Usch jag e så ledsen
Jag känner mig så jäkla usel. Idag blev en medlem utesluten permanent ur SRS som domare, uppfödare och medlem. (En ordningsvidrig motion utan bevisliga grunder!)
Trots att jag gick på SRS årsmöte och röstade så hjälpte det inte.
Det är dumt att prata för öppet om detta, jag vet, men jag är så jäkla ledsen. Själv skulle jag nog inte överleva en sådan grej.
På samma årsmöte fanns en motion om mitt hedersmedlemsskap - jag närvarade inte och hoppas att det INTE bifölls. Det känns extra ruttet. Att två vänner på samma möte skall behandlas så jäkla olika.
Jag känner en jättesorg. Som om något dött i mig…

vad jobbigt! vad grundade de allt på? vad de hade hört?
Sukks man. När det gäller ALLA sånna där grejer, vad det än är så är det alltid orättvisa och fördomar och habla shit utan vettig grund.. Det bryter verkligen ned en om man "litat" på det..
/Karoline.
hörsägen
fanns bara en konkret anmälan om förtal/smutskastning vattävvör, men det handlade om privatperson och inte SRS som klubb
jag trodde faktiskt inte att jag skulle bli såhär ledsen

Va? Blev det så? Jag trodde inte det skulle gå igenom!
Fan, fan, fan…
Vem blir nästa på tur??

Då är en av nästa års motioner iaf. klar!!

Jo motion tre gick igenom och även nominerande av hedersmedlem.

Jag fattar inte?
kan hon inte fortsätta föda upp råttor, bara inte som reggad uppfödare?
#7: Ja, föda upp råttor kan ingen hindra någon från att göra (tyvärr, i vissa fall).

#7 Klart hon kan föda upp om hon vill, fast det är inte det saken handlar om.
Saken är den att hon inte får vara medlem i klubben….pga. personligt tjafs.
Ordet förtal har också blandats in…ska alla Srs-medlemmar som gör sig skyldig till det fråntas rätten till medlemsskap så lär det inte finnas många kvar om ett tag…

Åh Gud vad hemskt det måste kännas…
Att bli hedersmedlem samtidigt som ens vän utesluts permanent som medlem…
Att två vänner med samma fel och brister behandlas så olika kan man ju verkligen bli bestört över. Lider med dig….
Jag känner inte personen motionen gäller personligen men tycker att det är hemskt att utesluta någon som medlem, PERMANENT pga av förtal och smutskastning. Som kommer ifrån de man en gång faktiskt har haft samma mål som. Det är hemskt att de som står för sina åsikter kan uteslutas medans de som viskar får vara kvar, usch jag kan inte ens sätta mig in i det… Att allt man gjort förkastas genom en framviskad motion, underskriven och kommenterad av ens tidigare vänner och kollegor…
mår illa av sånt.
Men om det känns lättare för dig är det många fler med dig som trots sitt medverkande känner sig nedslagna av beslutet…. Känns som om man kunde och borde gjort och sagt mer….
Jaja, det som är tråkigast är att motionens bifall luckrar upp medlems säkerheten. Nu går ingen medlem säker längre…
För finns det verkligen någon som är helt utan skuld i att baktala andra?

aha, så tråkiggt ;0 :(

tråkigt*
#10 Att två vänner med samma fel och brister behandlas så olika kan man ju verkligen bli bestört över. Lider med dig….
var du elak nu?
(obs, kanske lite ledande fråga, men jag undrar, för jag förstår inte)
Förstår att det måste kännas jobbigt 
Blir medlemmen i fråga utesluten ur SRS pga rykten om att hon baktalat folk? Kanske fått fel uppfattning, men isf är det helt sjukt :O
Så jävla surt att det gick igenom… Tänk alla som poströstade? Dom var inte på mötet och kunde höra vad vi pratade om! Åhh… Jag blir så… Grr…

#13 Varför skulle jag vara elak??
Menade mest att ni båda arbetat FÖR föreningen och säkert tagit beslut som ifrågasatts av ngn vid ngt tillfälle.
det var du som drog vänn paralellen, jag bara spann vidare 
Kan man bli avstängd bara för andra inte gillar den andre..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#18 Tydligen..
#19 Ska verkligen en klubb fungera så? privata problem får väl folk lösa utanför klubben bara min åsikt. Nu vet jag ej vad som ligger bakom o låter det vara så.
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen eftersom jag inte alls vet tillräckligt och inte vill blanda mig i.
Däremot måste jag bara säga detta. Ni som skriver "åh, vad dumt" eller liknande… Tänk efter innan ni skriver saker om sånt ni inte vet någonting om. Om man ska ha en åsikt om en sak bör man ha hört bådas sidor innan.
(Grodan: Jag hoppas du förstår att detta inte var menat till dig. Jag förstår att du vet en hel del om denna fråga.)

