som är intresserade kanske kan få din mailadress eller telefonnummer om dom vill kontakta dig sen och uppdatera hur det går eller om dom vill veta mer om föräldrarna eller så, eller om man kan hjärntvätta butiksägarna att itne bara sälja till första bästa, och nformera dom om vad köparna behöver veta om råttor när dom köper dom, så dom vet hur dom ska skötas osv, och att itne sälja en bara om dom inte har råttor redan osv.. få dom ltie mer intresserade av djuren och vilja sälja dom till bra hem typ.

Bullerbytjejen
0

Dod_1 ja min va ju väldigt mycket mer förstålig *skratt*

DoD
0

Jo jag skriver som en unge (ibland):)… har så ont i mina njurar så jag knappt kan sitta (jag är ingen bra avels"råtta")

[Devo]
0

#5 Det är inte djuren som zoobutikerna tjänar pengar på. Det är tillbehören.

Bullerbytjejen
0

klart dom tjänar på djuren också antar skulle dom väl inte ha några*funderar* inte lika mycket då kanske men visst lär dom väl tjäna på det ?

Nicciz
0

Fast faktiskt är det så att om man inte har tid och kunskap så spelar det ingen roll om de är uppfödda i hemmiljö… Arvet är det som spelar störst roll dessutom..

Jaja, jag bara sa vad jag tyckte var viktigt att väga in i ett så stort beslut, för det är ett stort beslut, och dessutom när man är 16 och har en miljards saker att klura ut, och massvis med skolarbeten, och ingen egen större ekonomi.

LeTigre
0

#17 tänk på hur lite en zooråtta kostar att köpa, jämför med vad de tar för burar, mat, leksaker och andra tillbehör. Djuren är inte särskilt viktiga för zoobutikerna, vore de viktigare skulle de kanske behandlas bättre.

Ska man vara riktigt cynisk säger man att zoobutikerna tjänar på att ha dåliga råttor (och andra djur) så att de inte "håller" så länge, då måste folk köpa nya.. :P

[Catteklina]
0

#17 Djuraffärerna tjänar inte mycket, nästan inget på djuren. Det är mer en "kundlockare" för att kunder ska komma in och titta och kanske köpa något då också.
Djuren kostar med inköp, plats, spån, mat och alla tillbehör, så nog kostar det för en djuraffär också att ha djur.
Så vad jag vet, så är djuren mer en sorts kundlockare, än "känna-massa-pengar-på", för det gör dom verkligen inte :)

Mvh,

[Catteklina]
0

Tillägg: Håller med om att Imazo inte har så bra djur, inte bara gällande råttorna… Så tror nog, vad ajg tycker personligen, bättre om du hade kunnat sponsra/hjälpa din djuraffär på så sätt.

SamanthaJones
0

Jag var just inne på Imazos hemsida och såg att de säjer Råtthjul :O puckon

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

UpptagetNamn
0

Vad är imazons hemsida? :S

SamanthaJones
0

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

var den jag menade

Vänligen

Sofia

RatLover
0

förstod det…

DoD
0

#21 tack vill bara att råttintresserade som köper zoo-råttor ska få en råtta som har bra temperament, nyfiken och glädje i livet :)

niffen
0

Nu känns det ganska långt bort, men en dag kanske den dåliga synen på zoo-affärer ändras…

Nutiz
0

#29: Då är det väl upp till djuraffärerna att ändra sig först…

niffen
0

Men lite hjälp, med sånt här, behöver dom ju. Råttorna kan ju inte bli bättre om inte någon seriös människa föder upp dom till sällskap och inte för pengar. Men det är klart, då måste ju djuraffärerna vilja köpa från den personen också… Jår så rajjt….

Babbett
0

Jag har kontakt med flera zooaffärer och de vill att jag annonserar råttungar i affären, de tjänar (som någon sa) pengar på tillbehören…

Jag skulle inte låta en zooaffär sälja mina bebbar!!

Och jag har svårt att förstå varför man som uppfödare säljer till en zooaffär. Klarar man inte av att hitta nya hem till sina bebbar själv så tar man för många/täta kullar.

DoD
0

man får väll inte tänka sig de värsta dom råttor jag säljer till djuraffärerna kanske(förhoppningvis) kommer till underbara hem.. jag vet att många av er köper zoo-råttor så då är frågan har inte era råttor fått ett bra hem kanske?

