Naturdiet/Nutrilett
Jag har funderat lite på den här odrickbara naturdieten som jag har här hemma. Jag själv håller på att spy av den rent ut sagt så jag har gett upp hoppet om den.
Råttorna däremot är helt tokiga i den, Så de påsarna som är kvar kan man väl ändå spara och ge till dräktiga honor som extra tillskott av den andra maten istället för tex välling, och kanske även ge ungarna det istället för välling när det väl är dags att börja äta på allt.. ?
Läste någosntans att man kunde ge dem det, minns fasiken inte vart jag läste det nu. Jag tycker bara att välling är väldigt tråkigt i längden, och detta "smakar" ju ändå vilda bär. De slickar i sig det med stor aptit och de mår kanon! Råttornas "milkshake" i sommar kanske.. =D
Vet dock inte vart jag ville komma med det, jo kanske att det är ett bra extra tillskott om man är orolig att de inte får i sig vad de behöver, finns mycket i det här eftersom det ersätter en måltid. Tycker dock INTE att man ska ersätta råttornas måltid utan kanske ge som extra till dem för att det är gott för dem och kanske vissa råttor behöver lägga på sig lite för de är kräsna med annat? Mina får smaka när jag dricker det, men jag ska sluta själv då jag rent ut sagt håller på att spy utav det och tänker bara ge det till de unga råttorna hädanefter eller råtthonor som är dräktiga samt bebisarna istället för vällingen ibland. Eftersom mina vuxna honor är lite för tjugga om magen nu så får de inget extra gott gott för tillfället.
Dyr välling blir det iaf.. =P Men de lär få vanliga vällingen också.
Nä nu jäklar ska jag ut i det fina vädret!

Du kan ju blanda den vanliga vällingen med naturdietpulvret. Sen är väl det ganska lite fett och kolhydrater i de där pulverdieterna så något jättebra kosttillägg för dräktiga kanske det inte är? Men kan inte se hur det skulle skada heller! Om de tycker det är gott så varför inte? :)

Är väl bara att öka på med kolhydrater och fett på sidan om kanske? För näringsrikt är det ju.
Älskar mina stora små vänner..

Haha.. de får i sig mer så att säga om de får det extra, så jag menade.. =) Och det måste ju vara godare än välling då det är väldigt omtyckt.. så ska nog fortsätta ge det också.. =)
Och jag ger välling med ägg i ändå till ungar och dräktiga honor så det är ingen risk de får i sig för lite här.. =) *lovar*
Kanske kan blanda i lite raps- eller olivolja så att det blir lite mer nyttigt fett?

#3 haha, ja jag menade inte att jag trodde du skulle ge dem endast detta ;) Tycker att du ska servera upp det, släng i lite rapsolja och (och mosa ner lite jordgubbar för extra umpf) så blir det värsta lyxsmoothien som vilken morsa på smällen som helst skulle döda för! :D

Ninja, de får inte enbart de med ägg i hela tiden.. haha, kanske ska slänga upp allt jag ger till ratsen, men listan blir så ohyggligt lång.. =)
(De ratar ju välling som den är, därför brukar jag piffa till med rått ägg, använder mig även av olivolja. Brukar även kunna fylla i vällingen med ärtor och majs, då får de i sig vällingen som är på grönsakerna, har även haft i banan någon gång.)
LeTigre, eller skiva i lite banan och som du sa med jordgubbar, fast tror jag tar hallon, de är inte så glada för jordgubbar =)
Hihi, fick en idé nu till min hemsida.. =) Kanon nu när huvudvärken försvann sen jag ens startade denna tråden, kan jag göra nåt vettigt på min lediga tid sen till hemsidan. När jag nu har ledig tid vet jag dock inte.. *mumlar för mig själv*
Haha, illa att jag e rastlös och startar trådar om nada egentligen, speciellt när jag borde plugga. Fast det är roligare att kela med ratsen och läsa här inne.. ^^
#6 Nej det trodde jag såklart inte heller, skrev det mest för att det var några kommentarer om att det är ganska fattigt på fett och kolhydrater. Då är ju olja jättebra att blanda med, massor av nyttigt fett. :)

