Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1984 ggr
[lolo8453]
0

Nakenråtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Fattar inte riktigt det här med nakenråttor, hårlösråtta och dubbelrex osv. Vilken råtta e det som e "dålig" om ni förstår vad jag menar. Jag tog hand om min nakenfis när han va ca 4 månader. Kan någon säga mig vilken av dem hårlösa råttorna som han är och vilka nackdelar hans sort har. Har försökt att läsa på men eftersom jag inte vet riktigt "vad" han är så blir det lite svårt.

Ville fråga henne som jag övertog dem ifrån men så fort som dem kom in i mitt hem så svarade hon inte på varken sms eller telefonsamtal.

Tacksam för svar!

Jenny

[lolo8453]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild till

Daydreams
0

här har Odette på Rif översatt en del fakta om de olika sorterna.

[lolo8453]
0

Tack så jättemycket.

Jag kanske e jättekorkad men jag fattar ändå inte vilken av de tre sorterna nasse e..Fundersam

Daydreams
0

Om du vet om föräldrarna hade lockig päls så är han en dubbelrex. Det kan du också se ifall han ibland har mer päls än annars. De andra varianterna går bara att se om man gör ett blodprov.

Ladyinred
0

Är han dubbelrex så bör han få päls igen, i alla fall lite grann nån stanns. Dom andra har jag för mig att man måste göra DNA prov för att skilja åt.

[lolo8453]
0

Okej, föräldrarna vet jag ingenting om..

Men han har inte mer päls ibland och mindre nån annan gång. Han har alltid sett precis likadan ut.

Känner mig lite jobbig, Generad  men då innebär väl det att han är en av de "dåliga" nakenråttorna?

Ladyinred
0

Hur länge har du haft honom, de kan ta en stund innan dom pälsar på sej..

[lolo8453]
0

Nu i maj blir det ett år. Så han är snart 14 månader gammal.

Allting gick så snabbt när jag tog över honom, tyckte bara synd om honom och hans kompis så jag tänkte inte så mycket. Visste inte heller så mycket om nakenråttor. Det enda jag vet om honom är att han är köpt i landskrona. Mer vet jag tyvärr inte.

Ladyinred
0

Ja du kanske har en äkta nakenråtta då, men det e inte hela världen. Huvudsaken tycker jag är att man inte stödjer aveln och det har ju inte du gjort. Han är ju omplacering…

[lolo8453]
0

Jo, absolut. Men jag älskar ju honom och man vill inte att han ska bli sjuk eller så. E ju min lilla bebis. Men tack så hemskt mycket för svaren!

LeTigre
0

Kanske en dum fråga, men har en äkta nakenråtta morrhår? Svårt att tänka mig en råtta utan morrhår iofs men vet man inte så får man fråga :)

[lolo8453]
0

Om du kollar på min nasse på första fotot så har han lockiga morrhår. Men jag vet ju inte om han är en äkta nakenråtta eller inte.

Daydreams
0

Ja alla 3 naken varianterna har morrhår.