Babbett
0

#33 Gör några sök på div. köp och säljsidor, tex. Blocket. Kolla hur många råttor…båda unga, gamla, ensamma och flockar som folk vill sälja eller ge bort. Pga. allergi, tidsbrist, tappat intresse. ändrade familjförhållanden.

Vill du VERKLIGEN vara med att bidra till flera sånna annonser?

DoD
0

kanske inte men som sagt jag hoppas på de bästa.. djuraffären ska även få ett antal lappar men mitt nr mail som dom får skicka mä råttorna som dom säljer.. så att de finns en liten chans att jag kan få tillbax ungar som dom "tröttnat" på som jag såklart hoppas att dom inte gör.. själv skulle jag inte kunna göra mig av med nån av mina skönheter:)

Bullerbytjejen
0

#20: det e väl verkligen att tjäna då egentligen, om man tänker på det, att dom måste ha djur då för att folk ska köpa annat, lockbete, hade dom itne haft djur så hade dom inte allt tjänat lika mycket då folk kanske inte ens går in om dom inte får se lite söta djur på samma gång..

gulzebra
0

Det jag inte förstår är hur man öht kan ha hjärta att välja ut vilka som ska riskera att hamna i ett dåligt hem… "Du stannar här, du ska till henne, du hamnar på zoo och kan hamna hos vilken idiot som helst" liksom.

#17: Nej, djuren kostar bara pengar i form av mat, bottenströ odyl. Det butiken tjänar på är att ha djuren som dragplåster. Folk går dit för att titta på de söta djuren och kommer hem med nya leksaker åt sina egna…
Faller man dessutom för något djur i butiken så har de ännu en kund som behöver mat, bottenströ, leksaker, bur osv. Så visst tjänar de på djuren, men inte direkt på djuren utan indirekt.

#33: Håhåjaja, om du bara visste… Har bland annat fått hem en rexad råtthona som vid ankomsten var så mager att man kunde ana revbenen med blicken. Hon var livrädd för människor och hade ett allmänt väldigt kasst psyke pga tidigare vanvård, det tog ett år innan hon var någorlunda stabil i psyket. Hon kom från en privat uppfödare som lämnade in henne på zoo.
Nu senast fick jag hem en hona som fått sitta ensam hela livet i en liten hamsterbur med kutterspån, hö och en skitdålig foderblandning med ohyra i. Hon kom från zoo.
En annan hona hade bott ensam hela livet, hon var livrädd för andra råttor och desperat efter sällskap. Även hon bodde i en väldigt liten bur utan aktivering. Hon kom troligtvis från zoo.
En annan råtta jag fått hem hade hittats lämnad i en snödriva mitt i smällkalla vintern och har troligtvis inte rymt. Han var så omusklad att han inte ens kunde gå normalt, hade frostskador på öronen som senare trillade av och var alldeles vitprickig av alla lusägg. Han gick inte alls ihop med andra hanar. Vet inte vad för ursprung han hade men jag antar att han inte kom från någon seriös uppfödare iaf, om man säger så…
En annan hona jag har nu bodde tidigare i en liten bur med bara spån och hus. Fanns inget annat alls i buren.
2 andra råttor kom från hem där de bott i extremt små dunaburar. Det fanns plats så de ganska precis kunde ligga raklånga, att kunna röra på sig var det inte ens tal om…

Visst har mina råttor ett bra liv men tro mig, alla tar inte bra hand om sina råttor och att öht kunna tänka sig att ta risken att ge sina råttor så dåliga hem är i mina ögon inte ett dugg bra. Hur klarar man av det egentligen? Samvetet lär ju inte vara nådigt…

På bilden: Krull, det första exemplet, precis hemkommen. Hon var 7 månader när hon kom hit, kan inte påstå att det syns…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Girlie
0

Jag skulle inte heller våga sälja till en djuraffär eftersom du inte har en aning om var dina djur kommer hamna, och att bara hoppas att det blir bra ställen är rätt naivt. Det är bara att kolla på blocket för att inse motsatsen.

Du kan heller inte  göra uppföljning på kullarna i efterhand för att se hur resultatet. Kortfattat är din avel möjligt bättre än Imazo´s men den kommer vara sämre än seriösa uppfödare.