Nej nej.. ^^, haha detta blir en ny mattråd.. Det finns ju så hemskt mycket man kan göra till sina råttor =)
Jag funderar på att göra gourmet-mat till råttorna och fotografera redigt bra bilder med recept på en sida på min hemsida.. Ska fixa in rätt mycket råttfakta på min hemsida sen också. =)

Innehållsförteckning på en choklad nutrilett dryck:
Ingredienser:
Skummjölk, vatten, fruktos, mjölkprotein, kostfiber (inulin), lågfett kakaopulver (1%), majsolja, aromer (vanillin), stabiliseringsmedel (karragenan), antioxidationsmedel (askobylpalmitat).
Det här hade jag inte velat att mina råttor skulle få i sig.

Ja nu är det inte samma antagligen..
Innehåller i den jag har:
Mjölkprotein, sojaprotein, fruktsocker, havrefiber, maltodextrin, mineraler (kalium, klorid, natrium, kalcium, fosfor, magnesium, järn, zink, mangan, jod, krom, selen)
vegetabilisk olja, antiklumpmedel, vitaminer (C, niacin, E, pantotensyra, B6, riboflavin, tiamin, A, folsyra, biotin, K, D och B12)
Tycker inte det låter giftigt om jag ska vara ärlig. Finns samma saker i majsvälling tex.
Innehåll i majsvälling:
Skummjölkspulver, majsstärkelse, maltodextrin, vegetabiliskt olja, mineralämnen (kalcium, järn, zink), vitaminer (A,D,E;C, tiamin, riboflavin, niacin, folacin, B6, pantotensyra)

Kan även tillägga att vi människor kan trycka i oss mängder med färgämnen och koncerveringsmedel och annat direkt ohälsosamt i matväg och godisväg även snacks. Och det är nog rätt många här inne som ger sina råttor utav det vi äter eller åtminstone får smaka, de lever ännu. Och vi som människor lever också trots allt skräp vi får i oss.
Dock vill jag inte kalla det jag har här hemma för skräp då det ändå finns samma innehåll i majsvällingen. Jag tycker att man ska vara lite förnuftig och ändå tänka sig att jag själv dricker det där och jag lever, själv tycker jag det är vidrigt äckligt men råttorna tycker det är gott, och jag ser inget innehåll i det som skulle skada dem.
Jag menar inte att vi ska trycka i våra råttor det absolut otänkbara kemikalieblandingen, tycker bara att vi inte ska se oss blinda på småsaker som inte skadar oss själv trots stora mängder, visst långsiktigt men förnuftet säger väl ändå att man inte tvångsmatar råttorna med ohälsosamma grejer. Är lite trött på alla petiga småsaker som folk ska lägga märkte till. Inget illa menat mot någon men lite logiskt tänkande att inte någon råttägare medvetet skulle mata ihjäl sina djur med fel saker.
Ja det är ett forum alla får säga vad de vill, och det är ju då också upp till var och en vad man anser bäst för sina råttor. Och inlägget var inte menat som ett substitut för varken det ena eller det andra i matväg för råttorna. Och jag ser inget skadligt i det jag ger mina råttor, alla mina råttor mår bra och då får de också smaka på allt jag äter i den mån att det INTE är skadligt för dem..

Om du inte vill veta andras åsikter så lägg inte ut det på forum. Jag skrev att det är ingenting som JAG skulle vilja ge mina råttor. För mig är ditt utbrott i #11 helt ofårståeligt.
Ingen har skrivit att du absolut inte kan ge dom det, ingen har skrivit att det är giftigt.

Daydreams jag skrev att inlägget inte var illa menat mot någon.. =)