*hoppas trådskaparen eller forumspoliserna styr det här åt rätt håll*

Nu handlar ju inte det här om att förenings huvudsyfte eller motion 3 var att utesluta en enskild medlem permanent. Den motionen avslogs.
Motion tre var utformad på ett knasigt sätt där man klumpat ihop 3 olika delar att rösta för eller emot på. Vilket gjorde att de som var för majoriteten av punkterna röstade för.
Tragiskt minst sagt, förstår inte alls hur man kan uteslutas utan "bevis", förstår att uppfödaren i fråga tröttnat på att föda upp.
≧◔◡◔≦
"Nu handlar ju inte det här om att förenings huvudsyfte eller motion 3 var att utesluta en enskild medlem permanent. Den motionen avslogs."
Avslogs?

Mvh Stephanie 

Motion 2 röstades ju inte ned, den ogiltighetsförklarades inte så den "togs ju bort" avslogs, ströks, ogillades av skäl… typ.. 
*edit* Sorry Stephanie jag är trött i hjärnan, vad jag menade med det inlägg du citerade var att huvudsyftet med motion 3 inte var att utesluta personen ifråga som enbart medlem utan att ifrånta personen uppfödarprefixet och domartiteln, men motion 2 som ströks behandlade enbart medlemskapet.
Tror jag lyckades förklara de bitar som var oklara med mitt inlägg… eller *s*

Oavsett mina privata känslor och syn på Råtz, så efter vad jag fått höra har hela förfarande varit föreningsvidrigt. DVS det har inte gått rätt till.
Srs borde skicka sin styrelse på kurs i föreningsstadga etc så att det i framtiden kan gå lagenligt till.

#26 jo fast du skrev motion 3 och inte 2 i #23, så det blev kanske ett missförstånd?

Jag tycker det är tragiskt att man inte väljer alls att lyssna på dom som poströstade. Menar ni att dom som gjorde det inte visste va dom röstade på. Har ni rätt att frånta deras åsikter (dom är ju ändå en del av föreningen)?
Menar inget illa utan bara funderar. Sen var detta ett beslut som togs av medlemmarna i srs och inte den nya eller den gamla styrelsen.Det var heller inte styrelsen som skrev motionen utan medlemmarna. Tyvärr hade inte alla medlemmar möjlighet att skriva under men det var fler än dom som stod på pappret som stödde motionen. Det var även flera orsaker som togs upp på mötet förutom att den uteslutande medlem talat illa o en uppf. Saker som är nog så illa och kan/har skadat föreningen.
Men som sagt det är upp till var och en va man vill tro på. Jag för min del tänker se framåt och är inte orolig för att man ska utesluta fler medlemmar.
Ber så hemskt mkt om ursäkt Grodan om jag snor din tråd men jag kände att jag behövde få detta sagt.

"De som inte förstår vad de röstar på kan väl bara rösta blankt" var det någon som sa…
Det säger endel tycker jag!

Jag förstår ditt tänkande wintermynta, men tyvärr faller ju resonemanget iom att vi som närvarade på styrelsemötet helt utan hänsyn till poströsterna strök motion 2 och då hade vi ju i praktiken rätt att frånta poströstarna deras åsikter iom att röstlängden var i majoritet till poströsterna med 38/24
Så om över 24 av poströsterna var för motion 2 (vilket vi inte vet eftersom det inte kom till den punkten att det ens fördes till protokollet iom att motionen ströks) så har vi ju iaf bestulit porströstarna deras åsikter ;)
FY FAN är allt jag kan säga. Sådär ska det bannemig inte få gå till…
Vad är det för snack om att poströstarna togs bort eller nåt? Jag poströstade själv iom att jag inte kunde komma dit, var det till noll nytta? O.o
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#32: Nej det var på motion2 det gällde, som det kom fram till på årsmötet att den motionen inte var giltlig

Jaha så det blev så i slutändan? Tragiskt när personliga saker tas upp på den nivån. Det är inte på något sätt styrelsens ansvar och förstår inte alls resonemanget.

