Gp kille söker nytt hem
Hejsan!
Jag ska hjälpa en jag känner att sälja sin Gp kille p.g.a sjukhusvistelse på obestämd tid och för att hon känner att hon inte riktigt har orken längre.
Detta är alltså en kullbror till min egen Gp tjej Lava. Man får ju självklart med stamtavla på honom. Ska försöka svara så gott jag kan på alla frågor ni har.
födelsedatum: Han är född 28/8-07
färg, teckning o hårlag: Släthårig och Agouti/viltfärgad :P
kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 4 st sammanlagt både vid födsel och vi avvänjning.
faderns namn, födelsedatum, vikt: Tomtom, född 18/1-07 och vikt skulle jag gissa på närmare 2 kg.
moderns namn, födelsedatum, vikt: Mallory, född 1/4-07 och hennes vikt är väl också närmare 2 kg.
syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Hm.. Inte jag som fick kullen, men har för mig att Lollo86 som fick bebisarna inte trodde att Mallory var könsmogen så "tidigt" som hon var och därav blev det bebisar.
omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Gp råttor är ju inte direkt flockdjur och han lever ensam..
pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Priset går att diskutera, men med bur kring 1500 kr vill hon ha. Inte reggad på nått sätt, då man inte kan regga Gp råttor någonstans.
ort där råttan/råttorna finns: Mariestad
telnr, epost o alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus): Ni kan kontakta mig här via Pm eller skriva till min mail. Sedan de jag känner skulle bli bra ägare får tjejens kontakt uppgifter. Min mailadress: unachicabonito@hotmail.com
Lite om killen då: Hos Louise blev han hanterad varje dag och fick uppmärksamhet, men har tyvärr inte blivit lika mkt hanterad nu.. Därför är jag väldigt noga var han hamnar, då man måste veta vad man ger sig in på när en Gp inte är överdrivet hanterad. Så här skriver hon själv om sötnosen: **_bara lite hanterad som liten det går inte att ha honnom i famnen men han går ut och in i buren nästan som han vill och när han e i buren kan man klappa på honnom lite utan att han bryr sig nämnvärt..han har bara bitit en gång och då trodde han det var mat.. annars om han inte vill så boxas han med framtassarna. han gillar körsbärstomater helst gula men röda e ok de med och russin e en favvo. hela ägg med skal ett lr två i veckan e gott. hela hassel och val-nötter med skal e gott blandat med papegojblandning och gnagarblandning och nutro hundmat för valp.
_**Jag tror att denna kille skulle kunna bli helt underbar i rätt hem =) Bara han får lite tid på sig. Hade det inte varit för att jag redan har hans syster och ska hämta San, så hade jag själv gärna tagit honom. Hans bur medföljer som sagt om man vill det och den är 120*50*100 (L*B*H). Det är 2 kaninburar som är ihopsatta. Han går nog att hantera bara man inte är rädd för honom som nuvarande ägare är (eller hon är lite smårdädd för honom), dock kanske det tar ett tag för honom att acceptera ny ägare. Hans syster Lava (som jag äger) är helt underbar och världens snällaste! Hon har aldrig bitit och är verkligen en försiktig, men tuff tjej. Lava är inte ett dugg rädd för mina hundar och leker gärna med den yngre hunden. Och råttan som säljs nu är också van vid hund.
Hm.. Vet inte om jag glömt ngt nu.. Men det är bara att fråga om det är något ni undrar över! Jag svarar på alla frågor så gott jag kan =)
Ägaren till denna kille är inte medlem här och jag lägger in en bild på råttan som ska säljas, vilket jag har tillåtelse till.
Det är jag som är uppfödare at Bilbo!
Tycker det en jättebra annons detta! Hoppas verkligen att han kan komma till ett bra hem för det förtjänar han verkligen! nåt hem som han inte behöver flytta ifrån mera.
här är föresten en liten gosig familjebild :D http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1835464#
på den andra bilden så kan det vara han som ligger å relaxar ;D
putt
Det kanske ska tilläggas att han är arg på mannen i hemmet och är i pubetetstrotsåldern med.
arg på mannen i hemmet??
Ägaren till Bilbo har försökt få mig att ta över honom. Och hon har sagt att råttan är arg på hennes kille och att hon inte får ha den kvar för att han är rädd för den och att de va synd om den när den inte fick va ute så mycket.