Girlie
0

Saga är en omplacering som såldes p.g.a. tidsbrist på blocket, hon kom ursprungligen från en djuraffär i stan. När jag hämtade henne bodde hon i en bur som såg ut såhär, måtten är 24, 44, 28 cm:

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=72f81c9f-d076-4506-93cd-eb5fdf05ace3&Filename=Sagas förra bur.jpg)

Girlie
0

Jag fick inte veta någon ålder på henne mer än att han haft henne nån månad, uppskattningvis vägde hon hälften av vad mina honor i samma ålder vägde och var bara skinn, ben och ett stort huvud. Tänderna/Käken var missbildade och hade växt in i tandköttet så hon knappt kunde äta, vilket ägaren inte ens märkt. Dessutom kryllade hon av löss (de syns till och med som en röd matta på gamla bilder jag har på henne).

Girlie
0

Tilde kom som ännu en omplacering på grund av att ägarna separerat och tjejen inte kunnat ta med henne. Kvar i tre månder hade hon blivit hos en f.d. pojkvän som struntade i om hon levde eller dog. När hon kom till mig hade hon haft skabb i hela sitt liv (ca. 8 månader) eftersom de inte hade en aning om vad skabb var. Hon hade sår och sårskorpor över hela kroppen, hon var alldeles knottrig när man klappade henne.

DoD
0

"41 den råttan kunne lika gärna vara en stamtavle råtta.. skabb kan man få från sina andra djur så.. jag jag vet inte vad jag ska säjja men råttfolket är ganska aggresivt har jag märkt.. tror inte jag sett nån sida utan klagomål.. har inget emot och tror inte ni menar illa med erat klagomål men jag vill bara försöka få bättre råttor så att seriösa människor som går till djuraffären får hem fina friska krabater som söker sociallt.. råttor från imazo är lika mycke värda som stamtavle råttor dom är åxå små liv som vill ha ett varmt hem.. dom kan inte råför att vi människor beter oss som skit

Daydreams
0

Men varför ska då du också bete dig som skit? För det du planerar är vansinne. Du kan inte följa upp din linje, så när du sen ska avla vet du INGENTING om hur tidigare kullar blivit. Du har inte ngn baskunskap.

På vilket sätt är du bättre än imazo?

DoD
0

jag vill bara att seriösa människor som värkligen vill ha fina snälla råttor ska kunna få de… nu malliga seriösa uppfödare skulle ju aldrig erbjuda en djuraffär råttor så vad är bäst mina hemmatama råttor som förmodligen inte har nått fel eller Imazo som säker åxå har några go men jag vill bara så imazo att sluta föda upp råttor/möss som dör av vätska i lungorna.. möss går iof att behandla men råttor får de om och om igen tills de blir så jobbigt för dom att man måste avliva dom

Daydreams
0

Ska försöka skriva lite mer konstruktivt:

Hur väl känner du till dom djuren du planerar att avla på?

Väldigt lite läste jag i inlägg du skrivit ovanför.

Och hur gammal är du?

Har du fast inkomst och stabil ekonomi så du har råd med både bra mat, och ev veterinärbesök?

Inser du att du kommer att gå enormt mycket minus på aveln? Eftersom en djuraffär köper in råttor för kanske 50-100 kr st, och det kostar betydligt mer än så per bebis med allt den behöver under tiden den bor hos dig. 

Är enda skillnaden mellan dig och Imazo att dina råttor får växa upp i en hemmiljö för att sedan säljas till precis vem som helst i en djuraffär?

Tyckte du skrev att du redan lämnat ut lappar med ditt telefonnummer på och hoppades att dom skulle höra av sig?

Allamej
0

#42 Javisst hade råttan kunnat komma från en uppfödare men en uppfödare följer upp sina kullar och får veta eventuella problem… Om råttan i #41´s ägare hade köpt av en uppfödare så hade h*n garanterat ringt och frågat vad dom små såren var och genast fått veta vad h*n behövde göra.