32 Motion 2 ströks pga av att det gällde uteslutande av medlem. Då personen inte är längre medlem så kan man ju inte utesluta denna.
Motion 3 var formulerad annorlunda och där gällde det ett permanent uteslutande av medlemmen. Dvs att om medlemmen skulle vilja ta upp sitt medlemskap på nytt så är detta inte möjligt. Det krävs en motmotion till det.
Sen var det medlemmen själv som såg till att bli av med uppf licensen genom att inte lämna in kvartalsrapporten.
Men vi kanske ska skapa en egen tråd till det?

#35 Varför en egen tråd?
Ahaa, passar inte rubriken "Usch jag e så ledsen"?
Starta en egen då, med rubriken "Jippi, jag är så glad"…eller nåt.

Det här börjar bli hätskt. Tagga ner.
Jag vet ingenting om själva sakfrågan men att permanent utesluta någon ur en förening känns väldigt stort. Och slutgiltigt. Förstår att det väcker mycket känslor i båda lägrena. Men försök att inte överanvända forumet för att ventilera agg mot varandra eller föreningen, tänk på att RIF inte är SRS och att dispyter mellan medlemmar ofta bör tas lite mer privat.
#17 ah, oki, då e jag med… ibland förstår jag bara inte och då frågar jag…
Ja, det är utomordentligt tråkigt att det ska bli hätskt. Som jag skrivit trodde jag inte att jag skulle bli såhär ledsen. Jag trodde faktiskt att det skulle finnas BEVIS för att medlemmen skadat föreningen, men istället handlade det enbart om personkemi, rykten och skitsnack. Det vill säga ren och skär MOBBING!
Min känsla för SRS har dött en aning, nu när jag bearbetat det hela och det känns som om personer som aktivt jobbar i klubben inte kan skilja på sak och person. Vilket jag ju anser är en av grundförutsättningarna för att ex sitta i styrelsen. Styrelse och sakansvariga skall bara inte lyssna på skitsnack!!! Det är bara så enkelt.
Och givetvis tycker jag inte om att det vid huvudtaget står i stadgarna för en klubb om att en medlem kan uteslutas. I samma stadgar står det att klubben är öppen för alla! och det betyder precis alla, oavsett hur de är personligen. Bara för att man inte tycker om en person kan man inte utesluta den ur klubben. Det är för svaga grunder. Helt godtyckligt.
Jag vet de gånger jag själv fått anmälan på mig från någon medlem i klubben. De har då skrivit brev till styrelsen som i sin tur skrivit brev till mig med tillsägelse. Det har självklart varit ruttet, men ett mycket bättre förfarande. Jag har behandlats som en medmänniska som har rätt att ändra mig, ångra mig och bli förlåten.
Skulle gärna gå med i SRS men när jag läser att sådant här sker så får det mig att backa.

Jag är själv inte insatt i SRS eller det som skett, men jag måste bara beklaga att det nästan alltid blir såhär med föreningar.. Varför kommer man alltid ifrån grundprincipen (råttornas väl i sverige i det här fallet, antar jag) för att starta intriger och bråk människor emellan?? Tycker det är hemskt sorgligt.
Och jag ser inte hur det hjälper råttsverige att utesluta en medlem ur föreningen, såvida inte personen i fråga var en djurplågare (fast det kanske är det som är fallet, är ju som sagt inte insatt)..
#40 håller med fullständigt
Jag tycker inte ens att folk med djurförbud bör uteslutas ur föreningar. Man kan ju tänka krasst - klubben vill ha allas pengar och då är alla medlemmar välkomna! 
Jag är också väldigt ledsen. Mest för att jag missade mitt tåg och inte kunde komma till årsmötet som planerat och rösta mot dom här vansinniga motionerna. Jag SKÄMS för att kalla mig medlem av SRS idag. Det är helt osannolikt hur omoget och oproffesionellt vuxna männsikor kan bete sig, det är inte för sånt här tjaffs som jag betalar medlemsavgift. Hela den här historien har varit en ren häxjakt…. Personliga konflikter har inte i sånna här sammanhang att göra…
nu vet jag inte hur många här som är medlemmar och hur många av dem som röstat, men det är lite konstigt att alla är emot den där vansinniga motionen och den ändå gick igenom. Hade de som skrivit under motionen tillräckligt många polare som sympatiröstade igenom den?
och jaja wintermynta, du behöver inte svara, vi VET redan vad du tycker…..
Måste säga att jag själv blivit avskräckt från att bli medlem igen, iaf om personliga saker skall styra en förening.
≧◔◡◔≦