#5 öööh okej!
det jag har hört är att Hon är rädd för den och inte hennes kille. hon vågar knappt ta upp honom vad jag har förstått.
Det med att han inte fått varit uppe mycket har jag inte heller hört? var mest i början vad jag fattade det. då är det ju inte så konstigt om han inte är speciellt tam då antar jag.
jag hoppas verkligen bilbo kan få komma till ett bra hem som han förtjänar.. det hemmet han är hon nu är nog inte så bra för honom..
Huh, verkar inte speciellt seriöst… Ägaren mailade mig alldeles nyligen och ville köpa Anders också minsann (eller ja, hon ville ha honom men kunde inte betala…). Enligt det hon skrev där skulle Bilbo kastreras, och killen åkte ut istället för honom… 9 dagar sen fick jag det mailet…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Hon har en yngre hona med som bara e några månader, Den ville hon ge mig för tre dagar sen ungefär. Föresten så var det jag som tipsade henne om att kastrera Bilbo när hon berättade att han blivit ilsk och hon sa att på grund av hennes ekonomi så kunde hon inte ha dem kvar, än mindre kastrera. Senast igår sa hon att hon va orolig för hur det skulle gå för dom….
Vill inte snacka skit men hon verkar inte seriös med djur.. hon köper djur å sen säljer dom pga att ekonomin… har sagt till henne flera gånger INNAN, att hon inte ska köpa massa djur för det kommer kosta henne massa pengar och kommer ta upp henne all hennes fritid.. men hon sa bara "vadå jag har all tid i världen och vadå det kostar ju inte så mycket" ungefär så sa hon…
kändes som direkt bilbo inte blev tam med henne så ville hon ha fler. en gpråtta krävs mycket för att man ska få den tam. sen vill hon ha typ 3-4 till och sen avla på dem också? hoppas verkligen att hon inte skaffar fler djur efter detta.. speciellt om man inte har gott om ekonomi fan..
Hu… Och hon ville köpa Nova och Ninko innan också, good luck med de säger jag bara O.o
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Men för att avla på de gp,s som finns nu så e man ju nästan tvungen till att importera och till det så krävs det PENGAR!
#10 nä det var väldigt tur att dom kom till ett så bra hem som dom gjorde. hade nog inte gått så bra annars :S
#11 jo men det finns ju rätt många gpråttor i sverige och just dom två gpråttorna, som hon tänkte ta, var inte släkt med varandra vad jag förstått så det hade ju gått å avlat nån kull på dom. men det är en dum ide för det kan kosta en väldigt mycket pengar. speciellt om man inte får sålt alla. sen så tror jag att hon inte den erfarenheten till att hålla på med sånt heller.
Va? Snackar ni om _Stj3rnfallet_?
#13: Nä, en annan :P
#3 Haha, hon har inte ens kille längre :P Och hon kan mkt väl hitta på saker, bara för att få bort honom.. Äsch, hon är speciell den där.. Svårt att veta vad som är sant och inte..
#15 Ofan, där ser man. :S
#16 Jo, hon bor ensam nu vad jag vet.. Tror hon tog vatten över huvudet när hon skaffade Gp råtta.. Sedan att hon samlar på sig fler är ju bara dumt.. Sa till henne att hon skulle få Bilbo tam innan hon skaffade sig fler, men hon lyssnar tyvärr aldrig på vad man säger =/
Ja jag har oxå planer på att skaffa fler, eller en till. Men jag måste lära känna min först, det e ju ett så nytt djur för mej. Så jag räknar med att det tar minst ett halvår till innan jag överväger de planerna.
#18 det är väldigt smart tänkt! så man ska göra.
jag menar.. ju fler djur man har destå längre tid tar det att få dem alla riktigt tama. det bästa är ju att bara ha en ett tag å sen efter nåt halvår skaffa en till.. som du sa =)
Kan inte annat än hålla med er andra. Samtidigt är det så sjukt lätt hänt att man tar sig vatten över huvudet redan med en när det är dags för trotsålder… Anders trotsålder tex var ett rent helvete, och då hade jag ändå läst på i en sisådär 3 år innan jag skaffade honom och trodde mig vara väl förberedd för vad det innebar. Fler GP-råttor då hade varit katastrof, det räckte gott med en grabb som juckade på armar och sprutade på byxor liksom x)
Jo jag bävar lite för den perioden. Han är redan mycket mer hårdhänt i lekarna mot min sambo än vad han är mot mig. Jag vet inte om han testar eller nåt sånt. Men som det ser ut nu så e risken att han blir bara min råtta sen och inte kan umgås med andra. Tyvär kan inte min kille säga ifrån på samma sätt som jag så jag ser ingen annan utväg :(
*Putt*
Putt!!!!
denna annons gäller fortfarande!