En djuraffär håller inte ens reda på hur honor och hanar ser ut…dom kan inte/bryr sig inte/vill inte/ids inte lära sig tillräckligt om råttor för att ens göra det…

Och som folk har sagt hela tiden… du har då noll koll… du kan tro att du föder upp snälla rara råttor utan problem av något slag men du vet inte om hanarna blir tokiga runt 9 månader och honorna barberar eller är aggressiva… Du kan bara fortsätta avla och sälja till affären och glatt tro att dina råttor får underbara liv… men det vet du inte… tror du på fullaste allvar att dom skulle dela ut din kontaktinfo? kanske till de första 10 råttköparna men sen skulle det glömmas bort och dina bebisar skulle säljas till att bo ensamma i små burar… äta bara hamsterblandning hela livet och sakta men säkert bli så mentalt störda att dom antgligen kommer att avlivas…

Titta dina råttor i deras uttrycksfulla ögon och känn efter en gång till… om du inte skulle kunna använda din kunskap på något annat sätt… Eller om du skulle kunna skicka små oskyldiga bebisar till okända öden…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

hon skulle ju föda upp i hemmiljö och det skulle släta över allt annat, därför är hon bättre än imazo Fot i munnnen

Jag tycker det känns som om Dod redan har brstämt sig så jag tänker inte ens ödsla mer tid, erfarenheter eller kunskap åt denna tråd. Jag har redan påpekat det jag tyckte var viktigt att väga in i ett SÅ HÄR STORT BESLUT.

Jag försökte ta det hela fint och försiktigt men ändå konkret, fast det tog ju inte skruv så jag ger upp hoppet. Någon som ännu inte hade bestämt sig hade lyssnat och tagit till sig, och det känner jag inte här.

Och nu är jag trött och orkar inte linda in saker längre så ursäkta om jag låter hård… Men det finns ingen här som faktiskt anser sig bättre än dig. Snarare troligtvis mer erfarna och villiga att dela med sig,  det handlar inte om dig Dod som person, utan om djuren som får lida…

DoD
0

näe lapparna jag prata om va till dom som köper råttorna när/om jag säljer råtter till zooet så kommer de följa mä en lapp till varje råtta med mitt nr och mail så att dom som köper råttan förhopningsvis hör av sig till mig om de skulle vara nått med råttan eller "allergi" du fattar.. den hanne och honan som är "huvudparet" vet jag både föräldrar osv pappan kommer från en uppfödare i stockholm och mamma kommer från en uppföare jag känner så föräldrarna till min hanne isf honorna är jag lite osäker på men dom har inte visat nått negativt och borde inte vara sämre än andra råttor? vet föräldrarna på ett syskonpar åxå mina små rexade flickor.. jag är 17 den 21 feb.. och att jag går minus skiter jag i jag har pengar så jag klara mig till mina djur.. jo men hemma miljöbäbisar är mycke lungnare om de är en uppfödare som har tid villsäga.. jag går i skolan mellan 09.00-13.30.. vilket betyder att jag har heladagen med tid åt mina djur.. köper ofta säckar med rått och musblandning där jag även blandar i eget smått och gott, de tror jag att ja känar på i längden har ganska mycke djur och 100%intresse för dom..

Nicciz
0

Förresten, kolla om du kan pricka in något rätt på min -Vad är fel tråd-

Alla dem råttorna kan av olika anledningar inte avlas på hur underbara de än må vara som sällskapsdjur, En som tom vunnit pris Bästa Pet.. man vet aldrig vad som ligger bakom.

Om jag inte hade forskat hade jag tagit kull på minst en av dem, och säg att jag gett ungarna till djuraffären.. att de kom hem till någon som tyckte den ungen var helt underbar, tog en kull på den osv osv osv… plötsligt har JAG förpestat råttsverige med diverse saker som inte är önskvärt.. ska jag kanske tillägga inte önskvärt av mig.

Men fortfarande är det pga mig som det spridits sig vidare… Jag kan glatt erkänna att jag rekommenderade en SRSgodkänd uppfödare en av hanarna på bilderna… jag är glad att han hann dö innan parningen blev av. Annars hade han blivit pappa till en kull långt innan det var dags..

Vad hade hänt om han parat sig tidigt, jo ett hjärtfel hade smugit sig in i linjerna…. bara ett exempel, och det är ändå ganska milt….

Daydreams
0

du råttor ska inte leva på råttblandning.

Och en dräktig hona ska ha massvis med bra mat varje dag, som välling, ägg, kött/fisk/fågel, feta saker som avokado etc etc

Nicciz
0

Hemmamiljö bebisar är inte ALLTID bättre… jag har fyra exempel här hemma, Och ska jag kanske tillägga.. De är uppfödda av en privatperson och inlämnade på zoo och sedan hamnade de på blocket, där jag hittade dem…. och tog hand om dem, istället för avlivning….