Det här skadar ju föreningen mycket mer än X nånsin kan ha gjort…
/tog bort namn-grodan
#33/35: Ok, då hänger jag med.
#36: Fattar det som att hon menar en egen tråd om kvartalsrapporten… Men jag kan ha fel.
#45: Så sant! Undrar hur många som inte förnyar medlemsskapet nästa år…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Men det blir ju inte bättre av att lägga ved på brasan, vi får helt enkelt arbeta för att sånt här inte kan hända igen utan att det stärks av tydliga stadgar. Att vi visar vår motvilja är bra. men det får inte gå till den gräns där det av andra kan uppfattas som att vi inte kan stå bakom föreningen överhuvudtaget. Det om något förstör.
Att jag får se alla de starka anhängarna slås ner på det här sättet stärker ju inte min tro på framtida föreningen. Tänk nu så ni inte avskräcker flera genom att klaga. Belys allt det positiva som också finns där… 

#48 Du har rätt. Jag tänker iaf inte lämna SRS, har tänkt satsa på att bli agilitydomare och uppfödare inom några år. Så ni andra måste ju stanna kvar också, annars kan ni inte tävla på de otroligt kreativa agilitybanorna jag har tänkt bygga 

#36 & #45 Jag menade inget illa utan tänkte om Grodan ville att detta skulle vara en känslotråd och därför om man skulle starta en ny tråd ang själva motionerna och dom bakomliggande orsakerna.
Varför skulle jag starta en tråd om att vara glad när jag ser hur detta delar föreningen?
#43???
Jag hoppas bara nu att detta lägger sig och att man ser framåt. Det är ett nytt föreningsår och föreningen/styrelsen gjorde mkt bra saker förra året och det kommer hända bra saker detta året oxå. Nya reg uppf är på gång liksom nya domare. Stamboksarbetet fortsätter sakta med säkert och uppfödarreglerna är på väg att uppdateras.

#50 Du skrev längre upp att du var nöjd med allt…
#48: Det har jag inte sagt att det är heller, även om jag lutar åt att inte förnya nästa år…

Ni som kritiserar mötet coh funderar på att lämna SRS??
Ni borde väl agera för en bättring? men men det är väl lättare att sitta och tycka synd om sig själv och andra istället för att agera för en fungerande och bra förening.
Det är väl så att en stark coh fungerande förening byggs av starka , kunniga, Intresserade medlemmar. Varför har man annars en förening?
Gör det bästa av situationen genom att stärk föreningen, visa er aktiva i stället för passivt tiga ut problemen… LÖS DOM
Nu en ny styrelse, ett nytt år. Om den nya styrelsen får medlemmarnas förtroende visar sig på nästa årsmöte.
Det är upp till Medlemmarna att visa att det är en förening
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Det var så många fel som begicks på mötet ang denna motion. Vi ville rösta om huruvida motionen var röstningsbar eller ej, men blev överkörda. Man menade på att vi inte kunde ignorera poströsterna, vilket vi ju SJÄLVKLART kunde då frågan om motionens röstbarhet väcktes på mötet.
Det är faktiskt inte första gången det händer att årsmötet GÖR FEL och det är fett irriterande. Vi skulle behöva någon utomstående erfaren föreningsmännniska som VET hur saker och ting skall skötas, kan tillbringa ordning och reda och som är av en typ som folk lyssnar på.
Visst bör man vara kvar och kämpa i föreningen, om man inte känner sig sviken och våldtagen…
Jag funderar faktiskt själv på att gå ur klubben för att visa sympati.
#53: Nån gräns får det ändå finnas. Har varit måttligt less ända sen forumet togs bort från föreningen. Det enda jag skulle sakna är HR och registreringen men vad satan, den där stamboken verkar det ju inte heller bli något av så orka… Känns inte lönt längre när det bara dyker upp än mer skit liksom.
Jag kan personligen inte göra annat än att poströsta på årsmötet och att betala 200 kr för att få rösta i en förening som jag bara blir mer och mer less på är det inte värt. Då lägger jag hellre de pengarna på nya leksaker och sånt som MINA råttor har nytta av. Eller rent av på en annan förening. Finns flera jag skulle vilja bli medlem i men som blivit bortprioriterade till SRS fördel.