Djurskyddsföreningen har nu tagit bilbo så jag vet inte vd som kommer hända med honom. han borde ju bli omplacerad.
vore bra om någon som var intresserad skrev här.. måste hitta nummret till den djurskyddsföreningen i mariestad.
Det vore inte kul om han skulle avlivas..
Tusans! Jag vill verkligen ha en GP, men har varken kunskapen ännu eller tid och plats för en :( Håller tummarna för att ni hittar ett nytt hem till Bilbo snart!
#24 ah det var synd :( det vore tråkigt om han skulle behöva flytta igen pga att någon tröttnat på han för att han är vild.. så jag ser väl helst att någon som redan haft gpråttor innan tar honom.. eller ja om någon verkligen vet vad den ger sig in på så ska det väl gå också.
hur tam är bilbo.. vem är han släkt med?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#26 Inte överdrivet tam om jag förstått det hela rätt. Mallory är från Marie och hennes föräldrar är Juvi och Kali, Tomtom kommer från Rat think och hans föräldrar är Lady Brooklyn och Tommy Boy. Jag hoopas att jag inte har blandat ihop det, men tror inte det =) Annars får väl Louise rätta till mig ;)
Har hon placerat honom där själv eller är hon fråntagen sina djur!?
#27 det stämmer korekt allting :D tack så mycket!!
#28 hon har blivit fråntagen sina djur. hunden blev också fråntagen. jag undrar hur det blev med Luna, hennes andra Gp-råtta…
oj oj , stackars, måste spårat en del då :(
#30 ja verkligen.. Hon sa att gpråttor måste ha 6 kvadrat att springa på Hela tiden.. hon är väldigt förvirrande för först sa hon att en gpråtta behövde två kvadrat i buren och sen sex kvadrat för aktivitet. sen säger hon sen att han måste ha sex kvadrat hela tiden.. jäkligt förvirrande alltså..
jag har inte sex kvadrat men jag låter dem ju springa ute på kvällen då de är pigga. för vad spelar det för roll om de bara sover? inte behövs väl sex kvadrat i buren då heller? skillnad när de är pigga och vill ut å röra på sig ju..
är så jävla irriterad över detta.. jag frågade ju henne varför hon inte kunde se till bilbo då, så han slapp förstöra massa saker, när han var utanför buren, men det svarade hon knappt på.. hon säger bara att han var jobbig.. men det är ju fan hennes eget fel då när hon inte kollar till honom alls.. tror han har fått setat inne i sin bur mestadels av tiden han bott hos henne..
så sa hon också att hennes hyresvärd sa till henne att hon inte får ha råttorna lösa.. gah jäkla idiot!!! hur kan hon låta han få reda på att hon har råttor? det är väl inget man säger till en hyresvärd??
hon låter ju hennes Luna gå lös för att hon är "snällare" än bilbo.. blir så jävla less på henne.. men men nu finns ju inte bilbo hos henne mera så.. vet inte hur man ska göra..
hittar ju inget nummer till det där stället heller :(
Ring till kommunen och berätta kort situationen och att du vill ha tillbaka ditt djur så hjälper de dej säkert att hitta honom. De lär ju känna till olika föreningar där. Och Djurskyddet i sej finns ju inte längre utan det är oftast miljökontoret i kommunen som sköter deras ärenden. Hur eller hur så finns det en ansvarig person där som du kan fråga efter. Det är även den som granskar fallen om nån anmäler varnvård eller olaga hållning av skyddade arter.
#29 Har hon blivit fråntagen sina djur?:O När då? Igår eller? Undra vad de gjort med Bilbo.. Och ev. Luna då.. Ja, det märks att man aldrig hänger med alls =) Tur att de slipper bo hos henne mer iaf!