DoD
0

jo mina råttor får grönt varge dag och en bit ägg efter att jag käkat fukost hårdmackor åsså brukar dom få bäbipure efter min lillebror vilket dom tycker om mycke.. kött får dom när vi äter beroendepå vad osv vet inte riktigt hur man får ge med kött men köttfärs fårdom och torsk som jag kokar åt min katt varannan dag för att hon inte kan äta vadsom hällst pga magproblem.. typ så mat åt en dräktig hona ska jag nog klara av.

Nicciz
0

hmm en är förresten avlivad pga aggresivitet mot artfränder… så tre har jag hemma Förvånad

Moderkaka
0

Jag har lite av samma problem.. Fick en hona från en zooaffär som nu har fått en kull.. dom har sagt att dom tar emot ungarna, men det känns inte så kul att lämna dit dom, men ja vet inte riktigt vilka alternativ jag har.. känner ingen som vill ha råttor.. =/

gulzebra
0

#42: Om en SERIÖS person prompt ska ha bra råttor så vänder sig denne direkt till uppfödare och inte zoo.
Varför inte sätta RÅTTORNAS väl och ve i första hand istället för att praktiskt taget ge råttor skitdåliga hem för att enstaka "seriösa" ska få en "bra" råtta? Det är ett faktum att det är RÅTTORNA som kommer fara illa. Får köparna dåliga råttor så får de bannemig skylla sig själva också när de köper från zoo.

Jag vill fortfarande gärna ha svar på hur du kan ha hjärta att välja ut att precis den och den och den bebisen ska till zooaffär och riskera att hamna i ett hem där den får bo exempelvis som min gamla Krull, som blev vanvårdad, rymde flera gånger vid burrengöringen och var allmänt livrädd med ett skitdåligt psyke som tog ETT ÅR att åtgärda när hon väl kommit till ett bra hem. Hur har du hjärta till det? Har du ingen samvete?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bullerbytjejen
0

gul_zebra: det jag menade när jag skrev att dom tjänar på att ha djur är ju att dom tjänar på det, jag sa inte att dom tjänade pengar på dom, dom tjänar ju nått på att ha dom där, dragplåster, annars skulle dom inte ha några..man kan tjäna på saker utan att få pengar för det som sagt :)

Jag tycker inte man ska få sälja djur överhuvudtaget på zoo, katter och hundar får man ju inte sälja, jag ser inte någon skillnad på en katt å en råtta..eller jo jag ser ju skillnad på dom, men inte värdet i dom, det e det samma tycker jag. Inte på samma sätt som dom säljer djur idag iaf..

LeTigre
0

#54 lämna kullen till råtthjälpen hellre än till zoobutik! http://www.ratthjalpen.se

gulzebra
0

#56: Så sant :)

Haha det vore lite illa om du inte kunnat se skillnad mellan hund, katt och råtta ja Skrattande

Girlie
0

#42: Självklart kan även uppfödarråttor få skabb, men förhoppningvis säljer dom till någon som bryr sig om att behandla om det händer. Många uppfödare tar tillbaka sina ungar om de behöver omplaceras så kanske hade hon sluppit sitta ensam och bortglömd i 3 månader.

Var någonstans har jag sagt att stamtavleråttor är mer värda än råttor från Imazoo?

Jag förstår din tanke att leverera råttor till djuraffären så folk som köper från djuraffären får hantama råttor. MEN jag tänker ett steg längre, jag tänker på dessa råttor du inte har en aning om var de hamnar och inte har en aning om hur dom får det. Dessutom kan du inte utan uppföljning veta om råttorna blir varken trevligare eller friskare i slutändan. Det är anledningen till att seriösa uppfödare inte säljer till djuraffär, det handlar inte om mallighet utan att man vill det bästa för sina djur.

Bullerbytjejen
0

#59: Ja det är ju där det faller tycker jag också. Hade jag köpt en råtta från zoo och butiksexpiditen hade sagt varifrån dom kommer och om jag fått typ mailadress och telefonnummer till uppfödaren så hade jag lätt mailat dom och berättat att nu har jag en av era bebisar och det går bra eller dåligt beroende på hur det går lixcm, och även hört av mig om det blir nått fel på råttan och så, men det e ju säkert långt ifrån alla som skulle göra det tyvärr. Så positivt att råttorna är mer handtama och goa..negativt att man inte vet var dom hamnar eller hur dom får det. Och det negativa väger över det positiva då tycker jag också.

