OT Heja sjuksköterskorna!
Nu är strejken igång. All support till sjuksköterskorna, högre lön ska de ha för sitt viktiga jobb! :) Heja heja!

Ja,jag hejar också!!
Heja heja!!
Åh, håller med till 100%
Tack för att ni förstår varför vi bråkar, alla gör inte det. Vissa tycker att vi bara är giriga…
Kampviljan är stor nu! Bilden är från min avdelning strax efter 12 idag. Marianne håller ställningarna. Jag ska vara strejkvakt på torsdag och fredag.
Cosmonita, hurra! Jag tycker det är självklart att de viktiga yrkena som vård, skola, sophämtning, gatuarbetare och alla andra som liksom driver hela samhället ska ha en ordentlig lön. Blev helt chockad när jag hörde att min kompis Anna, som jobbar som sjuksköterska och utbildat sig flera flera år, hade lägre ingångslön än vad jag får på mitt nya jobb. Ett jobb som bara kräver gymnasiekompetens! :O
Så… än en gång, heja heja!

#3 Vad gör en strejkvakt?

Jag har också strejkvaktat! Det var inget vidare skoj

meh berätta då, vad gör man? *nyfis*

Mja… ser till så att ingen går in och gör nytta. Typ… ^^

hmm, typ om ngn skulle vilja jobba så ska en strejkvakt handgripligen hindra det?:S
Ja, vi står utanför avdelningen och försöker mota de sjuksköterskor, som vill jobba trorts strejen, därifrån. Vi får inte gå till handgripligheter men vi kan upplysa dem om att det de gör kallas för strejkbryteri.
Ärligt talat tror jag inte att jobbet blir så svårt hos oss, alla står bakom strejekn…även den manliga sjuksköterskan som inte ens är med i facket. han sympatistrejkar med oss utan ersättning.

Strejkvakter
Placeras utanför den arbetsplats som berörs av en stridsåtgärd. Hur långt en strejkvakt får gå för att hindra arbetsvilliga arbetskamrater att gå in eller pressa en person att gå med i en fackförening bedöms utifrån brottsbalkens regler om brott mot frihet, frid och ärekränkning.
(hittade jag nånstans)
"han sympatistrejkar med oss utan ersättning"
vilken äkta godhjärtad människa! 

Heejaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

jag är på er sida! heja!
En sak tycker ja är lite dumt och de är att många behöver vård. Men ja jag håller med. De arbetet ni gör förtjänar en rejäl lön också.
En strejk gör ingen nytta om den inte känns!
MEN såklart så jobbar de sjuksköterskor som behandlar patienter "på liv och död" också under strejken.
Det är ju just det där som är så hemskt gällande den här diskussionen. "Maktens män" utnyttjar sjuksköterskornas samvete för att få dem att inte strejka.
Jag tycker dock det är värt det, snart kommer ingen vilja bli sjuksköterska annars och då står vi där med alldeles för många sjuka utan folk som kan ta hand om dem.
Bättre att ta det nu!

Helt sjukt att ni inte har högre löner.. jag hejjar oxå på er..
Det som stör mig mest är att vissa jobb utan utbildningskrav ger mer betalt än ni kräver
samtidigt lider jag med en vän som får vänta på operation…
Jag tycker att sjuksköterskor ska ha höga löner än andra för dom gör ett sånt herrans bra jobb

Jag sympatistrejkar hemifrån just nu i och med att jag pluggar vidare till barnsjuksköterska. Jag hejjar på oss!! Det har varit otroligt att följa med i utvecklingen. Alla ååår av prat och missnöje vid kaffekopparna på eftermiddagsfikat har tillslut (äntligen) tagit fart och blivit till agerande. Hoppas på det bästa.
#20 Ja, strejk osv är ju jobbigt men då försöker vi iaf istället för att bara muttra för oss själva. Oavsett utvecklingen och resultatet av strejken så har vi iaf gjort allt vi kan för att ändra situationen. Blir det negativ utgång (dvs lönerna inte höjs nämnvärt) så finns det bara uppsägning vi kan ta till som missnöjesåtgärd.

Hejar på er med hela mitt hjärta!
Blev så arg idag när jag läste i tidningen att de hade skrivit upp hur mycket löneökningen kommer att kosta skattebetalarna. Hur i helskotta kan de ens ta upp det? Stackars skattebetalarna, liksom. Ungefär som att de vill minska stödet från allmänheten. Ursh och fy vilken dålig stil!
#21 Och jag tycker defintitivt att ni ska sätta foten i marken om det blir så.
Älskar mina stora små vänner..
Om sjuksköterskornas höjda löner är negativt för gemene skattebetalare kanaske man borde överväga politikernas löner lite… Om höginkomsttagarna betalar procentuellt lika mycket som låginkomsttagarna så skulle det finnas en massa pengar att höja löner av… och ta tillbaka förmögenhetsskatten… '
En ko, vår ko, allas ko.'
*vad f-n gör jag uppe nu*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#23: Eller kungen, där kan man snacka överbetald… Tom jag kan åka runt och vinka ffs och jag skulle bannemig inte kräva så hög lön som kungen gör.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#23 ja herregud, ta vår kära *sarkasm* stadsminister tex, han räddar inte liv vareviga dag samtidigt som han bryter ryggen av sig med tunga lyft och ändå tjänar han typ fem gånger mer än en sjuksköterskorna. Å ena sidan ska det vara välbetalt att vara ett lands ledare, men seriöst, vem förtjänar (eller behöver!?) över 100000kr/månaden?
Ingen.

äntligen strejk!! men som mamma sa, de skulle ha behövts för 25 år sen..Hon jobbade inom vården innan hon fick mig, underbetalt,tungt, o jobbiga arbetstider..
jag kan inte se att våra politiker mfl gör sig förtjänt av så mycket pengar.. de lyfter ju inte ett finger!! nee tunga och riskabla yrken ska vara välbetalda så stå på er!!
Qui dormit, non peccat
Jag tycker inte att något yrke ska vara "bättre" än något annat. Politikerna har ett stort ansvar för ett helt folk och bör ha betalt därför, sjuksköterskor har tunga lyft mm och behöver betalt därför, skorstensbyggare riskerar skador och behöver betalt därför…
Alla jobb behövs för att ett land ska gå runt, därför ska de också vara lika mycket värda.

Jo, politikerna har viktiga jobb. Men jag tycker de är överbetalda. Speciellt när man sitter och jämför löner och jobb. Sen måste jag säga att sjuksköterskorna tar större ansvar än många politiker får göra under hela sin livstid.
Det värsta är att sjuksköterskeyrket är populärt och många väljer att bli det trots den låga lönen. Det säger ju iof ganska mycket om människorna som väljer att utbilda sig till sjuksköterskor.
Älskar mina stora små vänner..