Ursh, varför är det så enkelt att skaffa GP? *skakar på huvudet*
Älskar mina stora små vänner..
#32 ja jag ska ringa dit i morgon. jo precis men jag får väl ta numret som finns på djurskyddsföreningens hemsida och sen fråga dom om dom vet numret till mariestad då. hon som hade bilbo kunde konstigt nog inte hjälpa min hitta numret. frågade flera gånger men hon sa att jag skulle söka på eniro, men där hittade jag inget.. blir tokig på den där tjejen hon fattar ju fan ingenting.. ska aldrig mera ha kontakt med henne efter detta..
om det går att få bilbo transporterad upp till mig så tror jag att jag tar honom ändå.. vill inte att han hamnar i händerna på vem som helst, stackarn.. usch han har redan haft det stressigt hos henne..
#33 ja vad jag vet så är det bilbo och hunden. hon sa ingenting om Luna.. men det är ju konstigt om de inte tog henne ockås tycker man?? menar om de tar både bilbo och hunden. Luna lär väl knappast ha haft sex kvadratmeter heller då, eftersom att bilbo inte hade det?
jo jag hoppas att iallafall bilbo har det bättre nu.. luna också men jag vet ju inte vart hon är någonstans :(
ringer i morgon och kollar upp detta.
Hu, vilka jävla problem… :(
Men 6 kvm, är det inte minst 20 kvm de ska ha enligt lagen?
#37 hon sa sex till mig och då är det aktivitetplan också. men dom på djurskyddet kanske inte vet så mycket om gpråttor så de kanske tänkte på tamråttor?
men du menar väl utanför buren? eller hade du en bur på 6 kvadrat?? det har inte jag :S
0501 - 75 50 00 Här e nummret till kommunen..
Som jag fattat det så är det 20 kvadrat som gäller överhuvudtaget, samma gäller igelkottar (djurparksregler)
#39 åh tack!!
överhuvud taget? okej mina har väl ca 15-20 kvadrat när buren är öppen. men de sover ju mest på dagarna så jag ser inte varför de ska ha 20 kvadrat då?? det är inget som berättat det för mig. jag kan ju inte skaffa en bur som är 20 kvadrat :S
Nä jag har inte heller 20 kvadrat, men desto strörre när han e lös. 74 kvadrat… Det har han tillgång till mellan 2 och 6 timmar per dag. Tycker att det räcker. Har haft igelkott med som bodde i ett 120 långt terrarie och hon fick springa i vardagsrummet på nätterna. På dagarna va det stängt. De e så de flesta har dom om jag fattat det rätt.
#42 okej så bra då är jag inte ensam om det =) mina kommer också få springa på större yta sen när jag skaffat lägenhet. morsan skulle nog inte bli så glad av å ha en stor råtta springandes i huset :D iofs hade det nog inte gått ändå eftersom att det springer en katt lös här i huset :p
så du har haft igelkott alltså? hur är de i sättet? kan de bli jättetama? det är väl inte så lätt att mysa med en sån? =)
#38: Nä, jag var olaglig jag också :P Hade en bur på 0,7 kvm och när den blev söndertuggad fick han byta ner sig till 0,5 kvm. Har fattat det som #40 skrev, att det är 20 kvm som gäller om man ska vara laglig…
#44 oj en halv kvadratmeter lät inte mycket det! men då fick han vara ute en del va?
aah okej! aja men jag tror inte att det finns någon som har 20 kvadratmeter i buren, förutom djurparker. så det är nog lugnt =)
Anledningen för att det ska vara 20 kvm är för att dom inte "räknas" som "privatdjur", utan lagen är menat för djurparker, typ!
/Karoline.
Det var några här och granskade våra terrarier, hade fixat tillstånd på ormarna och då ingår det att de gör det. De tittade även på igelkotten för att de va nyfikna och de sa att buren såg jätte fin ut. De sa att reglerna va omöjliga att följa med ytmått och att man får göra det bästa av situationen.
Igelkottar i sig är inga sociala djur och är gladast om man lämnar dom ifred. Min var inte tam men väldigt orädd och roade sig med att jaga katterna om hon kom åt. Jag hade föresten en egyptisk långörad.
#46 aah jo det är sant.