Babbett
0

Jag har en råtta som är köpt på zoo i Finland. Hon har stamtavla och jag har mailat uppfödaren och berättat om henne…

Fast jag känner mig rätt splittrad sedan jag inte förstår varför man som "seriös" uppfödare väljer att lämna råttbebbar till zo…

Grodan
0

#61 När tillgång är större än efterfrågan. Uppfödare tänker ju främst på sig själva och inte på hur man ska sälja råttorna. Jag har sålt råttungar till zoo en enda gång och gör nog inte om det. Situationen då var att det fanns kanske 20 eller fler registrerade uppfödare i SRS och det var ganska svårt att sälja råttungar - faktiskt så slogs vi om köpare på utställningarna. Så det var absolut inte som nu - då råttor från SRS reg. uppfödare är mkt eftertraktade.

Jag gjorde så att jag lämnade in råttorna med en kopia på kullregistret och så bad jag personalen att skriva ägarna till råttorna. Två köpare vägrade lämna namn o adress, så de fick aldrig sina stamtavlor och jag fick aldrig reda på vart råttorna hamnade. När jag skickade ut stamtavlorna skickade jag även med en folder om SRS. En blev medlem och hon är det fortfarande, en aktiv som även är domare och är ordförande. Så visst kan det komma något positivt utav att sälja till zoo…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
0

Om det är svårt att sälja råttungar så kanske man borde dra ner på antalet kullar tills det igen finns ett behov?

Grodan
0

Jo, så resonerar man ju när det gäller det mesta. Minskad efterfrågan leder till minskad produktion. Men en hobbyuppfödare har svårt att avstanna sin avel enbart för detta. Alternativet är att behålla djuren själv eller kulla. Faktum är att på denna tid när det var svårt att sälja råttor så kullade flera uppfödare!!!

Babbett
0

Jag kan inte se det svåra i det…

Bullerbytjejen
0

grodan kanske menade att fok födde upp råttor och sålde som folk köpte istället för att köpa reggade råttor från uppfödare på den tiden, att det fanns många som födde upp enstaka kullar fast dom som gjorde det var många, så det blev många råttor som skulle hitta nya hem.

Grodan
0

#65 Nej, det är ju helt upp till var och en att ta sitt ansvar över sina kullar.

#66 Nej, i början-mitten på nittiotalet fanns inte internet på samma sätt som idag och råttor köpte folk via klubben eller zoo. Råttor till försäljning annonserades i Gula Tidningen, Dagens Nyheter, HUSRÅTTAN mm samt såldes på utställningar och mässor. Blocket och Zoonen fanns ej.

annelie-h
0

även om du går i skolan korta dagar nu så har du ändå.. ööh.. 2år kvar? vem vet hur framtiden ser ut? dessutom måste du säkert hålla kontraktet mot affären så du kan inte sluta hur som helst.. MEN du är inte ens myndig… vem ska vara ansvarig gentemot affären och allt annat?

förstår att det låter roligt att gulla med bäbisar och så, men du kan ju faktiskt inte säga att du har stabila och fasta förhållanden.. vad händer om du inte får jobb efter skolan/förlorar ev. extra jobb? ska dina föräldrar betala då? har du disskuterat detta med dina föräldrar?

Inte meningen om jag låter jobbig, men jag undrar bara om du verkligen tänkt efter ordentligt..

myneo
0

jag tycker det är bättre att man vet att råttona inte är utavlad.

som hundar och andra djur, man ska vara noga med avel.

som jag har köpt mina 2 i djuraffär och dom levde i 5 år.

tror det beror på mamma och pappa och inte vem som äger dom hur dom blir och utseendet.

jag litar nog mer på uppfödare, men jag säger inte att alla djuraffärer är dåliga.

bara vad jag tycker.

KickanW
0

Jag tycker inte att djur ska säljas i en affär över huvud taget. Kan på sätt och vis t.o.m. säga att jag inte tycker djur ska säljas över huvud taget. Man kan föda upp och komma överrens med någon att den personen kan ta hand om djuret man fött upp… Och då betala en symbolisk summa för djuret.