#53: Detta är inte första gången det varit missnöje med SRS och varje år blir dessa människor medlem, diskuterar, röstar på mötet, har man tid/råd/möjlighet går man på årsmötet för att göra sin röst hörd! Om du tror att medlemmarna inte försökt lösa problemen kan du knappast vara insatt i frågan.
Problemet är också att påstår man att föreningen har problem är man genast anti-SRS och får rabbiata sekreterare efter sig. Folk har kämpat för det de tycker är fel men när man år efter år inte får något gehör, är det så konstigt att man tillslut ger upp?

#54 Visst var det mångt och mycket fel, men underhållande.
Nästan som en "polsk-riksdag" saknades bara lite papper eller folk i luften så hade bilden varit total.
Det som är riktigt tråkigt, Är att även om de som har en massa föreningsvana inte kom eller kommer att kunna komma till tals, då de är för SRS okända och där av inte kunde bli invalda, så TYVÄRR kommer nog förening att fortsätta vara och verka för egen inbördes .. lite tråkigt för det finns så mycket att göra.
Nu om man ser på reaktionerna och hur folk låter efter, vare sig dom var där eller hemma så om folket inte "kammar till sig" kommer föreningen nog att försvinna. Tråkigt, Jag kan och tycker det är fegt. Har själv inte mycket för trångsynta människor, men tror och lever för att verka för att djur ska ha det bra och få det bättre.
Skiter fullständigt i om jag trampar på ömma tår? Är mer orolig för att alla de råttor som med och pga det här kommer att fara illa.
#41 Om du tar bort penga tänket i det inlägget, så är jag med på den tanken, om det skulle vara någon som fick djurförbud: skulla jag personligen def.vilja ha med den för att på visa varför och hur djurhållningen ska skötas.
Likadant nu med X som blev anklagad och åtgärdad? vilket förvisso hon i mina ögon gjorde alldeles själv, så motionerna var och är verkningslösa. kunde man ta bort den ena som också poströstats på kunde man ta bort den andra med, lika rättvist eller inte.
Tänk om hon hade varit kvar? Kunnat få förklara sig (kom inte ni kritiska, men hon fick chansen.) Vem? vill komma på ett möte där det sitter en lynch-mob och väntar på en??
Om hon nu fått möjlighet att ha ett rättvist försvar, och allt skett enligt konstens alla regler. Då hade alla kunnat lämna mötet, läst i forumen och på så sätt blivit lite smartare(kanske är fel ord) men lite klokare på vad och varför och framför allt…… Hade det blivit en mycket STARKARE förening…
Så det enda ALLA som ÄR Medlemmar kan och bör göra.
Är att belysa det POSITIVA med SRS och fortsätta verka för Råttorna….. SKIT i människorna. SE TILL att den som håller i råttan gör det på ett sådant sätt att den får ett drägligt liv, massa mat och mediciner & vård om den behöver och till slut (ursäkat språket)- ett schysst avslut när det är dags.
Hälsn. Freke
bra skrivet freke

Men nu kan du väl inte vara ledsen längre?
Motionen gick ju inte igenom, så det kommer väl något annat påhitt ifrån dom som har emot fröken X..
Så hoppa och le, dansa och var glad…
Så vad ska komma här näst?
Hälsn. Freke

#60, Wow va snabb du va?? tar upp en tråd som varit död i en månad?? Du gjorde din röst hörd på årsmötet, förstår jag? eller
Hälsn. Freke