#47 okej bra att allt gick bra då med det =)
okej då ska jag nog inte skaffa mig en sån =) inte för att jag hade tänkt mig det heller men man vet ju aldrig nångång i framtiden :D
Haha jag googlade på Egyptisk långörad! fan va söt den va :D kul att den jagade katten också ;P

Men ni som har Gpråttor borde kanske ta tag i saken och se till att reglerna för djurhållningen förbättras för privata ägare av GP?
Jag tycker det är otroligt fel när råttägare inte följer burmåtten enligt lag för vanliga tamråttor och då hade det ju behövts en lag för hur stort man MÅSTE ha till GP råttor så att deras levnadsvilkor kan förbättras…
Frågan är ju också, behöver dom 20 kvadrat, är dom olämpliga att ha i en vanlig bostad?
Nu är väl tråden urspårad men jag skrev ändå för jag satt och funderade.
Ja tråden är ju inte aktuell längre på samma sätt i alla fall.
Tyvär så är det ju svårt att bygga egna burar till gp då de tuggar igenom allt så man får nog lov att hålla sej till stora voljärer och liknande. Då blir ju ytan lite begränsad. Och enligt min mening så finns det inte tillräckligt stora burar. Alla e för små, det märks tydligt vilket behov de har av att bara springa omkring och inte göra nåt särskilt. Hjärngympa är inte att tänka på för min del, han e inte intresserad av nåt annat än mej och att springa som en galning.
#48 Igelkott var igentligen inte min typ av djur heller när jag tänker på det nu efteråt. Hon blev sjuk och magrade av och dog på bara ett par dar. Hann knapt märka det innan det var försent. Jag var på väg att omplacera henne då, så tur i oturen så dog hon innan. Hade varit hämskt att sälja ett sjukt djur.
Efter som 20 kvm är menat för djurparker så ja.. djurparker brukar inte leka och sånt med djuren, de kommer inte ut ur burarna om det inte behövs..
men det får dom göra hos en privatägare! :>
/Karoline.
Ja utevistelsen är enormt viktig för dessa djur då de igentligen inte e burdjur (min åsikt). Visserligen är inga djur det, men endel lämpar sej bättre än andra. Fåglar lämpar sej jäkligt dåligt tycker jag.
Jao men det jag menar iaf är att djurparksinhägnad och liten bur hos privatperson + lek utanför buren liksom.. kompencerar varandra ^^ *stava*
/Karoline.
#54 *nickar instämmande*
#45: Nope, alldeles för litet. Buren på 0,7 var rätt lagomt tycker jag, fast då var den hög också, 170 cm. Men så kom han in i tonåren och smaskade sönder gallret…
0,5-buren är en Laura Super han hade iom att gallret där var tjockare. Hade två ovanpå varandra först men det var totalt ointressant med övervåningen. Letade större iaf men hittade ingen vettig - ville köpa en kaninbur på ungefär 150*70 cm eller vad den låg på men den enda jag hittade såldes av pwss och med tanke på det man fått höra om att de inte dyker upp vid mötesplats odyl så känns det inte som nån höjdare att ta tåget till sthlm och inte ens få med buren upp liksom…
Ett tag var jag inne på att köpa en papegojbur jag sett på 200*100 cm i yta men den gick lös på drygt 10.000 kr och det är inga pengar jag kan hosta upp bara sådär iaf… Kan förresten rekommendera er som vill ha större burar att kika på www.djurpalatset.se var där jag hittade ovanstående. Riktigt bra priser som jag har fattat det. Finlandia där ville jag ha, och vill fortfarande trots bristen på invånare…
Fan, den där sidan är farlig. Blir sååå sugen på en Arthur, fast med glesare galler, och så med diverse finkar och ett par dvärgvaktlar i den och inreda med plastväxter och sånt… Skulle bli sååå snyggt…
jag tycker en vanlig papegoj voljär duger åt en gp. sedan kan de vara utanför buren nån timme per dag. Jag vågar inte ha Alva lös i hela lghten så hon får ett rum som jag skulle gissa nätt och jämnt kanske är 20kvm. Inte räknat.
Nej vi har redan diskuterat utrymmet ett par ggr. Buren behöver inte vara 20kvm. Samma som att en igelkott får bo i bur under tiden den sover och sedan lös resten av tiden på 20kvm.