Djuret ska inte vara en handelsvara och det är ofrånkomligt om de säljs i affär, hur bra uppfödaren än är.

Sen får dessutom inte affärer neka en köpare rätten att handla djuret.

Så nej, jag tycker inte du ska föda upp till dem.

Girlie
0

#70: Affärer har rätt att neka köpare sålänge det inte handlar om olaga diskriminering. Sen att det inte är någon affär som gör det är en annan sak.

Annars håller jag med om att djur inte ska säljas i affär och jag skulle därmed aldrig få för mig att sälja mina djur till en affär heller.

Daydreams
0

"Kan på sätt och vis t.o.m. säga att jag inte tycker djur ska säljas över huvud taget. Man kan föda upp och komma överrens med någon att den personen kan ta hand om djuret man fött upp… Och då betala en symbolisk summa för djuret."

Har lite svårt för att förstå det där. Eller så ser jag de 200 kr som jag säljer en råtta för som den symboliska summa du pratar om. För dom pengarna täcker definitivt inte mina utgifter på att föda upp dom.

Mimus
0

He he.. Snacka om skillnad angående Grodans upplysningar.. Nuförtiden står vi på kö i flera månader hos uppfödare å förr slogs dom om oss köpare :P

KickanW
0

#72: Precis. Du sålde inte till mig för att jag gav dig pengar (hoppas jag) utan för att jag verkade vara en bra matte åt dina bebisar. Sen ska man ju betala såklart, för att, jag vet inte… Visa sin tacksamhet?

Daydreams
0

#74 lol, Beror på hur man ser det. Hade du INTE velat betala för råttan så hade jag inte sålt den. Sen att jag nekar väldigt många köpare för att jag inte tycker deras hem duger tycker jag är en annan sak som inte har med betalningen av djuret att göra.

Terato
0

Man kanske kan se betalningen mer som en sponsring till aveln och inte som betalning för djuret i sig?

Jag vet nog precis hur du menar, Kickan. Känner alltid så när jag köper djur från bra uppfödare att jag liksom vill visa min tacksamhet. Och liksom sponsra ett bra arbete, på något sätt. Min musuppfödare har alltid tagit på tok för lite betalt för sinamöss så jag betalar henne mer än det priset för att visa min tacksamhet. Nu har hon faktiskt höjt sitt pris på möss!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

Svår sak.. Bättre att försöka bli av med imazoo. Men ändå dumt att man inte vet hur bra hem ungen får.
Gör som jag istället. Ge dom ditt nr i zoo affären. När det kommer någon som frågar efter en råtta eller frågar efter en vettig råtta eller liknande så ringer dom upp dig och ser vad du har hemma eller har på g.
På så sätt kan  man tala med personen både på tel och när man sedan lämnar över den på zoo till personen. Jag har gjort att jag tar betalt i mat istället för pengar. Jätte bra tycker jag. Sjukt tycker andra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Laserknas
0

Jag tycker man inte ska prata skit om djuraffärer vist många är super dåliga och vet inget men. jag vet en djuraffär där jag bor där leker de med sina djur tar hand om dom väl och de kollar först och främst med djurskydds sällskap och veterinärer innan de köper råtter från någon så de vet att de inte är massproduktion och de har även stam på de flästa av sina råtter. de är bara de råtter som är hitte råtter som ej har stam. så tycker de e lite fel att dra alla djuraffärer över en och samma kant.

zickan
0

#78 ja det håller jag med om. Var på länna zoo i förr går i sthlm. Kom givetvis hem med en tjej också. Deras råttor var så mysiga. När jag kelade med en som min blick hade fastnat på så pussade hon mig.
Jag vet 4 zoo affärer som är vettiga i sthlm med sina djur. En av dom köper endast in djur från riktiga uppfödare med stamtavlo. De har även en vetrinär som har sin mottagning i deras lokal en gång i veckan.
Vet flera stora uppfödare som lämnat in djur på div zoo affärer. Känner man personalen eller själv jobbar på zoo så brukar man kunna hitta deras djur i burarna med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Laserknas
0

Jo precis de finns de djuraffärer som sköter sig och lite elakt att prata illa om dem när de inte gör något fel.

