OT Tal om föräldrar
Snälla hjälp mig :D
Kan inte ni komma med lite saker som ni tycker är självklart att en förälder ska vara, hur de ska bete sig mm…
Jag har tal om detta o behöver lite hjälp då jag har idétorka!!!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
De ska stå sitt kast att ha skaffat barnet, och ta konsekvenserna..
/Karoline.
Hihi det har jag skrivit ^^ Kanske ska lägga upp talet o se vad folk har för åsikter utöver mina :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Gör det :D
Förälder, en titel man bör förtjäna.
InledningVarför har föräldrar mer rätt, och fler chanser att göra en illa?
Ett barn har inte bett om att bli till. Ett barn har inte valt sina föräldrar. Ett barn har inte ansvaret för familjefriden.
Huvuddel
Ett barn föds, och förväntas respektera och hedra sina föräldrar, nästan ovillkorligt! Barnet försvarar mamma och pappa och kommer på ursäkter för att skydda dom.
Som barn tror man alltid att föräldrarna vet bäst, och att de alltid har rätt. Sorgligt nog stämmer detta inte. Vuxna är allt för ofta barn i stora kroppar som inte vet hur man tar hand om andra, framför allt inte barn, som tar till sig så många intryck och faktiskt har sina föräldrar som förebild.
Skriva upp på tavla
För mig ska en förälder:
- Ge sitt barn ovillkorlig kärlek
- Vara en person man litar på
- Kännas trygg
- Stötta och hjälpa
Om man går efter denna lista, som för mig är grunden för den idealiska föräldern, skulle nog många sätta titeln "förälder" på någon annan än den som biologiskt eller juridiskt innehar den.
Alla människor har sina brister och svagheter, större eller mindre. Dessa punkter är däremot något som jag personligen tycker ska stämma, i alla fall den största delen av tiden.
Om du skulle bli oprovocerat slagen av till exempel en lärare så skulle du reagera på ett helt annat sätt än om det varit någon av dina föräldrar som slog. Läraren skulle säkert anmälas medan du skulle ursäkta föräldern med att du kanske förtjänade det!
Alla låter sina föräldrar göra en mer skada än vad man skulle låta någon annan människa göra.
Men varför?
Jo, det är titeln på personen som avgör detta.
"Men det är ju ändå min mamma…"
Om man skulle ta bort titeln och se sina föräldrar som vilka andra människor som helst, så skulle färre barn, stora som små, bli utsatta för fysisk och psykisk misshandel, då de istället för att ta emot, skulle säga stopp eller gå därifrån.
Avslut
Hur stor rätt har dina föräldrar att göra dig illa?

föräldrar ska sätta bestämda gränser och se till att de hålls. Superviktigt för att få trygga barn.
Det är mycket sant :) Och det är viktigt att det är lika för alla ^^ *egenupplevd diskriminering hemma* ;P
Du kanske borde skriva nåt om biologiska förldrar och "fake-föräldrar", alltså för barn som är adopterade.. :o
/Karoline.
Hur menar du, kage? :)
Jaa men att man måste inte ha sina biologiska föräldrar för att må bra, och (gud jag vet inte vad jag ska säga) fake-föräldrar har ändå samma ansvar och kan sköta "jobbet" minst lika bra som biologiska ^^
För dom måste ju gå igenom massa tester, betala jättmycket pengar + resa och hämta barnet.. Verkligen tänka igenom allt och bevisa att dom är bra!
Dom som får "riktiga" barn kan bara hoppa i säng med nån en natt och sen har dom en unge, halvt oplanerad..
/Karoline.
Om man går efter denna lista, som för mig är grunden för den idealiska föräldern, skulle nog många sätta titeln "förälder" på någon annan än den som biologiskt eller juridiskt innehar den.
Som jag skrev där typ? :)

Har man adopterat ett barn är det dem som är föräldrar.. Så brukar de som blivit adopterade också se det.. Att vara förälder handlar inte om vems gener du har egentligen utan vem som skött dig,fostrat dig och älskat dej i alla år.. Min åsikt iaf :)
Lägg till att lika kön på föräldrarna inte spelar roll? 8>
/Karoline.

#12 Smart :D

#1 det där lät väldigt fatalistiskt, som att att ha skaffat barn innebär ett 20årigt helevete som man tappert måste utstå *ASG*
#14: Det är ju sant :O
/Karoline.
sen så tycker jag att även när man har blivit vuxen så ska ens föräldrar ställa upp. inte bara skaffa ett bar för att ta hand om en och sen slänga ut en när man är 20 år. man är förälder hela livet. sen så ska man inte lägga sig i för mycket men om ens barn behöver än så tycker jag inte att det spelar någon roll om man är 10 eller 40 år