Det är mest åt djurpark som det måttet är satt. Den person som kan besvara denna fråga bäst är rat think. Hon var i kontakt med jordbruksverket nästan dagligen under ett halvår för att få fram info om import regler samt mått av div slag.
Jag vet att hon blev frustrerad flertal ggr då jordbruksverket skickade runt henne till person efter person varje gång hon ringde då ingen där ens visste vad som gällde med import regler om gp tog som råtta eller krävde tillstånd. om de skulle ha 20kvm eller inte.
Ring dom och be om info helt enkelt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tänkte ju ringa till djurskyddsföreningen idag å fråga om bilbo.. men jag vet inte riktigt vad jag ska säga… tänk om dom vill hem till mig och kolla läget på burarna? menar jag har ju inte öppet i deras bur så de kan gå ut när de vill, utan jag släpper ut dem på kvällen några timmar.
Jag vill ju inte att djurskyddet ska komma till mig för tänk om de säger att jag inte får ha kvar mina gps då?? vet inte hur jag ska göra :(
hade gärna tagit hand om bilbo igen men jag har inte råd med en stor bur just nu :(
Djurskyddet finns inte längre, det e jordbruksverket du får ringa till i så fall, de har hand om deras ärenden idag. Men jag tror endå att du ska höra av dej till kommunen för de e dom som gör grovjobbet på plats och lär veta mer.
Jag tror inte risken är stor att dom kommer komma hem till dej, i så fall för att de är nyfikna. De har annat att göra där, som att se till vanskötta kor o så.
Det krävs ju inget tillstånd i sej att ha djuren.
Jag har precis ringt jordbruksverket angående burmått och skötsel. De sa att jag skulle skriva en kort artbeskrivning och vad de har för behov så ska de kontakta djurparkssidan så kommer de att knåpa ihop regler för hur dessa djur bör hållas. Själv är jag så ny så jag vågar inte skriva ihop rekomendationerna själv. Har ni lust att hjälpa mej?
Jag ringde precis men hon som har hand om det området kommer tillbaka på måndag.. usch så jobbigt.. konstigt att det inte finns någon mer som har hand om det :S
Kollade upp namnet på eniro (hon som har hand om det där området). hon heter Una Modig. det kom upp två nummer, ett hemnummer och mobilnummer.. vågar man ringa nåt av dem tro? hon kanske inte gillar att bli störd när hon inte är på jobbet :S
visst kanske hon kan bli irriterad men då borde hon ha skyddat nr när hon e en offentlig person, sen hoppas jag att hon förstår att du e orolig..
jag ringde till henne men det är inte hon som har hand om det.. så jag fick ett annat nummer av henne.
så ringde jag det numret och hon som svarade sa att om inte jag löser ut honom så kommer dom att fixa ett nytt hem åt honom. men det är inte hon som har hand om honom heller utan det är djurskyddet i törboda.. så jag ringde dit men dom stängde klockan 15 men dom har öppet i morgon också så jag ska ringa dit då.
men det är ju skönt att han kommer att få ett nytt hem då i vilket fall.. men jag ska försöka se till så att dom väljer ut ett Bra hem till honom och inte tar vilken människa som helst.
Men va bra, du kan ju berätta för dom vad det e för typ av djur så att dom har lite mer att gå på i val av köpare eller vad man ska kalla det. Det här är lite som djurpoliserna i animal planet käns det som.
#65 ja jag ska berätta allt jag vet om gpråttor för dem för jag vill verkligen att han kommer till ett bra hem nu. han kommer ju bara bli sönderstressad om han får flytta flera gånger. kommer jämt vara rädd :( men jag ska fan se till att det kommer bli bra
Ja och de som har honom nu kommer antagligen bara bli tacksamma över att få veta lite hur han ska skötas innan han blir utplaserad. Har inte du nån hane själv föresten? Tänkte på att du funderade på att ta hem honom igen.
Ja de borde dom ju bli! inte så lätt att ta hand om en gpråtta ju. behövs mycket info då.
jo jag har en gp-hane hemma. pappan till Bilbo =)
tänkte du på att de inte skulle gå bra ihop eller? jag har ju inga pengar att köpa bur för.. inte för resan heller att åka ner till mariestad och hämta honom :(
Jag har alltid hört att hanat inte e så förtjusta i varandra, milt sagt. Jag tror att det e de bästa att de hittar ett bra hem åt honom. E de som med katter så är det rätt hårt att få adobtera en omplacering från ett katthem. De brukar vela komma och se hur dant hem du har att erbjuda.
