Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 610 ggr
bobbs
0

Min lilla mirakelråtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten solskenshistoria för den som orkar :)

Fick en råtta på foder för ett par månader sedan. Hon var sjukt fin, En liten tös, Rex och mink. Bättre kunde det inte bli, det var den färgen jag först blev kär i för flera år sedan.. innan jag ens kom på tanken att köpa råttor själv. Så jag hade min lilla drömråtta och "min" uppfördare ville gärna ta ungar på henne. Toppen tänkte jag! Ungar efter min lilla drömråtta, självklart skulle jag själv få två stycken. Remi hämtades, och det gick ett par veckor och tillslut fick jag veta att hon skulle föda om bara några dagar. Dagen efter fick jag veta att hon fött under natten, men att många var dödfödda, dock fanns där fya överlevande. Två honor & två hanar. Allt var jätte bra.
Dagen efter får jag veta att hon fött en till, död under natten. Denne hade tydligen fastnat i henne och hon hade fått en infektion. Dagen efter var Remi så pass illa däran att det inte fanns något att göra. Vi lät Remi & tre av hennes ungar somna in. Den sista sattes in hos en gerbil mamma som hade 3 ungar som var 1 vecka gamla. Men oddsen för denna lilla råtta var små, hon var mycket svag och mycket mycket liten. En vecka gick, men hon gick inte upp mycket i vikt.. Två veckor gick, men hon ökade minimalt. Det blev dags att sätta in stöd mat, vilket är mycket riskabelt så de antingen kan kvävas eller bli sjuka av. Men det gick, och mirakelråttan blev 3 veckor. När hon var 4 veckor vägde hon dock bara 23g, men på bara 3 dagar gick hon upp hela 15g. Imorgon fyller denna lilla råtta 5 veckor och lever än. Dock kommer jag inte få hämta henne föräns om ett par veckor till. Men hon lever! :)

Här är lite bilder på min lilla mirakelråtta (4v) med hennes surrugatmamma och 3 plastsyskon.

Babbett
0

Gullig historia!

garmonbozia
0

Åh! Fint! Lycka till även framöver!

cosmonita
0

Rörande, hoppas att hon utvecklas bra i fortsättningen och får ett bra liv hos dig.

niffen
0

Åh, va fin historia! Lycka till med den lilla skiten i framtiden! :)

RatLover
0

Så fint!! Hoppas hon kommer få ett långt och bra liv!!!

Bim
0

:D

bobbs
0

Tack så mycket! :)  jag tror den lilla skiten kommer klara sig fint, dock ska det bli intressant att se hur hon beteer sig med andra  råttor, än så länge har hon bara träffat sin plastfamilj, och tydligen så beter hon sig exakt som en gerbil. Själv har jag inte träffat henne än och jag kan knappt tänka mig hur det måste se ut när hon "studdsar" runt ^^ Rätt otroligt endå att en art som från början uppfostras hos en annan art beter sig som den som den blir uppfostrad hos, det nedärvda beteendet måste ju finnas kvar, fast prägeln får den ju med sin nya art. knasigt. :P

Ninja
0

Sorglig, men ändå roligt att en unge klarade sig iaf!

Får se om hon klarar en introduktion till tamråttor, de andra kanske får svårt att acceptera när de inte förstår språket? Hoppas på detb bästa iaf! Du måste uppdatera om hur det går sen!

bobbs
0

#8 jo jag är lite orolig över hur det kommer att gå med språket, men allt har gått så bra hittils så nu vågar jag inte tänka negativt! >_<

Kommer att uppdatera här så fort jag får veta något mer eller får hem henne! :D

niffen
0

#9 Annars får hon väl fortsätta bo med gerbiler? :P
Du kan ju ta en av "enveckorsungarna"  ;)

Ninja
0

Kanske kan introducera henne för en råttbebis, så att hon får en lugn start i nya råttlivet? Äldre råttor kan ju vara lite tuffare. :)

bobbs
0

#11 Hon kommer att så en bebis kompis, ska ha en utav Taco Bells korvkull, så en liten kompis blir där ju + mina två honor här hemma. :) Tänkte sätta Ungarna i min extra bur  de första dagarna brevdid storburen.

bobbs
0

#10 Jo, det hade ju varit något! ^^ Dock tror jag att hon långsiktigt skulle må bättre av att bo med sin egna art. :) Men det hade varit kul att tetat att ha henne bara bland gerbiler för att se hur hon utvecklas!

Bullerbytjejen
0

ååh hihi hon kommer kanske sluta som mammuten i ICE age som trodde hon va en ..ja va dom nu va opossum ?

superunderbar historia, hoppas hon klarar sig, det borde hon ju göra nu, riktigt fin va hon :)

Mastoll
0

ååh, va underbar historia! :'D

bobbs
0

Igår (20/4) fick jag hem min 7 veckor gammla lilla mirakelråtta. Porlarmarkens Carina II blev namnet men bestämde mig efter att Remi dog att hon skulle heta Emla (som i Emla plåster, då hon blev ett litet plåster på såren när Remi dog). Ska plåta en massa bilder på det lilla livet imorgon! :)

TacoBelle
0

Jag tycker det är så himla häftigt att en helt annan art kan acceptera en unge och uppfostra den som sin egen. Och att det lilla livet t.om rör sig som en gerbil!

Hoppas allt går bra för henne och att hon trivs med Isterband och dina andra tjejer.

bobbs
0

#17 Jo jag vet, riktigt häftigt!

Jag tror att hon kommer att stormtrivas med dem, idag fick hon hälsa på Istarband (aka Indy) och dom hade inga problem alls med att kommunicera så dom ska få busa lite imorgon med. Storleks skillnaden är lite rolig för Isterband som är 1 vecka äldre är nästan dubbelt så stor om Emla! Ska som sagt lägga upp lite bilder på henne imorgon, Isterband får nog oxå vara med på ett hörn! ^_^