Girlie
0

Enligt mig är en bra djuraffär en som inte säljer djur! Visst finns det sämre och bättre men min åsikt är ändå att djur inte ska säljas i butik.

niffen
0

Stackars de råttor/djur som inte blir köpta. Fiskar är en annan sak, de kommer ju fortfarande bo i akvarie och kelas inte med, liksom. Men råttor på zoo får ofta inte den uppmärksamhet som de kunde ha fått om de fick bo hos en privatperson. Och blir råttorna vuxna är det inte lika många som vill ha dom längre, tyvärr.

Laserknas
0

jo och då är de bra med de djuraffärer som gör som den som finns hos oss. de köper bara in djur om det finns efterfrågan.

Regn
0

På Arken i Uppsala så har dom en ensam liten råtta, har säkert varit ensam i över en månad nu. Jag har frågat men då sa dom bara att dom väntar med att köpa in nya råttor tills alla har blivit sålda. Har varit där några gånger, råttan verkar bara bli mer och mer apatiskt, sitter bara i ett hörn och trycker. Vet inte om den har blivit såld nu, men ändå. Stackarn… :/

Girlie
0

#84: Anmäl dem, det är inte tillåtet att ha flockdjur ensamma. Varken som privatperson eller som djuraffär!

#83: Hur menar du med efterfrågan? Vet djuraffären att X antal personer vill ha råttor och någon seriös uppfödare har råttor till salu kan väl personerna gå direkt till uppfödaren istället för att först passera djuraffären?

Laserknas
0

Om folk vill ha en råtta kan de prata med dem så hämtar de råttorna från en uppfödare då inte alla människor kan åka flera mil för en råtta. så råttorna är i djuraffären inte ens en vecka

Daydreams
0

Det står alla fritt fram att köpa från var de vill, men ingen ska påstå att råttorna du köper i en zoo affär har bra uppfödare bakom sig. För den uppfödaren följer inte upp sina linjer och utan koll på linjer blir det inte särskilt seriös uppfödning.

Girlie
0

Som Daydreams säger. Dessutom hämtar jag hellre mina djur själv hos uppfödare än att de skickas i ett paket med "Posten". Ångrar sig köparen kan råttorna dessutom bli kvar mycket längre än en vecka på djuraffären utan tillsyn majoriteten av tiden på dygnet.

Babbett
0

#79 Länna i Arninge? Där var jag för ett par veckor sedan och de hade jättefina råttor….fast de minsta rosslade och hade sig.

Laserknas
0

#88. de här. har de.. råttorna har full stam och köparna tar i kontakt med uppfödare själva och pratar igenom allt och när allt är bestämt. så åker en av de som jobbar på affären och hämtar råttorna då. inte alla ägare har bil att ta sig till uppfödaren. så de finns aldrig några råttor i affären som man kan köpa utan man själv tar i kontrakt eller så hjälper djur affären med att ta kontakt med en uppfödare som är reggad

Daydreams
0

#90 reggad i vad?

Det där tror jag inte riktigt på med tanke på hur få reggade uppfödare det finns i Sverige. Och jag vet har väldigt svårt att tänka mig att ngn av dom skulle sälja sina råttor på det sättet du beskriver.

Girlie
0

#90: Jag undrar vad Djuraffären heter och var den ligger? Skulle vara väldigt intressant att ringa och prata med det. :)

Laserknas
0

#91ok tro va du vill. men så är de. om man säger så här mellan landar djuren bara i djuraffären. pengarna kommer direkt från köpare till uppfödaren så de är inte ofta de har råtter.. väldigt sällan. de har mest fåglar.

Laserknas
0

#92 Den Ligger i nyköping ovh heter djurkompaniet

KickanW
0

Alltså, det här med seriös uppfödare är väldigt diffust. Om jag skulle köpa två råttor på en djuraffär och para dem skulle jag kunna kalla mig uppfödare.

Registrerad uppfödare vet jag att det inte handlar om. Jag känner till alla Sveriges registrerade uppfödare och VET att ingen av dem skulle ha något samarbete med djuraffärer.
Om vi pratar om SRS-registrerade såklart, men jag vet ingen annanstans man kan registrera sig som råttuppfödare.

gulzebra
0

#95: Sydsveriges smådjursvänner kan man regga sig hos också tror jag.

Fast jag tvivlar ju på att en djuraffär i Nyköping hämtar råttor ända nere i Skåne, om inte mina geografikunskaper är alltför kassa nu…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.