#69 nä alltså jag tänkte ju inte ha dem i samma bur. utan isåfall ha en egen bur till honom och låta han springa när de andra är inne i buren.
okej får hoppas att det är så då =) vore ju jätteskönt om han kom till ett bra hem. ska säga till dom att dom får kontakta mig också när dom hittat hem till honom så jag kan få prata lite med ägaren då. vill ju veta vart min lilla kille tar vägen.
HERREGUUUUD vilken lättnad jag känner nu!!!!!
Jag ringde till djurskyddet i Törboda nyss för att höra hur det går med bilbo (den andra gptjejen, Luna, var också där så det var ju skönt att hon den där idioten inte hade kvar henne). Iallafall så sa hon att båda hade två varsina stora burar med leksaker å trästockar å sovplats å toalätt-låta i. så det lät kanon tyckte jag. dom aktiverar sig tydligen väldigt mycket och springer runt å leker. de får vara uppe var för sig några timma om dagen och springa omkring å leka.
de får frukt å grönsaker å massa god mat. Hon sa det att dom hade läst på mycket på internet om gpråttor så det var skönt å höra tycker jag.. för de visste knappt nånting när de fick in dom. så de lär sig sakta med säkert hur gpråttor är =)
Med omplaceringar så är dom VÄLDIGT noga med vart dom kommer någonstans. det är inte första bästa om man säger så. åh det känns så skönt!!! hon skulle kontakta mig också när de hittat en köpare till bilbo. för jag vill ju gärna veta vart han tar vägen nånstans =)
Hon sa ockås att hon inte kunde förstå hur jag kunde sälja Bilbo till den där tjejen för hon är verkligen sån som köper djur och säljer. jag skämdes väldigt mycket då när hon frågade det.. men jag sa det att hon verkade ha läst på mycket om gpråttor.. jag visste ju inte heller att hon var förståndshandikappad heller.. men det kan jag ju säga att jag märkte efter ett litet tag..
hon har kronofogden å massa sånt efter sig.. hur sjutton kan man skaffa djur då???? jäkla idiot!!
aja men jag är såå J*VLA GLAD att dom två har kommit till ett så mycket bättre ställe nu! är nästan så glad att jag gråter av lycka :D Om jag hade kunnat så hade jag själv tagit hem dom två men jag har som sagt inte plats :( men nu vet jag ju att dom kommer komma till ett bra hem.
Skitbra att det löst sig! :D
#72 ja jag är jätte glad för deras skull :D
kan ju säga att jag inte kommer att sprida BRA rykte om hon den där tjejen.. antar att jag inte får skriva hennes namn här.. hon ska kanske köpa dumboråttor.. vill inte att hon ska ha djur över huvud taget :(
Ja då e de väl bara en tidsfråga innan dom råttorna oxå kommer till de stället som bilbo är på.
Man får ju inte lägga ut namn men går hon under ett användarnamn på nätet eller så?
kan ju vara bra att varna andra, då varken hon eller djuren mår bra av att leva där.
≧◔◡◔≦
jag vet bara vad hon heter på msn
#73: Du skulle ju kanske kunna skriva vilken stad hon bor i, så om nån får en intresserad köpare från samma stad så kan denne pma dig eller nåt sånt för att se om det är samma person :)
#74 jo det tror jag också.. de förra tamråttorna hon hade dog pga nå foder som det var fel på från en mataffär.. så hon rekommenderar (på hennes sida på zoonen) att köpa råttmat från zoo. hon borde läsa på mer..
#75 Ja hon har Zoonen och en gprått-sida. men man får inte skriva det här va, vad hon heter där?
#77 Ja hon bor i Mariestad. ja precis om någon hittar en tjej där som är intresserad av ett djur så pm:a mig isåfall så kan jag ju berätta om det är den tjejen.
Visst har hon A.K som initialer? Så jag tänker på rätt person nu :P
japp, det e de initsialerna
Ok, då tänker jag inte fel då :)
yes det är hon det!